Selasin kaikki Helsingin alueen työpaikat parilta alalta ja...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyllästyttää jo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyllästyttää jo

Vieras
..pistää ihmettelemään, mitä työnantajat oikein kuvittelevat työntekijöistä. :O Pitäisi olla kaksi tai kolmekin koulutusta, yhdistelmät luokkaa "ala x - ala y" eli ainakin kaksi eri peruskoulutusta vaaditaan- MUTTA PALKKAA MAKSETAAN VAIN TOISESTA JA NIMENOMAAN SIITÄ HALVEMMASTA. (Ja sitten työnantajat valittaa, kun nykyihmiset on laiskoja eikä kukaan tahdo tulla tutkija-opettajaksi kahden tonnin brutolla, yhyy!)

Työtunneista ei ole varmuutta, eikä oikeastaan siitäkään, missä työt sijaitsevat milloinkin. CV ja palkkatoiveet pitää lähettää, vaikka työstä ei olisi kerrottu kuin lauseen verran. Työ on voitu merkata kokoaikaiseksi ja vakituiseksi, oikeasti kyseessä on 1-3kk provisiopalkattu homma. Työnantaja etsii vaikkapa leipuria, mutta olisi niinku tosi siistiä jos sillä olisi myös kokin koulutus ja kondiittorin erikoistuminen, myös (huom: leipurin perustutkinnossa voi erikoistua joko leipuriksi tai kondiittoriksi...toki myöhemmin voi opiskella toisenkin) ja sitten kokemusta myynnistä ja sellaisten jenkkityylisten kakkujen tekemisestä ja ajokortti on oltava, hygieniapassin lisäksi joku vartijakorttikin ehkä ja...ai palkka? 1700€/kk, ei lisiä tai luontaisetuja. :D
 
Jep, näinhän se on nykypäivänä. Ja kouluttamattomille pitkäaikaistyöttömille huudellaan että mee töihin luuseri, eikä kahdella maisteritutkinnollakaan saa välttämättä duunia. Mitään töitä ei ole enää tarjolla sellaisille joilla ei ole alan koulutusta. Vielä kymmenisen vuotta sitten saattoi päästä siivoomaan ja kaupankassalle ilman koulutusta ja siitä etenemään pikkuhiljaa, mutta nykyään noihinkin vaaditaan jo vähintään toisen asteen koulutus ja ties mitä kortteja ja passeja. Toisaalta isommissa kaupungeissa voikin vaatia. Jokaista paikkaa kohti on niin paljon hakijoita, että joku superihminen sieltä seasta kuitenkin löytyy, joka ei tiedä oman osaamisensa arvoa ja lähtee polkuhinnalla tupladuuniin.
 
täällä sama kokemus. Kesäkuussa valmistuin ja koko kevään ja kesän laittaut duuni hakemuksia varmaan lähemmäs 100kpl. Vaatimukset ovat kovia..varsinkin kokemuksen suhteen. Luulin valmistuvani alalle jossa on töitä. Ja luulin olevani hyvä ihminen jolla on koulutus. Näistä noin sadasta hakemuksesta olen päässyt kahteen haastatteluun. Kaikissa tulos varmaan tämä: a) ei tarpeeksi kokemusta tai b) ei sopivaa koulutusta tai c) ylikoulutettu (joka sanottu parissa paikasta kun olen kysynyt). Ettäs näin. Työttömyys on masentavaa.
 
Mä sentään pääsin toukokuussa töihin. Olin niin, onnellinen kun pääsin. Mulle luvattiin trukkikortti ja kurssi. Töitä luvattiin olevan riittävästi, mun työkokemusta kehuttiin ja papereita. Paiskin koko kesän töitä kuin hullu ja tein jonkin verran ylitöitäkin. Olin ihan intopinkeenä ja nautin tuosta työstä. Nyt oonkin, sitten lomautettu. Ei ollu firmalla tarjota työtä ja näin sen kyllä itsekin, miten hommat väheni ja toiminta hiljeni. Kaks ekaa päivää tuon lomautus ilmotuksen jälkeen olin pettyny, vihanen ja välillä raivosta kankeena, teki tiukkaa ja harmitti. Ihmettelin vaan välillä, että kehen olisin sen vihan ja raivon kohdistanu. Tällä hetkellä harmittaa ja yritän ajatella positiivisesti, mutta väkisinkin tulee synkkämieli ton lomautuksen takia. Firmasta soitellaan, kun tilanne elpyy ja töitä on taas tarjolla. Mutta, koskahan tää tilanne tästä elpyy?! tota kysymystä ehtii pyörittää yhen päivän aikaan monen, monta kertaa mielessä. Työkkäristä sanottiin, että tällä hetkellä on paljon lomautettuja ja ovat varautuneet, että niitä tulee lisää ja työttömien määrä kasvaa. Etten suinkaan ole ainoa, vaikka siltä tuntuukin.
 
Joo aina kun katselee ilmoituksia niin naurattaa ja melkein itkettääkin.
Joissakin tosiaan ei kerrota suunnilleen mitään työstä, silti ei voi edes soittaa ja kysyä vaan ilmoitetaan 'lähetä cv, puhelintieduisteluihin ei vastata'... eikä muita yhteistietoja.
Joskus katselin henkilökohtaisen avustajan töitä ja ne kans oli jotkut niin outoja, tyyliin että sun pitäis asua perheen luona ja hoitaa koti, lapset ja elukat, työajat 7-10, 12-15 ja 18-20!! Siis koko päivän ajalle ripoteltu tunnit yhdelle avustajalle. Sekä tietysti kaikkia muita ihme vaatimuksia.
 

Yhteistyössä