Siis mitä, häh? Miten toi kunnallisen päivähoidon "kahden viikon sääntö" toimii?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninniliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ninniliina

Aktiivinen jäsen
12.04.2005
8 183
0
36
Olen ollut hoitovapaalla ja sain nyt opiskelupaikan. En siis tietenkään ole hakenut hoitopaikkaa kun vasta tiedettyäni että olin päässyt opiskelemaan. Olin ymmärtänyt että tässä tapauksessa kunnan pitäisi järjestää päivähoitopaikka kahdessa viikossa, mutta eipä olekaan. Kuulemma olisi pitänyt olla työtön työnhakija :o

Siis oikeastiko? Eli vain ja ainoastaan silloin jos työtön työllistyy tai pääsee opiskelemaan, on pakko järjestää se hoitopaikka?

Kiva kiva: täällä on totaalisen katastrofaalinen tilanne hoitopaikkojen suhteen :(

No joo, Kaarinassa ei oikein toimikaan. Mä pääsin opiskelemaan viime vuoden lopulla, sain tiedon paikasta marraskuun puolessa välissä, jolloin laitin hakemukset sisään. Hoidon tarve alkoi 10.12.
Muutettiin pois Kaarinasta heinäkuussa ja kuopukselle ei oltu siihen mennessä osoitettu päivähoitopaikkaa, toinen lapsi (6v) olisi päässyt pph:lle toiselle puolelle kaupunkia...

Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:
Oli edeltävä tilanne mikä tahansa, niin opiskelu-/työpaikan takia hoitopaikka on löydyttävä kahdessa viikossa.

Noin mäkin sen oon tajunnu, mut mut täs nyt on kunnan ihmiset kovin selittäneet, että ei pidä paikkaansa. :|

Keltä/mistä taholta sitä pitäis kysyä, että kuka tässä nyt on oikeessa?
Toi päivähoito-oikeushan kuitenkin perustuu lakiin, että ei kait siitä nyt voi kuntakohtaisia tulkintoja tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja merileijona:
No joo, Kaarinassa ei oikein toimikaan. Mä pääsin opiskelemaan viime vuoden lopulla, sain tiedon paikasta marraskuun puolessa välissä, jolloin laitin hakemukset sisään. Hoidon tarve alkoi 10.12.
Muutettiin pois Kaarinasta heinäkuussa ja kuopukselle ei oltu siihen mennessä osoitettu päivähoitopaikkaa, toinen lapsi (6v) olisi päässyt pph:lle toiselle puolelle kaupunkia...

Just... :/
Tähän mennessä oon ollu pahuksen tyytyväinen asioiden sujumiseen Turkuun verrattuna, mut tää ei nyt oo kovin mukava... Se on hyvä mainostaa kuntaa "lapsiystävällisenä" jne. jos lapsille ei sit oo resursseja järjestää hoitopaikkoja. Plääh! |O

Kai ne yrittää hoitopaikan kuitenkin järjestää. Jälkiviisaasti olisi voinut sanoa, että olisit hakenut joka tapauksessa, helppohan se olisi ollut sitten peruuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
ilmeisesti tuossa tapauksessa ne katsoo et sulla on ollut tieto mahdollisesta hoidon tarpeesta jo silloin kun kouluun hait, joten kyse ei ole äkillisestä hoidon tarpeesta :/

eli kaiken varalta pitäisi "väärinkäyttää" subjektiivista hoito-oikeutta ja jäädä itse makaamaan kotiin, jos vaikka ei pääsekään opiskelemaan :xmas:

Hoitopaikka ON löydyttävä kahdessa viikossa kun kysymyksessä vanhemman työllistyminen/opiskelu. Paikka kyllä saattaa olla pitkänkin kierron kautta ja useampi lapsi voidaan ripotella vaikka eri hoitajille, mutta paikka on saatava.

Alkuperäinen kirjoittaja Karkkimaankaveri:
Hoitopaikka ON löydyttävä kahdessa viikossa kun kysymyksessä vanhemman työllistyminen/opiskelu. Paikka kyllä saattaa olla pitkänkin kierron kautta ja useampi lapsi voidaan ripotella vaikka eri hoitajille, mutta paikka on saatava.

Näinpä, mutta eipä mekään ainakaan saatu... Onneksi sain hoidon järjestettyä muulla tavoin ettei tarvinnut alkaa tappelemaan kaupungin kanssa.
Mulle sanottiin suoraan kun hoitopaikkaa hain että 30 lasta on jonossa ennen meitä ja paikkoja ei ole :|
Loistavaa toimintaa kaupungilta että kaavoitetaan vuositolkulla kamalasti tontteja joita markkinoidaan lähinnä lapsiperheille ja uusi iso päiväkoti valmistunee ensi vuoden syksyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
ilmeisesti tuossa tapauksessa ne katsoo et sulla on ollut tieto mahdollisesta hoidon tarpeesta jo silloin kun kouluun hait, joten kyse ei ole äkillisestä hoidon tarpeesta :/

eli kaiken varalta pitäisi "väärinkäyttää" subjektiivista hoito-oikeutta ja jäädä itse makaamaan kotiin, jos vaikka ei pääsekään opiskelemaan :xmas:

No sitten sen paikan voi peruuttaa, ei se mitään väärinkäyttöä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja merileijona:
Alkuperäinen kirjoittaja Karkkimaankaveri:

Näinpä, mutta eipä mekään ainakaan saatu... Onneksi sain hoidon järjestettyä muulla tavoin ettei tarvinnut alkaa tappelemaan kaupungin kanssa.
Mulle sanottiin suoraan kun hoitopaikkaa hain että 30 lasta on jonossa ennen meitä ja paikkoja ei ole :|
Loistavaa toimintaa kaupungilta että kaavoitetaan vuositolkulla kamalasti tontteja joita markkinoidaan lähinnä lapsiperheille ja uusi iso päiväkoti valmistunee ensi vuoden syksyllä.

Nimenomaan!!

Joo, se on niin, että jos olet vakituisesta työstä hoitovapaalla tms., ei sen paikan tarvitsekaan ilmaantua kahdessa viikossa. Kerran päiväkodissa jouduin todistamaan aika ikävää sanailua, kun johtaja kertoi eräälle perheelle, etteivät nämä voi muuttaa paremman työn perässä toiseen kuntaan, sieltä ei heille anneta päiväkotipaikkaa kuin 4 kk päästä.

:headwall:

meidän kunnassa oli tänä syksynä todella hyvä tilanne. sain hoitopaikan kolmessa päivässä, kun työllistyin äkillisesti, en ollut siis työtön työnhakija vaan yllättäen sain työtarjouksen ja hastattelunaikana palkattiinkin. on kyllä outoa ettet paikkaa saa, pakkohan niiden on jotain järjestää, kuntienhan on varauduttava tarhapaikkoihin sitä mukaan kun väkuluku kasvaa.

No mitäs tässä nyt sitten tekis...
Ilmoitanko kouluun, että en tulekaan syksyllä vaikka olin ilmoittanut että tulen? Mitäs sanktioo siitä seuraa?
Perun opintotukihakemuksen ja ilmoitan, että haluaisinkin sitä kotihoidon tukea, kiitos.
Haen uudestaan puistopaikkaan, jonka kerkesin perua. (saakohan sitäkään? )
Töistä irtisanoutumista ei nyt voi ainakaan enää perua.

Ja olis siis pitäny olla fiksu keväällä. Tyhmä tyhmä, mut minkäs teet, jos asian ymmärtää väärin :headwall:

Samalla kun laitoit hakemuksen kouluun, olisi kannattanut laittaa päivähoitohakemuskin vetämään. Jos et olisi saanut opiskelupaikkaa, olisit sitten vain perunut hoitopaikan.

Mutta kyllä sinun kuuluu saada nytkin kahdessa viikossa hoitopaikka, kun sinulla alkaa opinnot. Ainut vaan, että hoitopaikka voi olla hornan tuutissa ja siitä ei juuri hyövytä valittaa.

Sain "virallisen" vastauksen päivähoidon johtajalta:
Kunta on tulkinnut lakia niin, että täytyy olla työtön työnhakija, jotta tuo kahden viikon sääntö pätisi. Hoitovapaalta työllistyvä tai opiskelemaan lähtevä kuulemma pystyy ennakoimaan hoidon tarpeen mutta työtön ei. :whistle:

Ahaa... En kyllä ymmärrä mitä eroa asetelmassa on jos työtön lähtee opiskelemaan tai hoitovapaalla (kesken hoitovapaan) ollut lähtee opiskelemaan... :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Kannattaa aina samana keväänä hakea muksuilleen hoitopaikkaa kun itse hakee koulupaikkaa. Jos ei pääse, peruu hoitopaikan.

jees jees, I got the point

kunhan joku viisas selvittää mulle mitä eroa on sillä, että hoitovapaalla oleva ja työtön lähtee opiskelemaan - tuleehan munstakin työtön kun joudun sanomaan itseni irti opintojen takia :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Turussa kahden viikon sääntö pätee, jos kyse on työllistymisestä tai opintojen alkamisesta.

Mutta kai eri kunnat viilaa sääntöjä omien tarpeidensa mukaiseksi :|

niin kait sitten... ois kyllä kiva tietää mikä olis päätös jos tästä lähtis valittamaan johonkin ylemmälle taholle.
Kaarinan hoitopaikkatilanne on kaikin puolin niin katastrofaalinen, että hohhoijaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Kannattaa aina samana keväänä hakea muksuilleen hoitopaikkaa kun itse hakee koulupaikkaa. Jos ei pääse, peruu hoitopaikan.

jees jees, I got the point

kunhan joku viisas selvittää mulle mitä eroa on sillä, että hoitovapaalla oleva ja työtön lähtee opiskelemaan - tuleehan munstakin työtön kun joudun sanomaan itseni irti opintojen takia :saint:

Se on kai siinä, että hoitovapaalla voi itse tietää milloin jatkaa töitä.

Yhteistyössä