Sektio/puudutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pirpsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pirpsu

Jäsen
17.01.2008
69
0
6
Olen menossa suunniteltuun sektioon ensiviikolla. Olis kiva kuulla kokemuksia puuduksen (epiduraali/spinaali) laitosta ja vaikutuksesta? Lähinnä, että miten hyvin on onnistunut laitto? Puudutus on varmaan ainoa asia, mitä jännitän tuossa toimenpiteessä. Toinen on se, että jos puudutus lakkaa kesken kaiken. Typerää ehkä, mutta näin on...

Onnistui tosi hyvin oliko se nyt spinaali vai epiduraali, mutta kuitenkin. Ei tosiaankaan sattunut laittaminen. Puudutus kyllä kesti hyvin, taisivat lisätä ainetta jossain vaiheessa, kun valitin että vähän tuntuu ikävältä oikealla puolella, mutta se oli jo loppusuoralla. Ei mitään pelkoa. Sitten morffiini päälle. Aamulla klo 9.00 oli sektio, illal kävelin ja vetäisin katetrinkin itse pois. Parin päivän kuluttua pääsin kotiin. Niin loistavaa.

Mulle on tehty kaksi sektiota. Ensimmäisessä laitettiin epiduraali ja kipupumppu samalla, siis sinne selkään suoraan sellainen letku. Puudutus onnistui hyvin eikä sattunut yhtään. Kesti pari päivää ennen kuin pääsin sängystä ylös, tuon kipupumpun takia..
Toinen sektio tehtiin spinaalipuudutuksella ja onnistui hyvin, ei tuntunut missään. Kävelin jo samana iltana. Särkylääkkeitä en paljoa tarvinnut. Puudutus alkoi häviämään siinä vaiheessa kun laittoivat masua umpeen..mutta laittoivat sitten lisää puudutusainetta ja tilanne oli sillä ohi. Eikä siis alkanut yhtäkkiä sattumaan kamalasti vaan alkoi tuntumaan se ompelu sellaisena pienenä kirvelynä.

Hyvin onnistu mullakin puudutteen laitto. Vähä tuntu siltä et lasin sirulla oltas selkään raapastu, ja siin sanoinkin jotain et auts, niin puudutteen laittaja sano mulle takas, et sori :laugh:
ja vaikutus kesti niin kauan kun pitikin. en edes tuntenut sitä kun ottivat vauvan pois mun mahast, vaik jotku sanoo et tuntuu jotai nykimistä sen aikana...

Sain esikoisen sektiossa spinaaliin, joka onnistui hyvin ja puudutus säilyi koko ajan. Sen vaikutus loppui vähitellen sitten heräämössä, jossa olin reilun tunnin.

Laitto ei sattunut, mutta piikki osui hermoon, joten se sillai ikävästi säpsäytti, kuin olis sähkärin saanut.

Nyt pikkukakkosen alatiesynnytyksessä sain pikkuspinaalin ja sen laitto ei sattunut yhtään, vaikka supistuskivut olivat kovat.

Itselläni palasi tunto kesken kaiken (lienee harvinaista) eikä epiduraalin lisääminenkään auttanut.. sain sitten morfiinia.
Epiduraalia laitettiin toodella kauan, varmaan tunti.
Onko spinaalin ja epiduraalin laitossa eroja? Nyt aion pyytää spinaalin kun se kerran on mahdollista.. jospas kivut pysyisivät pois ilman morfiinia niin olisi enemmän läsnä tässä maailmassa.. :whistle: :)

Epiduraalia minäkin etukäteen vähän jännitin, mutta se oli täysin turhaa. Ei tuntunut lainkaan. Ehkä kyllä runsaalla määrä ilokaasua edeltävinä tunteina oli myöskin vaikutusta... Kiireelliseen sektioon päädyttiin, joten aika pian tuon epiduraalin annon jälkeen sain leikkaussalissa vielä jonkin toisen puudutteen, joka sitten vei kaiken tunnon rinnoista alaspäin ja kipua en joutunut lainkaan tuntemaan. Tunto palasi kuitenkin muutamassa tunnissa leikkauksen jälkeen ja vessassa kävin omin jaloin iltapäivällä, kun leikkaus oli tehty aamuyöstä. Eli mulla puudutukset onnistuivat kaikin puolin tosi hyvin.

Mulle tehtiin sektio vajaat kaksi kuukautta sitten.
Spinaali puudutuksessa tehtiin, itse laitto sujui hyvin,
puudute vaikutti koko leikkauksen ajan, se tuntui ihanan lämmittävältä
aluksi mutta ainoa huono asia oli siinä että se puudutus nousi liian
ylös keuhkoihin asti jolloin hengittäminen oli työlästä koko leikkauksen ajan jouduin pitämään happinaamaria ja haukkomaan henkeä ihan paniikissa kuin kala kuivalla maalla koko leikkauksen ajan! Se oli kamalaa
ja ahdistavaa, suorastaan paniikinomaista.
Heräämössä olin lähes kolme tuntia kun puudute vaikutti hitaasti lakkaamasta ylhäältä alas varpaisiin.
Olo oli ihan sumuinen ja haavakipu puudutteen lakkaamisen jälkeen
kamala. Olin kipulääkkeiden vaikutuksen alaisena seuraavaan aamuun, sillätavoin pystyin hyvin hoitamaan vauvaa ihan itsenäisesti koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mame:
Onnistui tosi hyvin oliko se nyt spinaali vai epiduraali, mutta kuitenkin. Ei tosiaankaan sattunut laittaminen. Puudutus kyllä kesti hyvin, taisivat lisätä ainetta jossain vaiheessa, kun valitin että vähän tuntuu ikävältä oikealla puolella, mutta se oli jo loppusuoralla. Ei mitään pelkoa. Sitten morffiini päälle. Aamulla klo 9.00 oli sektio, illal kävelin ja vetäisin katetrinkin itse pois. Parin päivän kuluttua pääsin kotiin. Niin loistavaa.

Eiks sattunut yhtään kun otit katerin pois? Mulle laiettu molemmissa leikkauksissa kestokateri..

Alkuperäinen kirjoittaja Polly:
Alkuperäinen kirjoittaja Mame:

Eiks sattunut yhtään kun otit katerin pois? Mulle laiettu molemmissa leikkauksissa kestokateri..
Joo, aika hyvin, jos on oikein ite vetässy! =) siinähän on täytettävä pallonki päässä, et sen on täytyny olla tyhjä, että saa noin vaan kiskastua pois.

Mulla on ilmeisesti lievä skolioosi, eli puudutuksen laitto kesti tunnin. Ja oli aivan kamalaa. Supistukset sattuivat koko ajan, ja oli hankalaa pysytellä paikallaan.
Spinaalia mulle ei saatu ollenkaan, ja epiduraalikaan ei meinannut alkaa vaikuttaa. Annosta jouduttiin lisäämään ja lisäämään, hoitsut kysyi että pystynkö liikuttamaan jalkoja ja iloisesti totesin pystyväni.. Jostain syystä luulin että mun pitikin pystyä.. :D

Kun puudutus sitten lopulta alkoi vaikuttaa, oli ihan jees olo. Niska oli kipeä.. Oli aika jänskä tunne ku ne availi vatsaa.

Sektiosta toipuminen sitten ei ollutkaan kivaa. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Porsche:
Mulle tehtiin sektio vajaat kaksi kuukautta sitten.
Spinaali puudutuksessa tehtiin, itse laitto sujui hyvin,
puudute vaikutti koko leikkauksen ajan, se tuntui ihanan lämmittävältä
aluksi mutta ainoa huono asia oli siinä että se puudutus nousi liian
ylös keuhkoihin asti jolloin hengittäminen oli työlästä koko leikkauksen ajan jouduin pitämään happinaamaria ja haukkomaan henkeä ihan paniikissa kuin kala kuivalla maalla koko leikkauksen ajan! Se oli kamalaa
ja ahdistavaa, suorastaan paniikinomaista.

Luulin olevani ainut tällaisen kokemuksen läpikäynyt. Hengissä kuitenkin selvittiin, vaikka muuta luulin toimenpidehetkellä, ja vauvalla oli kaikki koko ajan loistavasti! Uskoisin jokaisen kehon reagoivan erilailla puudutteisiin, eikä sitä voi tietää ennen kuin siinä tilanteessa. Pelätä ei ainakaan kannata, sillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin elää hetkessä ja katsoa mitä tuleman pitää. Positiivisesti kannattaa asennoitua :hug:

Palasin vielä sanomaan, että mulla kyllä puudutteet toimivat ja kestivät oikein hyvin, joten siitä ei tarvitse huolta kantaa.

Yhteistyössä