Selviäminen arjesta vauvan ja taaperon kanssa. Kaikki vinkit tervetulleita!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuore kahden pienen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuore kahden pienen äiti

Vieras
Meille syntyi 2 viikkoa sitten vauva ja esikoinen on 1,5 v, mies on kohta pitänyt isyysvapaansa ja jäämme päiviksi kolmistaan. Jännittää aikas paljon miten selviän yksistään lasten kanssa ilman miehen apua. Pistäkääpäs kaikki pienetkin vinkit kehiin, joilla olette selvinneet itse arjesta?

Mulla ei ole vielä antaa vinkkejä, mutta tsemppaan silti :)

Mieheni menee isyyslomalta töihin maanantaina, jään kotiin pikkuvauvan ja 1v11kk ikäisen kanssa. Aika lailla samassa veneessä ollaan. Onnea vauvasta!

Ruokia pakkaseen ja teet aina edellisen päivän lounaan illalla valmiiksi kun mies on kotona. Muutenkin jätät kotityöt suosiolla iltaan. Myös seuraavan päivän välipaloja jne. voi tehdä valmiiksi jo illalla.

Mulla ei ole kokemusta, mutta ainakin kannattaa laittaa kaikki ruoat etukäteen valmiiksi, jotta ne voi sitten vain lämmittää. Sitten taaperon ja vauvan kanssa voi mennä puistoon, nyt on jo sen verran lämmin että ulkona voi imettää. taaperolle kaupasta eväät, jottei tarvi kesken leikin lähtee kotiin syömään.

Onnea vauvasta!

Mahdollisimman lapsiturvallinen koti, itsekseen keinuva sitteri tai kehto, valmisruokia tai pakkaseen ruokia... lasten päiväunien synkronointi, jolloin voi pestä pyykkiä tai nukkua itsekin. Suihkussa käynnit ja isommat kotityöt miehen ollessa kotona. Kauppalista miehelle joka töistä tullessa noutaa jutut kaupasta.

Onnea kuopuksen syntymästä :)

Niitä vinkkejä:

- Ehdottomasti jokin kantoväline (liina tai ergo tai vastaava) vauvalle, niin kädet jää vapaaksi taaperon kanssa touhuamiseen.

- Tuplavaunut voi olla kova sana, jos liikutte ja ulkoilette paljon kodin ulkopuolella.

- Ruokia kannattaa tosiaan pakastaa esim. jos vaikka vähänkin jää jotain kastiketta niin siitä voi hyvinkin riittää sopiva annos taaperolle lämmitettäväksi. Ja älä ole turhan kriittinen valmisruokiakaan kohtaan. Kaupan makaronilaatikko (tai vastaava) silloin tällöin ei varmasti lastasi pilaa :)

- Eikä se Teletappien katsominenkaan lasta pilaa, jos joskus tuntuu siltä, että haluat hengähdystauon tai kädet loppuu kesken.

Hyvin se menee :)

Ainiin, yksi vinkki tuli vielä mieleen. Jos puistoilette paljon näin kesäisin, niin pidä aina jokin iso puistokassi valmiina varustettuna. Sisältäen hiekkaleluja, vaihtovaippoja (molemmille!), harsoliinoja, puhdistuspyyhkeitä, vaihtovaatesetti (molemmille!?), vesipullo, jokin välipala taaperolle (esim. hedelmäsose) ja lusikka, pyyhe/picnic alusta jne.

Meillä oli ekana kesänä, kun kuopus oli 2kk ja esikoinen vajaa 2v tuollainen jättikassi aina valmiina puistoretkiin. Jos jotain käytettiin loppuun, niin illalla pakkasin kassiin lisää tavaraa.

Meillä helpotti paljon se että nukkuivat samaan aikaan päiväunet, ja minä myös yritin mahdollisimman usein nukkua samaan aikaan.

Emmä mitään niksejä osaa antaa sen enempää. Aluksi se vaan oli ihan hirveetä ja siitä se sitten lähti pikkuhiljaa helpottamaan ja homma toimimaan..

Meillä siis syntyi toinen vauva kun ensimmäinen oli ihan pari viikkoa yli 1-vuotias.

Meillä tuosta ajasta alkaa olla vain muistot (pienempikin jo 1v8kk) ja isompi täytti jo 3. Mutta silloin alkuun oli välillä rankkaakin. Mutta siitä selvittiin.
Meillä päivä meni parhaiten kun aamupäivästä lähti ulos (puistoon, omaan pihaan tms) ja antoi taaparon väsyttää itsensä. Vauva ei puistossa yleensä nukkunut kuin max tunnin ja jos sen jälkeen oltiin vielä vähän ulkona, niin taaperon lounaan jälkeen vauvakin jo nukahti uudestaan.
Erilaisia nukutussysteemejä yritettiin ja meillä parhaiten toimi se, että laitoin molemmat kaksosrattaisiin ja lähdin kävelylle, jonkun aikaa käveltyään sai yleensä tultua kotiin tekemään kotitöitä. Toisinaan kyllä piti lähteä uudelleen kävelemään jos toinen meinasi herätä. Mutta varsinkin jos vaunut pysyi liikkeessä niin yleensä molemmat veti sen 2 -2,5 tuntia unta.

Ja opettele tekemään helppoja ja nopeita arkiruokia, hätätapauksessa taaperolle voi antaa purkin.

Kyllä se siitä!

Meillä sisarusrattaat toi paljon helpotusta arkeen. Kantoliina on, mutta sille ei ole ollut paljon käyttöä, koska vauva viihtyy niin hyvin lattialla ja sitterissa (+nukkuu sisällä omassa sängyssä ja ulkona sisarusrattaissa).

Lounaaksi on aina edellispäivän ruokaa tai jotain mitä saa vaan lämmittää.
Se helpottaa että isomman saa unille viemällä sänkyyn ja laittamalla musiikit soimaan. :)
Vauvan ollessa hereillä ollaan sisällä ja nukkuessa ulkona. Rytmi kuitenkin menee pääosin esikoisen mukaan.

Toivotan paljon onnea vauvasta ja kärsivällisyyttä arkeen! :)

Samalla kun imetin vauvaa, isompi seisoi edessämme ja joi kädestäni tuttipulloa. Se kait helpotti ulkopuoliseksi jäämistä. Okei, ei mee kaikkien hienojen sääntöjen mukaan tuo.
Rytmin sain niin, että päiväunet samaan aikaan.
Joka päivä lähdettiin ulos, yleensä läheiseen leikkipuistoon, toi auttoi mun mielenterveyden säilymistä. Ja kenties auttoi isomman päikkäreihinkin. Kaikki ylimääräinen touhu minimiin. Purkkiruoatkin hyviä ja pieni epäsiivo vaan ehkäisee allergioita yms.

Ja meillä on myös tuoli imetystä varten taaperon huoneessa. Taapero leikkii kun imetän tai ollaan sohvalla ja luen samalla kirjaa. (Joskus kylläkin hyppii ja riehuu sohvalla ja imetyksestä ei meinaa tulla mitään....)

- tuplarattaat
- taaperolle sopivaa telkkaohjelmaa aina dvd valmiina (esim teletapit, mikki hiiren kerhotalo), en tarkoita että sitä paljon tarvii, mutta pelastaa kummasti jos tulee hetkellinen kaoottinen tunnelma!
- ruokia etukäteen, uuniruokia kuten kiusauksia muutenkin
- vaatteet aina valmiiksi aamuksi, myös itselle pinoon
- sitteri vauvalle, ihan ehdoton ollut ainakin meillä ja vauvat tottuneet siinä olemaan
- hyvä rintareppu on myös hyvä olla, jos vauva ei niin vaunuissa viihdy, pääsee leiksalle jne mainiosti

Siinä nyt tärkeimmät. Mulla kakkosen ja kolmosen välissä 1v3kk, eli talossa oli silloin 3v3kk lapsi ja sitten nuo pienet... nyt on lasten leikkiä vauvan kanssa kun nyt on 6v, 4v, 2v9kk ja 5kk vauva :) Tsemppiä!

Niin ja vielä, kivaa oli meillä. Ei ollenkaan paha aika elämässä. Paljon muistoja jäi (muistakaa ottaa kuviakin siinä elämäntouhussa, tai viedeoida, kirjoittaa jotain muistiin) .
Kun mies lähti töihin, yksinkertaisti silleen asiaa, että sai yksin organisoida päivänkulkua.
Onnellisia kesäpäiviä teidän perheelle! :)

Mun vinkkinä on semmoinen, että aina välillä kun imetät, ota taapero toiseen kainaloon lukemaan tms mukavaa tekemään. Ainakin meillä auttoi mustishommissa ja myös siinä, että taapero hyväksyi vauvan heti mukaan noihin nukutushommiinkin :) Vauva imetystyynyllä tissillä ja taaperoa silittelin samalla. Meillä ainakin meni nuo nukkumahommat ihan uusiksi kun vauva syntyi, ei nukuttu enää omaan sänkyyn yksikseen...

Myös ruokailuissa taapero kapinoi alkuun aika paljonkin, huusi ja ei suostunu syömään ite.. Joten siinäkin vauva tyynylle tissille tai roikkumaan kantoliinaan ja samalla taaperolle lappamaan ruokaa suuhun :) Toki nämä hommat oli onneksi väliaikaisia juttuja :)

Mutta kaikista tärkeimmät hommat olivat kuitenkin, ettei menettäny malttiaan ja salli ympärillään pientä kaaosta :) Kaikkea ei tarvitse tehdä eikä jaksaa, kun on pieni vauva ja toinen pienoinen jaloissa pyörimässä. Ja kun pidät oman malttisi, hommat onnistuvat paaaaaaaljon paremmin, kuin hermona.. Kyllä mielläkin alkuun taaperon päiväunille laittaminen kesti kauemmin ja oli just samaanaikaan, kun vauva oli hereillä ja halus tissiä, mutta kun kärsivällisesti istuskeli taaperon vieressä lauleskellen ja samalla vauvaa syöttäen, oppi aika nopeasti nukahtamaan.

Ja suunnitelmia ei kannata tehdä alkuun, menevät pieleen kuitenkin :) Elä tätäpäivää ja ole sallivainen ja armollinen itelle. Tsemppiä!

Meillä lapsilla vähän yli vuoden ikäero. Mun mielestä ei ole ollut kovin rankkaa.
Meillä on auttanut:
- Sitterit eri paikoissa. Meillä on parikin sitteriä, joista toinen itsestään keinuva. Toinen taas keittiössä, vauva leikkii leluilla kun taaperoa saa auttaa syömisessä. Kauaa ei siterissä vauvaa pidetä, mutta tietyn hetken on välttämättömyys.
- Päivällä syödään edellisen päivän ruokaa.
- Ulkoilllaan paljon, taapero väsähtää.
- Yritän saada taaperon unet (ja vauvan toiset päiväunet) osumaan aina samaan aikaan.
- Yritän pohtia jonkinnäköistä aikataulua ja järjestystä, vaikka lapsia ei voikaan aina aikatauluttaa ;) Pyrin näkemään muita äitejä.

minulla vielä vähän "pahempi" tilanne eli pieni vauva ja kaksi taaperoa, kaikki kolme lasta siis alle 4v. Mielestäni tämä ei ole ollenkaan raskasta, ja minulla ei ole minkäänlaista apuakaan koskaan käytettävissä (ei ole isovanhempia, kummeja, tätejä tms tukiverkostoja). Kaikki yllä olevat vinkit olivat hyviä mutta itse tähdentäisin kahta asiaa:

1) luovu liiallisesta siisteystandardista - jos stressaat koko ajan sormenjäljistä kaapinovissa niin tällä saat helposti itsesi poltettua loppuun

2) luovu syyllisyydestä jos joudut käyttämään eineksiä. Minulla ei todellakaan ole mitään jakoa edes yrittää tehdä yksin päivällä ruokaa kolmen parkuessa samanaikaisesti joten yritän tehdä joko eilisistä jäämistä sapuskaa tai sitten ihan surutta eineksiä, toki yritän valita ne terveellisemmästä päästä eli ei suolaa liikaa, natriumglutamaattia tms. Yritin itsekin alkuun leikkiä kunnon äitiä ruoanlaittovelvoitteineen mutta ei hitto, burn-out siitä olisi pidemmän päälle tullut.

Olen itse ollut aina pedantti ja tiptop ihminen, ja kyllä on ollut kovan koulun takana se että pystyn laskemaan rimaa ja vaatimustasoa itse itseäni kohtaan. Mutta se on pidemmän päälle ainoa millä selviää. Meinaan vielä (jos luoja suo) pyöräyttää tähän kakofoniaan vielä neljännenkin, sillä kaikesta huolimatta tämä on minusta mukavaa ja suhteellisen toimivaa arkea (vaikka toki niitä tukiverkostoja vähän kaipailen aina sillointällöin).

Meillä ikäeroa isommilla 1v5kk

-ulkoilkaa mahdollisimman paljon
-rutiinit säännöllisiksi (päiväunet ym. mahdollisimman nopeasti yhtä aikaa sujuvaksi )
- älä stressaa kotitöistä
-pakkaseen ruokaa
-tuplarattaat

Nyt meillä kolmas lapsi ja isompiin ikäeroa 6v ja 5v ja voin sanoa, että nyt tästä vauva-ajasta nauttiin täysin rinnoin. Tuo pieni ikäero on kyllä sillä tavalla hyvä, että isommat leikkii tosi kivasti keskenään ja ovat kuin paita ja peppu. Toisaalta en sitä kyllä ihan heti suosittele kenellekään, varsinkaan kun meillä isompi nukkui erittäin huonosti ja vauvalla oli 4-5 ensimmäistä kuukautta erittäin vaikea koliikki. Siksi nyt nautin tästä vauva-ajasta TÄYSILLÄ!

[QUOTE="triplamutsi";23851745]minulla vielä vähän "pahempi" tilanne eli pieni vauva ja kaksi taaperoa, kaikki kolme lasta siis alle 4v. Mielestäni tämä ei ole ollenkaan raskasta, ja minulla ei ole minkäänlaista apuakaan koskaan käytettävissä (ei ole isovanhempia, kummeja, tätejä tms tukiverkostoja). Kaikki yllä olevat vinkit olivat hyviä mutta itse tähdentäisin kahta asiaa:

1) luovu liiallisesta siisteystandardista - jos stressaat koko ajan sormenjäljistä kaapinovissa niin tällä saat helposti itsesi poltettua loppuun

2) luovu syyllisyydestä jos joudut käyttämään eineksiä. Minulla ei todellakaan ole mitään jakoa edes yrittää tehdä yksin päivällä ruokaa kolmen parkuessa samanaikaisesti joten yritän tehdä joko eilisistä jäämistä sapuskaa tai sitten ihan surutta eineksiä, toki yritän valita ne terveellisemmästä päästä eli ei suolaa liikaa, natriumglutamaattia tms. Yritin itsekin alkuun leikkiä kunnon äitiä ruoanlaittovelvoitteineen mutta ei hitto, burn-out siitä olisi pidemmän päälle tullut.

Olen itse ollut aina pedantti ja tiptop ihminen, ja kyllä on ollut kovan koulun takana se että pystyn laskemaan rimaa ja vaatimustasoa itse itseäni kohtaan. Mutta se on pidemmän päälle ainoa millä selviää. Meinaan vielä (jos luoja suo) pyöräyttää tähän kakofoniaan vielä neljännenkin, sillä kaikesta huolimatta tämä on minusta mukavaa ja suhteellisen toimivaa arkea (vaikka toki niitä tukiverkostoja vähän kaipailen aina sillointällöin).[/QUOTE]

Mä en ymmärrä miksi pitää aina vertailla tilanteita että kenellä on vielä vähän pahempi tilanne. Kun on kaksi taaperoa niin ne jo kuitenkin jonkin verran leikkii keskenään niin äiti saa sit hoitaa rauhassa vauvaa kun ei tarvi koko ajan leikittää isompia. Meillä ainakin nyt 2 ja 3 vuotiaat leikkivät tosi paljon yhdessä, toki myös tappelevat eli välejä saa selvittää, mutta kyllä mulle jää tässä kotona ollessa "omaa aikaa" eli uskoisin vauvasta selviytyväni hyvin.
Meillä lapsilla ikäeroa 11kk ja hyvin on kaikki mennyt. Tuplarattaat oli ehdottomat kun esikoinenkin alkoi kävellä vasta 1v5kk ja ulkona kengät jalassa vielä paljon myöhemmin.
Mulla ainakin hormoonit jylläs ihan hirmuisesti kuopuksen vauva-aikana ja meillä ei ole koskaan ollut niin tiptop siistiä kotona kuin silloin. Hyvin ehdin tehdä ruoat ja siivota. Mutta meillä on kyllä molemmat lapset olleet melko tyytyväisiä aina ja kun keittiössä touhusin niin isompi leikki vieressä kipoilla ja kupeilla ja jos pienempi oli hereillä niin katseli sitteristä isomman touhuja. Mutta meillä ainakin pienempi vauvana nukkui paljon et hyvin jäi esikoiselle aikaa. Ja paljon myös ulkoiltiin kun esikoinenkin mielellään nukkui unia rattaissa.

Yhteistyössä