Sietäisitkö mieheltäsi tällaisia työaikoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muuten kyllä, mutta lomat pitää pysyä lomina tai muuten joutuisi ottamaan lapset mukaan töihin. Samoin, jos viikonloppuna on töitä, se pitää tietää ajoissa. Muuten mulle on ihan sama kuinka pitkiä työpäiviä tekee ja ei mua haittaa, jos joku vaikka lomilla töistä soittelee... jos se jotain hattaa, niin se on lomalainen itse.

Olet tottunut liian hyvään, tuo on monelle arkea nykyään. Itse joudun tulemaan vapailta töihin ja lomat peruuntuu useinkin koska ei ole sijaisia. Lisäksi olen viikonloput ja illat pääosin töissä, arvaa vaan joutuuko mies ja lapsi joustamaan? saadaan kuitenkin laskut maksettua.

Siedän epäsäännölliset työajat. Aamulla tai edes vielä iltapäivällä mies ei tiedä monelta pääsee kotiin. Joskus tulee jo kolmelta ja joskus menee ilta kahdeksaan ja onpa välillä mennyt koko yökin. Viikonloput on onneksi yleensä aina kotona ja lomaakin on pitänyt pari viikkoa vuodessa. Ei kylläkään yhteen putkeen noita lomia. Välillä ärsyttää kun en voi sunnitella mitään menoa arki illoille. Ja kun itse palaan töihin, niin lasten viemisiä ja hakemisia ei voi laskea miehen varaan ikinä.

[QUOTE="vieras";25386322]Tuollaista se on sinullakin sitten kun menet töihin. Maailma muuttuu. Tosi harvalla on ihan 8-16 työ.[/QUOTE]

Sama juttu. Itse olen terveydenhoitaja, ja vaikka työaika on 8-16, oikeasti se vaihtelee 7-19 välillä. Harvoin tulee yllätys ylitöitä, mutta ne on silloin sellaisia että pakko tehdä. Esim joku masentunut äiti soittaa hädissään. Tai työkaveri sairastuu, ei ole sijaisia,pakko tehdä sen pakolliset työt, tarkistaa ylitöinä vaikka vastasyntyneet vauvat siltä vikolta, vastat puhelimeen jne. Lomatkn voi tuolla periaatteella siirtyä.

Mieheni on yrittäjä ja tekee 7-18 työivää, joskus pidempää. Lauantait on melkein aina töissä. Kyllä sitä illallakin täytyy joskus tienpäällä käydä. Lomaa pitää jos ollaan menossa jonnekin.

Ammatinvalinta kysymys, mutta sitä kellokortti 8-16 työtä ei oo olemassakaan. Työelämän joustot ovat tulleet jäädäkseen. Onneksi meilläkin se työaika joustaa myös toisin päin, eli jos kulla menee pitkään, voin soittaa miehelle että hae lapset hoidosta. Tai otetaan joskus lyhyt työpäivä ja mennään jonnekn.

SIedän, ja meillä mies tekee jatkuvasti säännöllisen epäsäännöllistä pitkää päivää. Edeltävävä iltana aikaan xx tietää vasta mihin aikaan lähtee aamulla töihin, tulee töistä sitten kun pääsee...

Eikä mitään ongelmaa. Lapset ovat sopeutuneet tilanteeseen, mikseivät olisi kun muustakaan eivät tiedä? Ja itse tiesin mihin ryhdyn, kun hynttyyt yhteen aikanaan laitoimme.

Sulla on aika iso ongelma. Tuskin miehesi työelämän kuvio nyt totaaliyllätyksenä tuli, vai? Ja miehesi kuitenkin elättää teidät kaikki, joten mun silmin vaikutat hänen päivittäiseen suureen panokseen nähden kiittämättömältä. Loppujen lopuksi teillä on tilanne hyvin, monella on paljon haastavammin (mies pitkissä reissuhommissa) eivätkä he valita. Päinvastoin - tilanne opettaa organisoimaan arkea tehokkaasti ja sitten käyttämään yhteisen ajan laadukkaasti hyödyksi :). Kasvunpaikkaa pukkaa siis.

Ja aluperäiseen kysymykseen "Sietäisitkö mieheltäsi tällaisia työaikoja?" vastaus kuuluu että näinhän meillä eletään.
Keväästä syksyyn mies tekee yleensä vähintään 14 tuntista työpäivää, pahimpina puinti ym aikoina menee "kevyesti" 20 tuntia... Vapaapäiviä mies pystyy pitämään keleistä riippuen, hyvällä viikolla on vapaapäivä toisilla viikoilla ei.
Talvisin työt riippuu aurauksista ja hiekoituksista, mitään ei pysty varmaksi sopimaan kun ei tiedä keleistä. "perus" aurauskeikka kestää noin 14 tuntia...

Menot sovin omien työvuorojeni mukaan (itsehän olen tokikin epäsäännöllisessä vuorotyössä), mies tulee mukaan jos pääsee. Veljeni häissä olin yksin, mies pääsi setänsä hautajaisiin (minä olin toki töissä silloin), miehen siskon häät jätettiin väliin kokonaan, anopin hautajaisiin päästiin molemmat....
Elämä on.

Mä olisin iloinen, jos miehen päivät venyisi vain ton 15-60 minuuttia. Mun miehellä normaalityöpäivä on yleensä käytännössä 7-17(18). Se tulee kotiin sitten kun työt on tehty. Aina ei oo ehtinyt pitämään kaikkia lomiaan ajoissa, mutta on sitten seuraavana kesänä pitänyt ne edellisetkin.
Toki nykyään tuo on jo huomioitu palkassakin, että työ ei mahdu normaaliin kahdeksaan tuntiin päivässä.

Olen sietänyt viikkojen poissaoloja vuosia. Se oli sitä mitä mies ehdottomasti halusi tehdä. Ja mä tykkäsin hoitaa kotona pienet lapset ja kodin. :)

Tosin nykytilanne on parempi, miehellä säännöllinen työ. Palkka tosin sitten pienempi..

Hyvinkin, tuo olisi ykisnkertaista, jos venyisi vaan vartista tuntiin, meillä se on yleensä enemmän. Illalla yleensä soittelen, että tuleeko kohta vai pistänkö lapset nukkumaan. Monesti käy kotona vain nukkumassa. Viikon parin työmatkoja sinne tännekin riittää. Erilaiset vanhempien vartit ym pyritään sopimaan mahdollisimman lyhyellä aikataululla, silloin voi jopa onnistua, viikkojen päähän on vaikea mitään sopia.

Toiselta puolen on sitten vapaus siinäkin, että jos on surkeat ilmat loma-aikaan eikä mitään erikoista ole suunniteltu, voi mennäkin viikoksi töihin ja jatkaa sitä lomaansa myöhemmin. Pitää kesälomaa ylimääräisen viikon aina kertyneistä tunneista ja voi pitää vapaata (no vapaata ja vapaata, työpuheluita ja sähköposteja joutuu seuraamaan päivittäin) joskus muulloinkin.

Kyllä meillä siedetään ja tilipussissa näkyy. Haluamme mahd äkkiä eroon lainoista. Kerran laskin, että mies oli ollut töissä 76% yhden viikon tunneista eli kun nukkuakin pitää, ei mitään jää yli ja unellekin tosi vähän.

Huvittavaa, että jos ap:n mies olisikin nainen, hän tuhoaisi lastensa koko lapsuuden ja loppuelämänkin, kun ei ole läsnä perhe-elämässä lasten ollessa pieni.

Mutta kun kyseessä on mies, tämä onkin ihan normisettiä... ja on paheksuttavaa edes ehdottaa, että töitä voisi vähentää ja elintasosta hiukan tinkiä.

[QUOTE="aapee";25385521]Aloittaja on menossa töihin, mutta pelkää jo etukäteen arjen sujumista, kun tilanne on tämä.[/QUOTE]

Niin kauan kuin se kumppani tekee vaan töitä ja ne on asiakkaita jotka soittavat niin mä olisin ihan hiljaa. Se että onko tuo kivaa on ihan toinen juttu, mutta sitten olisi pitänyt ottaa joku hissukka puolisoksi joka todellakin tekee vaan 8-16 ja that's it.

Pelkäät arjen sujumista. No pahus, arki on välillä kovaa. Mutta sehän on oma valinta lapsien hankkimisen jälkeen. Miten luulet omasi eroavan tuhansien muiden elämästä?

Meillä mies tekee vain 4 päivää iltaisin töitä. No mitä se tarkoittaa?
Minä olen " sidottu" lapseen kaiket illat. Haen töiden jälkeen tarhasta ja vietän illat hänen kanssaan isän tullessa about 21-21.30 kotiin.
Ei kivaa mutta voinhan mä valita. Käskeä miehen hankkimaan 8-16 työ- kuulostanko idiootilta? Erota kun kerta miestä ei kiinnosta kotiasiat? Idiootti olen.

Mietipä nyt asiaa uudelleen.

Huvittavaa, että jos ap:n mies olisikin nainen, hän tuhoaisi lastensa koko lapsuuden ja loppuelämänkin, kun ei ole läsnä perhe-elämässä lasten ollessa pieni.

Mutta kun kyseessä on mies, tämä onkin ihan normisettiä... ja on paheksuttavaa edes ehdottaa, että töitä voisi vähentää ja elintasosta hiukan tinkiä.

Miksi töitä pitää vähentää ja tinkiä elintasosta? Miksi kuvitellaan että pitkillä työpäivillä isä/äiti tuhoaa lastensa lapsuuden?

Siis Suomeksi; kun on ns. ydinperhe niin toisen puolison pitkät työpäivät tuhoavat lapsuuden.
Tällaisesta ajatusmaailmasta on siis pakko seurata ; yksinhuoltajaperheessä ei ole kahta vanhempaa olleenkaan niin lapsuus on tuhottu koska se toinen vanhempi ei ole läsnä....

Voi jösses sentään

Minusta kuitenkin kuulostaa että miehesi haluaa yrittää perheen puolesta " käy välillä nukuttamassa lapset ja palaa töihin" ja on lähdössä pariterapiaan jne.

että vastaus kysymyseesi : sietäisin. Ja jos kerran hyödytte siitä rahallisesti, niin sinuna muuttaisin itse hieman asennettani. Maailma on pulloollaan ihmisiä jotka elävät työvuorosta työvuoroon ja päivystyksestä toiseen. Se kanssa voi elää, kun on asenne kohdillaan.

(ja kyllä, tiedän mistä puhun, mun mies lähtee asennushommiin viikoiksi jopa alle vrk:n varoajalla, ja tosiaan työpäivä on jotain 6- ja 12 h välillä ja jatkuu netissä ja puhelimessa kotona :
olen itse työelämässä , onnekkaasti tosin minun työni on juuri se 8-16 joten elän koko elämäni muutenkin niin että
minä olen se joka huolehtii perusarjen, järjestän omat menoni niin että lapsilla on hoitaja jos minulla on pakko olla jossain. Jos mies sattuu oelmaan kotona, se on sitten sen hetken onni se. )

Ap on ymmärtääkseni ollut työelämässä, mutta usein huomaa, että niillä ihmisillä, jotka eivät ole koskaan olleet työelämässä on erikoiset käsitykset siitä, miten työelämässä toimitaan. Kuvitellaan lähes, että työpaikka, se jonkun toisen työpaikka, sen oman miehen työpaikka on olemassa sitä varten, että se oma mies saa paljon rahaa, mutta kaikki muu pitää mennä sen oman miehen oman vaimon tahdon mukaan. Erikoista oli joskus, kun palstalainen piti kohtuuttomana, ettei mies saanut mennä päivittäin tunnin myöhässä ja lähteä puoli tuntia etuajassa sen vuoksi, että lapsi haettaisiin tiettyyn aikaan hoidosta. Hän ihan tosissaan sanoi odottavansa, että puolison työnantaja joustaa "edes tämän verran".

Korostan vielä, että tämä ei ollut ketjun aloittajaa "vastaan" vaan yleinen huomio samasta aihepiiristä.

[QUOTE="vieras";25386657]Omien ja puolison vanhempien hautajaispäivä on muuten palkallinen vapaapäivä töistä. Tosin jollain aurausyrittäjällä se voi olla vähän hankala järjestää.[/QUOTE]
noup. Appivanhempien hautajaispäivä ei ole palkallinen vp enää KVTES:issä. Se poistui kun sinne tuli palkalliseksi parisuhteenrekisteröimispäivä tms. Asia tarkistettu silloin kun se oli ajankohtainen..

Aika sairaita vastauksia jälleen kerran. Ja huomaa, ettei ihmisillä oikeasti ole kokemusta vastaavasta tilanteesta. Työajan venyminen päivätasolla on asia, joka vaan sattuu eteen välillä jokaiselle joka ei liukuhihnatyötä tee. Lomien varmistuminen pari päivää ennen tai kesketyminen koska tahansa. Hei, käsi sydämellle, ketä tuo EI rassaisi varsinkaan pidemmän päälle?

Mä en voi ymmärtää tässäkin tulleita suoranaisia vittuilija ap:lle, jota soimataan nätisti tässäkin miehen rahoilla elämisestä. Voisikohan olla keskinäinen sopimus jossa yhtenä tekijänä on miehen työaikataulut? Ja yllä joku typerys vertaa tilannett siihen, että mies tekee säännöllisesti 4 iltaa viikossa. So? Miten liittyy tilanteeseen joka ei ole ennakoitavissa? Ihan oikeasti, oletteko eläneet tilanteesa jossa minään päivänä ette tiedä toisen tuloista ja menoista mitään? Jos nyt oikein ymmärrän, epävarmuus on se tekijä joka aloittajaa rassaa.

Entäs kun kummankin työssä tulee eteen tilanne jolloin ylitöihin olisi jäätävä? Mitä tehdään? Kuka joustaa? Siis kun ap on palannut töihin. Kun esikoinen oli pieni vauva, meillä tilanne oli samankaltainen kuin aloittajalla. Rehellisesti, se oli tympivää ja silti se oli pakko hyväksyä. Mutta ei tarkoita, etteikö asia joskus rassaisi niin, että ei jaksa pitää sisällään asiaa yksin.

Ap on ymmärtääkseni ollut työelämässä, mutta usein huomaa, että niillä ihmisillä, jotka eivät ole koskaan olleet työelämässä on erikoiset käsitykset siitä, miten työelämässä toimitaan. Kuvitellaan lähes, että työpaikka, se jonkun toisen työpaikka, sen oman miehen työpaikka on olemassa sitä varten, että se oma mies saa paljon rahaa, mutta kaikki muu pitää mennä sen oman miehen oman vaimon tahdon mukaan. Erikoista oli joskus, kun palstalainen piti kohtuuttomana, ettei mies saanut mennä päivittäin tunnin myöhässä ja lähteä puoli tuntia etuajassa sen vuoksi, että lapsi haettaisiin tiettyyn aikaan hoidosta. Hän ihan tosissaan sanoi odottavansa, että puolison työnantaja joustaa "edes tämän verran".

Korostan vielä, että tämä ei ollut ketjun aloittajaa "vastaan" vaan yleinen huomio samasta aihepiiristä.

Totta, toki osalla työssäkäyvistäkin on minun arvomaailmaani omituisia käsityksiä siitä kuinka paljon työnantajaa voidaan käyttää. Kollega huomasi varanneensa lomaviikolleen gyneajan, ja vaihtoi sen sitten työviikolle että ei mene loma pilalle koska hänellä on oikeus käyttää työaikaa gynekäyntiin omasta mielestään

Ja toinen pitää kerran kuukaudessa saikkupäivän, kun se yksi päivä ilman lääkrintodistusta on tavallaan mahdollista pitää

[QUOTE="vieras";25386882]Totta, toki osalla työssäkäyvistäkin on minun arvomaailmaani omituisia käsityksiä siitä kuinka paljon työnantajaa voidaan käyttää. Kollega huomasi varanneensa lomaviikolleen gyneajan, ja vaihtoi sen sitten työviikolle että ei mene loma pilalle koska hänellä on oikeus käyttää työaikaa gynekäyntiin omasta mielestään

Ja toinen pitää kerran kuukaudessa saikkupäivän, kun se yksi päivä ilman lääkrintodistusta on tavallaan mahdollista pitää[/QUOTE]Näitäkin näkee.

Yhteistyössä