siis onko totta, joulukorttien lähetyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nytkyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Perfekta:
no joo mutta kun mie luulin et ne ois ollu perillä jo...en mie tienny et se myös pelkällä postimerkillä olevat menevät jonnekin "panttiin" et ne ei niitä lähetä etiäpäin ennenkuin pe...ois voineet kertoa sen niin kuten aikasemmin kerroin olisin laittanut ne joulukortit ja kutsut sitten sillä 0.70e merkillä :headwall:

Ei ne postimerkin perusteella mihinkään panttiin mene. Kuka niitä merkkien perusteella eedes ehtisi lajittelemaan? Hyvä kun osoitteiden perusteella saavat lajiteltua!

no joo mutta kun mie luulin et ne ois ollu perillä jo...en mie tienny et se myös pelkällä postimerkillä olevat menevät jonnekin "panttiin" et ne ei niitä lähetä etiäpäin ennenkuin pe...ois voineet kertoa sen niin kuten aikasemmin kerroin olisin laittanut ne joulukortit ja kutsut sitten sillä 0.70e merkillä :headwall:

Siinä punaisessa postin kuoressa oli kyllä selvästi mainittu, että koska alkavat niitä jakamaan.

Minä olen aina luullut että joulukorttiin ei saa kirjoittaa mitään muuta kuin jouluterveiset. Pari vuotta sitten mun piti lunastaa postista yksi kortti kun siihen oli kirjoitettu kuulumisia.

Meidän tuttu taas lähettää jouluterveisensä osoitemuutoskorteilla, johon kijoittaa vanhan ja nykyisen osoitteensa ja joulutervehdyksen alle... harvinaisen sikamaista minusta.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Minä olen aina luullut että joulukorttiin ei saa kirjoittaa mitään muuta kuin jouluterveiset. Pari vuotta sitten mun piti lunastaa postista yksi kortti kun siihen oli kirjoitettu kuulumisia.

Joulutervehdyksen voi lähettää myös kirjekuoressa, kuka sen tietää, mitä sisällä on? Kunhan paino ei ylitä sallittua, niin sisällön ei ole väliä. Kyllä sun tapauksessa oli kyse jostain muusta, tai aikaa parikymmentä vuotta...

Jos he eivät tienneet, että sinulla oli joku aikaisempi tavoite, niin eivät he silloin osaa kertoa. Joulupostimerkki on juuri siksi halvempi, että menevät ns toisenluokan postina, tavoite on se ennen jouluaattoa jos ovat määräpäivään mennessä postittettu. Juuri siksi se merkki on halvempi, ettei korttien tarvitse olla normaalissa aikataulussa perillä.

Älä hätäile, kyllä ne ehtivät hyvin perille ennen jouluaattoa, varmaan aikaisemminkin. Kaipa olet tärkeimmille ihmisille (isovanhemmat, kummit) kertonut ajankohdan jo aikaisemminkin...

Kyllä ne joulumerkilliset lähetykset voi laittaa ilman sitä punaista kuorta. Sen ideana on, että ihmiset lähettäisivät korttinsa jo joulukuun alussa, jolloin postitusruuhka tasaantuisi. Ne on helppo lajitella siinä kuoressa erikseen ja jakaa sitten myöhemmin.

Veikkaisin, että nopeimmin se saa menemään sillä joulumerkillä, kun tulostaa nimen ja osoitteen kuoreen ja laittaa sen semmoisenaan laatikkoon. Silloin se todennäköisesti menee konelajittelusta läpi, eikä tarvitse lajitella käsin.

minä en siis laittanut siinä punaisessa kuoressa, vaan ihan normisti NORMAALIIN postilootaan...mut tulee ken tulee sitten..oma moka :/ harmittaa vaan todella paljon :(

Usko nyt jo, kyllä ne menee perille normaalina postina! Siinä merkissä ei lue 2lk, eli se on ykkösluokan postia ja menee normaalissa aikataulussa, kun et laittanut siihen punaiseen kuoreen.
Soitappa jollekin, jolle laitoit kortin, niin on varmaan jo perillä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minä en siis laittanut siinä punaisessa kuoressa, vaan ihan normisti NORMAALIIN postilootaan...mut tulee ken tulee sitten..oma moka :/ harmittaa vaan todella paljon :(

Usko nyt jo, kyllä ne menee perille normaalina postina! Siinä merkissä ei lue 2lk, eli se on ykkösluokan postia ja menee normaalissa aikataulussa, kun et laittanut siihen punaiseen kuoreen.
Soitappa jollekin, jolle laitoit kortin, niin on varmaan jo perillä!

joulumerkillä lähetetyt lähetykset eivät ole 1 luokan postia, eivät edes normaalin kakkosluokan. vaan ne ovat joulupostia ja ne lajitellaan pääsääntöisesti asiaakkaalle 2 viikon aikana enne joulua. kortteja menee suomen maan halki noin 55 miljoonaa kappaletta... eli korttimäärä on hirmuinen!

ilmoittautumiset olen pyytänyt 24.12 mennessä

mitkä ilmottautumiset? ristiäisiin?? taitaa olla aika viralliset juhlat teillä... ;)

mutta ehtiihän ne sukulaiset ilmottautua jouluaattonakin vaikka tekstiviestillä tai sähköpostilla, kyllä joulukortit siiheksi on perillä.

Joulumerkilliset otetaan postikeskuksissa eroon muusta postista jo ennen leimausta/lajittelua. Siis myös irralliset, ihan kaikki. Samoin punaiset kuoret. Jouluapulaiset sitten availevat niitä punaisia kuoria pitkin joulukuuta... joulutervehdykset sitten odottelevat laatikoissaan leimausta ja lajittelua, jakeluun laitetaan sitten vasta myöhemmin.

Normaali posti on siis aina etusijalla, jouluterkkujahan tulee niin paljon.

Joskus jos joulumerkillisiä tulee tosi aikaisin, ne saattaa mennä vielä normaalisti jakeluun heti, kun niitä ei vielä ole alettu erotella.

Yhteistyössä