Siis voiko tällaista määrätä? (Sossun kommentti asumistukeen liittyen.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos yhtään lohduttaa niin voin kertoa, että olen ison kaupungin vuokrareskontrassa töissä ja vuokrat tulevat viitenumeroilla ja kirjautuvat oikean vuokralaisen maksamiksi ihan koneellisesti. Kukaan ei katso miltä tililtä ne rahat maksetaan. Kuun vaihteen jälkeen ajetaan ajo jossa huomataan vain jos jotain on maksamatta.

Kaikki eivät asu minkään ison kaupungin vuokra-asunnossa. Jotkut asuvat esim. yksityisen henkilön vuokraamassa asunnossa. Koska tällaisilla on yleensä vain yksi tai muutamia asuntoja, he takuulla huomaavat mistä rahat tulevat.

Minustakin siis tuossa on ongelma yksityisyyden kanssa, vuokranantajallahan ei ole mitään vaitiolovelvollisuutta, mutta mielestäni ei kuulu koko kylän asiaksi, saako joku asumistukea vai ei.

Siis tämähän koskee toimeentulotuen maksamista, ei asumistuen! Tämä pykälä kertoo vain, että toimeentulotuki maksetaan pääsääntöisesti asiakkaan omalle tilille, ellei toisin ole sovittu/katsottu parhaaksi. Tämä ei koske Kelan maksamaa asumistukea.

Mutta ap:n kysymykseen viitaten: kannattaa ottaa yhteyttä tuohon päätöksen tehneeseen työntekijään, kysy miksi hän haluaa, että asumistuki menisi jatkossa suoraan vuokranantajalle, kun ei vuokrarästejä tai muitakaan sellaisia ilmeisesti ole. Kotikunnassani sossu velvoittaa asumistuen maksatuksen suoraan vuokranantajalle vain silloin, jos sossu maksaa myös loputkin vuokrasta suoraan vuokranantajalle.

Pääosin tietääkseni asiakkaat saavat kaikki haluamansa tuet omalle tilille ja huolehtivat omista laskuistaan, tämähän se ideaali tilanne olisi.

Ei voi vaatia. Poikkeustilanteita lukuunottamatta myös toimeentulotuesta maksettavaksi jäävä osuus vuokrasta on maksettava tuen saajan - ei vuokranantajan tilille.

Opas toimeentulotukilain soveltajille kertoo seuraavasti:

"6.11 Toimeentulotuen maksaminen
Toimeentulotuen maksamisesta säädetään toimeentulotukilain 16 §:ssä seuraavasti:
Toimeentulotuki maksetaan tuen hakijalle käytettäväksi hänen ja hänen
perheensä elatukseen.
Toimeentulotuki voidaan erityisestä syystä maksaa tuen hakijan perheenjäsenelle
tai tuen saajasta huolehtivalle henkilölle käytettäväksi tuen saajan
elatukseen tai muutoin käyttää hänen toimeentulostaan aiheutuvien
menojen suorittamiseen.
Toimeentulotuki maksetaan 1 momentin mukaan tuen hakijalle käytettäväksi henkilön
ja perheen elatukseen. Siten perheelle myönnetty tuki maksetaan yleensä yhtenä suorituksena.
Lähinnä sellaisissa tapauksissa, joissa tuen hakija ei hallitse varojensa käyttöä, voidaan
tuki pykälän 2 momentin nojalla maksaa myös hänen perheenjäsenelleen tai hänestä
huolehtivalle henkilölle tuen saajan elatukseen käytettäväksi. Tuki voidaan maksaa
myös muutoin toimeentulosta aiheutuvien menojen suorittamiseen. Tällaisia maksuja
voidaan suorittaa erityisestä syystä esimerkiksi vuokranantajalle tai muissa vastaavantyyppisissä
tapauksissa henkilölle, jolle pitkäaikaisesti toimeentulotukea saava asiakas
on velvollinen säännönmukaisesti maksamaan vuokraa tai muuta maksua. Toimeentulotuen
poikkeuksellisesta maksutavasta on sovittava erikseen asiakkaan kanssa. Asiakkaan
pankkinsa kanssa solmima maksupalvelusopimus on usein paras keino varmistaa
välttämättömien maksujen hoituminen silloin, kun asiakkaalla on säännöllisiä tuloja kuten
esimerkiksi eläke."

yhtiön tilinpäätöstiedot voivat tulla myös asukastoimikunnan tai hallituksen nähtäväksi. monet maksavat oman vuokraosuutensa etukäteen vaikka edellisessä kuussa ja silloin tuo summa näkyy yhtiön tileillä "ylimääräisenä" rahana.

En tiedä onko tätä käytäntöä enää.

[QUOTE="tuulevi";22995267]Jaa, enpä taida olla. Ihan on vakituinen työpaikka odottamassa. Joskus kyllä avoliittomme alkutaipaleella työttömänä perheellisenä olemme asumistukea saaneet.

Eikö yksityisyyden suoja koskekaan kaikkia?[/QUOTE]
Pyysin jo anteeksi, että kommenttini tuli sinulle vahingossa.

öö.. ei siinä mitään häpeämistä ole. Vaikka asunkin Helsingin kaupungin asunnossa ja asumistuki menee suoraan kiinteistöyhtiölle.
Tuon kaiken lisäksi minun osoitteen vuokrankäsittelijä on tuttuni. So??

Jos yhtään lohduttaa niin voin kertoa, että olen ison kaupungin vuokrareskontrassa töissä ja vuokrat tulevat viitenumeroilla ja kirjautuvat oikean vuokralaisen maksamiksi ihan koneellisesti. Kukaan ei katso miltä tililtä ne rahat maksetaan. Kuun vaihteen jälkeen ajetaan ajo jossa huomataan vain jos jotain on maksamatta.

Kela ei maksa asumistukea viitenumerolla. Ei Kelassa ole tiedossa minun vuokranmaksulappujeni viitenumeroita, vain vuokranantajan tilinumero.

[QUOTE="tuulevi";22995267]Jaa, enpä taida olla. Ihan on vakituinen työpaikka odottamassa. Joskus kyllä avoliittomme alkutaipaleella työttömänä perheellisenä olemme asumistukea saaneet.

Eikö yksityisyyden suoja koskekaan kaikkia?[/QUOTE]

Niinkauan kuin yhteiskunta elättää sut, niin niikauan se myös valvoo sun elatusta. Sori vaan elätti.

[QUOTE="vieras";22995106]Minä ainakin sain itse valita että meneekö asumistuet suoraan vuokranantajalle vai ei. Monesti esim. päihteidenkäyttäjillä menee suoraan.[/QUOTE]

no ainakin KAS:n asunnoissa se on ihan " ehtona"
ja minusta se n paljon kivempi että menee suoraan, koska siloin jää itselleen van se erotus maksettavaski, helpottaa paljon. voi maksaa sen oman osuuden vuokrasta tilipäivänä, kunhan se on vian ennen sitä virallista makupäivää

Ilmaisin vissiin itseni hieman epäselvästi. Mutta siis kuten otsikossa kysymys kuuluu, niin nimenomaan se ihmetyttää: että voiko tuollaista määrätä?

Siis toki tiedän, että asumistuki on tarkoitettu nimenomaan vuokranmaksua varten - sinne sen olen tähänkin asti käyttänyt. Tähän saakka olen kuitenkin saanut asumistuen "ottaa" ihan omalle tililleni, ja maksaa sitten kerralla koko vuokrasumman pois. (Mikä on varmasti toimintana ihan yhtä helppo juttu kuin se asumistuen edeltäpäin meneminen sille vuokranantajalle.)
Joku mainitsi päihteidenkäytöstä - minäkin olen kuullut, että monesti heidän kohdallaan juttu menee noin... Mutta minä en ole itse päihdekäyttäjä, itse asiassa en käytä päihteitä ollenkaan...

Mutta siis että voiko sossu määrätä, että noin on toimittava? :O

sossu ei voi määrätä, mutta jotkut vuokranantajan vaativat siät itse, koska silloin he saavat ainkin sen asumistukiosuuden, jos hlö ei amksa vuokransa. monessa kaupungin asunnoss aon ollut näin.
olen asunut yksityiselläkin vuokralla,e ikä sinä olut mitään noloa että vuokanantaja näki että tuli asumistuki. asumistukea voi saada myös työssäkäyvät jos on pienent tulot. ei se ole mikään merki siitä että olisi pummi

[QUOTE="kati";22997402]Ei voi sosiaalitoimi määrä asiaa. sinä esität vuokrakuitin kun vuokra maksettu.[/QUOTE]

No kuule kyllä voi määrätä! Pitäisikö ainoastaan niiden, joilla on ollut vuokravelkoja tai jotka ryyppää rahansa, toimeentulotuki ja asumistuki mennä suoraan vuokranantajalle? Ja teidän muiden kohdalla odotella että näin kohta käy, ja sitä ennen maksaa omalle tilille uottaen.

just just. Jos ei itse kykene pitämään itsestään huolta ja ansaitsemalla elantonsa, niin yhteiskunta pitää huolta. Ja siihen huolenpitoon kuuluu myös raha-asioiden ja laskujenmaksun valvonta.

no ainain tampereen vts:llä on vuolrasomuksessa kohta jossa lukee "sitoudun siihen että mahdollinen asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajan tilille. Eikä mua haittaa tuo ollenkaan. Kyllä kela maksaa viitenumerolla,koska ainakin täällä pitää toimittaa yksi vuokrakuitti kelaan.

Yhteistyössä