Selittäkää,miksi tupakoiva odottaja ei saa apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Kuka pääsee ja kuka ei! Ei tässä maassa ihan noin vaan hoitoon pääse tai 'mennä'. Kyllä se on monissa tapuksissa työn ja tuskan takana saada pähderiippuvainen hoitoon, etenkin kun kyse aikuisesta ihmisestä!!!!!

Huvittaa muutenkin nää; 'mee hoitoon'- ja 'hae itselles apua'-jutut täällä...ei se kuulkaa ole siitäkään aina kiinni...joskus sitä apua vaan EI SAA vaikka kunka hakisi.

Häh, en välttämättä ihan tavoittanut mitä haluat sanoa? Mä uskon, että aika moni tupakan kanssa kamppaileva odottaja ottaisi vastaan apua mielellään ja sitoutuisi hoitoon. "Hoidon" ei tarvitse olla pakkohoitoa, mutta nykyisellään yhteiskunta ei kiinnitä käytännössä mitään huomiota näihin odottajiin. Lähinnä koko asiaa vähätellään. Samaan aikaan kuitenkin tulee tutkimuksia lisää ja lisää, mitä kaikkea tupakointi aiheuttaa. Tupakoivalle (eikä kyllä välttämättä muillekaan riippuvuudesta kärsiville) ole välttämättä MITÄÄN apua saatavilla neuvolasta, muuta kuin opasvihkonen.

http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=0

http://www.nettineuvo.fi/index.asp?language=1

Tossa on juttuja mitä tupakka tekee sikiölle konkreettisesti. Ihme ettei hoitoa löydy?

ja tässä vielä
https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/6291/TMP.objres.504.pdf?sequence=1

ja tässä lisää materiaalia mitä jo pelkällä yhdellä haulla löytyi
http://www.google.fi/#hl=fi&source=hp&q=tupakan+vaikutus+siki%C3%B6%C3%B6n&aq=1&aqi=g10&aql=&oq=tupakan+vaiku&gs_rfai=&fp=623ac039527433e2

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
"Itse polkunsa valinneet" toimii juuri siinä suhteessa että kun raskausaikaisen tupakoinnin vaarat on olemassa, mutta sen "tulokset" eivät näy kiistatta kaikilla, niin tämä ongelma lakaistaan maton alle kun on paljon näkyvämpiäkin ongelmia. Ne jotka on valinneet kaidan polun lähettyvillä kulkemisen saavat auttaa itse itseään, mutta ne jotka ovat jo karanneet polulta täysin saavat yhteiskunnalta apua, koska ovat ns. kaikkein heikommassa asemassa, eivätkä itse pysty auttamaan itseään ollenkaan.

Ennakoivaan hoitoon ei yhteiskunnalla ole varaa, koska resurssit (raha ja työntekijät) kuluvat kokonaisuudessaan jälkihoitoon: Kuten sanoit keuhkosyöpäpotilaat yms.
He ovat valintojensa seurauksena karanneet kaidan polun lähettyviltä yhä kauemmas ja siten lopulta kuuluvat näihin heikoimmassa asemassa oleviin, ja kaikkia sellaisia autetaan. Niitä ei ole varaa auttaa joilla on edes jotain edellytyksiä auttaa itsensä takaisin kaidalle polulle.

Olisiko se niin suuri menoerä, jos tupakoivatkin pääsisivät vaikkapa HAL-klinikalle? Verrattuna siihen menoerään, mikä aiheutuu, kun syntyy vaikkapa tupakkakeskosia? Kuitenkin on tutkittu, että tupakoinnin lopettaminen on monelle hyvin vaikeaa, eikä onnistu ilman tukea, apua ja kenties korvaushoitoa.

Mä en edes tiedä että mikä tuo HAL on, oletan että joku vieroitushoitolaitos. Mutta kuten varmasti olet kuullut niin valtiontalous on kriisissä (se ei toki ole tekosyy), mutta kun rahaa ei ole, niin sitä ei ole. Rahaa ei varsinkaan ole nyt laman aikana, mutta ei sitä liiemmin ole muulloinkaan.

Ja yleisemmin ajateltuna, jotta rahaa saataisiin pitäisi joko kerätä enemmän veroja tai riittävää maksuja ko. hoidon kulujen kattamiseksi. Monikaan ei tahdo oman veroprosentin nostoa näiden itseaiheutettujen ongelmien hoitoon vaadittavien kustannusten kattamiseksi. Emme me suomalaisetkaan niin solidaarisia ole.
Eli vaihtoehdoksi jäisi ottaa maksua niiltä jotka hoitoa tarvitsevat. He eivät ehkä kuitenkaan ole valmiita maksamaan hoidosta, varsinkin kun sen onnistumisella ei ole takeita, vaan mieli voi tulevaisuudessakin himoita uudelleen tupakkaa ja sitten olisi jatkuvassa hoitokierteessä. Hoidot tulisivat mahdollisesti kalliimmaksi kuin tupakanhimon tyrehdyttäminen tupakalla, jota on helposti saatavilla. -Sekin on siis valinta, ja usein otetaan se "helpommin saatavilla oleva ja halvempi vaihtoehto" miettimättä mitä seurauksia sillä on vuosien kuluttua.
Tupakointi kaikenkaikkiaan on valinta - huono sellainen ja varmasti moni tupakoitsija valitsisi vuosien päästä toisin, kaikki eivät siihen vaan kykene.

Kuten sanoin kaikki tupakoitsijoiden lapset eivät koe raskaudenaikaisen tupakoinnin seurauksia. Joten tulee toistaiseksi halvemmaksi yhteiskunnalle hoitaa se yksi tupakkakeskonen, kuin pistää kaikki 10 tupakkaäitiä vieroitushoitoon. Tämä on puhdas rahakysymys.
AP:n ajattelutapa on hyvin ideologinen, enkä ole millään tavoin siitä eri mieltä vaan pidän vahvempaa tuen tarjoamista oikein hyvänä ideana. Mutta käytännössä tuo on hyvin vaikea toteuttaa kaikkien resurssien puutteessa.

Selkiytän vielä että jos rahaa on 100e ja se kaikki raha tarvitaan jälkihoitoon, niin sinne se myös menee. Ennakoivan hoidon tulokset pienentäisivät jälkihoidon kustannuksia esim. 50 euroon, mutta mistään ei saada sitä ylimääräistä 80euroa joka tarvitaan ennakoivan työn aloittamiseksi, koska se kaikki 100euroa, minkäverran rahaa on, käytetään sinne jälkihoitoon.

Kuka tahansa voi hakea apua esim.apteekista tupakoinnin lopettamiseen ja korvaushoidon(nikotiinin) aloittamiseen. Jos osaa tulla raskaaksi, osaa myös etsiä tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär:
Kuka tahansa voi hakea apua esim.apteekista tupakoinnin lopettamiseen ja korvaushoidon(nikotiinin) aloittamiseen. Jos osaa tulla raskaaksi, osaa myös etsiä tietoa.

Niin tässähän se juuri onkin, on annettu eväät jotka pitää itse avata ja pistää suuhun. Vain niitä ruokitaan jotka eivät siihen itse kykene.

Nikotiinikorvaustuotteita saa nykyään joka marketista ja kioskista. Ovat ihan siinä tupakka-askien vieressä. Eli kun käsi ojentuu ottamaan askia, sitä voikin liikauttaa muutaman sentin toiseen suuntaan ja napata nikotiinipurkkaa. So simple.

Tiedän kyllä että tupakointiriippuvuus on voimakasta. Olen tavannut työni puolsta lukemattomia tupakoitsijoita ja kaikki ovat sanoneet samaa: tupakointi loppui silloin kun löytyi motivaatio. Toisilla se on ollut raskaaksi tulo, toisilla omaisen sairastuminen keuhkoahtaumaan, jollain astman puhkeaminen. Toisilla taas ei mikään motivoi. Eli kyllä se niin on että ei lopettamista saa pakolla aikaan, jokaisen tupakoitsijan pitää itse päättää ja haluta lopettaminen. Ja jonkun polin pitäminen sellaisille joita ei nappaa eikä kiinnosta on hirvittävän kallista resurssien tuhlaamista.

Mä olen sinänsä samaa mieltä, että jos kerran on rahaa ostaa tupakkaa, niin kyllä sen saman rahan voi käyttää vieroitusvalmisteisiin omasta pussistakin.

Mutta tiedän erään raskaanan olevan tuttavan saaneen sossusta jonkun maksusitoumuksen tms. tupakan vieroitusvalmisteisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Savuttomuuden puolesta:
Tiedän kyllä että tupakointiriippuvuus on voimakasta. Olen tavannut työni puolsta lukemattomia tupakoitsijoita ja kaikki ovat sanoneet samaa: tupakointi loppui silloin kun löytyi motivaatio. Toisilla se on ollut raskaaksi tulo, toisilla omaisen sairastuminen keuhkoahtaumaan, jollain astman puhkeaminen. Toisilla taas ei mikään motivoi. Eli kyllä se niin on että ei lopettamista saa pakolla aikaan, jokaisen tupakoitsijan pitää itse päättää ja haluta lopettaminen. Ja jonkun polin pitäminen sellaisille joita ei nappaa eikä kiinnosta on hirvittävän kallista resurssien tuhlaamista.

Eli vaikka tapaat työsi puolestasi näitä, olet sitä mieltä, että kukin hoitakoon itse riippuvuutensa ja se on oma moka jos ei itse osaa vieroittautua ja onnistu? Eikö esim. keskusteluavusta voisi olla hyötyä? Tupakkariippuvuus on tosi helppo selättää ostamalla vain purkkaa?

Olen vierestä seurannut ihmistä joka on juuri lopettanut tupakoinnin. Yrittänyt on aiemminkin ja asiasta on ollut moneen otteeseen puhetta. Päätti (taas kerran) yrittää lopettaa. Työ on hänellä sellainen, että se lähes velvoittaa polttamaan, joten lähtötilanne oli todella hankala. Ihan muusta syystä hän meni käymään työterveyslääkärillä ja otti tupakoinnin lopettamisen puheeksi tämän lääkärin kanssa. Lääkäri piti todella kannustavan puheen ja onnitteli (kirjaimellisesti) hyvästä ratkaisusta. Hän neuvoi aloittamaan kaupoista saatavilla vieroitusvalmisteilla, mutta kirjoitti myös reseptin. Sanoi, että antaa reseptin mielellään jo valmiiksi, niin että kun se vaikea paikka tulee, riittää että menee pateekkiin, se lääkärille meno kun on korkea kynnys useimmille. Vaikka tupakoinnin lopettaminen pitääkin lähteä ihan omasta itsestä, se neuvolan tädin hyssyttely on itseasiassa vain vahingollista. Tiukanpaikan tullen tällä läheiselläni on tullut mieleen lääkärin sanat ja onnittelut. Nyt hän on ollut melkein puolivuotta kokonaan polttamatta, eikä sitä reseptiä tarvinut lunastaa. Ehdottomasti pitäisi saada lopettajille kannustusta ja kunnon ohjausta, ei vain vihkosia ja iskulauseita. On kyse niin henkilökohtaisesta ongelmasta, että siihen auttaa vain henkilökohtainen ohjaus.

Alkuperäinen kirjoittaja juuust:
Alkuperäinen kirjoittaja Savuttomuuden puolesta:

Eli vaikka tapaat työsi puolestasi näitä, olet sitä mieltä, että kukin hoitakoon itse riippuvuutensa ja se on oma moka jos ei itse osaa vieroittautua ja onnistu? Eikö esim. keskusteluavusta voisi olla hyötyä? Tupakkariippuvuus on tosi helppo selättää ostamalla vain purkkaa?

Ei. Vaan että pakkohoito tai holhoaminen ei ole ratkaisu. Kukaan ei pääse tupakasta irti ellei itse sitä halua. Ja kun ITSE haluaa, lopettamiseen on apuja saatavilla ihan siinä vieressä. Eihän alkoholistikaan sillä parannu että menee AA:han ihmettelemään ilman pienintäkään mielenkiintoa jättää viina.

Ihan tosi, hyvin harva näistä ihmisistä on tarvinnut mitään sen kummempia temppuja kuin oman päätöksen, mahdollisesti myös nikotiinikorvaustuotteen tai vieroituslääkekuurin. On ollut tarjolla tupakkavieroitushoitajaa sun muuta ryhmää, mutta lopulta se ratkaiseva päätös ja sisu on kiinni vain ja ainoastaan itsestä. Kukaan ei voi toisen puolesta tehdä sitä päätöstä ja olla ostamatta tupakkaa, tai laittamatta sitä röökiä suuhun. (Ja nämä siis ex-smokereilta kuultuja, ei omia ideoitani).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Kuka pääsee ja kuka ei! Ei tässä maassa ihan noin vaan hoitoon pääse tai 'mennä'. Kyllä se on monissa tapuksissa työn ja tuskan takana saada pähderiippuvainen hoitoon, etenkin kun kyse aikuisesta ihmisestä!!!!!

Huvittaa muutenkin nää; 'mee hoitoon'- ja 'hae itselles apua'-jutut täällä...ei se kuulkaa ole siitäkään aina kiinni...joskus sitä apua vaan EI SAA vaikka kunka hakisi.

Häh, en välttämättä ihan tavoittanut mitä haluat sanoa? Mä uskon, että aika moni tupakan kanssa kamppaileva odottaja ottaisi vastaan apua mielellään ja sitoutuisi hoitoon. "Hoidon" ei tarvitse olla pakkohoitoa, mutta nykyisellään yhteiskunta ei kiinnitä käytännössä mitään huomiota näihin odottajiin. Lähinnä koko asiaa vähätellään. Samaan aikaan kuitenkin tulee tutkimuksia lisää ja lisää, mitä kaikkea tupakointi aiheuttaa. Tupakoivalle (eikä kyllä välttämättä muillekaan riippuvuudesta kärsiville) ole välttämättä MITÄÄN apua saatavilla neuvolasta, muuta kuin opasvihkonen.

No tää mun paasaus ei ollut sulle henk.koht. vaan tuli ylipäätään mieleen kun jotkut (palstallakin ) neuvovat ihmisiä hakutumaan hoitoon..mielenterveys- yms. syistä. Mutta kun se todellisuus ei ole sitä, että marssitaan tuosta noin vaan hoitoon ja saamaan apua. Kaikille ei raha riitä!!!!

Niin siis kun sain sen vaikutelman, että sinäkin kuvittelit, että KAKKI narkkarit ja muut päihderiippuvaiset saavat hurjasti apua ja hoitoa valtiolta...

Yhteistyössä