Selittäkää miten tupakointi raskaana saa lapsen elämän kokonaan pilalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
äiti tupakoi sekä minua että isoveljeä odottaessaan.
Veljellä on ollut astma joka on edelleenkin melko paha tietyissä tilanteissa.
Itselläni on ollut ruoka-allergioita pienestä pitäen ja rasitus astma.

Kummallakaan isällä, saati meidän äidillä, ei ole ollut koskaan mitään allergioita tms..

Voihan tuo toki olla vain sattumaa, mutta vahvasti epäilen että nuo on nimenomaan tupakoinnista tulleet..

[QUOTE="Ahaa";28673708]Itse olen kaksonen ja äitini oli tupakoinut koko raskauden ajan. Olemme veljeni kanssa liki 21 ja selvinneet perusterveenä koko tämän ajan lapsuudesta asti. Heinäallergia ei nyt pahemmin vaikuta elämääni ja sekin tuskin on tupakan syytä. Ja itse en polta. Pikkusiskoni aikana äitini poltti noin 1 päivässä ja systeri on 6 tällä hetkellä. Perusterve ja elinvoimainen lapsi. Toki saa tulla syyttämään ja morkkaamaan niitä jotka tupakoi mutta te jotka ette tupakoi, kannatte geeneissänne muita sairauksia ym. Mitä kun lapsenne ovat aikuisia ja ilmenee erinäisiä syövän merkkejä, tukielinten heikkoutta, löysät nivelet jotka vaikuttavat polvien kuntoon, on iho-ongelmia, psoriasis, vyöruusu, pahalaatuinen akne, hiusgeeneissä naisella harventuu aikaisin tai kasvaa liikaa karvaa kasvojen alueella. Ihan vain geeneistä johtuen. Ja kaikki esimerkit kuuluvat tutuilleni ja ystävilleni. Periytynyt geeneistä. Ketä sitten syytätte. Sama kun voi vammautuminenkin tulla geeniperimässä. En puolustele tupakoijia mutta en myöskään hyväksy törkeätä syyttelyä siitä mitä ehkä mahd aiheuttaa lapselleen. Ehkä teijänki pitäs miettiä kannattaako noilla suvun geeneillä rasittaa ympäristöä ja työllistää terveyskeskuksia ja sairaaloita.[/QUOTE]

Eiku mä lopetin ne geenit ennen raskaaksi tulemista.

Vauvan terveys ja pitkäaikaisvaikutukset

Tupakoivien vanhempien vauvoilla on kaksi kertaa enemmän hengitystieinfektioita kuin tupakoimattomien vauvoilla. Äidin raskausaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan riskin sairastua astmaan, samoin vauvan vatsakoliikkien ja huulihalkion riski kasvaa.

Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painonnousua, pituuskasvua sekä hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.

Raskaudenaikaisen tupakoinnin vaikutukset eivät aina näy ultraäänitutkimuksessa, paitsi jos vauvan kasvu on hidastunut. Tupakointi on voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita sikiön keskushermostoon, vaikka lapsen syntymäpaino olisi yli kolme kiloa.

Tupakkaverkko | Apua tupakoinnin lopettamiseenTupakkaverkko | Apua tupakoinnin lopettamiseen

En mitenkään tue tupakointia raskaana, mutta se, että tutkimuksissa todettu vähemmän kouluttautuneiden tupakoivan enemmän raskaana voisi kyllä selittää tuota, että matemaattiset taidot ,keskittyminen ja muu on vaikeampaa, koska luonnollisesti, jos vanhempi ei ole mitenkään älynjättiläinen, ei se lapsikaan ole. Näitä äitejä joita katsoo, jotka polttavat raskaana, ovat vähän itsekin sellaisia yliaktiivisia, keskittymishäiriöisiä, vähän adhd tapauksia. Heidän lapsillaan on heidän geeninsä.

Mutta tuosta hengityksestä...eikö lapsi kuitenkin hengitä ns. lapsivettä? Ei lapsiveteen erity tupakansavua. Tätä olen joskus ihmetellyt.

Mutta en tosiaan riskeeraisi mitään, millä saattaisi olla minkäänlaisia vaikutuksia lapseen. Vähän silti kuulostaa ylireagoinnilta.

[QUOTE="vieras";28673800]En mitenkään tue tupakointia raskaana, mutta se, että tutkimuksissa todettu vähemmän kouluttautuneiden tupakoivan enemmän raskaana voisi kyllä selittää tuota, että matemaattiset taidot ,keskittyminen ja muu on vaikeampaa, koska luonnollisesti, jos vanhempi ei ole mitenkään älynjättiläinen, ei se lapsikaan ole. Näitä äitejä joita katsoo, jotka polttavat raskaana, ovat vähän itsekin sellaisia yliaktiivisia, keskittymishäiriöisiä, vähän adhd tapauksia. Heidän lapsillaan on heidän geeninsä.

Mutta tuosta hengityksestä...eikö lapsi kuitenkin hengitä ns. lapsivettä? Ei lapsiveteen erity tupakansavua. Tätä olen joskus ihmetellyt.

Mutta en tosiaan riskeeraisi mitään, millä saattaisi olla minkäänlaisia vaikutuksia lapseen. Vähän silti kuulostaa ylireagoinnilta.[/QUOTE]

Lapsella on istukan kautta yhteinen verenkierto äidin kanssa. Sitä kautta äidin veressä olevat myrkyt tulevat myös lapselle.

Ja niiden yliaktiivisten keskittymishäiriöisten tupakoivien äitien äidit ovat todennäköisesti myöskin polttaneet raskausaikana.

Tunnen äidin joka poltti esikoistaan odottaessaan ja lopetti polttamisen kuopusta odottaessaan. Esikoisella on huonot hampaat, keskittymisvaikeuksia, addiktioihin tapuvainen luonne, hän polttaa itsekin ja syntyi täysaikaisena mutta vaiin 2000 g painoisena. Kuopus syntyi normaalikokoisena, rauhallisena, ei polta, normaalit hampaat, normaali keskittymiskyky, ei addiktioita.

Äiti tupakoi raskausaikana.

Nyt minulla 28 vuotta takana korva/kurkkutulehduksia eikä mikään auta. Vuosittain menee n. 3-10 antibioottikuuria vaikeisiin tulehduksiin, että silleen.

Olen töissä vastasyntyneiden parissa. Tupakoivien äitien lapset kyllä erottaa. Lapset ovat pienipainoisia, itkuisia, heillä on vieroitusoireita jne. Usein tarvitsevat ylimääräistä apua elämänsä alussa, verensokerit laskee, hengityksen kanssa on ongelmaa ja istukka on monesti aivan karmean näköinen... Ihme että lapset edes pysyvät sellaisen istukan kanssa hengissä (eikä varmasti aina pysykään). On eri juttu jos polttaa vaikka tupakan päivässä, varmasti sellaisia äitejä on paljon, emmekä me heitä/heidän lapsiaan erota. Mutta jos äiti ilmoittaa polttavansa vaikkapa puoli askia, niin jo alkaa näkyä lapsen voinnissa. En yhtään ihmettele, jos nämä lapset on vanhempana uudelleen terveydenhuollon asiakkaana ties mistä syystä.

Eräs lähipiirissäni elävä nainen poltti raskauksiensa aikana. Ensimmäisen aikaan yritti pitää vähän rotia siinä hommassa ja syntynyt lapsi oli ihan ok, ei mitään ihmeellistä ole ilmaantunut hänen elämänsä polulle, jota voisi ajatella olevan syntynyt äidin raskaudenaikaisesta tupakoinnista. Kuopustaan odottaessa hän taas poltti tositosi paljon. Syyt silleen inhimillisiä (enkä lähde niitä tässä läpi käymään), mutta sikiölle ihan kauheata tietysti. Vauvalla syntyessään leikkaushoitoja vaatinut ja vaativa sydänvika. Lisäksi on keskittymishäiriöitä, puheenkehittymisen ongelmia ja mitä vielä toimintaterapianarviossa vielä esiin tulee.

Nää tupakan (tai alkoholin tai huumeiden tai lääkkeiden) aiheuttamat mahdolliset ongelmat ovat siitä hankalia, kun niitä voi syntyä muutenkin (paitsi FAS) ja niistä on paha osoittaa, että johtuvat juurikin siitä kun äiti poltti raskausaikana. Tutkimuksiin kuitenkin kannattaa uskoa, koska niissä pystytään osoittamaan, että haittaa syntyy. Se, että jonkun vauva on syntynyt ns. terveenä vaikka äiti on ollut täydellinen korsteeni, ei tarkoita sitä, ettikö itse asettaisi syntymätöntään vaaraan, jos itse polttaa. Elämä ei aina ole oikeudenmukaista ja kaikkea kurjaa voi sattua kaikesta huolimatta, mutta kun tästä ihan varmasti ja kiistattomasti tiedetään, että haittoja esiintyy, niin ehkä ei sit väkisin kannata alkaa leikkimään.

Itse en polttanut raskausaikana. Lapsella on keskittymishäiriö ja ilmeisesti asitiyliherkkyyksiä. Kehityksessä on viiveitä niin että kaikki tukitoimet on aloitettu jo 3-vuotiaana. Noin 3-vuotiaaksi asti oli myös todella paljon sairaana, flunssiä korvatulehduksia, korvat putkitettu. Iho-ongelmia oli myös pienenä ja ravaa kuluu rutkasti.

Ystävätär on polttanut kaikkien raskaukisensa aikana eikä mitään vastaavia ongelmia ole yhdelläkään lapsella (3kpl).

Ja todellakaan en suosittele kellekkään tupakointia, ennemminkin moitin jos joku kysyy.
Mutta, mutta... Minun käsittääkseni keskittymishäiriöt ja aistiyliherkkyydet on enemmänkin perinnöllisiä. Meillä on suvussa sitä, sikisi en ihmettele oman lapsen ongelmia. Eikä suvun naiset ole tupakoivaa laatua ollut koskaan.

Mene ja tiedä sitten. Sen tiedän että jos sikiö altistuu tupkalle raskauden aikana niin kehittyy addiktoiva luonne. Myös keuhko-ongelmia voi olla sekä sydänvaivaa.

Tupakoinnin aiheuttamat ongelmat todetaan väestötasolla tilastollisesti. Yksilöistä ei voi sanoa varmasti, että juuri äidin tupakointi on aiheuttanut juuri tämän yksilön ongelmat. Eivät kaikki tupakoitsijatkaan saa keuhkosyöpää, eivätkä kaikki keuhkosyövän saaneet ole tupakoitsijoita, mutta silti n. 90% keuhkosyövistä on yhteydessä tupakointiin.

Tämä EI tarkoita sitä että polttaminen raskaana ollessa on OK.

Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön;19504499:
Lueskelin tuossa erästä sivustoa, missä puhuttiin päihdeäideistä. Hyvin paljon oli tekstiä raskausajan tupakoinnista yhteydessä "lapsen elämä pilataan kokonaan". Selittäkää tyhmälle, miten se elämä on kokonaan pilalla? Aiheuttaako tupakointi myös kehitysvammaisuutta vai miten määritellään että elämä on pilalla? Totta kai ihan kamalaa että kukaan tupakoi raskaana, mutta en ihan tajunnut että mikä sen lapsen elämän kokonaan pilaa?

Tasaisin väliajoin toistuva happivaje ei tee lapsen aivoille hyvää.

Miksi ihmeessä aiheuttaisin omilla valinnoillani lapselle oppimisvaikeuksia, ylivilkkautta.

Kyllä ne viat tulee muustakin kuin tupakasta!
Itse tupakoin max 10päivässä raskaus ajan.
Terve poika syntyi,4500g ja 54cm(pieni?)
Pojalla ei ole koskaan ollut yhtä ainutta korvatulehdusta.Ainut mikä sairastetaan 1-2krt vuodessa on flunssa.
Ei ole ADHD:tä, pärjää koulussa hyvin.

Mites kaikki kielletetyt ruoka aineet?pidättekö niistä kiinni?
Teettekö kaiken minkä luette jostakin kirjoista/lehdistä tms?

Jokaisen omia valintoja.

Pojalla ei ole koskaan ollut yhtä ainutta korvatulehdusta.Ainut mikä sairastetaan 1-2krt vuodessa on flunssa.

Jokaisen omia valintoja.

Juu, en syönyt maksalaatikkoa joka päivä.

Jokaisen omia valintoja.

Joo, ja sinun valintasi oli harvinaisen tyhmä.

Jokaisen omia valintoja.

Oletko ylpeä siitä että sinun valintasi takia lapsesi saattaa jäädä lapsettomaksi?

jos se tupakka on niin pahasta sikiölle, niin miksi jokainen sikiö ei sairastu siitä, miksi sairauksia/haittoja tulisi vain satunnaisille?

tuleehan niitä sairauksia sunmuita myös niiden äitien lapsille, jotka eivät tupakoi raskaana.

ja en kannata tupakointia raskausaikana, se on todella itsekästä. mutta en vain käsitä, että miten vain jotkut voivat saada siitä jotain haittoja ja jotkut eivät mitään. minä veikkaan suurimmalle osalle "haitoista" syyksi geenejä, että ne tulisi ilman tupakkaakin.

jos se tupakka on niin pahasta sikiölle, niin miksi jokainen sikiö ei sairastu siitä, miksi sairauksia/haittoja tulisi vain satunnaisille?

tuleehan niitä sairauksia sunmuita myös niiden äitien lapsille, jotka eivät tupakoi raskaana.

ja en kannata tupakointia raskausaikana, se on todella itsekästä. mutta en vain käsitä, että miten vain jotkut voivat saada siitä jotain haittoja ja jotkut eivät mitään. minä veikkaan suurimmalle osalle "haitoista" syyksi geenejä, että ne tulisi ilman tupakkaakin.

Veikkaat? Lapsen terveys ei ole mikään uhkapeli.

Eihän kaikki tupakoitsijatkaan sairastu tupakasta johtuviin sairauksiin, mutta se ei muuta todellisuutta tuotteen vaarallisuudesta.

Jos sattuu olemaan niin onnekas, että lapselle ei koidu mitään vaikka äiti olisi tupakoinut koko raskausajan, suosittelen tekemään muutaman rivin lottoa. Lisäksi ihmetyttää tuo tupakoinnin puolustelu. Miten te korsteenit voitte elää sen asian kanssa, että olette pahoinpidelleet lapsianne raskausaikana? Oletteko jatkaneet väkivaltaista käytöstänne lapsen synnyttyä?

Minun äiti poltti raskausaikanaan ennen kuin tiesi olevansa raskaana, lopetti heti kun sai tietää tai ainakin näin minulle on kerrottu. Mulla ei ole mitään muuta kuin huono selkä, tuskin liittyy äitin tupakointiin.

Entinen liikunnanopettajani kuoli keuhkosyöpään, yhtäkään tupakkia ei ollut koskaan polttanut ja eli maaseudulla, missä liikenteen saasteita ei juuri ole.

Paljon puhuttu äidin tupakoinnista, mutta mites vaikuttaa miehen tupakanpoltto kun ollaan aikeissa hankkia lapsia?? Itseäni kiinnostaisi kun mies polttaa askin päivässä, enkä mitään sekunda-siittiöitä haluaisi ensimmäiselle lapselle...

Jo pelkästään se, että kun äiti polttaa raskausaikana, sikiö kärsii noin 20min happaivajeesta yhden savukkeen aikana.. En usko, että tämä ei jätä lapseen mitään jälkiä. Sama kuin istukka toimisi puoliteholla koko ajan. Kuinka moni valitsisi sen lapselleen, jos kysyttäisiin, että haluatko vajaalla toimivan istukan? Ei varmasti kukaan, mutta valitsee silti tupakan. Täyttä typeryyttä ja ennen kaikkea välinpitämättömyyttä.
Näin se on, ja ihan turha kenenkään väittää muuta. Tupakasta ei kuitenkaan ole MITÄÄN terveydellistä hyötyä, joten polttamalla ottaa AINA riskin pilata lapsensa terveyden.

TAI lapselle ei koidu MINKÄÄNLAISIA VAIVOJA siitä äidin tupakoinnista, ja sitten taas toisaalta sellaisen lapsen äiti, joka on tehnyt kaiken mahdollisimman oikein koko raskauden ajan, niin hänen lapsellaan onkin vaikka mitä vaivoja. Onhan se riski tutkitusti suurempi niillä lapsilla joiden äiti on tupakoinut.. Mutta ei se nyt niin sanottua ole, että se lapsen elämä menee PILALLE siitä tupakoinnista.

Ei venäläisessä ruletissakaan aina kuole. Se on ihan tuurista kiinni milloin luoti sattuu omalle pelivuorolle. Mutta millainen paskaäiti pitää ihmisen olla, että pelaa venäläistä rulettia syntymättömän lapsensa hyvinvoinnilla?!

Alkuperäinen kirjoittaja Lapseton vielä;28675488:
Paljon puhuttu äidin tupakoinnista, mutta mites vaikuttaa miehen tupakanpoltto kun ollaan aikeissa hankkia lapsia?? Itseäni kiinnostaisi kun mies polttaa askin päivässä, enkä mitään sekunda-siittiöitä haluaisi ensimmäiselle lapselle...

En tiedä vaikuttaako millä tavalla itse sikiöön, mutta miehesi siittiöihin vaikuttaa heikentävästi. Jos menee lapsettomuushoitoihin ja tupakoi, niin ensimmäisenä kehotetaan lopettamaan - molempien puolisoitten, koska tupakointi voi vaikuttaa sukusoluihin todella epäsuotuisasti. Miehen spermatogeneesi, eli se "kierros" kun kiveksissä kehittyy siittiöitä valmiiksi, kestää 3kk, eli nyt jos lopettaa tupakoinnin, niin kestää kolmisen kuukautta, että mies tuottaa tavallaan tupakalle altistumattomia simppoja. Voisi kuitenkin ajatella, että jos tupakointi vahingoittaa jo sukusoluja, niin mikseipä vaikutus siirtyisi myös soluista kehittyvään sikiöön ja voisi näin aiheuttaa jotain haittaa tulevan lapsen terveydelle.

Näinpä siis tupakoinnin lopettaminen kannattaa todellakin myös miehen kohdalla :) ja jos haluat jelpata miestö lopettamaan, niin sperman laadun heikkenemisellä "pelottelu" saa monet paatuneetkin korsteenit luopumaan tupakasta, miehille on usein erittäin herkkä paikka jos lisääntymiskyky on uhattuna, sen eteen kannattaa jo nähdä vaivaakin..

Tupakointi heikentää siemennesteen määrää ja laatua, minkä takia se vaikuttaa miehen hedelmällisyyteen. Tupakointi sitävastoin ei vaikuta terveen siittion laatuun. Eli kun/jos nainen tulee raskaaksi, ei jälkikäteen ole mitään merkitystä sillä onko mies tupakoinut. Mutta raskaaksi ei välttämättä tule jos mies tupakoi.

Ymmärrättekö?

Jos tupakoimattomalla miehellä on vaikka 10 miljardia siittiötä ja 80% liikkuvia, voi tupakoivalla miehellä olla 7 miljardia siittiötä ja 50% liikkuvia. Raskauden alkaessa liikkuva siittiö on silti hedelmöittänyt munasolun.

Naisen tupakointia raskauden aikana ei voi millään tavalla verrata tähän.

Odottavan äidin ja isän tupakointi on hengenvaarallista

Tupakka on lapselle erityisen vaarallista raskaus- ja imetysaikana. Odottavan äidin tupakointi tai altistuminen tupakansavulle kasvattaa lapsen riskiä pienipainoisuuteen ja ennenaikaiseen syntymiseen, aiheuttaa kehitys- ja kasvuhäiriöitä sekä lisää riskiä sairastua astmaan ja moniin muihin sairauksiin.

Tupakansavun sisältämät myrkyt kulkeutuvat sikiöön istukan ja napanuoran kautta. Nikotiini supistaa kehittyvän sikiön verisuonia ja heikentää hapensaantia. Tämä hidastaa aivojen kasvua ja kehitystä. Aivohaitat voivat ilmetä lapsen oppimis-, puhumis- ja kehittymisvaikeuksina.

Pahimmillaan altistuminen tupakan myrkyille voi johtaa sikiön menehtymiseen tai kätkytkuolemaan. Suurista riskeistä huolimatta noin 15 % suomalaisnaisista jatkaa tupakointia raskauden aikana. Riippuvuus tekee tupakoinnin lopettamisesta vaikeaa, vaikka äidillä on erittäin hyvä syy lopettaa.
Lapsi imee tupakan myrkyt äidinmaidosta

Tupakan nikotiini kulkeutuu äidinmaitoon ja edelleen maidon mukana vauvan elimistöön. Pitoisuudet maidossa voivat olla moninkertaiset verrattuna pitoisuuksiin äidin veressä. Äidin tupakointi altistaa lapsen myös tupakan syöpää aiheuttaville aineille ja raskasmetalleille ja niiden myötä myöhemmin ilmeneville, vaikeillekin kroonisille sairauksille. Myös lapsen riski sairastua toistuviin hengitystietulehduksiin ja astmaan kasvaa.

Imettävän äidin tupakointi voi lisätä lapsen riskiä koliikkivaivoille ja unihäiriöille sekä aiheuttaa pahoinvointia, vatsakipuja ja ripulia. Runsas tupakointi voi vähentää maidontuloa, ja rintamaito on ravintosisällöltään niukempaa kuin tupakoimattoman. Esimerkiksi C-vitamiinipitoisuus jää puoleen tupakoimattoman äidinmaidon C-vitamiinipitoisuudesta.

http://www.tyokalupakki.net/pages/index.php?id=81&pid=3

Yhteistyössä