sertralin - kuinka nopeasti alkaa vaikuttaa? entä sivuoireet?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "onneton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"onneton"

Vieras
Haluaisin kuulla Sertralinin käyttäjien kokemuksia. Kuinka pian lääke alkoi vaikuttaa? Millälailla lääke helpotti oloasi? Millaisia sivuoireita sait?

Aloin kuukausi sitten ottaa Sertralinia ensin 10 mg viikon, sitten 25 mg viikon ja nyt 2 viikkoa 50 mg. Nämä viimeiset 2 viikkoa ovat olleet tosi rankat. Herään aamuisin mielettömään ahdistukseen ja itkettää vaan. Otan silloin tällöin puolikkaan Opamoxin, joka helpottaa heti. Kuinka monta viikkoa pitää vielä kestää ennenkuin alkaa helpottaa? Lääkärin mukaan katsotaan nyt ainakin 2 viikkoa vielä.
 
SSRI lääkkeet voi myös alussa pahentaa oloa alussa. Itselläni on käytössä seronil ja aikaisemmin kokeiltu cipralexia ja sitalopramia. Minulla nuo kaksi jälkimmäistä ei vaikuttanut ollenkaan ja tässä meni pari viikkoa että vaikutus alkoi. Vaikutuksen alkaminen on yksilöllistä. Yleensä 2 viikkoa riittää mutta voi mennä kauemminkin eli tuo idea odottaa 2 viikkoa vielä kuulostaa ihan hyvältä, vaikka kamalassa ahdistuksessa se tuntuu todella pitkältä ajalta. Voimia paljon :)
 
Minulla sama lääke käytössä ja samanlaiset aloitusoireet, jotka kuuluvat asiaan. Etenkin aamuisin tuo ahdistus oli kamalaa. Minulla aloitusoireisiin kuului myös kamala väsymys ja yleisesti pää tuntui jotenkin puuroiselta eli ajatus ei oikein kunnolla kulkenut. 2-3 viikon jälkeen olo alkoi helpottaa ja 3-4 viikon jälkeen tuntui, että elämä alkoi taas oikeasti tuntua paremmalta. Sivuoireet hävisivät tuon jälkeen. Kunnon hoitovastehan näkyy vasta useamman viikon, jopa parin kuukauden päästä, joten kärsivällisyyttä. :) Tiedän, että olo on nyt sinulla paha, mutta kyllä se oikeasti helpottaa jos lääke muuten sinulle sopii. Päivä kerrallaan!
 
Kiitos vastauksista! Nyt tuntuu niin vaikealta uskoa, että tästä toipuisin. Mutta haluan jatkaa. Loppuiko tuo aamun ahdistus tällä Sertralin-lääkkeellä? En haluaisi jäädä koukkuun tuohon Opamoxiin. Nyt se tuntuu oljenkorrelta, koska olo helpottuu aina saman tien sillä.
 
[QUOTE="onneton";22365122]Haluaisin kuulla Sertralinin käyttäjien kokemuksia. Kuinka pian lääke alkoi vaikuttaa? Millälailla lääke helpotti oloasi? Millaisia sivuoireita sait?

Aloin kuukausi sitten ottaa Sertralinia ensin 10 mg viikon, sitten 25 mg viikon ja nyt 2 viikkoa 50 mg. Nämä viimeiset 2 viikkoa ovat olleet tosi rankat. Herään aamuisin mielettömään ahdistukseen ja itkettää vaan. Otan silloin tällöin puolikkaan Opamoxin, joka helpottaa heti. Kuinka monta viikkoa pitää vielä kestää ennenkuin alkaa helpottaa? Lääkärin mukaan katsotaan nyt ainakin 2 viikkoa vielä.[/QUOTE]

Kuulostaapa tutulta. :( Kyllä mulla meni kuukauden päivät ennen kuin ahdistus ja paniikkioireet alkoi hävitä. Tosin mulla oli sitten vielä ongelmana nukkumattomuus, öisin siis ahdisti eniten, kun uni ei tullut, ei millään.
Siitä kun lääke alkoi potkia, meni vielä toinen kuukausi ennen kuin huomasin selkeästi että parempi olo on. Mulla oli lääkitys siinä vaiheessa 100mg. Sitä söin puolisen vuotta koska sitten oli pakko lopettaa. Oireet tuli takaisin kyllä vaikka muita "vastaavia" lääkkeitä kokeiltiin... onneks ne sitten lieventyivät ja nyt pystyn olemaan ilman lääkkeitä, kiitos keskusteluavun (varsinaisessa terapiassa en ole käynyt) ja sen että olen kasvanut ymmärtämään sen että olen SAIRAS, siis koko ajan, koska vain VOI tulla romahdus mutta se ei välttämättä tulekaan. Puhuminen on paras lääke nappien lisäksi. ;)
En pidä sitä mahdottomana että myöhemmin käyttäisin taas lääkkeitä tukena, sillehän ei mitään voi jos niitä tarvitsee, voi toki yrittää olla ilmankin.
Tiedän vain sen että seuraavaksi kun minulle kirjoitetaan lääkkeet, ne pistää minut myös litiumille, mitä en toivo, siksi koitan nyt olla ilman niin kauan kun pystyn ja läheiseni ovat tuntosarvet koholla, jos alkaisinkin lipsua ja mieli mennä voltteja alas...

Jos jonkun lääkkeen tahtoisin, se olisi Sertralin, se oli minulle toimiva lääke. Toivottavasti sinäkin saat siitä apua.
 
Moi! Mulle aloitettiin Sertralin-lääke suoraan 50mg pari viikkoa sitten ja luulin tulevani hulluksi ahdistuksesta ja paniikista. Olisi varmaankin pitänyt aloittaa pienemmällä annoksella... Mulla ei ole käytössä mitään rauhoittavia siinä rinnalla, joten hyvä, jos sulla on Opamoxit apuna.
Itselläni on ollut terapiaa kerran viikossa lääkkeen alussa ja nyt käyn parin-kolmen viikon välein juttelemassa. Minä olen huomannut, että lääkkeen vaikutus on alkanut pikku hiljaa, koska mullakin on sellainen puuromainen olo aivoissa ja olen jotenkin jumissa...
 
Nyt on menossa 5 päivä Sertralinia ja ahdistus on lisääntynyt. Minulle psykiatri määräsi Temestaa rinnalle, että kestäisin ne sivuvaikutukset ja hyvä niin. Nukkua saan hyvin minulla menee illalla 25 mg Ketipinor mennyt jo monta vuotta ja sen avulla saan nukkua. Eipä tässä muu auta kuin jaksaa sinnitellä vaan.
 
Kolmas päivä menossa annostuksella 25 mg. Olo ihan kauhea, ahdistus johon sitä määrättiin moninkertaistunut. Pupillit hehtaarin kokoiset, ruoka ei maita, yöllä ei nukuta, masentaa ja huimaa....yök mikä lääke. Mutta periksi ei anneta ja pahimpaan oloon auttaa hieman oxamin..
 
Annos 125 mg. Säädössä ja aloituksessa ollut väsymystä ja päänsärkyä, mutta ei psyykkisiä juttuja. Ne on olleet ennestään ja niihen on määränsä verran lääkitys tehonnut.
 
Sain annostuksen Sertralin 200 mg. Sen aiheuttamia sivuvaikutuksia lienevät kurkkukipu, verenpaineen kohoaminen, lihominen, nenäverenvuoto ja ihon kuivuminen. Otan yhteyttä lääkäriin, jos annosta pitäisi pienentää.
 

Yhteistyössä