Selvitäänkö asuntolainasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei säästöjä meilläkään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei säästöjä meilläkään

Vieras
Meillä on tulot (tassuun jäävä) jotain 4200 + lapsilisät 210.

Työmatkat syö bensaa noin 300 e /kk. Lasten hoitomaksu vajaa 500.

Laina nykykorolla n. 660 e (ei korkovähennystä huomioitu tässä).

Jos korkovähennys vaan pysyy eikä poistu... niin vaikka nousis 6 % niin maksettais korkovähennyksen jälkeen 750.

Talon kuluista ei vielä tiedä kun ei ole vielä muutettu. Mut vois ajatella lämmitys n. 200-300 + vesi, jätemaksut, verot, tontinvuokra = ehkä yht. n. 400-500/kk? Talo on uudehko joten ei pitäs olla suuria remotteja ainakaan heti.

Autosta ei ole lainaa. Opintolainaa on molemmilla n. 100 e/ kuukaudessa eli yht. 200 e.

Nettotulot 4400, pakolliset menot 2300 -> 2100 jää muihin kuluihin. Tuliko otettua liian iso laina? :(

Säästöjä ei ole tai ne meni tässä kaupanteossa varainsiirtoveroon yms. Ehkä jotain tonni on tilillä nyt 5 päivää ennen tilipäivää. :/

Bensan hinta nousee, sähkön hinta nousee, korko nousee. Jos vielä ottavat korkov'hennyksenkin pois niin...

Miehellä vakkarityö ja mulla määräaikainen. Minun työt jos loppuu niin hoitomaksu vähenee ja bensakulut myös tippuu. Miehellä lyhyempi työmatka. No jos mies jää työttömäksi myös hoitomaksut pois ja minä kulkemaan bussilla (bussilla ei ehdi hakemaan lapsia tarhasta, työmatka onkin sitten jo 1,5 h suuntaansa, mutta jos rahapula iskee niin pakko).

Pelottaa kuitenkin vaikka on varasuunnitelmia. Talon kuluistakaan ei ole faktatietoa vielä kun muutto vasta edessä.

Talon omistajalle tulee aina yllärikuluja. Ja entä jos sairastutte? Mieheni joutui onnettomuuteen ja kerran lapsi sairaalaan --> tuli isot tulonmenetykset. Kannattaisi olla tilillä jemmarahaa yllätäviin menoihin ja parin kk:n lainanlyhennyksiin. Tosin moni pankki antaa hädän tullen joustoa ja joutuu maksamaan vain korkoja. Mutta suosittelen tosi pihisti elämistä ja jemmarahan säästöä.

Meillä on tullut tosi paljon yllätyksiä. Iso hammasremonttikin maksoi jo muutaman tonnin :( Vakuutuksiin menee myös paljon, koska haluamme varautua pahimpaan.

Omakotitalossa olisi hyvä olla 2-5 tonnia jemmassa (tai sama luottoraja masteilla/visalla) koska jos esim lämminvesivaraaja, putket tms hajoo niin ne on korjattava HETI eikä putkimiehet tms juurikaan tule edes paikalle jos kysyy saisko maksaa 10 erässä :D

Aika idiootteja olette rahankäytössä, jos ette noilla tuloilla pärjää.

Meillä oli paljon pienemmät tulot, kun korko oli melkein 6 %, ja isommat menot. Olin hoitovapaalla. Silti pärjättiin. Edelleen on pienemmät tulot kuin teillä, vaikka ollaan molemmat töissä ja lapset on päiväkodissa. Lainamenot pari sataa suuremmat kuin teillä. Silti jää yli tonni säästöön joka kuukausi. Meidän puolesta korot saavat ihan rauhassa nousta takaisin sinne 6 prosenttiin.

Talon omistajalle tulee aina yllärikuluja. Ja entä jos sairastutte? Mieheni joutui onnettomuuteen ja kerran lapsi sairaalaan --> tuli isot tulonmenetykset. Kannattaisi olla tilillä jemmarahaa yllätäviin menoihin ja parin kk:n lainanlyhennyksiin. Tosin moni pankki antaa hädän tullen joustoa ja joutuu maksamaan vain korkoja. Mutta suosittelen tosi pihisti elämistä ja jemmarahan säästöä.

Meillä on tullut tosi paljon yllätyksiä. Iso hammasremonttikin maksoi jo muutaman tonnin :( Vakuutuksiin menee myös paljon, koska haluamme varautua pahimpaan.

Meillä on lainaturva tuota varten jos mies sairastuu eikä pysty käymään töissä, pankki maksaa sairasloman ajan lainaa pois kun on tuo turva.
Meillä myös vakuutukset mm. lapsilla korvaa kaikki muut lääkärikäynnit ja sairaalamaksut paitsi korvatulehduksista johtuvat.

Meillä on lainaturva tuota varten jos mies sairastuu eikä pysty käymään töissä, pankki maksaa sairasloman ajan lainaa pois kun on tuo turva.
Meillä myös vakuutukset mm. lapsilla korvaa kaikki muut lääkärikäynnit ja sairaalamaksut paitsi korvatulehduksista johtuvat.

Lainaturvat ovat vain pankkien liiketoimintaa ja rahastusta. Saman rahasumman voisitte sijoittaa paljon järkevämmin ja saatte sen korkojen kera vielä käyttöönne, jos mies ei sairastukaan. Ja jos sairastuu, niin saatte säästämänne summan myös käyttöönne.

No pitäis noilla tuloilla ja menoilla pärjäillä. Eihän sitä mitään saa jos kaikesta aina pahinta pelkää, meillä on säätössä noin 5 tonnia hätätilanteita varten, eipä ole vielä onneksi tarvinnut niitä käyttää.

Aika idiootteja olette rahankäytössä, jos ette noilla tuloilla pärjää.

Meillä oli paljon pienemmät tulot, kun korko oli melkein 6 %, ja isommat menot. Olin hoitovapaalla. Silti pärjättiin. Edelleen on pienemmät tulot kuin teillä, vaikka ollaan molemmat töissä ja lapset on päiväkodissa. Lainamenot pari sataa suuremmat kuin teillä. Silti jää yli tonni säästöön joka kuukausi. Meidän puolesta korot saavat ihan rauhassa nousta takaisin sinne 6 prosenttiin.

Eli teillä on isommat kulut, pienemmät tulot, yli tonni säästöön joka kuukausi. Ihanko totta. ELi alle 2000 käteen, vähän vielä lisää lainaan, siitä yli tonni säästöön. Jäljelle jää vain satasia ruokaan, vaatteisiin, jne. Mä en kyllä lähtisi siihen. Toki teille menee säästöön rahaa, mutta en minä kaikesta suostuisi ihan säästämisen takia pihistämään.

Ei minusta ap ole idiootti arvioidessaan rahavarojaan. Meneehän pakollisiin menoihin kuitenkin puolet tuloista ja nykypäivänä on talous hyvinkin epävarma.

Miten ette pärjäisi? Meillä nettotulot saman verran (4200e) ja säästöön jää helposti monta sataa kuussa. Tosin lapsia meillä vain yksi, toinen nyt tulossa. Meillä on lainanlyhennys 900 euroa, autoon menee ehkä 400 euroa kuussa (lainan lyhennys mukaan lukien), hoitomaksu 250 euroa. Ruokaan menee n. 300-400 euroa kuussa. Sähköön ja veteen menee korkeintaan 200 euroa kuussa. Eli "pakolliset" kulut kuussa n. 2000 euroa. Tästähän jää vielä yli pari tonnia törsättävääkin. Jos me pärjätään ihan loistavasti, mä en käsitä miten te ette pärjäisi. Ei omakotitalossa niitä yllättäviä kuluja nyt niin paljoa tule.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä