selitä mikä on perhe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plääh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Perhe on sellainen, johon kuulu enemmän kuin yksi henkilö. Oli ne henkilöt sitten puolisoita tai vanhempi - lapsi -suhteessa olevia. Esim. avo- / aviopari ilman lapsia on perhe, samoin yksin lapsensa kanssa asuva on myös perhe.

Alkuperäinen kirjoittaja flow87:
mun perhe on ukko ja minä. sitte on vanhemmat, veljet ja appivanhemmat erikseen. perheellä on oma koti ja oma elämä asioineen, eikä siihen ole muilla puuttumista.

Tässä se on.
Me olemme uusperhe. Mikä perhe se semmonen on? Jos on uusperhe, onko myös vanhaperhe? Milloin uusperheestä tulee vanhaperhe? Milloin uus on vanha vai onko tässä tapauksessa uusi sitten joskus vain kulunut?

Uusperheessä on jommalla kummalla aikuisella lapsia edellisestä liitosta. Kun lapsi käy etävanhemman luona tapaamisella, monet sanovat, että tämä etälapsi kuuluu perheeseen ja tulee kotiin.

Onko perhe semmonen,jonne joku ihminen tulee vähäksi aikaa ja lähtee sitten? Miten koti voi olla paikka, jossa käydään kuukaudessa yht. ehkä 4 päivää olemassa? Ja viikonloppuisin ja lomilla vain?

No joo.
Jos uusperheessä onkin niin, että on yhteiset ja "sinun" lapset. Onko se perhe?
Perheen asioihin ei ulkopuolisten (sukulaisten, exien) pitäisi puuttua. Perhe itse päättää mitä tekee, milloin pitää lapsen synttärit ja milloin vie muksunsa parturiin.

Mutta entäs jos joku ulkopuolinen on sitä mieltä, että hänellä on ikään kuin oikeus puuttua ja hoitaa sen "sinun" lapsesi asioita? Kysymättä ensin perheen toiselta tai kummaltakaan aikuiselta?

Entäs, jos se "sinun lapsi" määrittelee OMAN perheensä toisin, ja sulkee siitä ulos esim. äitipuolen?
Entäs, jos tämä lapsi haluaa asua isin tai sitten äidin kanssa, mutta kokee, että isin tai äidin puoliso on esteenä, välissä, eikä hyväksy tätä aikuista?

Meidän perheeseen kuuluu minä, mies, lapset, mummit, ukki, ukkipuoli, mun ja miehen sisarukset, heidän lapsensa, sekä muutama todella hyvä ystävä.
Kun sanon että tehdään jotain "omalla porukalla", meinaa se vain minua,miestä ja lapsia.

Yhteistyössä