Siis mitä, häh? Miten toi kunnallisen päivähoidon "kahden viikon sääntö" toimii?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninniliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Kaarinan hoitopaikkatilanne on kaikin puolin niin katastrofaalinen, että hohhoijaa!

Kuulemma :/
Meidän lasten pk:ssa on kaksi Kaarinassa asuvaa lasta...mahtaisikohan teilläkin onnistua hoitopaikan saaminen tältä puolelta? =)
Yksityinen pph on myös vaihtoehto, siihenhän saa Kelalta tukea.

Kaikki toitottavat että joo voihan sen paikan sitten perua. Meillä tuli toukokuun alussa tieto että lapsi pääsee päiväkotiin x elokuussa ja on ilmoitettava kahden viikon kuluessa päätöksen antamispäivästä ottaako paikan vastaan vai ei. Jos peruttaa myöhemmin, menee maksu 200 euroa. Ei opiskelupaikasta ollut tietoa vielä tuolloin, mutta pääsin sitten kouluun niin ei tarvinnut tuota sanktiota maksaa. Onneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Kannattaa aina samana keväänä hakea muksuilleen hoitopaikkaa kun itse hakee koulupaikkaa. Jos ei pääse, peruu hoitopaikan.

jees jees, I got the point

kunhan joku viisas selvittää mulle mitä eroa on sillä, että hoitovapaalla oleva ja työtön lähtee opiskelemaan - tuleehan munstakin työtön kun joudun sanomaan itseni irti opintojen takia :saint:

Se on kai siinä, että hoitovapaalla voi itse tietää milloin jatkaa töitä.

mut opiskelemaan? - joo: tää on pilkun nussintaa, mutta kun nyt vaan ottaa pikkasen päähän tämä homma...

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Kaarinan hoitopaikkatilanne on kaikin puolin niin katastrofaalinen, että hohhoijaa!

Meidän lasten pk:ssa on kaksi Kaarinassa asuvaa lasta...mahtaisikohan teilläkin onnistua hoitopaikan saaminen tältä puolelta? =)

Siis mullahan olis paikat molemmille Hirvensalon Mukulaxiin. Se olis ihan koulumatkan varrella (Paasikiviopistolle). Siinä on vaan sit se mutta, että Kaarina maksaa kunnallista yksityisen hoidontukea 250 euroa siinä missä Turku maksaa sitä 430, eli alimmillaan hoitomaksu olisi 317/muksu mikäli saatais Kelalta täysimääräisenä se tuki. :$

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Siis mullahan olis paikat molemmille Hirvensalon Mukulaxiin. Se olis ihan koulumatkan varrella (Paasikiviopistolle). Siinä on vaan sit se mutta, että Kaarina maksaa kunnallista yksityisen hoidontukea 250 euroa siinä missä Turku maksaa sitä 430, eli alimmillaan hoitomaksu olisi 317/muksu mikäli saatais Kelalta täysimääräisenä se tuki. :$

No huh, olispa kivat päivähoitomaksut :o

Joo... täällä olen nyt hakannu päätäni seinään tän asian kanssa, eikä se muuksi muutu vaikka mitä tekis. :( En sitten ilmeisesti pääse opiskelemaan. Aika lailla vaikeuksia asennoitua siihen, että jatkaa kotiäitinä olemista :'(

Mut kertokaapa: eikö ihan oikeasti siitä tule mitään sanktiota, jos ilmottaa ottavansa hoitopaikan ja sitten peruu sen viime tipassa? Kun mulla on sellanen käsitys, että jotain siitä joutuu maksamaan. :attn:

Minulla kävi niin,että aikoinaan hain töitä ja samalla myös pk paikkaa. PK paikan sain mutten hakemaani työtä-totta kai pidin pk paikan ja töitä onneksi sain myöhemmin kyllä. Eli ei todellakkan kannata jättää hakematta ajoissa,jos en olisi pitänyt saamaamme pk paikka en takuulla olisi sitä saanut töiden alkaessa. Siitä tosin on jo aikaa kolme vuotta,nyt tilanne taitaa olla vielä pahempi.

Meilläpäin sovelletaan ihan mielivaltasesti sitä hoitopaikkojen jakoa. Ei oo käytännössä mitään merkitystä sillä millon laittaa hakemuksen sisälle. Itse hain aikanaan hyvissä ajoin 2-3kk ennen paikkaa, mikä oli suositus, kun tiesin tarpeesta. Noo paikkaa ei annettu ku vasta päivää ennen hoidon alkua, kun sano täti joka asioista vastaa et paikat annetaan tarpeen mukaan..

Hiillyin siinä sit hieman et mitä h****in hyötyä on kuukausitolkulla ajoissa niitä hakemuksia rustata kun saman voi näköjääs tehdä puhelimella paria päivää ennen. Ei oo ihme et on kusessa noiden paikkojen kanssa se ohjaaja kun ei osaa sen vertaa organisoida tai ajatella asioita pitkällä tähtäimellä vaan menee aina päivän ja viikon tilanteen mukaan.... :$

Mut kertokaapa: eikö ihan oikeasti siitä tule mitään sanktiota, jos ilmottaa ottavansa hoitopaikan ja sitten peruu sen viime tipassa? Kun mulla on sellanen käsitys, että jotain siitä joutuu maksamaan. :attn:

Voi tietysti olla että joissain kunnissa on joku sanktiomaksu jos päiväkotipaikan peruuttaa liian myöhään. Mutta oikeastihan päivähoidonjohtajan pitäisi olla kiitollinen että joku peruu sen paikan ja se vapautuu jonossa oleville!

ei oo todellista :( tulipa ihan paha mieli sun puolesta :(
mitä jos otatte sen mukulaxin paikan siksi aikaa kunnes kaarina hankkii teille päiväkotipaikat? tai oisko tosiaan ketään yksityistä pphta? =)

Täällä meillä ei ainakaan toimi. itse laitoin puoli vuotta aikaisemmin päivähoitohakemuksen ja 4kk kuluttua kyselin joko paikkaa on alkanut kuulumaan. Päiväkodin johtaja ihan huuli pyöreänä, että enhän minä nyt voi mennä töihin, kun on enää kaksi kuukautta aikaa etsiä paikka. Sanoin, että teillä on ollut puoli vuotta aikaa joten kyllä siinä ajassa pitäisi paikka löytyä. Ehdotti perhepäivähoitajaksi ryhtymistä ja työn siirtämistä monella kuukaudella. Sanoin, että ei käy ja piste. Johan alkoi paikka löytyä, mutta aiheutimme kuulemma päiväkodin johtajalle sydämen tykytyksiä jne. :headwall: :headwall:

me haettiin lapselle päiväkodista paikkaa kuntoutuksen vuoksi. hakemus laitettiin tammikuussa ja paikan sai vasta elokuussa. täällä pitäis olla 4kk järjestely aika

Kyllä mä ainakin täällä pirkanmaalla päätin yhtäkkiä hoitovapaalta lähteä tarjottuun työpaikkaan ja hoitopaikka kahdelle lapselle järjestyi kahdessa viikossa, niin kuin kuuluukin.

Eipä toi työttömien kohdallakaan pidä paikkaansa.
Yhelle tutulle (joka oli työtön ja sai töitä ) oli pk:n johtaja sanonu ettet sie nyt voi mennä töihin kun ei meillä ole tarjota hoitopaikkaa.

(no oli se paikka sit kumminkin löytyny...)

Eikös päivähoito ole opiskelijalle ilmainen?? Näin ainakin meillä oli. Ja hoitopaikka saatiin, vaikka ilmotinkin vähän myöhässä koulupaikasta.Viikossa saatiin hoitopaikka. Voihan se olla, että hoitopaikat on niin täynnä, mutteivat kehtaa sanoa sitä tai jotain.

Täällä ainakin toimi silloin kun mä töihin palasin. Hoitovapaalla olin siis ollut, ei ollut työpaikkaa odottamassa (määräaikasesta jäin ä-lomalle). Hain työtä ja sain vakkaripaikan, sit hain pk-paikkaa ja kahden viikon päästä poika alotti hoidossa ja mä töissä. Ja sain vielä paikan melkein lähimmästä pk:sta, tosin se oli silloin vielä jatketun aukioloajan pk ja sillosilla työajoilla tarvin sellasesta paikan. Nykysin enää tavalliset aukioloajat, mutta työajatkin on muuttunu.

Sais hyvän jutun kuinka kunta polkee lapsiperheitä alas. Jos niillä uutisköyhä viikko, niin vois hyvin ottaa jutun ;)

Sitten susta kuva nojaamassa johonkin keinuun tms puistossa surullisena " Kunta ei anna minun opiskella"

;)

Laita kirjallinen hoitopaikkahakemus, ja paikkaa odotellessa pidät lapsen mukana koulussa. Muista soittaa joka päivä paikan perään ja tee asiasta kantelu ellei paikkaa löydy! Älä jätä opiskelua tuon takia, sinulla on oikeus saada paikka 2 viikossa!

Minulle sanottiin juuri eilen kunnasta, että jos opiskelee itsenäisesti kotona (esim. kirjatenttejä tms.), hoitopaikkaan on 4kk jonotus. Mutta jos opiskelu vaatii läsnäoloa koulussa, niin paikka on järjestettävä kahdessa viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja nytkis:
ei oo todellista :( tulipa ihan paha mieli sun puolesta :(
mitä jos otatte sen mukulaxin paikan siksi aikaa kunnes kaarina hankkii teille päiväkotipaikat? tai oisko tosiaan ketään yksityistä pphta? =)

Mä luovuin niistä Mukulaxin paikoista jo, oli pakko ku sinne on niin paljon jonoa. Ja kun laskettiin, että mitä se olis ihan oikeasti kustantanut, niin lähemmäs 800 euroa noilta pojilta :$ :x Eli ei....

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
Eikös päivähoito ole opiskelijalle ilmainen?? Näin ainakin meillä oli. Ja hoitopaikka saatiin, vaikka ilmotinkin vähän myöhässä koulupaikasta.Viikossa saatiin hoitopaikka. Voihan se olla, että hoitopaikat on niin täynnä, mutteivat kehtaa sanoa sitä tai jotain.

Siksipä juuri ne lukee tuota lakia noin, koska hoitopaikat on täynnä ja hirveät jonot. Kyllä ne kaikki joitten kans oon jutellu, on sen suoraan sanoneetkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Laita kirjallinen hoitopaikkahakemus, ja paikkaa odotellessa pidät lapsen mukana koulussa. Muista soittaa joka päivä paikan perään ja tee asiasta kantelu ellei paikkaa löydy! Älä jätä opiskelua tuon takia, sinulla on oikeus saada paikka 2 viikossa!

:laugh: mä sieluni silmin nään millaista on ottaa meidän 1v ja 3v pojat mukaan luennolle. Vois tosin olla että siinä alkais opettajat joustaa läsnäolopakosta mun kohdalla äkkiä :saint:

mutta joo: täytyy ahdistella, nyt en jaksa ees kyllä miettiä minkää valitusten tekemistä, sen verran mieli maassa :(

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Sais hyvän jutun kuinka kunta polkee lapsiperheitä alas. Jos niillä uutisköyhä viikko, niin vois hyvin ottaa jutun ;)

Sitten susta kuva nojaamassa johonkin keinuun tms puistossa surullisena " Kunta ei anna minun opiskella"

;)

Hih! :D Toi ois kyllä hyvä - etenkin kun tää kunta markkinoi itseään kovasti lapsiperheille :whistle:

Yhteistyössä