Sektion jälkeiset kivut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sektiomamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sektiomamma

Vieras
Mulle tehtiin kolmas sektio 4kk sitten. Toivuin tosi nopeasti ja pääsin hyvin liikkumaan, toisin kuin kahdessa aikaisemmassa sektiossa. Mutta mahassani on koko ajan ikäviä tuntemuksia, osaankohan selittää.. Esim, kun makaan selälläni, en pysty nousta ylös ns. sitt up-tyyliin, vaan joudun aina nousta kyljen kautta. Tuntuu kuin siellä kiristäis joku, ja maha on arka kun sitä koskettelee. Haava-alueelta myös paikoin tunnoton.

Kaikki sektiot on tehty vaakasuoraan, joten vatsalihaksia ei ole "poikkaistu". Mahani jäi tosi suureks ja roikkuvaks, mutta ei puhettakaan, että voisin tehdä sille mitään jumppaliikkeitä kivun takia. En edes tiedä, koska voisin turvallisesti aloittaa jumpan, ja millaisen jumpan?

Neuvokaas nyt, mitä teen tälle löllömahalleni ja jakakaa kokemuksia. Onko nämä kummalliset kivut normaaleja? Itse haava on parantunut tosi hyvin ja haalentunut melkeen näkymättömiin.

kannattais varmaan lääkäriltä kysässä mielumin ku näiltä "kotipoliiseilta" jokka voi yhtähyvin saaha jonku uskomaan että kiviä voi syödä ja että se on terveellistä! Järki käteet nainen!

Mulle tehty yksi sektio, josta toivuin nopeasti. Kuukauteen ei saanut nostella mitään vauvaa painavampaa ja alkuun suositeltiinkin sängystä ylösnousemiseen juuri tuota kyljenkautta nousua.

Vatsalihaksia sai alkaa tekemään 3kk sektiosta. Itse harjoittelin ison pallon kanssa alkuun selkä-
ja vatsalihaksia, ennen kuin uskaltauduin kunnon jumppiin menemään. Voi olla että sinun kivut johtuu kiinnikkeistä joita voi tulla leikkausten jälkeen. Kysy ihmeessä neuvolasta apua, he tietävät varmaan parhaiten.

Mulla oli tunnottomuutta,ja mahaa aristi tosi pitkään toisen sektion jälkeen...useita useita kuukausia...mutta pikku hiljaa ne loppui huomaamatta ja tuntokin palautui...mahan röllö kyllä jäi,mutta niin jäi ekastakin:)

Mulla tehtiin 4,5kk sitten toinen sektio. Ekasta toivuin hyvin mutta tästä on vieläkin todella tunnoton ja kipeä haava-alue ja alavatsa. Synnytyskertomuksesta luin että kiinnikkeitä oli paljon. Aina ne eivät siis ole selitys kivuille sillä minulla niitä ei ekasta oikein ollut vaikka kiinnikkeitä siis oli paljon.

Vatsoja sain ohjeen alkaa harjoittamaan VASTA 6kk synnytyksestä. Lisäksi pitää tunnustella onko umpeutunut tuo vatsalihasten väli raskaudesta. Minulla se on jo ummessa. Pomppiva liikunta voi alkaa myös vasta 6kk sektiosta. Noita ajattelin noudattaa sillä jos kokeeksi kokeilen juoksua niin alavatsa on kivulias vielä.

Ehdotan pilatesta sulle joka on aika rauhallista. Itselläni on myös iso vatsa vielä ja tunnoton pussi. Inhottaa mutta ajattelin kuitenkin ottaa rauhallisesti ja aloittaa juoksun 2kk päästä vasta. Pilateksessa olen ollut viikko sitten eka kerran jolloin ohjaaja kokeili että vatsalihasrako on kiinni ja vatsoja voi tehdä.

Kiitos vastauksista! :)
Mulla on kuntopyörä ja aloin poljeskella sillä n. 2kk sektiosta. Taisin alottaa liian rankasti, koska mahaan sattui aina seuraavana päivänä. Oon pitäny polkemisessa nyt taukoa, vaikka tuo pyörä kyllä houkuttelis kovasti.. Voisin kyllä pian taas kokeilla, vaikka vaan 15min. kerrallaan.

Mulle sanottiin nyt tämän sektion jälkeen, että mun kohdussa oli paljon arpikudosta ja myooma. En sit tiiä, tuleeko se kiristävä olo niistä. Onko siis arpikudos sama ku kiinnike?

Yhteistyössä