Siis mikä IHME tämä lumipyry tänään on ollut????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gluteus maximus

Vieras
Kun joka tuutista ihmetellään ja uutiset varoittelevat jne. :headwall: :headwall: Eikös suomessa olla ennen lumipyryä nähty. Vieraannuttu talvesta, vai??? Minusta tämä oli ihan normaalia suomen talvea.

No meillä on ainakin satanut tauotta jo koko päivän... kyllähän ne pyryt useimmiten menee ohi muutamissa tunneissa...

Eikä kai ihan normaalia ole, että noin paljon tulee kerralla lunta.

se ei ollu mitään tavallista lumipyryä nähnytkään..ehei..
näkyvyys autoilla ehkä metri eteenpäin jos sitäkään. Tuulennopeus ja kooste oli verrattavissa ajoittain jopa trombiin.

Pyry on kevyttä jolloin pystyy kävelemään mutta toi oli paaaaaljon isompi

Ainakin Tampereella oli sen tasoinen lumipyry, etten muista montaa elämässäni nähneeni. Moottoritiellä ei ihan oikeasti meinannut paikoin nähdä eteensä (joo ja vauhtia oli siis siinä vaiheessa ruhtinaalliset 60 km/h), tuuli otti autoon tosi pahasti, ja meillä porukka meinas jäädä työpaikan pihaan jumiin autoilla, kun lunta oli hyvinkin puoli metriä. Ja yksi ei ollut päässyt töihin ollenkaan, kun lunta oli ollut niin paljon kotoa ekan ison tien varteen niin pitkältä matkalta, ettei siitä olisi päässyt kuin lumiauralla.

Kuinka moni teistä, joiden mielestä tämän päiväinen oli ihan tavallinen lumipyry, joutui olemaan omalla autolla liikenteessä ja ajaa muutenkin säännöllisesti talvella? Ja mistä päin Suomea olette?

t. se vieras, jonka kaveri ei päässyt töihin ollenkaan, ja josta tämä ei ollut ihan vaan tavallinen lumipyry

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka moni teistä, joiden mielestä tämän päiväinen oli ihan tavallinen lumipyry, joutui olemaan omalla autolla liikenteessä ja ajaa muutenkin säännöllisesti talvella? Ja mistä päin Suomea olette?

t. se vieras, jonka kaveri ei päässyt töihin ollenkaan, ja josta tämä ei ollut ihan vaan tavallinen lumipyry

En tiedä mutta mä olin ainakin helpottunut kun töistä päästyäni sain tietää että huominen 100km reissuni on peruttu sairastapauksen vuoksi:/ Mieskin jo jännitti mun puolesta kun mun piti huomenna mennä yksin ajaa yks "melkeen työasia"...

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
ihan normaali lumipyry on täällä etelässä kyllä ollut. Satoi koko päivän, mutta on satanut muinakin talvina. Ihme mutinaa taas...

täälä länsi-suomesssa on ainakin tuullut sen verran lujaa etten pidä yhtään turhina noita varoituksia..

Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
No ei tää mikään tavallinen lumipyry ollut. Ainakaan täällä... Ei tämmöstä pyrytystä oo nähty ainakaan pariin vuoteen meilläpäin. (Tai sit aika on kullannu muistot :whistle: )

Meillä pyrytti vuos sitte syksyllä ihan samalla lailla ja kolme päivää tuli koko talven lumet kerralla kun ei oikein tiennyt mihin sitä lunta enää kolaa. No ne kyllä suli pois muutamassa viikossa

Oulusta olen, ja täälläkin tuli lunta/tuuli ihan "kohtalaisesti". Ehkä ei ihan sillä voimakkuudella kuin etelässä, mutta näkyvyys ainakin moottoritiellä oli nolla välillä. Autolla ajoin ensin yliopistolle ja sitten tunnin suuntaansa etelään päin tyttöä mummolasta hakemaan. Ja ihan "normaali" talvikeli. Ajan joka päivä autoa kesät talvet, kilometrejä tulee varmaan se 30000 vuodessa noin.

No jos lunta tulee esim. 30-40 senttiä puolessa vuorokaudessa, niin ei se millään mittarilla mitattuna ole minusta normaalia. Ja jos tätä tahtia menee useampi päivä, niin aina vaan vähemmän tavallista se minusta on. :)

Olisko tässä selitys?

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id86301.html

Kovin lumipyry oli ilmeisesti mennyt eteläisimmän ja Kaakkois-Suomen yli jo yöllä ja aamulla. Täällä Pirkanmaalla se oli pahimmillaan vasta päivällä, kun ihmiset olivat eniten liikkeellä.

Täällä pahinta oli puolilta päivin, joten jos tilanne on ollut teillä sama ennen aikaisin aamulla, ette välttämättä ole edes huomanneet millaista oikeasti oli.

Siitä kyllä olen samaa mieltä, että puolitoista vuotta sitten syksyllä oli myös todella paha myräkkä. Sitä pahensi vielä sen aikaisuus, joten monella ei ollut talvirenkaita ja aurauskalusto oli hukassa.

Ei kai siinä mitään ihmeellistä ole, mutta mä otan tollasen uutisoinnin tiedottamisen kannalta.
Esim. työmatkaan oli hyvä varata aamulla aikaa kun bussit myöhästelivät ja junia oli peruttu.

Olisko tässä selitys?

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id86301.html

Kovin lumipyry oli ilmeisesti mennyt eteläisimmän ja Kaakkois-Suomen yli jo yöllä ja aamulla. Täällä Pirkanmaalla se oli pahimmillaan vasta päivällä, kun ihmiset olivat eniten liikkeellä.

Täällä pahinta oli puolilta päivin, joten jos tilanne on ollut teillä sama ennen aikaisin aamulla, ette välttämättä ole edes huomanneet millaista oikeasti oli.

Siitä kyllä olen samaa mieltä, että puolitoista vuotta sitten syksyllä oli myös todella paha myräkkä. Sitä pahensi vielä sen aikaisuus, joten monella ei ollut talvirenkaita ja aurauskalusto oli hukassa.

En väittänyt ettei keli olisi ollut huono vaan että lumipyryt kuuluu talveen. Se on talvea ystävä hyvä ja silloin keli voi olla myöskin huono...

Alkuperäinen kirjoittaja Saimaanrannan äippä:
En väittänyt ettei keli olisi ollut huono vaan että lumipyryt kuuluu talveen. Se on talvea ystävä hyvä ja silloin keli voi olla myöskin huono...

Olen asunut tässä maassa koko elämäni, joten enköhän ole huomannut, että täällä on joskus keli huono. Mutta jos ja kun teillä on ollut päivällä samanlainen sää kuin täällä n. 14 eteenpäin, en yhtään ihmettele, jos pidät tätä vain "huonona kelinä" ja ihan vain tavallisena talveen kuuluvana lumipyrynä. (Lumisadealue liikkuin sieltä tännepäin, joten todennäköisesti teillä on ollut aamulla samanlainen sää kuin meillä iltapäivällä.)

Iltapäivällä täällä oli enää ihan vain normaali huono sää ja lumipyry, mutta päivällä ollut ei ollut ihan vain tavallista "kuuluu talveen" -pyryä. Sää oli oikeasti hurja. Tai ainakaan täällä ei tavallisesti lunta tuiskuta muutamassa tunnissa niin, että koko parkkialueelta ei meinaa päästä liikkeelle ollenkaan ja moottoritie on välillä suljettu. Ei edes silloin puolitoista vuotta sitten. Ja en meinannut huonolla näkyvyydellä vain huonoa keliä, vaan sitä, että autosta ei välillä ihan oikeasti nähnyt tien reunaa. Ei minulle ainakaan satu "normaalisti talvella" sellaista vaikka paljon ajankin.

Yhteistyössä