Siirrelläänkö muiden lapsia kesken päiväkotipäivän vieraaseen päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raivotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Raivotar

Aktiivinen jäsen
27.11.2005
3 665
0
36
Sain juuri tietää, että meidän poika on viettänyt tällä viikolla päivän toisessa päiväkodissa kuin minne hänet aamulla vein. Poikani päiväkodin ryhmä oli täynnä, mutta joku päätti siirtää sieltä yhden hoitajan toiseen päiväkotiin, koska siellä oli hoitajavaje (ja sinne ei sijaisia saanut palkata). Koska poikamme päiväkodissa oli nyt puolestaan hoitajavaje, piti osa lapsista siirtää muualle eli toiseen päiväkotiin...!!!

Näin siis Espoossa säästetään! Eipähän tarvitse palkata sijaisia, kun käytetään lapsia heittopusseina ja viedään ne sitten sinne missä on tilaa. :headwall: Onkohan tämä ihan laillista touhua? Ei se ainakaan lapselle voi olla paras ratkaisu. :o

Meilläkin täällä pirkanmaalla tehdään tota, tai en voi yleistää tehdäänkö muualla mut ainakin mun pojan päiväkodissa. Tuttu hoitaja menee mukana mut juu, vieraassa päiväkodissa ovat tarvittaessa.
Meillä ei kyllä kerrota asiasta jälkikäteen vaan se on etukäteen tiedossa mitkä päivät lapsi on siinä kilometrin päässä vieraassa (tai ei enää ihan vieraassa) päiväkodissa kyläilemässä..

Ei järjestelyssä sinänsä mitään, mutta että VANHEMPIEN TIETÄMÄTTÄ kuljetetaan muualle kuin mihin on sovittu...O_o !!!
Kyllähän vanhempien pitää tietää missä muksu kulloinkin vilistää, ja sitäpaitsi ainakin autolla kuljettamiseen tarvitaan vanhempien lupa.

meillä Neiti on ryhmiksessä ja oli just pari viikkoa sitten ollut samanlainen tilanne ja Neiti oli sit hoitajan kanssa siirtynyt toiseen ryhmikseen..nää kyllä sijaitsee samalla tontilla ja ovat muutenkin yhteistyössä (ulkoilut ym ) joten tuttu paikka sekin.

Neiti ainakin piti sitä mukavana kokemuksena kun sai nukkua uudessa paikassa päikkärit ja sai uusia kavereita..

mut ei tollanen kyllä jatkuvasti varmaan olis kivaa, mut joskus mun mielestä ihan ok

Alkuperäinen kirjoittaja nh:
kyllä mä olisin todella vihainen jos multa mitään kysymättä vietäisi lapsi toiseen päiväkotiin.

Niin minäkin olin ja palautetta lähti kyllä heti aamulla menemään sähköpostitse Espoon kaupungin päivähoidosta päättäville.

Minäkin ymmärtäisin, jos sinne mukaan tulisi se tuttu hoitaja, mutta kun ei. Onneksi sentään pari päiväkotikaveria sinne tuli mukaan, ettei ihan orpo olo ollut. Eikä tarvinnut autolla kuljetella, kun on siinä lähellä se toinekin päiväkoti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:
Alkuperäinen kirjoittaja nh:
kyllä mä olisin todella vihainen jos multa mitään kysymättä vietäisi lapsi toiseen päiväkotiin.

Niin minäkin olin ja palautetta lähti kyllä heti aamulla menemään sähköpostitse Espoon kaupungin päivähoidosta päättäville.

Hyvä, just olin tulossa sanomaan, et antaisin kyllä palautetta tuosta toiminnasta. Käsittämätöntä.

Oletko kuullut vielä hoitajien kantaa asiaan vai kuulitko asiasta vain pojaltasi?
Kysypä hoitopaikasta selitystä asiaan niin ehkä saat tietää mistä oli kyse?
Osasiko poikasi kertoa hoitajavajeesta vai saitko jotain muutakautta sen tiedon?

Minulle tuo siirtäminen on ollut ihan ok koska:
* meillä se on ollut aina tiedossa etukäteen
* pojasta on ollut ihan hauskaa käydä kylässä vieraassa päikyssä
* oma,tuttu hoitaja ja pari kaveria on tullut mukana
* jotenkin hoitajien on sumplittava tilanne jos henkilökuntaa ei ole riittävästi ja tämä vaihtoehto on parempi kun pyörittää suurta ryhmää liian pienellä miehityksellä

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna:
Oletko kuullut vielä hoitajien kantaa asiaan vai kuulitko asiasta vain pojaltasi?
Kysypä hoitopaikasta selitystä asiaan niin ehkä saat tietää mistä oli kyse?
Osasiko poikasi kertoa hoitajavajeesta vai saitko jotain muutakautta sen tiedon?

Juttelin juuri tänä aamuna hoitajan kanssa ja sieltä tämän kaiken järjettömyyden tietooni sainkin. Totta puhuakseni, en nimittäin sitä asiaa ensin oikein uskonut, kun 4-vuotias poikani siitä minulle kertoi. Oletin luonnollisesti, että moisesta olisi meille vanhemmille ilmoitettu.

Kyse oli siitä, että toisessa päiväkodissa oli hoitajavaje ja sinne tarvittiin hoitaja, joka otettiin sitten poikani päiväkodista. Näin ollen poikani päiväkodissa oli "liikaa lapsia", joten niitä piti sitten hajasijoittaa muualle. Älytöntä touhua, sanon minä.

Jokunen viikko sitten sain kesken työpäivän viestin, että lapset siirtyvät hoitajapulan vuoksi toiseen hoitopaikkaan ja heidät saa noutaa tästä ja tästä osoitteesta. Olin kieltämättä aavistuksen pahalla tuulella kierreltyäni työpäivän jälkeen rivitaloaluetta löytääkseni hoitopaikan. Meillä lapsi stressaantuu helposti, jollei isommat muutokset päivän kulkuun ole etukäteen tiedossa. Seuraavan viikon hoitoonviennit oli tuskaisia. Mutta joo, Espoo säästää.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras Espoosta:
Jokunen viikko sitten sain kesken työpäivän viestin, että lapset siirtyvät hoitajapulan vuoksi toiseen hoitopaikkaan ja heidät saa noutaa tästä ja tästä osoitteesta. Olin kieltämättä aavistuksen pahalla tuulella kierreltyäni työpäivän jälkeen rivitaloaluetta löytääkseni hoitopaikan. Meillä lapsi stressaantuu helposti, jollei isommat muutokset päivän kulkuun ole etukäteen tiedossa. Seuraavan viikon hoitoonviennit oli tuskaisia. Mutta joo, Espoo säästää.

"Hienoa" Espoo. Täytynee antaa juttuvinkki Hesarille, jos ei tahti ala muuttua. Eihän tällainen peli vetele! :o

Toi kuulostaa oikeasti ihan älyttömältä. Siis ymmärrän jos on pakko, mutta tuollaisista tilanteista pitäis etukäteen (siis jo hoitosuhteen alkaessa) kertoa vanhemmille että voi tulla vastaan, ja lisäksi tosiaan edes ilmoittaa kun näin käy ettei tarvitse vasta lapselta kuulla.

Toki itsekin voisin närkästyä jos vaan saan viestin kesken päivää että lapsi onkin nyt muualla - toiset kun reagoi erittäinkin vahvasti tällaisiin muutoksiin.

Kun kysyin päiväkodin johtajalta, että "Onko tämä (lasten siirtely) edes laillista?". Hän vastasi, ettei ole mistään sitä tarkistanut, mutta näin on kuulemma ollut vain tapana toimia... :whistle: Erikoiset on toimintatavat! :o

Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras Espoosta:

"Hienoa" Espoo. Täytynee antaa juttuvinkki Hesarille, jos ei tahti ala muuttua. Eihän tällainen peli vetele! :o

Huh huh mitä esimerkkejä. Tässä kyllä rikotaan varmastikin jotain oleellista. Voin vaan kuvitella miten joku herkempi lapsi moisesta kärsii ja alkaa pelkäämään... :(

Minusta tuo on järkyttävää. Oma lapseni on erittäin herkkä muutoksille, joten itse pitäisin moista katastrofina. Itse vaatisin tällaisista muutoksista siis ilmoituksen hyvissä ajoin, jotta lapsi ehtisi tutustumiskäynnille uuteen ryhmään minun kanssa muutamia kertojakin.

mielestäni pitäisi olla tiedossa etukäteen, silloin voisi mahdollisesti (jos onnistuu) pyytää isovanhempia tms katsomaan lasta sellaiseksi päiväksi kun pitäisi mennä muualle hoitoon.. tai ainakin osaisi lapselle kertoa asiasta etukäteen.
Ja entäs jos vanhempi pääseekin aikaisin, ja menee hakemaan lasta tavallista aikaisemmin, ja kukaan ei olekkaan kertonut että lapsi onkin jossain ihan muualla..? Mielestäni siis ihan ok jos tiedotettu aikaisemmin, tai edes päivän aikana kerrotaan että lapsi onkin nyt muualla, mutta jos vasta hakiessa tai toisena päivänä saa kuulla että näin toimittu, niin ei hyvä..

Onneksi lapseni ovat samalla, ihanalla ja luotettavalla perhepäivähoitajalla AINA! Varahoitokin aina samassa paikassa, mutta tosi harvoin tarvitaan.

Ei ihme jos lasten stressihormonit lisääntyvät jos noin pompotellaan :/

Yhteistyössä