Siis jos lukee paljon on sivistynyt, mihin tuo käsitys persutuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ällistynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ällistynyt

Vieras
Joku tyyppi just kertoi uutisissa että on paljon lukenut kirjoja ja on sivistynyt.
Jos nyt sitten minäkin olisin lukenut 200 kirjaa ja jokainen on jotain romaaneja, dekkareita ja fiktiivisä elämänkertoja olisinko todella sivistynyt?

Hmmm... Erinomainen kysymys ja tuo on oikeasti sellainen asia, jota kuulee ihan koko ajan! Itse olen paljon lukeva, tänä vuonna olen lukenut lähes 150 kirjaa ja vielä on vuotta jäljellä. Mutta 99% nämä kirjat ovat olleet indie-kirjailijoiden contemporary romance genreä. ;) Eli tosi sivistyneitä tässä vissiin ollaan kun pääasiassa rakkaudesta luetaan jokainen vapaahetki...Hah. Eiköhän se sivistyneisyys tule jostain muualta.

Alkuperäinen kirjoittaja ällistynyt;29290037:
No sitähän minäkin ihmettelen. Tuo kirjapalkinnon saajavalitsija sanoi niin, että joku valitsija on lukenut hyvin paljon kirjoja ja on hyvin sivistynyt.

Jos lukeminen kertoisi syystä eikö lauseen silloin pitäisi kuulua että koska luen paljon, olen hyvin sivistynyt tai luen paljon ja olen siksi hyvin sivistynyt.

joo,riippuu tosi paljon mitä lukee=) Lainasin tänään Pimeyden lapset ja Kuolema Luotolla-klassikon. Pitkästä aikaa kirjoja avaan,netfliksi syö liikaa aikaa. Monipuolinen lukeminen sivistää, ei yhdessä genressä pysyminen. Olisi hyvä viitsiä joskus mennä oman mukavuusalueen ulkopuolelle, esim.lukemalla jotain klassikoita.

Itsekin luen paljon, mutta en silti koe olevani erityisen sivistynyt. Tänä vuonna on tullut luettua n. 100 kirjaa ja tuo on ollut tahti noin viimeiset 15 vuotta. En kuvittele, että pelkästään luettujen kirjojen määrällä pääsee valitsemaan Finlandia-palkinnon saajaa.

Yhteistyössä