Siis kai lapset saa leikkiä yksinkin...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anlin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Anlin

Jäsen
01.10.2007
94
0
6
Tuli vaan mieleen yhdestä päivähoito/kotihoito-ketjusta ( en viitsinyt siihen kirjoittaa kun ois mennyt asia sivuraiteille ).

Mutta siis kun siinä joku julisti jotenkin tähän suuntaan että päiväkoti on parempi kuin pph, koska siellä on aina joku hoitaja lapsen kanssa. Kun ei ilmeisesti ole hyvä kun pph touhuaa välillä keittiössä ja lapset joutuvat olemaan 'yksikseen'.

Siis häh, ajattelin. Eikö pph:n tarkoitus juuri ole se että siellä on kodinomaista hoitoa ja kyllähän kotona oleva äiti laittaa myös ruokaa plus tekee muita kotitöitä.
Ja en tiedä olenko yksinään ajatukseni kanssa, mutta minusta pitää lapsen osata yksinkin leikkiä ( tai lasten keskenään ) Ei siinä todellakaan tarvita aikuista olemaan koko ajan vierellä.
Siis kyllä lapsen kanssa pitää ja saa leikkiä, mutta välillä pitää antaa lasten olla vain omassa mielikuvitusmaailmassaan ilman aikuista.

Kyllähän päiväkodeissakin annetaan lapsille yksityistä leikkirauhaa, esim. päästämällä joku porukka sellasen haitariliukuoven taakse koti- tai autoleikkeihin jne. Aikuinen tietysti valvoo ja kuulostelee tapahtumia, mutta ei ole vieressä kyttäämässä.

asiasi kuulostaa järkevältä. kai se on niin, että jos lapsen toimet on jatkuvasti organisoitu ylemmältä taholta, niin ei lapsi osaa myöhemmin tarttua mihinkään itsenäisesti. tosin musta lapset leikkii myös päiväkodissa itsenäisesti. oltiin kerran tutustumassa ja esim. nukkumahuoneessa oli tyttöjä leikkimässä ilman hoitajaa samassa huoneessa.

lapset usein kaipaavat leikkiä keskenään ja sulkeutua erilliseen huoneeseen. Itse oon sellanen äiti etten juurikaan ikinä leiki lapseni kanssa, läsnä olen kylläkin silloin kun kaivataan, mutta omat leikkini oon leikkinyt jo ja leikki on lapsen työtä, ei aikuisen. En käsitä äitejä, jotka sanovat että lapset vaativat heitä _koko ajan_ leikkimään eivätkä pysty näin ollen tekemään muuta. Kyllä mä olen helpottunut, että oma lapseni on tottunut myös yksin touhuamiseen. Ja jos menenkin hänen leikkeihin, niin saattaa vaan suuttua että äiti tuli sotkemaan. Lapseni on vielä taaperoikäinen.

Juu kyllä meilläkin lapset leikkivät tosi paljon keskenään ja mielikuvitusta riittää. Leikkikaluksi riittää esim. ulkona kasa heiniä/risuja ja keko kiviä ja siitä saadaan aikaiseksi lintuleikki jossa risuista ja heinistä tehdään pesä jossa kivet on munia joita sitten nämä "linnut" hautovat.

Yhteistyössä