Seurakunnalta apua? Missä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apsi Deisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Apsi Deisi

Aktiivinen jäsen
03.06.2007
7 211
0
36
Onko joku hakenut ja saanut seurakunnalta jotain apua? Minkälaisessa tilanteessa? Ja missä tilanteessa on apu jäänyt saamatta? Lähinnä mua kiinnostais nyt tapaukset jossa "normaalisti" tullaan ihan hyvin toimeen, mutta jonkun yllättävän asian (kuten sairastumisen) takia tulot on pudonneet niin ettei rahat vaan riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kyllä ole tietoa :(
Jotenkin vaan tuntuu (huom mitään faktaa ei ole), että seurakunta ei juuri tue rahallisesti. Olisi siis enemmän sosiaalitoimiston heiniä.

Lähinnä mä mietinkin ihan ruoka apua.. et jos sellaista sais. Sossuun on ihan turha mennä, sieltä ei tipu senttiäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Jotenkin vaan tuntuu (huom mitään faktaa ei ole), että seurakunta ei juuri tue rahallisesti. Olisi siis enemmän sosiaalitoimiston heiniä.

Lähinnä mä mietinkin ihan ruoka apua.. et jos sellaista sais. Sossuun on ihan turha mennä, sieltä ei tipu senttiäkään.

Harmillinen tilanne teillä! Ruoka-apua voisi varmaankin kysellä...
Oletko varma, että sossusta ei tipu senttiäkään?
Sukulaiset, tuttavat??? Voisivatko he auttaa?

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Ollaan saatu, kun sossusta ei saanut tulojen "suuruuden" takia. Ja tuli yllättäin monen sadan sähkölasku ja sähköt uhattiin katkasta

Kuinkas tämä sitten käytännössä tapahtuu? Otan yhteyttä seurakunnan perhetyöntekijään vai keneen? Mitä papereita pitäis olla mukana? Tilinauhat.. laskut?

me ollaan saatu sieltä viime vuoden helmikuussa jolloin maksoivat mein laskuja 200e edestä ja ruokalappuja antoivat
ja nyt tuoreempi tapaus niin saatiin elokuussa 3x 50e ruokaosto seteliä ja tälle kuulle 3x 50e ostoseteliä
tuloja meillä kyllä on mies käy koulua/ töitä ja tulot ukolla viime kuussa yli 1200e mutta en viitsi tässä sen enempää kertoa..

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Ollaan saatu, kun sossusta ei saanut tulojen "suuruuden" takia. Ja tuli yllättäin monen sadan sähkölasku ja sähköt uhattiin katkasta

Kuinkas tämä sitten käytännössä tapahtuu? Otan yhteyttä seurakunnan perhetyöntekijään vai keneen? Mitä papereita pitäis olla mukana? Tilinauhat.. laskut?

kaikki mitkä sossuunkin
tulot,meillä ollut myös menot ne on tehnyt siellä laskelman ja sen perusteella sit antanu
meillä ollu myös että ei satu sossusta tai sit saatiin molemmista sossu/diagonia

Olen varma. Meillä on kuitenkin omistusasunto ja olen käsittänyt että eivät lainaa laske menoiksi. Kyllä me varmaan sukulaisilta saatais apua, mut toi seurakunta tuli vaan mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja pömppis:
me ollaan saatu sieltä viime vuoden helmikuussa jolloin maksoivat mein laskuja 200e edestä ja ruokalappuja antoivat
ja nyt tuoreempi tapaus niin saatiin elokuussa 3x 50e ruokaosto seteliä ja tälle kuulle 3x 50e ostoseteliä
tuloja meillä kyllä on mies käy koulua/ töitä ja tulot ukolla viime kuussa yli 1200e mutta en viitsi tässä sen enempää kertoa..

Tollaiset ruokalaput olis kyllä tosi hyvä juttu. Ja meillä tää tilanne pitäisi normalisoitua kun ja jos mies pääsee joulukuussa takaisin töihin.

Seurakunnan entisenä toimistotyöntekijänä voin sanoa että pienemmillä paikkakunnilla ainakin asiat käsitellään asiakohtaisesti. Ei siis ole yleistä sääntöä milloin saa ja milloin ei.. Usein ne maksut oli juoppojen pikavippejä että sillai..

Olen varma. Meillä on kuitenkin omistusasunto ja olen käsittänyt että eivät lainaa laske menoiksi. Kyllä me varmaan sukulaisilta saatais apua, mut toi seurakunta tuli vaan mieleen.

Sossissa otetaan kyllä menona huomioon asuntolainan korko ja mahdollinen yhtiövastike riippuen asumismuodosta. Mikäli arvelet että toimeentulotukeen ei ole oikeutta, kantsii tosiaan kysyä seurakunnan diakonilta asiasta enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Seurakunnan entisenä toimistotyöntekijänä voin sanoa että pienemmillä paikkakunnilla ainakin asiat käsitellään asiakohtaisesti. Ei siis ole yleistä sääntöä milloin saa ja milloin ei.. Usein ne maksut oli juoppojen pikavippejä että sillai..

Juu noi juoppojen "pikavipit" on tullut vähän turhankin tutuiksi vuosien varrella. Olen meinaan ollut siinä kaupassa töissä johon seurakunta täällä kirjoittaa maksusitoumuksia. Että otti päähän kun ruuat "maksetaan" lapulla ja heti perään kaljat rahalla!!!!!!

Ja voisiko pankin kanssa sopia, että maksaisitte lainasta muutaman kuukauden ainoastaan korot?

Tämäkin käynyt mielessä ja ajateltiin pankkiin mennäkin, kun mies vaan pääsee sairaalasta ensin kotiin ja on kunnossa lähtemään sinne pankkiin. Kun ainakin kuvittelisin että siellä tarvitaan meitä molempia, koska molempien nimet on velkakirjassa.

Pakko muuten sanoa, että tosi rohkea olet, kun rehdisti nimimerkillä tuollaisia kyselet ja olet valmis menemään seurakunnan puheille :)
Siis ihan oikeasti hattua nostan! Mä olisin niin hemmetin "noloissani" rahojen loppumisesta (vaikka ei olisi syytä), että itkisin yksin peiton alla, mutta en kehtaisi tunnustaa kenellekään :O

Ja voisiko pankin kanssa sopia, että maksaisitte lainasta muutaman kuukauden ainoastaan korot?

Tämäkin käynyt mielessä ja ajateltiin pankkiin mennäkin, kun mies vaan pääsee sairaalasta ensin kotiin ja on kunnossa lähtemään sinne pankkiin. Kun ainakin kuvittelisin että siellä tarvitaan meitä molempia, koska molempien nimet on velkakirjassa.

Tuon voi muuten hoitaa myös verkkopankin kautta, jos molemmilla on omat tunnukset. Lähetät pyynnön pankkiin ja kumpikin "allekirjoittaa" omilla pankkitunnuksillaan asian.

Pakko muuten sanoa, että tosi rohkea olet, kun rehdisti nimimerkillä tuollaisia kyselet ja olet valmis menemään seurakunnan puheille :)
Siis ihan oikeasti hattua nostan! Mä olisin niin hemmetin "noloissani" rahojen loppumisesta (vaikka ei olisi syytä), että itkisin yksin peiton alla, mutta en kehtaisi tunnustaa kenellekään :O

Kiitos =)

Mä haen aina välillä diakonilta ostolapun ruokakauppaan, se on yleensä 20?. Lisäksi voi saada ruokakassin jossa jauhoja, makaronia, näkkäriä, maitojauhetta.

kyllä seurakunnan diakoniatyö tukee juuri ns "väliaikaisessa" tuollaisessa tilanteessa. mene kasvotusten tapaamaan päivystysaikana oman seurakuntasi diakonia.

Tuon voi muuten hoitaa myös verkkopankin kautta, jos molemmilla on omat tunnukset. Lähetät pyynnön pankkiin ja kumpikin "allekirjoittaa" omilla pankkitunnuksillaan asian.

Kiitos...hyvä tietää. Pitää vaan ensin selvittää ettei meidän kiinteäkorkosopimus raukea tämän takia. Kun mulla on joku hämärä muistikuva et jos jotain meni tänä aikana muuttamaan, niin korko muuttuu sen hetkiseksi koroksi.

Yhteistyössä