Sektiosta kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettiväinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja Malla81:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Malla81:
Mulle on tehty yksi suunniteltu sektio, joka meni loistavasti ja paranin nopeasti ( sektiota seuraavana päivänä olin jalkeilla ja katsomassa vauvaamme). Minä sain sektion perussairauteni takia ja oikeestaan vaadinkin sitä, olis kyllä ollut mahdollisuus alatiesynnytykseenkin.

Vasta seuraavana päivänä? :O
Miten jotkut sanoo liikkuneensa jo pari tuntia sektion jälkeen...?
Mikä perussairaus vaatii sektion?

Mä en mun sairaudesta sen enempää täällä ala kertomaan.
Mua ei päästetty jalkeille, vaikka olisin samana päivänä halunnut noustakin, tähänkin osa syynä mun perussairaus ja morfiinihuuruinen oloni. Mä ilmoitin kyllä heti heräämöstä päästyäni, että lähden vauvaa katsomaan teholle ( jonne joutui muista kuin sektiosta johtuvista syistä, mutta vasta seuraavana päivänä sain nousta ylös.

Ja joo, liikuin pari tuntia sektion jälkeen muutaman sentin ottaakseni vettä yöpöydältä, taju meinas mennä. Ja enpä usko, että kukaan liikkuu pari tuntia sektion jälkeen, kun se eka pari tuntia menee heräämössä. Että ihan tiedoks vaan.

Mä nostin päätä tyynyltä ja meinasin sekä pyörtyä että oksentaa. Kyljen kääntäminen sängyssä vei 10 minuuttia, kun sattui niin saatanasti.
Jeps, tiiän tunteen. Sattu todellakin ihan helvetisti ja tuntu kyllä, että vatsa oli viilletty sen seittemisen kerrosta auki!

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No minä olin ensin heräämössä niin kauan että aineet poistui kehosta ja jalat liikkui, sitten osastolle ja vauva viereen ja harjoittelemaan imetystä. Ja kyllä minä ainakin kävin vessassa ja suihkussa ihan samana päivänä itsenäisesti.
Vauva oli mulla kyllä kantoliinassa niin pystyin molempia käsiä käyttämään.

No toiset nyt vaan toipuu paremmin kuin toiset eikä voi noin yleistää että kun minä tein näin niin muidenkin pitää. Minä en saanut käydä suihkussa vielä toisenakaan päivänä johtuen kipupumpusta ja vauvan kantaminen sairaalaoloaikana kiellettiin kokonaan. Sectioita kun on monenlaisia. Toisilla joudutaan kursimaan kasaan myös ylimääräisiä osia jotka on repeytyneet leikkauksessa, esim. virtsarakkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No minä olin ensin heräämössä niin kauan että aineet poistui kehosta ja jalat liikkui, sitten osastolle ja vauva viereen ja harjoittelemaan imetystä. Ja kyllä minä ainakin kävin vessassa ja suihkussa ihan samana päivänä itsenäisesti.
Vauva oli mulla kyllä kantoliinassa niin pystyin molempia käsiä käyttämään.

Sama juttu mulla, mutta ei se helppoa ollut. Suihkussa sattui jopa hiustenpesu, kun piti kädet nostaa pään päälle. Jopa kylpytakin laitto venytti haavaa häijysti. Voin sanoa olleeni nopeasti jalkeilla, mutta missä kunnossa - se onkin toinen juttu. Tolpillaan seisominen ja kävelyntapainen töpöttäminen onneksi lasketaan hyväksytyksi suoritukseksi;)

Enpä olisi ollut kykenevä liikkumaan ekana vuorokautena. Seuraavana aamuna minut ensimmäisellä kerralla autettiin ylös, sillä se nouseminen oli todella kivuliasta ja hankalaa. Vauvaa kyllä nostelin ihan normaalisti.
En olisi ekana päivänä muutenkaan voinut liikkua kun olin kiinni kipupumpussa ja se oli mulla käytössä muistaakseni 2 päivää, että toisenakin päivänä jouduin aina pyytämään hoitajan ottamaan pumpun irti, että pääsin vessaan ja syömään.
Suihkussa kävin seuraavana aamuna.

Mulle tehtiin hätäsektio sydänäänten romahdettua

Lapseni syntyi kiireellisellä sektiolla illalla ja seuraavana päivänä sain nousta ylös. Liekö johtunut hormonihuuruista mutta en ollut pahemmin kipeä, särkylääkettä sain tabletteina.
Lasta nostelin heti kun ylös pääsin ja varovasti lenkkeilin pitkin käytäviä. Eli olen oikein tyytyväinen sektioäiti.

Perätilan vuoksi mulle tehtiin suunniteltu sektio, lääkärin määräys, johon olin tyytyväinen, sillä en olisi perätilassa synnyttänyt. Toivuin nopeasti ja kävelin itse vessasta n. 4h sektion jälkeen. Kipeämpi koin olevani alatiesynnytyksen, neljän tikin jälkeen.

Vapaaehtoisesti en sektioon lähtisi, parin viikon päästä kolmas edessä. Eka oli hätä ja nukutuksessa, sen jälkeen sovittu. (Tiedän kyllä mitä on synnyttäminen, ekaa tein vuorokauden ja ponnistin yli 2,5 tuntia.) Synnytystavasta johtuen meidän lapsiluku on tämän jälkeen tässä, mua ei enää leikellä.
Kummallakin kerralla olen ollut jalkeilla hyvin nopeasti, ekan kohdalla nukutuksen takia ajantaju vähän hämärä, mut samana päivänä kuitenkin. Toinen syntyi virallisesti 8.51 ja kävelin ennen klo 12. Uskoo ken tahtoo. (Kipupumpusta en ole koskaan kuullutkaan...) Pää oli vaan vähän sumeena särkylääkkeestä, kun en yleensä syö edes sitä buranaa. Mitään vahvempaa ei koskaan tarvinnut pyytää. Mut silti en haluaisi enää leikkaukseen.

olen kätilö ja kaikki jotka puhuu jalkeilla olosta parin tunnin jälkeen puhuu täyttä paskaa. sairaalassa kun on noita sääntöjä että kuinka nopeasti saa antaa nousta.. ja kyseessä ei todella ole pari tuntia. suurimmassa osassa tapauksia vuorokausi on rajana.. poikkeuksia tietenkin löytyy eritasoisten kontojen takia mutta joku pari tuntia on fyysinen mahdottomuus. itseäni ärsyttää kun jotkut koittaa päteä asialla vaikka sillä ei ole mitään väliä että kuinka nopeasti sieltä nousee kunhan nousee. ja kaikki paskanpuhajat koittaa vaan omaa itsetuntoaan parantaa. itselläni ei lapsia ole joten ei voi mitenkään osua mulla arkaan paikkaan mutta ärsyttää vaan jo nähdä että kuinka paljon ne tarinat jo siellä sairaalassa muuttuu. vaikka eihän asia nyt mulle mitenkään kuulu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
olen kätilö ja kaikki jotka puhuu jalkeilla olosta parin tunnin jälkeen puhuu täyttä paskaa. sairaalassa kun on noita sääntöjä että kuinka nopeasti saa antaa nousta.. ja kyseessä ei todella ole pari tuntia. suurimmassa osassa tapauksia vuorokausi on rajana.. poikkeuksia tietenkin löytyy eritasoisten kontojen takia mutta joku pari tuntia on fyysinen mahdottomuus. itseäni ärsyttää kun jotkut koittaa päteä asialla vaikka sillä ei ole mitään väliä että kuinka nopeasti sieltä nousee kunhan nousee. ja kaikki paskanpuhajat koittaa vaan omaa itsetuntoaan parantaa. itselläni ei lapsia ole joten ei voi mitenkään osua mulla arkaan paikkaan mutta ärsyttää vaan jo nähdä että kuinka paljon ne tarinat jo siellä sairaalassa muuttuu. vaikka eihän asia nyt mulle mitenkään kuulu.

Juuri näin! Älkää pitäkö kaikkea tällä palstalla kirjoitettua totena.

Kiireellinen sektio.
Mut kyllä riivittiin jalkeille n. 10h leikkauksesta! Piti kävellä pissalle. Näin PHKS:ssä alkuvuodesta. Että turhaan jauhat kätilö mistään vuorokaudesta.
Sattuihan se ihan hemmetisti. Vauvaa pystyin hoitamaan itsekin parin vuorokauden kuluttua. En ollut kipupumpussa tai muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Kiireellinen sektio.
Mut kyllä riivittiin jalkeille n. 10h leikkauksesta! Piti kävellä pissalle. Näin PHKS:ssä alkuvuodesta. Että turhaan jauhat kätilö mistään vuorokaudesta.
Sattuihan se ihan hemmetisti. Vauvaa pystyin hoitamaan itsekin parin vuorokauden kuluttua. En ollut kipupumpussa tai muuta.

kuule pari tuntia mitä hondatyttö väitti toisessa ketjussa on vähän eri asia kun 10 tuntia.
eikös pari tuntia tarkoita noin 2-4 tuntia?
ja kätilö sanoi että suurin osa on sängyssä vuorokauden, suurin osa. ei kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Kiireellinen sektio.

kuule pari tuntia mitä hondatyttö väitti toisessa ketjussa on vähän eri asia kun 10 tuntia.

No en ole ehtinyt tässä kaikkia ketjuja kahlaamaan. 2-4h kuulostaa omalla kohdallani tosi lyhyeltä ajalta kyllä. Olin heräämössäkin melkein 4h.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Kiireellinen sektio.

No en ole ehtinyt tässä kaikkia ketjuja kahlaamaan. 2-4h kuulostaa omalla kohdallani tosi lyhyeltä ajalta kyllä. Olin heräämössäkin melkein 4h.

tätäpä taisi juuri kätilö tarkoittaa. :)

Kiireellinen sektio.

Joo, ekassa sektiossa mut kans revittiin ylös sängystä vaikka mielelläni olisin jäänyt sinne makailemaan kaikessa rauhassa.
Lapsi syntyi klo 21 ja yöllä mut ekaa kertaa passitettiin vessaan, toki talutettiin. Katetri oli otettu heti synnytyksen jälkeen pois, eli pakko mennä vessaan jos ei sänkyyn meinaa kusta losottaa.
Niin ja mulla myös sairaalana Päijät-Häme 14 vuotta sitten.

Heips, mulle tehtiin kiireellinen sektio synntyksen pysähdettyä kahdeksaan senttiin auki =(

Se leikkaus oli kauhea tilanne kun oli hereillä ja valkotakkeja meni ristiin rastiin ja hätä päällä, olin siellä vielä ilm an miestäni kun oli yöaika, höh. Mutta se oli omituinen tilanne kaiken kaikkiaan , onneksi yksi hoitaja piti kädestäni kiinni kokoajan ja anto happea, ilman sitä en olisi selvinnyt. Lääkettä pisti kokoajan , (rauhoittavaa) ja kaikki ilokaasut , epiduraalit ys. päälle. Olin kyllä ihan pihalla. Lasta näin tasan sekunnin , ja sitten heräämöön jossa vapina alkoi kun herääminen rupesi alkamaa... huh olihan kokemus sekin horkka?

No vietin allmost kolme tuntia heräämössä, osastolle vasta kun oln hyvissä voimissa ja jalat liikkuivat itse liikutettuna.

KUn rupesi lääkkeet loppumaan kehosta, se kipu vasta alkoikin , huoh. Saman päivänä joutui vielä raahautumaan suhkuun yms. SE OLI KAUHEAN KIVULIASTA, kyyryssä kävelin yksi askel kerrallaan kaksi metriä suhkuun, se matka kesti varmaan puoli tuntia suuntaansa. No seuraavana päivänä aloitin väkisin kävelyn käytävillä yms. ja suoristin selkääni jotta paraneminen alkaisi tapahtumaan...samana iltana nostelin jo vauvaa omaan syliini...että näin.

Se on henkilökohtaista kuka toipuu mitenkin, itse olen fyysisesti hyvässä kunnossa, mutta henkinen puoli petti pahemman kerran hormooneitten myötä.

Tämä oli minun tarina =)

Mun poika leikattiin kiireellisenä pysähtyneen synnytyksen takia, oli virhetarjonta. Me porukalla mietittiin jatkaako vielä yritystä vaiko mennäänkö saliin, ei siis aivan nurkantakaa tullut tuo juttu. Kesti sellanen 9h että sain luvan nousta ja siitä alkaen hoidin vauvan lähes itse, hoitajat auttoivat rinnalle saannissa. Eikä kättärillä kipupumppua/tippalääkettä ollut, nappia naamaan vaan kun alkoi puudutuksen jälkeen sattua.

Ja huonekaverina hätäsektioitu, hänetkin passitettiin ylös heti kun vaan vointi salli. Minusta oli hyvä päästä liikkeelle mahd pian eikä jäädä esim vrk makaamaan. Eka nousu kesti kauan ja raahautuminen käytävän toiselle puolen vessaan+suihkuun. Siitä se sitten lähti sujumaan.

Toiset on ylhäällä nopeasti ja toiset hitaammin. Sisko on päässyt ekasta nopeasti liikkeelle ja tokastakin, kolmannesta vähän nihkeämmin ja neljännestä toipuminen vei muutenkin jo todella, todella kauan.

Itse sain nousta ylös varovasti toisena päivänä ja menetin tajuntani. Nopeat on refleksit hoitajilla, kun ennättivät kopata kiinni vaikka olivatkin kopissa olleet. En edes saanut sanottua muuta kuin "Hei" ja huitaista heille. Se päivä meni levätessä. Paljon hitaampaa se liikkeelle lähtö kuin pepparilla :o

1) Repesin pahasti edellisessä synnytyksessä, enkä saanut silloin minkäänlaista 'apua'
2) Pelkäsin uusia repeämiä, siis että alapää menee täysin käyttökelvottomaan kuntoon
3) Vauva oli ultran arvion mukaan kookas

Minä sain sektiopäätöksen toisen ultrauksen jälkeen. Eli edellinen vauva oli yhtä kookas kuin olin koko raskauden ajan epäillytkin ja isopäinen kossi. Ei se synnytys oikein sujunut suunnitelmien mukaan. Ei ne repeämät ja muut tee niin pahaa, vaikka enpä niitä lisääkään haluaisi. Orgasmin saaminen on vaikeutunut tosin tuon synnytyksen jälkeen, en tiedä miksi. Sitä on pirun hankala saada enää. Ja pelko siitä, että seuraavalle lapselle käy jotain oli liian iso minun käsiteltäväksi.

Sain siis ultraan ajan, jossa lapsi arvioitiin alle neljän kilon painoiseksi (mitä se olikin). Sitten kutsuttiin takaisin ja tehtii uusia arvio. Sain sektiopäätöksen vauvan oletetun ison koon takia. Olin oikeastaan todella helpottunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Assi-Kalma:
Minä sain sektiopäätöksen toisen ultrauksen jälkeen. Eli edellinen vauva oli yhtä kookas kuin olin koko raskauden ajan epäillytkin ja isopäinen kossi. Ei se synnytys oikein sujunut suunnitelmien mukaan. Ei ne repeämät ja muut tee niin pahaa, vaikka enpä niitä lisääkään haluaisi. Orgasmin saaminen on vaikeutunut tosin tuon synnytyksen jälkeen, en tiedä miksi. Sitä on pirun hankala saada enää. Ja pelko siitä, että seuraavalle lapselle käy jotain oli liian iso minun käsiteltäväksi.

Sain siis ultraan ajan, jossa lapsi arvioitiin alle neljän kilon painoiseksi (mitä se olikin). Sitten kutsuttiin takaisin ja tehtii uusia arvio. Sain sektiopäätöksen vauvan oletetun ison koon takia. Olin oikeastaan todella helpottunut.

Ja ei kai se iso kokoisuuskaan huolettanut, vaan se pipon mitta. Kyllähän ne pään luut antaa periksi synnytyksessä, mutta sektioidun puikulamme pipo oli 38,5, edellisen oli syntymän jälkeen 38 senttiä.

mulle tehtiin hätäsektio syndänäänten romahdettua ja kyllä muistaakseni meni vajaa vuorokausi ennen kun otettiin edes katetri pois ja en todellakaan olisi pystynyt mihinkään liikkumaan ennen sitä. olin tosi kipeä..

Yhteistyössä