Siis mitä ihmettä?! Lapsia etuuksien takia?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oho oho
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oho oho

Vieras
Tuossa päivänä eräänä tuttavani sanoi vakavalla naamalla ja vakavissaan, että aikoo tehdä lapsia perätysten niin monta, kuin mahdollista - rahan takia. "Aion elää lapsista saatavilla rahoilla", sanoi hän. Ihmetytti kovasti. Kysyin myöhemmin, oliko hän tosissaan. Kuulemma oli. Oli oikein suunnitellut asiaa pitemmän aikaa, eikä nähnyt tuossa mitään kummallista.

Siksipä kysynkin teiltä palstalaisilta: Tunteeko kukaan sellaista ihmistä, joka tosiaan lapsia olisi rahan takia tehtaillut?

Aika köyhää elämää saa elää. Tieten jos elareita saa ja tekee niitä muksuja niin paljon että lapsilisiä saa yli tonnin eikä lapsille paljon mitään ostella. Onhan tämä tuleva äiti ottanut senkin pienen seikan huomioon että ne lapsetkin pitää hoitaa....? Ja jos ei hoida niin muksut lähtee parempaan kotiin ja samalla ne hirvittävät suuret tukiaiset. Tuntuu että kaveris on lyöny päänsä aika lujaa johonki.

Eräs puolivahingossa vihjaisi siihen suuntaan mutta ei se voi olla mahdollista! En usko. Tää kyllä liittyi elatusmaksuihin, tukiin, tms mutta silti. Kustannukset jokatapauksessa korkeammat.

Kertakaikkiaan outo ajattelutapa :o

Minustakin tuntuu, että on tosiaankin kolauttanut päänsä johonkin ja lujaa. En tajua tuollaista ajattelutapaa, mutta niin se on tosiaan asian ajatellut. Mies sillä on kuvioissa tällä hetkellä, mutta totesi, että ellei tuo mies halua enempää lapsia, niin ero tulee. En oikeasti voi tuota käsittää, ja siksi tulinkin kyselemään, että onko tuo ihminen ainoa laatuaan. Näköjään ja valitettavasti ei.

Ei siinä mitään, jos muuten vain haluaa ison perheen, mutta mun mielestä lasten hankkiminen etuuksien vuoksi on jotain uskomatonta :O

Eikös tuo ole ihan normaalia tietyillä alemman sosiaaliluokan naisilla että yrittävät saada itsensä raskaaksi varakkaille miehille jotta saisivat pumpattua niiltä rahaa? Kuullut hauskoja tarinoita mm. käytetyn kondomin avulla siementämisestä. Ihania ihmisiä.

Ja juuri sellaiset muuten ovat osasyy miksi jotkut ihmiset katsovat yh-äitejä nenänvartta pitkin.

Minä en ole varakas ihminen. En kuulu kai mihinkään ylempään sosiaaliluokkaan, vaan olen tällainen ihan tavallinen ihminen. Mutta en todellakaan ole tehnyt lasta "etuuksien" vuoksi. Lapseen saa menemään uskomattomia rahasummia, joten jos rahat aikoo käyttää viisasti ja todellakin siihen, mihin ne on tarkoitettu, ei noilla rahoilla rikastumaan pääse latin latia.

Mutta itse asiaan. Tunnen joo naisen, joka on ihan suoraan sanonut, ettei kiinnosta tehdä töitä, ja että aikoo tehdä lapsia pirtin täyteen vaikkapa sitten joka lapsen eri miehelle, jotta saa näitä Kelan "etuuksia". Kaikki omalla tavallaan, mutta minä en tuota ymmärrä kyllä kenenkään kohdalla.

No ei niitä etuisuuksiakaan iänajan käsittääkseni saa... Siis kotihoidontukikin loppuu silloin, kun nuorin täyttää 3v ja lapsilisilläkään tuskin kukaan rikastuu.

Tai siis ainakin meillä just tänään miehen kanssa puhuttiin, että vaikka lapsilisistä monet meillekin on sanoneet, että "Hyvähän teidän on, kun saatte niin ja niin paljon lapsilisiä...", mutta kyllä ne menee ihan peruselämiseen ainakin meillä - siis ruokakaupan lasku kuukaudessa on isompi kun mitä tilille tulevat lapsilisät ja siihen kun vielä lisätään vaate-, urheiluväline-, harrastus-, lääke- ynnä kaikki muut kulut + asumis- ja sähkömenot (jotka toki on isolla perheellä ymmärrettävästi isommat mitä pienemmällä perheellä), niin en mie oikein ymmärrä lapsilisillä rikastumista.

Ja ei ne lapset ilman hoitoa pärjää... vaikka seuraa heille toisistaan olisi miten paljon tahansa. Kyllä sitä saa ihan kiitettävän paljon olla laittamassa ruokaa, pesemässä pyykkiä, kuskaamassa harrastuksiin, pukemassa, riisimassa, pesemässä, viemässä milloin korva- ja milloin hammaslääkäriin, jalkapalloharkkoihin, lätkämatsiin, kirjastoon jne, jne, jne että on sitä työsarkaa siinä niiden lasten hoidossakin.

Aurinkokunta: tuttavani ei ajatellutkaan, että lapsia tekemällä rikastuisi tai että lapsissa ei olisi työtä. Kyse oli siitä, että hän ei halunnut mennä kodin ulkopuolelle töihin. Asumistuki, lapsilisät, elatustuet, kotihoidontuki täysimääräisine hoitolisineen + kuntalisä tietyssä vaiheessa saivat aikaan sen, että töihin menosta ei olisi netonnut yhtään sen enempää. Yli 20 vuotta pystyi tuolla systeemillä olemaan kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22090758:
Aurinkokunta: tuttavani ei ajatellutkaan, että lapsia tekemällä rikastuisi tai että lapsissa ei olisi työtä. Kyse oli siitä, että hän ei halunnut mennä kodin ulkopuolelle töihin. Asumistuki, lapsilisät, elatustuet, kotihoidontuki täysimääräisine hoitolisineen + kuntalisä tietyssä vaiheessa saivat aikaan sen, että töihin menosta ei olisi netonnut yhtään sen enempää. Yli 20 vuotta pystyi tuolla systeemillä olemaan kotona.

Juu siis tuon kotonaolemisen mie ymmärrän... mutta en siis sitä ap tekstissä (tai jossain välissä ketjua) mainittua rikastumista.
Kyllä munkin pitäs miettiä ihan tosissaan, että kannattaako mun mennä jonnekin matalapalkkaiseen työpaikkaan, johon koulutukseni (jonka olen tosin itse tietoisena alan matalapalkkaisuudesta huolimatta valinnut siksi, että ala on sydäntäni lähellä) riittäisi ja kantaa sit koko palkkani kunnan päivähoitotoimistolle.

No, jos lapsia on esimerkiksi 4. Jokaisesta saisi elatusmaksua 160e, eli 640e, sitten lisätään kotihoidontuki about 500e (esim. Helsingissä), lapsilisät korotettuna noin vajaat 700e. Vuokramenot maksaa pääosin kela, pk(virikehoitoa!!) ilmainen ym. Pientuloisten apuja. Eli tekemättä mitään (paitsi lapsia) saat 1700e. Jos olet kouluttamaton, pienipalkkainen niin saat saman rahan olemalla lasten kanssa, kun olisit töissä, mutta maksut nousisi ja asumislisä poistuisi. Niin ja jos ihminen ajattelee asian näin, hän tuskin osaa ajatella asiaa edes vuotta pidemmälle.

Tiedän yhden joka tekee lapsia tukien takia,itse olemme melko köyhiä ja pienituloisia siksi olemmekin vain yhden lapsen tehneet emmekä enempää tee koska haluamme hänet itse elättää ja tarjota mieluisia harrastuksia ilman sossun apua.

No joopa joo...Meillä ainakin on menoja kolmesta lapsesta siihen malliin että ei nyt kauhiisti pääse rikastumaan :snotty:
Nuo pojathan jo pelkästään syömällä saavat meidät vararikkoon :O

Tiedän työni kautta montakin. Suurin osa jollain tavoin syrjäytyneitä (mt-ongelmaa, päihdeongelmaa, yleistä elämänhallintaongelmaa), joukossa myös ns. "tavallisia ihmisiä". Tiedän myös perheitä, joilla on sijoituslapsia ja jos tulee taloudellisesti tiukkaa (vaikkapa miehen työttömyys), ottavat yhden lapsen lisää, ihan siis vain ansaintamielessä.