siis mitä helvettiä? eikö neuvolan/äitipolin pitäisi tälläisessä tilanteessa auttaa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SyysYö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen aina ollut siinä ymmärryksessä että labranäytteiden valmistumisessa menee sama aika riippumatta siitä missä ne otetaan....

Joitain voidaan ottaa päivystysluontoisina ja ne tutkitaan nopeasti. Tätä kyseistä tapausta ajattelin Esim. Tk:ssa kokeet määrätään pe, jos ei ehdi labraan (yleensä auki aamulla), menee ma labraan ja näytteet matkaavat iltapäiväksi tutkimuslabraan. Siellä ne tutkitaan illalla, tai aamulla ja kirjautuvat aikanaan koneelle josta ne tulevat tk:n lekurin näytölle esim. Keskiviikkona.

Päivystyksenä määrätään pe, otetaan pe ja saadaan tulos pe. Mutta esim. Viljelynäytteissä kestää aina sama aika.

Ensinnäkin: toi voi olla hormonaalista. Valitettavasti. Mulla oli kuopuksen raskauden aikaan myös vähän vastaavaa (ei noin pahaa). Neuvolasta väittivät hiivaksi, mutta kun. Tämä vanha hiivakroonikko tunnistaa hiivan aika hyvin ja hiivaa tuo ei ollut. Oliko sulla vaiva vain emättimessä vai myös muualla? Jos muualla, voi olla hiivaakin toki, mutta mulla ei ollut. Tosin raskauden aikana, kun limakalvot kuivaa, myös muutkin osat voi kutista kuivuuttaan (ilman, että kyse on edelleenkään siitä hiivasta).

Jos taas laitat hiivalääkettä ilman, että sulla on hiivaa, homma menee pahempaan suuntaan. Vaivat sen kuin voimistuvat. Neuvola mullekin sanoi koko ajan, että voithan sä varulta kokeilla Canestenia jne. Mutta kun oikeasti EI MISSÄÄN NIMESSÄ voi. Jos haluaa hommasta eroon päästä. Hiivalääkettä laitetaan vain ja ainostaan silloin, jos on varmasti hiivaa. Ei varulta.

Ja mitä antibioottiin tulee, sitä vielä vähemmän syödään varulta. Ensin pitää tietää, että se on oikeasti tarpeellista. Sama pätee, vaikka ei raskaana oiskaan, mutta varsinkin silloin, kun kerran on raskaana.

Toisekseen, minkälaiset oireet sulla oli sun "mukama" rakkotulehduksessa? ...mulla sattui olemaan senkin sorttista vaivaa viime raskaudessa. Mutta sekin johtui siitä, kun kohtu painoi rakkoa eli itse rakossa ei ollut oikeasti tulehdusta. (Rakkotulehduskin mulla on toki ollut muulloin)

Kärppänä Heinälatoon: siis rakkotulehduksiahan miula on todella usein, itseasiassa aloitin estolääkityksen vähän ennen kuin tulin raskaaksi.. ja se lääkityshän piti lopettaa sitten siihen :headwall: ne kysymäsi oireet olivat tiheää pissaamista & kirvelyä, ilman raskautta olisin saanut lääkemääräyksen apteekkiin ilman mtn näytteiden antamista kun tunnistan kuitenkin aikas hyvin että "jaa-a, taas rakkotulehdus".... nyt sitten on päällä kirvely, kutina erityisesti klittan päällä ( too much information? ;)) ja jatkuva pissalla ravaaminen. kokkareinen vuoto kuitenkin lakannut, nyt tulee vain kirkasta limaa.. ja alaselkää jomottelee aikas helvetisti

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25235718:
Kärppänä Heinälatoon: siis rakkotulehduksiahan miula on todella usein, itseasiassa aloitin estolääkityksen vähän ennen kuin tulin raskaaksi.. ja se lääkityshän piti lopettaa sitten siihen :headwall: ne kysymäsi oireet olivat tiheää pissaamista & kirvelyä, ilman raskautta olisin saanut lääkemääräyksen apteekkiin ilman mtn näytteiden antamista kun tunnistan kuitenkin aikas hyvin että "jaa-a, taas rakkotulehdus".... nyt sitten on päällä kirvely, kutina erityisesti klittan päällä ( too much information? ;)) ja jatkuva pissalla ravaaminen. kokkareinen vuoto kuitenkin lakannut, nyt tulee vain kirkasta limaa.. ja alaselkää jomottelee aikas helvetisti

No tuota vuotoa mullakin oli, siis kokkareista ja/tai limaista. Reilusti. Mutta sekin hormoneista... Oikeesti se ei ollut hiivaa ja meni sitten ohi itselleen. Tää nyt on typerä neuvo, mutta ota yöks alkkarit pois. Saa alapää ilmaa. Ei välttämättä paranna pahaa tilannetta, mutta ei se sitä pahennakaan. Voi tosin estää pahentumisen. Äläkä käytä lycra-alkkareita, vaan puuvillaisia. Tai sukkahousuja ja/tai kireitä housuja ...eli nämä hiivakroonikon perusohjeet.

Pissakirvelyä mullakin oli, mutta näytteet puhtaat. Sekin voi johtua raskaudesta (ja/tai niistä aroista limakalvoista).

Mutta kyllä mä silti sinuna pyrkisin joihinkin labroihin. Siis oikeasti. Et sä voi summamutikassa alkaa lääkkeitä syömään. ...en tiiä miten. Mä menisin yksityiselle. Joku sanoi, että ei Suomessa pidä joutua yksityisellä käymään, mutta valitettavasti niin se on ollut jo vuosikausia. Julkinen ei pelaa.

Voi olla myös sp-tauti??? Yhen tutun mies oli käynyt vaimon raskausaikana vieraissa ja toi tuliaisiksi klamydian *yrjötys* Älkää katsoko aina asioita vaaleanpunaisista pilvilinnoistanne, miehet pettää tosi herkästi raskausaikana tai pikkuvauva vaiheessa, mä en edes usko uskollisiin miehiin, tilaisuus tekee varkaan niin sanotusti.

[QUOTE="harmaa";25236440]Oon joskus kuullu puhuttavan b-ryhmän streptokokista, onko sellanen testattu?[/QUOTE]
Tämä on vissiin juuri se testi, mitä tässä on puhuttu.

Kerrohan sit kuin kävi, kun pääset sieltä polilta pois! Minulla oli raskausaikana kans hiivatulehduksia muutama, itse käytin useamman päivän puikkoja jotka ostin ilman reseptejä. Minulle th sanoi, että joku "pikakuuri" ei auta, vaan pitää laittaa useamman päivän ajan. Itse ei tarvinnut käydä sen osalta lääkärissä, mutta sitäkin useammin juoksin äitipolilla. Mulla oli alkuvaiheesta asti supisteluja, ja multa sit otettiin näyte varalta siellä äitipolilla ja selvis että mulla on b-streptokokit plussassa ja sain sitten antibiootit kaiken varalta. Ja kävin polilla muistakin syistä 2 viikon välein, että sikäli sain hoidatettua kaikki mahd.vaivat siellä :) Oon samasta kaupungista, ja ymmärrän kyllä että tuo päivystys on vihoin viimeinen paikka mihin mennä..

olisin huolissani tuosta selkäsärystä. Ettei olisi joku pöpö kiivennyt jo munuaisiin asti?

Kuten muutkin sanoneet, kunnon tutkimukset ja sitten vasta hutkitaan jos mitä lääkettä tarvitaan...

annetaanpas tilanneraportti, kun moni on näköjään vointiani kysellyt.. eli tänään tosiaan oli ä-polin aika, tehtiin taas yksi sisätutkimus + otettiin papa. paineli vielä vatsaani, että aristaako jostain.. eipä aristanut. vuoto kuulemma normaalia, haju normaali, emätin normaali.. lääkäri piti mahdollisena, että arkuus & punotus johtuu vain raskaudesta. ottivat nyt kuitenkin sterptokokki-testin, klamydiatestin & vielä virtsis-testin. ma tulevat tulokset, soittavat jos löytyy jotain.. :) niin ja se selkäsärky ei liity tähän, mie olen vain jumissa. kävelen ihan etukumarassa, kun en saa selkää suoraksi & iskiashermoa repii niin että taju on lähteä.. munuaiset siis eivät ole poksahtamassa tai mtn :D
katsoi myös vauvan voinnin ultralla ja siellähän toinen ojenteli jalkojaan.. eli siitäkään asiasta ei tarvitse stressiä ottaa -
täytyy myöntää, että vaikka kirvelöökin niin maan pirusti niin olo on silti huojentunut!

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25241448:
annetaanpas tilanneraportti, kun moni on näköjään vointiani kysellyt.. eli tänään tosiaan oli ä-polin aika, tehtiin taas yksi sisätutkimus + otettiin papa. vuoto kuulemma normaalia, haju normaali, emätin normaali.. lääkäri piti mahdollisena, että arkuus & punotus johtuu vain raskaudesta. ottivat nyt kuitenkin sterptokokki-testin, klamydiatestin & vielä virtsis-testin. ma tulevat tulokset, soittavat jos löytyy jotain.. :) niin ja se selkäsärky ei liity tähän, mie olen vain jumissa. kävelen ihan etukumarassa, kun en saa selkää suoraksi & iskiashermoa repii niin että taju on lähteä.. munuaiset siis eivät ole poksahtamassa tai mtn :D
katsoi myös vauvan voinnin ultralla ja siellähän toinen ojenteli jalkojaan..
täytyy myöntää, että vaikka kirvelöökin niin maan pirusti niin olo on silti huojentunut!

Hyvä, että asiaa saa ehkä jotain selkeyttä.

Yhteistyössä