Siis miten esikoulu vaikuttaa hoitolisään?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Voi perhana siis. En minä ole todellakaan tiennyt, että esikoulun aloituksesta pitäisi infota kelaan. Nyt tuli hoitolisän vuositarkistuslappu ja siitä vasta huomasin, että siinä pitää mainita esikoulukin. Vaikuttaako se nyt tuohon hoitolisään jotenkin ja tuleeko tästä jotain sanktioo?

Voi perhana. :(
 
Ja siis kelan sivuillakin puhutaan vain siitä mikä se hoitoraha on alle kouluikäisestä. EN ole siellä koskaan huomannut, että esikoulu siihen mitään vaikuttaisi? Vai olenko nyt saanut koko syksyn joka kuukausi 60e liikaa? :( Kotihoidontukihakemuksessa oli automaattisesti tehty päätös, että kun poika ensi syksynä menee kouluuun niin se 60e kotihoidontuki hänestä katkeaa, mutta ei silloinkaan tullut ilmi toi esikoulu mitenkään.

 
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Esikoulu ei vaikuta hoitolisään. Siis jos esikoulun lisäksi EI ole hoidossa. Mulle ei ole tullut mitään lappuja kelasta! Milloin sulle on tullut?

Hoitolisää jos saa niin tarkistavat sen kerran vuodessa automaattisesti. Olen itse saanut siis pian vuoden hoitolisää ja ne laput tuli automaattisesti. Samoin oli viimeksi, kun olin siellä.

Ja näin minäkin olen käsittänyt, että esikoulu EI vaikuta. Miksi se sitten pitää tuossa mainita? Siis vaikuttaako se siihen kun saan pojasta sen noin 60e kuussa, koska hän on kotihoidettu. Ei siis ole esikoulun lisäksi missään hoidossa.
 
Vai siis onko tuo kohta hakemuksessa vain taas sellainen, että se pitää ilmoittaa mutta se pelkkä esikoulussa käyminen ei vaikuta silti mihinkään? Yritin katsella netistä ja kelan sivuja jne mutta tosiaan missään ei sanallakaan mainita sitä esikoulua, vain puhutaan alle kouluikäisistä lapsista. Varmasti kun vuosi sitten olen tuon hoitotukihakemuksen täyttänyt niin olen sen esikoulunkin maininnut, koska toki tiesin pojan sinne menevän ja se kouluun meno onkin huomioitu sitten tuossa päätöksessä eli ensi elokuusta alkaen en saa hoitorahaa pojasta.
 
Eli ei vaikuta eskari hoitolisään eikä siihen 60 euroon mitä saan myös tuosta eskarilaisesta? Päätöksessä se 60e oli poistettu elokuusta alkaen jolloin poika siis menee oikein kouluun. Eli elokuusta 2010. Olen hakenut kotihoidontukea maaliskuulle 2011.

Ja poika on vain eskarissa, ei hoidossa.
 
Eu vaikuta, kunhan on vain pelkän eskarin. Vanhemman lapsen oikeus loppuu sen vuoden heinäkuun loppuun, kun täyttää 7 vuotta eli normaali kouluvelvollisuus alkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vueras:
Eu vaikuta, kunhan on vain pelkän eskarin. Vanhemman lapsen oikeus loppuu sen vuoden heinäkuun loppuun, kun täyttää 7 vuotta eli normaali kouluvelvollisuus alkaa.

Eli se vain muuten on mainittuna tuossa hakemuksessa siis? Ja ei tosiaan ole kuin eskarissa. Ja poika käykin tuota eskari eskaria eli ei ole päiväkodin eskarissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rinoa:
hmm, mites meillä on kun on pitemmän päivän 2x viikkoon?
en oo tajunnu ees ilmottaa, aatelin jotenkin että automaattisesti loppuu :whistle:

Sitten vaikuttaa, jos on kerran hoidossa. Tuon minäkin varmuudella tiedän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinoa:
hmm, mites meillä on kun on pitemmän päivän 2x viikkoon?
en oo tajunnu ees ilmottaa, aatelin jotenkin että automaattisesti loppuu :whistle:

Sitten vaikuttaa, jos on kerran hoidossa. Tuon minäkin varmuudella tiedän.

Meillä vaikuttaa AINAKIN siten, että kotihoidon tuen kuntalisää ei saa ollenkaan, jos eskarilainen on hoidossa eskarituntien lisäksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinoa:
hmm, mites meillä on kun on pitemmän päivän 2x viikkoon?
en oo tajunnu ees ilmottaa, aatelin jotenkin että automaattisesti loppuu :whistle:

Sitten vaikuttaa, jos on kerran hoidossa. Tuon minäkin varmuudella tiedän.

Meillä vaikuttaa AINAKIN siten, että kotihoidon tuen kuntalisää ei saa ollenkaan, jos eskarilainen on hoidossa eskarituntien lisäksi.

Tietysti. Siis vaikuttaahan tuo jo sitten siihen kotihoidontukeenkin, jos on lisäksi hoidossa. Siis ettei saa eskarilaisesta sitä 60 euroa. Mutta minä meinasin, että kai sen 60euroa saa siitä eskarilaisesta, jos tämä ei ole eskarin lisäksi hoidossa kuten meillä siis. Poika käy vain eskaria ja ei muuta. EIkä tuolla eskarissa edes ole mitään hoitomahdollisuutta, koska ei ole päiväkodin yhteydessä.
 

Yhteistyössä