Selittäkää,miksi tupakoiva odottaja ei saa apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Mistä se johtuu, että narkkarit ja alkkikset pääsee HAL (huumeet-alkoholi-lääkkeet)-klinikoille hoitoon, seurantaan ja tarkkailuun, mutta tupakoivat jäävät yleensä oman onnensa nojaan? Monet terveydenhoitajat vähättelevät tupakointia, kaikki eivät siitä edes juuri kysele tai seuraa. Toteavat vain, että hyvä jos vähentää. Kun tupakointi kuitenkin on todella vaarallista, luulisi, että he saisivat edes apua. Yhteiskunta voisi ohjelmoida esim. nikotiinista vieroitusohjelman tupakoiville odottajille. Tulisi varmaan halvemmaksikin kuin hoitaa tupakkasairauksia. Kaikki täällä vihaa tupakoivia odottajia, minusta myös yhteiskunnan pitäisi kiinnittää huomiota tähän asiaan (esim. vieroitusryhmiä tupakasta luopuville, keskusteluapua, seurantaa, nikotiinikorvaushoidon seuranta). On todettu, että tupakan riippuvuus on voimakasta, lähellä heroiinia. Miksi äidit eivät saa parempaa apua? Se ei vaan auta, että riippuvuuksista kärsivät leimataan pahoiksi ihmisiksi...

sanotaan vaan että lopeta.juu toki kun se olisikin ollut niin helppoa...vähentänyt olen ja viimisessä raskaudessa onnistuin lopettamaan kokonaan.voimia kaikille jotka tupakointinsa kanssa kamppailevat

Yhteiskunnalla ei ole varaa hoitaa tällaisia itseaiheutettuja "sairauksia" jotka eivät riittävän merkittävästi vaaranna sikiön terveyttä ja johda epämuodostumisiin ym.
Ja varsinkin kun ko. aineen käyttö on sallittua, niin eipä siihen voi puuttua, eikä millään instanssilla riitä rahat raskaana olevien tupakoitsijoiden valvontaan.
Huumeiden ja alkoholin aiheuttamat ongelmat ovat niin paljon selkeämpiä ja paremmin nähtavissä että puututaan vaan niihin ongelmiin. Tupakoitsijat ovat "itse polkunsa valinneet" ja kantavat myös valintojensa seuraukset, koska ne valinnat eivät ole toistaiseksi niin suuri yhteiskunnallinen ongelma, kuin alkkisten ja narkkareiden sijoitettavat lapset olisivat.

Ihan totta että raskaana olevien tupakoinnin lopettamista pitäisi tukea paremmin. Vieroitusryhmät olisivat tehokas apu ja tarvittaessa myös nikotiinikorvaustuotteet.

Tavallaan ymmärrän että terkkarin on vaikea asiaan puuttua kun hoitosuhteen pitäisi olla hyvä ilman patoutumia. Terkkari voisi antaa esim. esitteen tai ohjata vieroitusryhmään ja tukea ja kysellä tupakoinnin lopettamisesta tai edes vähentämisestä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
riitä rahat raskaana olevien tupakoitsijoiden valvontaan.
Huumeiden ja alkoholin aiheuttamat ongelmat ovat niin paljon selkeämpiä ja paremmin nähtavissä että puututaan vaan niihin ongelmiin. Tupakoitsijat ovat "itse polkunsa valinneet" ja kantavat myös valintojensa seuraukset, koska ne valinnat eivät ole toistaiseksi niin suuri yhteiskunnallinen ongelma, kuin alkkisten ja narkkareiden sijoitettavat lapset olisivat.

Kerrotko lisää: miten niin ei vaaranna riittävän merkittävästi? Siitähän on kasapäin tietoa, kuinka tupakointi on _vaarallista_ sikiölle. On todella omituista, että jos kerrot neuvolassa, että tissuttelet alkoholia raskausaikana, sinut ohjataan klinikalle, ilmoitetaan sossuun ja palaveerataan verkostojen kanssa. Kun kerrot tupakoivasi, saat käteen jonkun esitteen ja toteamuksen, että "koita vähentää, mutta älä stressaa". Lisäksi tuo "itse polkunsa valinneet"-toteamus ei toimi, kyllä täällä myös keuhkosyöpäpotilaita hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla ja tehdään lihavuusleikkauksia, vaikka ne on pääosin itse aiheutettuja tiloja.

Mielestäni on todella hyvä jos tupakoiva odottava äiti kaipaa sitä apua ja sitä pitäisi toki olla myös saatavilla! Tupakoinnin haitat ovat kiistattomat, eikä lopettaminen ole kaikille ihan niin helppoa. Itse onnistuin lopettamaan ihan omineni vaikka tupakointivuosia oli takana lähemmäs kymmenen. Itseänikin ihmetytti terkkarin suhtautuminen tupakointiini. "Hyvä jos edes vähennät.". Itse tein päätökseni lopettaa kokonaan ja siinä myös onnistuin, neuvolasta ei asiaan tullut tukea tai edes kovin kummoista tietoa. Kyllä tästä asiasta pitäisi ehdottomasti olla enemmän apua tarjolla!

Alkuperäinen kirjoittaja kiuru:
Itseänikin ihmetytti terkkarin suhtautuminen tupakointiini. "Hyvä jos edes vähennät.". Itse tein päätökseni lopettaa kokonaan ja siinä myös onnistuin, neuvolasta ei asiaan tullut tukea tai edes kovin kummoista tietoa. Kyllä tästä asiasta pitäisi ehdottomasti olla enemmän apua tarjolla!

Minäkin olisin kaivannut jonkinlaista tukemista kun tupakoinnin raskaana lopetin. Ja ehkä myös kiitosta ja kannustusta!

Täytyykö yhteiskunnan holhota kaikkia? Tupakka ei ole terveellistä, ylipaino lisää raskauskompikaatioita. Lääkkeet vaikuttavat lapseen, listeria vaara on tuorejuustostoissa. Ei näistä voi sysätä aina vastuuta muille. Miten pystyy huolehtimaan sitten lapsesta, jos ei pysty huolehtimaan itsestään ja ottamaan vastuuta raskauden ajan??????

Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär:
Täytyykö yhteiskunnan holhota kaikkia? Tupakka ei ole terveellistä, ylipaino lisää raskauskompikaatioita. Lääkkeet vaikuttavat lapseen, listeria vaara on tuorejuustostoissa. Ei näistä voi sysätä aina vastuuta muille. Miten pystyy huolehtimaan sitten lapsesta, jos ei pysty huolehtimaan itsestään ja ottamaan vastuuta raskauden ajan??????

No ei tässä vastuuta olla kellekkään muulle sysäämässä vaan haluumassa apua,ihan täysin kaks eri asiaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja minun mielipide:
Alkuperäinen kirjoittaja kiuru:
Itseänikin ihmetytti terkkarin suhtautuminen tupakointiini. "Hyvä jos edes vähennät.". Itse tein päätökseni lopettaa kokonaan ja siinä myös onnistuin, neuvolasta ei asiaan tullut tukea tai edes kovin kummoista tietoa. Kyllä tästä asiasta pitäisi ehdottomasti olla enemmän apua tarjolla!

Minäkin olisin kaivannut jonkinlaista tukemista kun tupakoinnin raskaana lopetin. Ja ehkä myös kiitosta ja kannustusta!

Olen polttanut tupakkaa 16-vuotiaasta asti (olen nyt 33v) ja lopettanut sen kaikissa kolmessa raskaudessani. Viimeksi tupakoinnista kysyttäessä vastasin, että en polta yhtään, mutta poltin ennen raskautta. Sain esitteen tupakoinnista ja voivottelua siitä miksi aina olen taas kuitenkin raskauden ja imetyksen jälkeen aloittanut uudelleen. Nyt kun puheeksi tuli niin kyllä, erikoiselta "kannustukseltahan" tuo tuntuu. Toki tiedän, että se onkin tyhmää aloittaa uudestaan, mutta silti... Edes pieni kannustus ei olisi vaatinut kuin muutaman sanan. :)

Nämä on aina niin huvittavia: "kyllä mä pystyin lopettamaan, siksipä kaikkien elämäntilanteesta ja riippuvuuden laadusta huolimatta pitää pystyä lopettamaan ilman apua". USEIMMAT eivät onnistu tupakoinnin lopettamisessa ekalla kerralla. USEIMMAT jäävät siihen myös voimakkaasti koukkuun. USEIMMAT kuitenkin haluavat lopettaa.

Yhteiskunnan tulisi ottaa vastuu myös tupakoivista odottajista, on kyse myös sikiöstä. Surkeita perusteluja tullut tähän mennessä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär:

Tota mäkin olen miettinyt. Miesten tulisi tulla tässä asiassa järkiinsä ja hankkia lapsia vain terveiden yksilöiden kanssa :). Sille toki ei voi mitään jos raskausaikaan sairastuu hyvästä terveydestä huolimatta.

Kuka antaisi esim. oman lemmikkinsä jolla olisi vahva ylipaino, masennusta ja joku vahva lääkitys päällä niin tehdä pentuja? Eikö se olisikin arveluttavaa ja törkeää? Miksi ihmiset olisi poikkeus.

Terveys on aliarvostettua. Takuulla joku nyt täälläkin leikkii loukkaantuvansa mun kirjoituksesta :( ja haukkuu mut "terveys" fasistiksi. Vaikka ei ole syytä.

Alkuperäinen kirjoittaja mun muru:
Kuka antaisi esim. oman lemmikkinsä jolla olisi vahva ylipaino, masennusta ja joku vahva lääkitys päällä niin tehdä pentuja? Eikö se olisikin arveluttavaa ja törkeää? Miksi ihmiset olisi poikkeus.

Terveys on aliarvostettua. Takuulla joku nyt täälläkin leikkii loukkaantuvansa mun kirjoituksesta :( ja haukkuu mut "terveys" fasistiksi. Vaikka ei ole syytä.

Suomessa on aika paljon "kansantauteja", kuten mt-ongelmia, astmaa ja sydän- ja verisuonisairauksia, diabetesta. Olisiko sinusta parempi, ettei näitä sairauksia sairastavat lisääntyisi?

Voi kun ei neuvolasta saa apua, vaan NEUVOJA. Siksihän se neuvola nimeltään. Olen huomannut, että neuvolassa kyllä osataan tunnistaa ongelmat, mutta itse ongelmaratkaisutaidot puuttuvat tai ovat hyvin vaatimattomia. Itse en ole saanut lapsen syömisongelmiin muuta apua kuin syyllistämistä ja painostamista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
riitä rahat raskaana olevien tupakoitsijoiden valvontaan.

Kerrotko lisää: miten niin ei vaaranna riittävän merkittävästi? Siitähän on kasapäin tietoa, kuinka tupakointi on _vaarallista_ sikiölle. On todella omituista, että jos kerrot neuvolassa, että tissuttelet alkoholia raskausaikana, sinut ohjataan klinikalle, ilmoitetaan sossuun ja palaveerataan verkostojen kanssa. Kun kerrot tupakoivasi, saat käteen jonkun esitteen ja toteamuksen, että "koita vähentää, mutta älä stressaa". Lisäksi tuo "itse polkunsa valinneet"-toteamus ei toimi, kyllä täällä myös keuhkosyöpäpotilaita hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla ja tehdään lihavuusleikkauksia, vaikka ne on pääosin itse aiheutettuja tiloja.

Sanomall "Riittävän merkittävästi" tarkoitin että vaikka terveydenhuollon kustannukset nousevat tupakoitsijoiden tähden, niin esim. juuri alkkisten ja narkkareiden lapset ovat yhteiskunnallisesti suurempi menoerä, koska vaativat pitkäaikaista yhteiskunnan panosta ja paljon rahaa, eli ovat merkittävämpi taloudellinen erä kuin joidenkin tupakoitsijoiden mahdollisesti tupakoinnin takia sairastuvat lapset. Sen vuoksi siis näihin suurempiin ongelmiin ja rahasyöppöihin kiinnitetään enemmän huomiota.

"Itse polkunsa valinneet" toimii juuri siinä suhteessa että kun raskausaikaisen tupakoinnin vaarat on olemassa, mutta sen "tulokset" eivät näy kiistatta kaikilla, niin tämä ongelma lakaistaan maton alle kun on paljon näkyvämpiäkin ongelmia. Ne jotka on valinneet kaidan polun lähettyvillä kulkemisen saavat auttaa itse itseään, mutta ne jotka ovat jo karanneet polulta täysin saavat yhteiskunnalta apua, koska ovat ns. kaikkein heikommassa asemassa, eivätkä itse pysty auttamaan itseään ollenkaan.

Ennakoivaan hoitoon ei yhteiskunnalla ole varaa, koska resurssit (raha ja työntekijät) kuluvat kokonaisuudessaan jälkihoitoon: Kuten sanoit keuhkosyöpäpotilaat yms.
He ovat valintojensa seurauksena karanneet kaidan polun lähettyviltä yhä kauemmas ja siten lopulta kuuluvat näihin heikoimmassa asemassa oleviin, ja kaikkia sellaisia autetaan. Niitä ei ole varaa auttaa joilla on edes jotain edellytyksiä auttaa itsensä takaisin kaidalle polulle.

Alkuperäinen kirjoittaja --:

Suomessa on aika paljon "kansantauteja", kuten mt-ongelmia, astmaa ja sydän- ja verisuonisairauksia, diabetesta. Olisiko sinusta parempi, ettei näitä sairauksia sairastavat lisääntyisi?

Jos on jo valmiiksi sairas niin aika huonosti on kantimet ja silloin vaarantaa itsensä ja mahdollisen lapsensa. Koska yleensä ihmiset lisääntyy alle 40 vuotiaina ja JOS jo niin nuorella iällä saa itsensä sairaaksi esim. mt-ongelma tai muu vakava ms-tauti tms. Niin eikö sinusta kannatta harkita että lapsen voisi jättää väliin? Itse en tekisi lasta jos olisin sekaisin muutenkin tai elimistöni eläisi vain lääkkeiden varassa ja muuten kuolisin ( esim. raskaus ) .

Oletko tietoinen miten paljon ongelmia mt-potilaisen lapsilla on koko ikänsä?
Googlesta löytyy paljon surullisia artikkeleita. Jotkut harvat selviytyvät,,. Mutta ei kaikki. On eri asia jos nainen raskausaikaan sairastuu vaikka masennukseen. En tietenkään ajattele sellaisesta pahasti missään tapauksessa. Onnettmuuksia sattuu itse kullekin.

"Itse polkunsa valinneet" toimii juuri siinä suhteessa että kun raskausaikaisen tupakoinnin vaarat on olemassa, mutta sen "tulokset" eivät näy kiistatta kaikilla, niin tämä ongelma lakaistaan maton alle kun on paljon näkyvämpiäkin ongelmia. Ne jotka on valinneet kaidan polun lähettyvillä kulkemisen saavat auttaa itse itseään, mutta ne jotka ovat jo karanneet polulta täysin saavat yhteiskunnalta apua, koska ovat ns. kaikkein heikommassa asemassa, eivätkä itse pysty auttamaan itseään ollenkaan.

Ennakoivaan hoitoon ei yhteiskunnalla ole varaa, koska resurssit (raha ja työntekijät) kuluvat kokonaisuudessaan jälkihoitoon: Kuten sanoit keuhkosyöpäpotilaat yms.
He ovat valintojensa seurauksena karanneet kaidan polun lähettyviltä yhä kauemmas ja siten lopulta kuuluvat näihin heikoimmassa asemassa oleviin, ja kaikkia sellaisia autetaan. Niitä ei ole varaa auttaa joilla on edes jotain edellytyksiä auttaa itsensä takaisin kaidalle polulle.

Olisiko se niin suuri menoerä, jos tupakoivatkin pääsisivät vaikkapa HAL-klinikalle? Verrattuna siihen menoerään, mikä aiheutuu, kun syntyy vaikkapa tupakkakeskosia? Kuitenkin on tutkittu, että tupakoinnin lopettaminen on monelle hyvin vaikeaa, eikä onnistu ilman tukea, apua ja kenties korvaushoitoa.

Jos on jo valmiiksi sairas niin aika huonosti on kantimet ja silloin vaarantaa itsensä ja mahdollisen lapsensa. Koska yleensä ihmiset lisääntyy alle 40 vuotiaina ja JOS jo niin nuorella iällä saa itsensä sairaaksi esim. mt-ongelma tai muu vakava ms-tauti tms. Niin eikö sinusta kannatta harkita että lapsen voisi jättää väliin? Itse en tekisi lasta jos olisin sekaisin muutenkin tai elimistöni eläisi vain lääkkeiden varassa ja muuten kuolisin ( esim. raskaus ) .
.

No mihin sä itse vetäisit sen rajan? "Saako" vaikkapa diabetesta sairastava mielestäsi lisääntyä? Entä voimakkaasti allerginen ja astmaattinen? Molemmat kuitenkin aiheuttaa riskejä ja kärsimystä. Eikö rajanveto ole aika mahdotonta?

Kuka pääsee ja kuka ei! Ei tässä maassa ihan noin vaan hoitoon pääse tai 'mennä'. Kyllä se on monissa tapuksissa työn ja tuskan takana saada pähderiippuvainen hoitoon, etenkin kun kyse aikuisesta ihmisestä!!!!!

Huvittaa muutenkin nää; 'mee hoitoon'- ja 'hae itselles apua'-jutut täällä...ei se kuulkaa ole siitäkään aina kiinni...joskus sitä apua vaan EI SAA vaikka kunka hakisi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

.

No mihin sä itse vetäisit sen rajan? "Saako" vaikkapa diabetesta sairastava mielestäsi lisääntyä? Entä voimakkaasti allerginen ja astmaattinen? Molemmat kuitenkin aiheuttaa riskejä ja kärsimystä. Eikö rajanveto ole aika mahdotonta?

En mä voikkaan vetää rajaa. Olisi toivottavaa että jokaisella olisi järki kädessä että missä vaiheessa ei itsensä kannata raskautua.
Kysymykseesi vastaus suoraan: mun mielestä se vaihe ( raja ) on siinä että jos lapsen terveys vaarantuu kohdussa lääkityksen takia edes yhden prosentin. Synnytys kun ei muutenkaan ole riskitön niin turha lisätä vammautumisriskiä keinotekoisesti.

Yhteistyössä