sf mitta ei kasva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joanna

Vieras
eli odotan kolmatta lasta,edellisissä raskauksissa kohtu kasvanut normaalisti,toinen nopeemmin kun eka.nyt kuitenkin tuo kohtu on ollut jo pitkään tuossa navankorkeudella ja sf mitta on pienempi kun edellisissä raskauksissa vastaavalla viikolla olleet. viimemittauksesta on nyt aikaa reilu viikko. mutta tuo kohdun reuna on jämähtäny tuohon navankorkeudelle. samassa paikassa neuvolantäti sanoi sen olleen jo aikoja sitten, varmaan viikolla 17 ja nyt on 24 menossa. vauva kuitenkin tuntuu kasvaneen kun liikkeet on paljon voimakkaampia ja maha oikein keinuu. onkohan jotain vikana? ku kyllä se aiemmin on kasvanu.

Alkuperäinen kirjoittaja reropera:
Eikö laittanut sinua mihinkää tarkempiin tutkimuksiin, jos sitä ääneen ihmettelikin?

Voi johtua monesta eri syystä...

ei se sitä ihmetellyt. vaan muistan että sanoi tuolloin että kohdunreuna on navankorkeudella ja kokeilikin. nyt täysin samassa kohtaa. tuolla neuvolassa ei puututa mihinkään kunnolla. ei edes siihen että verenpaine oli yli myrkytysrajan,eikä laitettu myöskään sokerirasitukseen ennen loppuvaihetta vaikka esikoisesta se oli. itse oon vaatinu tutkimuksia ja hyvä niin.

ensviikolla on aika lääkärille ja siltä toki asiaa kysyn.

tuntuuko susta itsestasi etta olet kasvanut? kiristaako housut? oletko kasvanut sivulle pain? koska seuraava nla? sf-mitta ei aina kerro kaikkea, mutta jos sita saannollisesti mitataan ja vars. jos mittaaja on sama on se ihan luotettava keino. jos on asiansa osaava terkka/katilo osaa han kylla tuntea lohdun koon etta mennaanko viikkojen mukaan. mutta aika herkasti kylla kannattais kasvu-ultraan lahetta, jos kasvua ei tapahdu.

Alkuperäinen kirjoittaja Mansikka85:
Mitä toi sf mitta tarkottaa? :ashamed: Mulle sanottiin neuvolssa viimeks et sf mitta on 20cm ja menee yläkäyrillä.. Neuvola täti lupas selittää,mut ei sit vissiin muistanu.

Niin ja viikkoja tuolloin oli 19+
kohdunpohjan korkeus=sf

Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
tuntuuko susta itsestasi etta olet kasvanut? kiristaako housut? oletko kasvanut sivulle pain? koska seuraava nla? sf-mitta ei aina kerro kaikkea, mutta jos sita saannollisesti mitataan ja vars. jos mittaaja on sama on se ihan luotettava keino. jos on asiansa osaava terkka/katilo osaa han kylla tuntea lohdun koon etta mennaanko viikkojen mukaan. mutta aika herkasti kylla kannattais kasvu-ultraan lahetta, jos kasvua ei tapahdu.

on tää kasvanut tähän mittaa ja tässä se kyllä on kauan ollukkin. näkee selvästi että raskaana ollaan,mutta tosiaan paljon pienenmpi kun ennen. mulla on lääkäri ensviikolla. mulla lapset ollu normaalikokoisia vaikka aina ultrissa onkin arvioitu pieneksi alkuvaiheilla. kuopus oli 3490g ja esikoinen 3260g silti tosin niissä toi kohtu kasvoi tasaisesti. tää taitaa sit vaan jotenkin kasvaa eteenpäin? vai voiko se olla edes mahdollista..?

Mulla ei myöskään kasvanut sf-mitta enää rv30 jälkeen. Kävin usein ultrassa ja todettiin ettei vauva kasva tarpeeksi nopeasti joten rv37 käynnistettiin. Vauva syntyi pienipainoisena mutta muuten täysin terveenä. Syyksi epäilivät istukan huonoa toimintaa, vaikka ultrissa aina tarkistivat virtaukset ja ne näyttivät hyviltä. Muuta selitystä en ole ikinä saanut, lapsi nyt 3v ja edelleen ihan terve, iso poika :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
lantiopohjan lihakset löystyneet että kohtu pääsee tippumaan syvemmälle lantioon.

varmasti on edellisen jälkeen viä ei niin timmit,tosin treenaan jokapäivä ja olen niin tehnyt jo montavuotta. mutta ei se kohtu oo yhtäkkiä sinne pudonnut,samassa kohtaa ollut hedelmöittymisestä asti. olis eritunne kun se laskeutuu.

joo kyllä liikkuu. ja liikkeet tuntuu hyvin voimakkaina joten vauva on kyllä kasvanut vaikka maha ei olekaan. liikkeet tuntuu mielestäni ihan yhtäselvästi nyt kun yleensä loppuvaiheilla tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja kokenut:
Mulla ei myöskään kasvanut sf-mitta enää rv30 jälkeen. Kävin usein ultrassa ja todettiin ettei vauva kasva tarpeeksi nopeasti joten rv37 käynnistettiin. Vauva syntyi pienipainoisena mutta muuten täysin terveenä. Syyksi epäilivät istukan huonoa toimintaa, vaikka ultrissa aina tarkistivat virtaukset ja ne näyttivät hyviltä. Muuta selitystä en ole ikinä saanut, lapsi nyt 3v ja edelleen ihan terve, iso poika :)

joo mä keskustelen lääkärinkanssa asiasta kun on lääkäriaika. muistaakseni ensviikolla. ja jos on sitä mieltä että ultraan niin sinne ehdottomasti. mä yleensä huolestun turhaan,mutta toisaalta tää on outoo.

Alkuperäinen kirjoittaja Mansikka85:
Mitä toi sf mitta tarkottaa? :ashamed: Mulle sanottiin neuvolssa viimeks et sf mitta on 20cm ja menee yläkäyrillä.. Neuvola täti lupas selittää,mut ei sit vissiin muistanu.

Niin ja viikkoja tuolloin oli 19+
sf= symfyysi (hapyluu) fundus (kohdunpohja). eli naiden kahden valinen mitta.

Mulla on pieni maha, menee samat ja normaalit lantiofarkut hyvin jalkaan mitkä ennen raskauttakin kun jättää ylimmän napin auki. Viikko 30 on menossa ja SF mitta oli 27+0 22cm... Terkkari sano et täysin normaali. Ja ultrassa normaalin kokoinen vauva massussa köllöttelee.

Yhteistyössä