Siis ei hyvää päivää..imetyksestä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siis eikö neuvolassa tai synnärillä kerrota
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

siis eikö neuvolassa tai synnärillä kerrota

Vieras
Pakko vaan avautua sen verran, että eikö se nyt jo ole kaikille selvää, että imetyksessä vallitsee kysynnän ja tarjonnan laki?!Eli rautalangasta:mitä enemmän imetät, sen enemmän maitoa tulee. Siis jatkuvasti törmää tuolla lapsi kasvaa puolella kommentteihin "saas nähdä riittääkö maito, kun vauva söi taas illalla tunnin välein, niin, että tissit vaan tyhjenee liikaa", "tissit ei edes kerkiä syötön välissä täyttymään kunnolla"yms.huoh.pääsin avautumaan.kiitos. Mutta ihan noikeasti, eikö kaikki vieläkään tiedä tätä asiaa?!

Ei tiedä.. Eikä sitä oo ennenkään tiedetty, mun mummo on kuulemma antanut jotain itsetehtyä korviketta vauvoilleen päivisin kun on halunnut "säästää" vähän maidon yöajaksi. Ei mikään ihme että maito on sit loppunut, kun rinnat on käyttämättömyydestä saaneet viestiä ettei tarvetta maidolle ole..

että ei ne kunnolla täyty jos äiti ei huolehdi omasta juomisestaan ja syömisestään. tätäkin voisi pikkasen painottaa.... (eikä vaan fokusta sille miten hyvin paino laskee kun imettää)

Ei tiedä.. itsekkään en esikoisen aikaan tiennyt. (ja aina annoin pulloa tissin ohella)
Tokaa ennen otin ite selvää. (ja täysimetin 5kk)
Neuvolasta ja synnäriltä ei mitään neuvoja saanut :(
Se on tosi harmi kun monen imetys menee pilalle ihan vaan tiedon puutteen takia.

En mä ainakaan saanut oikein mitään imetystietoa...Neuvolassa ei puhuttu koko asiasta (kummankaan kohdalla). Ekan kohdalla olisi ollut info-tilaisuus, mutta juuri sinne en päässyt. Sairaalassa oli puhe vain siitä miten sitä lasta kuuluisi pidellä.

Alkuperäinen kirjoittaja paitsi :
että ei ne kunnolla täyty jos äiti ei huolehdi omasta juomisestaan ja syömisestään. tätäkin voisi pikkasen painottaa.... (eikä vaan fokusta sille miten hyvin paino laskee kun imettää)

juu kyllä omastakin syömisestä ja juomisesta tulee huolehtia, mutta kun rintojen pinkeys ei varsinaisesti ole edes mikään mittari, siis tarkoitan, että rintahan ei koskaan ole tyhjä niinsanotusti. On täysin normaalia, että alun pinkeys monesti katoaa, ja vauva saa silti maitoa aivan riittävästi. Näin on käynyt minullekin aina ja esikoisen kanssa panikoin, että apua, nyt loppuu maito. Onneksi kätilöystäväni sillouin osasi kertoa miten on asian laita.

mietinkin just että on se kumma kun kiinteiden alotus 3 kk sitten ei näy imetyksessä, edelleen päivällä tunnin välein syödään mutta ei haittaa kun yöllä on 2-3 kertaa vaan. Saa tässä itsekin sitte syödä ja juoda että maitoa riittää =)

Imetysvalistusta pitäisi lisätä huomattavasti. Ja ei siis vain sitä pakkopullaa, et täytyy täysimettää puolivuotta ym.. Vaan ihan sitä, että kuinka se käytännössä toimii! Synnytysvalmennukseen moninkertainen määrä "imetysvalmennusta"!

Alkuperäinen kirjoittaja siis eikö neuvolassa tai synnärillä kerrota:
Pakko vaan avautua sen verran, että eikö se nyt jo ole kaikille selvää, että imetyksessä vallitsee kysynnän ja tarjonnan laki?!Eli rautalangasta:mitä enemmän imetät, sen enemmän maitoa tulee. Siis jatkuvasti törmää tuolla lapsi kasvaa puolella kommentteihin "saas nähdä riittääkö maito, kun vauva söi taas illalla tunnin välein, niin, että tissit vaan tyhjenee liikaa", "tissit ei edes kerkiä syötön välissä täyttymään kunnolla"yms.huoh.pääsin avautumaan.kiitos. Mutta ihan noikeasti, eikö kaikki vieläkään tiedä tätä asiaa?!

mistäs moinen tunteenpurkaus?

Tiesin tuon kyllä. Ihmetystä esikon kanssa oli, kun ei millään tuntunut saavan mahaa täyteen ja söi vähän väliä, ja maitoa tuli. Sitä ei kestänyt onneksi pitkään kun johonkin olin menossa ja pumppasin maitoa vauvalle, että pärjäisi isän kanssa sen aikaa, maito oli kuin vettä. Olin siis raskaana uudelleen. Ei auttanut kuin ostaa korviketta ja syöttää sitä. Ja ennenkun joku alkaa paasaamaan ettei imetys ole ehkäisy keino, niin TIEDÄN ja TIESIN sillonkin. Mulla alkoi vaan kuukautiset heti jälkivuodon perään ja neuvolassa siitä puhuin ja halusin ehkäisyn. Neuvolassa mut vakuutettiin siitä että ei kuukautiset vielä alkanut, etten tarvitse vielä ehkäisyä...joopa joo. Esikon ja kakkosen ikä ero on 1 vuosi.

Tiedätkö, vasta tämän nelosen synnyttyä olen saanut kunnolla tukea ja tietoa imetyksestä. Sairaalassa sain aivan ihanalta kätilöltä kunnolla opastusta, jotta imetys lähtisi käyntiin ja nyt tytön neuvolassa on uusi ihana terkkari jonka tuki on auttanut mielettömästi. =)

Ei ilmeisesti. Mua ottaa niin pannuun kun yks kaveri läträä sen korvikkeen kanssa vaikka maitoa tuliskin, sanoo ettei jaksa sitä kun vauva on jatkuvasti tissillä. Sit joutuu kuitenkin pumppailemaan kun vauva nukkuu vatta korviketta täynnä, lisäksi ei oo vissiin mennyt perille että yöllä sitä maitohormoonia erittyy eniten joten jos meinaa että maito riittää jatkossakin niin kannattaa imettää myös yöllä eikä herättää työssäkäyvää miestä ruokkimaan vauvaa |O
Tämä tyyppi on kaiken lisäks just valmistunut alalle niin luulis olevan tietoa...

Ei synnärillä tai neuvolassa puhuta mitään imetyksestä, jos tietoa haluat niin ite pitää ottaa selvää.
Mä en juonut synnytyksen jälkeen ollenkaan kun en tiennyt että pitäisi juoda litratolkulla, sitten eräs kätilö oli illalla ja aamulla vuorossa ja huomasi ettei mehukannu ollut yön aikana tyhjentynyt. Sitten kertoi että PITÄÄ juoda kuin pesusieni.

Mulla on kolme lasta, vm.00, 03 ja 07. Enkä mä ole milloinkaan saanut minkäännäköistä imetysneuvontaa missään. En neuvolassa tai edes sairaalassa. Kaiken, minkä tiedän, olen itse ottanut selvää (ja itse asiassa vuosituhannen vaihteessa oman sh-koulutukseni aikana koulussa puhuttiin myös imetyksestä).

synnärillä ekaa kertaa imetysvalistus oli kysymys, että pärjäätkö, tuleeko maitoa. Neuvolassa ei ole koskaan puhuttu muuten imetyksestä kuin, että imetätkö vai et!

Väitämpä itsekin tähän väliin, että monen äidin maidon mukamas riittämättömyys on tulosta siitä, kun ei ymmärretä sitä, että vauva pärjää pelkällä rintamaidolla ja että ensialkuun vauva saattaa todellakin olla tissillä sen 20h. Kun sen alkuvaiheen jaksaisivat kaikki imettää aina kun vauva itkee ei tarvitsisi olla huolissaan maidon riittävyydestä, sillä vauva imee tiuhaan ja pitkään ja samalla "tilaa maitoa lisää".
Jokaisella äidillä maito kyllä riittäisi kun vaan luottaisi itseensä ja antaisi sitä tissiä pienimpäänkin itkuun. Alkuun se kyllä on todella raskasta mutta se kannattaa ja mitä se lapsivuode-aika tarkoittikaan? Mielestäni juuri sitä, että silloin saadaan levättyä ja imetys lähtee käyntiin kunnolla. eli juuri sen 4-6 viikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja paitsi :

Peesi