Siis mitä helvettiä, kela ei ollut maksanut mun opintolainan korkoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tää on sitten hupaisa keskustelu!!!! :)))))) Mä kans maksan laskut jatkossa niin, että siirrän rahaa vain omilla tileilläni tililtä toiselle. *heh* Siis silloinhan olen maksanut laskut kun siellä tilillä lepää rahaa niiden maksamista varten. Voi elämä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meil on samanlailla, kun on laina samasta pankista, jossa nettipankki, niin ei noihin veloituksiin voi tehdä muutoksia, niinkuin johonkin muihin laskun näköisiin. Luulisi, että vaan soitto pankkiin riittää...

Joo, ei voi tehdä muutoksia, mutta tiedot voi kopioda ja tehdä uuden maksun! Samaan tapaan tehdään, jos halutaan vaikka tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä lainaan...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sulla on nyt tuo otsikko väärin. Kelahan nimenomaan on maksanut lainasi korot, mutta sinä et ole maksanut lainan lyhennystä :)

Käy tosiaan pankissa hoitamassa tuo maksuasia ajantasalle eli kerrot heille, että kela maksaa korot ja sinä lyhennyksen. Eihän pankki voi tuota tietää jos et ole sitä sinne ilmoittanut.

Olenhan maksanut! Siellä tilillä lepää rahat, jonne ne joka kk siirrän muulloinkin.

Ethän sä ole sitä lyhennystä maksanut jos ja kun se raha on vielä siellä sun tilillä. Ei taida tuo laskujen maksu olla sulla ihan hanskassa :)

Eipä yhtään yllätä kun kyseessä Sampo...

Selvitä pankissa maanantaina, kyllä heillä on hyvä selitys miksi asia ei hoitanut.

Minä en saa Sammosta minkäänlaisia tiedotteita, ei aavistustakaan mikä on lainan summa tai minkä verran menee korkoja. Viime vuonna ei tullut edes todistusta maksetuista koroista.

En jaksa enää vääntää sen pankin kanssa. Käyn tyynesti hoitamassa asian aina tiskillä, maksakoot sitten virkailijan palkkaa sen verran enemmän kun tilitietojen lähettäminen kerta on niin vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sammon asiakas:
Eipä yhtään yllätä kun kyseessä Sampo...

Selvitä pankissa maanantaina, kyllä heillä on hyvä selitys miksi asia ei hoitanut.

Minä en saa Sammosta minkäänlaisia tiedotteita, ei aavistustakaan mikä on lainan summa tai minkä verran menee korkoja. Viime vuonna ei tullut edes todistusta maksetuista koroista.

En jaksa enää vääntää sen pankin kanssa. Käyn tyynesti hoitamassa asian aina tiskillä, maksakoot sitten virkailijan palkkaa sen verran enemmän kun tilitietojen lähettäminen kerta on niin vaikeaa.

No kyllä tän ap:n säheltäminen vaikuttaa enemmän siltä, ettei hän tajua asiaa eikä, että pankki olisi tehnyt virheen. Laskujen maksamista ei ole se, että siirtää omalle tililleen rahaa

Tää on sitten hupaisa keskustelu!!!! :)))))) Mä kans maksan laskut jatkossa niin, että siirrän rahaa vain omilla tileilläni tililtä toiselle. *heh* Siis silloinhan olen maksanut laskut kun siellä tilillä lepää rahaa niiden maksamista varten. Voi elämä!

Sulla ei ole kyllä mitään käsitystä laina-asioista??? Hommahan toimii juurikin niin, että tilille siirretään rahat ja opintolaina (meillä myös talolaina) menee tililtä suoraveloituksena. Vasta sitten tulee ongelmia, jos tilillä ei ole rahaa mistä ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:
Ap:llä menee siis tuo laina suoraveloituksena tililtä. :headwall:

So?

Eli siis ap varmasti osaa maksaa laskunsa ihan niinkuin muutkin, tässä tapauksessa siis on riittänyt se, että siellä tilillä on ollut sopivasti rahaa eräpäivänä, eikä ole tarvinnut mitään muuta tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja hip:

Sulla ei ole kyllä mitään käsitystä laina-asioista??? Hommahan toimii juurikin niin, että tilille siirretään rahat ja opintolaina (meillä myös talolaina) menee tililtä suoraveloituksena. Vasta sitten tulee ongelmia, jos tilillä ei ole rahaa mistä ottaa.

TOI OLI SARKASMIA PÖNTTÖ! Ja kai sä tiedät, että lasku on maksettu vasta siinä vaiheessa, kun SUORAVELOITUS lähtee tililtä? Ap ei kato tiedä.

Mutta eihän se ole mennyt, koska tilillä ei ole ollut tarpeeksi katetta.
Kela on maksanut ne lainan korot niinkun ap on kelan kanssa sopinut, mutta lainanlyhennystä ei ole maksettu.
Ap ei ole ilmeisesti ollut pankkiin yhteydessä tuossa asiassa, että kela maksaa jatkossa korot eli hänen tililtää tulee veloittaa vaan se lyhennys.

So?

Eli siis ap varmasti osaa maksaa laskunsa ihan niinkuin muutkin, tässä tapauksessa siis on riittänyt se, että siellä tilillä on ollut sopivasti rahaa eräpäivänä, eikä ole tarvinnut mitään muuta tehdä.

Joo, mutta kun ei riitä tässä kuussa, koska ap on jättänyt ilmoittamatta pankille, että veloitettava summa täytyy jakaa kahteen eri suoritukseen, koska Kela maksaa korko-osuuden!

MUTTA JOS SE EI OLE MENNYT MIHINKÄÄN SIELTÄ TILILTÄ, sitä lyhennystä ei ole maksettu. Ymmärätkö? Maksu tapahtuu siinä vaiheessa kun henkilön A tililtä siirtyy rahaa pankin tilille, EI siinä vaiheessa kun henkilö A siirtää tililleen rahaa maksua varten.

^ No en kyllä ymmärrä pointtiasi alkuunkaan. Jos on sovittu suoravaloituksesta, laskun maksamista on juurikin se, että ap on huolehtinut rahat tilille. Loppu on pankin vastuulla.

Luulisin että ongelman on aiheuttanut tuossa se, että Sammossa pitää rahan olla 14.5. jotta laina ja korko lyhennettäisiin. Jos Kela on maksanut oman osuutensa vasta 15.5., systeemi on mennyt sekaisin.

Tässä Ap:n tapauksessahan ollaan juuri tässä ongelmassa eli tilillä ei ollut tarpeeksi rahaa :)
Mutta eihän siellä tarvitsekkaan olla kuin vain sen lainanlyhennyksen verran kun kela maksaa sen koron. Mutta kun tuota tietoa ei ole pankille ilmeisesti kerrottu niin he eivät ole osanneet ottaa tililtä vaan sitä lyhennystä vaan se suoraveloituksen määrä on edelleen se lyhennys+korot.

^ No en kyllä ymmärrä pointtiasi alkuunkaan. Jos on sovittu suoravaloituksesta, laskun maksamista on juurikin se, että ap on huolehtinut rahat tilille. Loppu on pankin vastuulla.

Luulisin että ongelman on aiheuttanut tuossa se, että Sammossa pitää rahan olla 14.5. jotta laina ja korko lyhennettäisiin. Jos Kela on maksanut oman osuutensa vasta 15.5., systeemi on mennyt sekaisin.

EIHÄN AP OLE HUOLEHTINUT RAHAA TILILLE TARPEEKSI! Laskun summa on jotain 130 euroa ja hänellä on tilillä reilu 60 euroa. Ap on kyllä sopinut Kelan kanssa, että he maksavat osa SUORAAN, mutta ei ole ilmoittanut PANKILLE, että näin on sovittu.

Itselläni on opintolaina sammossa ja tämän tanskalaisen systeemin tultua lainanhoito on ollut hyvin vaikeaa. Aikaisemmin on voinut tehdä niin kuin edellä ovat ihmiset ehdoitelleet, maksaa lisäsummia yms. mutta nyt, koska tanskassa ei ole meidänlaistamme opintolainasysteemiä, lainaa käsitellään heidän ehdoillaan hyvin työläästi. Olen itse useasti joutunut olemaan yhteydessä pankkiin ja korjauttamaan heidän virheitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Siis:
Sulla on nyt tuo otsikko väärin. Kelahan nimenomaan on maksanut lainasi korot, mutta sinä et ole maksanut lainan lyhennystä :)

Käy tosiaan pankissa hoitamassa tuo maksuasia ajantasalle eli kerrot heille, että kela maksaa korot ja sinä lyhennyksen. Eihän pankki voi tuota tietää jos et ole sitä sinne ilmoittanut.

Olenhan maksanut! Siellä tilillä lepää rahat, jonne ne joka kk siirrän muulloinkin.

Et kai oikeasti kuvittele että jos siirrät omalle tilillesi rahaa, olet maksanut laskun vaikkei se raha oo sieltä mihkään liikahtanu?

No onpa kumma juttu, että muulloin joka kk sieltä lähtee normaalisti mun opintolainat.

TOI OLI SARKASMIA PÖNTTÖ! Ja kai sä tiedät, että lasku on maksettu vasta siinä vaiheessa, kun SUORAVELOITUS lähtee tililtä? Ap ei kato tiedä.

Kyllä ap kato tietää. Joka kuun 15.päivä sieltä erääntyy mun opintolaina.

Et kai oikeasti kuvittele että jos siirrät omalle tilillesi rahaa, olet maksanut laskun vaikkei se raha oo sieltä mihkään liikahtanu?

No onpa kumma juttu, että muulloin joka kk sieltä lähtee normaalisti mun opintolainat.

Ap, etkö sä vieläkään ymmärrä missä vika on? Tuohan on monta kertaa tässä ketjussa jo selitetty.

Eli ap:n olisi ilmeisesti pitänyt todellakin ilmoittaa pankkiin, että maksaa itse sen reilu 60 ja Kela hoitaa loput.

No, asia hoituu kyllä kun ap käy pankissa.

Niin näköjään. No onneks maanantaina saan asian kuntoon.

Hupaisaa kyllä, että täällä aletaan heti kyseenalaistamaan taitoa hoitaa laskuja. :D Suo anteeksi, jos olen ennen maksanut opintolainan korot ihan itse.

Ap, etkö sä vieläkään ymmärrä missä vika on? Tuohan on monta kertaa tässä ketjussa jo selitetty.

Ymmärrän. Se etten ilmoittanut pankkiin kelan maksavan korkoja.

Eli ap:n olisi ilmeisesti pitänyt todellakin ilmoittaa pankkiin, että maksaa itse sen reilu 60 ja Kela hoitaa loput.

Hupaisaa kyllä, että täällä aletaan heti kyseenalaistamaan taitoa hoitaa laskuja. :D Suo anteeksi, jos olen ennen maksanut opintolainan korot ihan itse.

Ja vaikka sä nyt onnistuisitkin maksmaan itse sieltä verkkopankista sen lainanosuuden niin tuo sama ongelma tulisi vastaan ensi kuussa jos et menisi pankkiin selvittämään tuota uutta maksujärjestelyä.

Aika agressiivista tosiaan. Minä en siis sinua arvostellut, Sammon kanssa kun itsekin jatkuvasti saan taistella. Kumma kun vakipankissa ei ole IKINÄ mitään ongelmia, mutta Sammossa ei ikinä toimi mikään.

Yhteistyössä