Siis what, eikö joillakin ole varaa ostaa lapselleen vaatteita esim. juhliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :O
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

:O

Vieras
Että pitää lainata juhlapaidat ja krakat tai juhlamekot kavereitten lapsilta?
Musta jotenkin... surullista. Ja taas tähän tulee vastauksia, että "no ei oo järkee ostaa kalliita juhlavaatteita, joille ei oo käyttöä välttämättä useammin", mutta kyllä musta on aika köykäistä lainata vaatteita muilta.

Ja kyllä, ymmärrän ettei kaikilla yksinkertaisesti vain ole varaa. Mutta miten niin ei voi olla varaa ostaa jotain lapselleen? Halvalla saa vaatteitakin, uskokaa tai älkää.

No mun mielestä taas on tosi järkevää, että kierrätetään joitain juhlavaatteita lapselta toiselle, jos niitä käytetään sen yhen tai kaks kertaa. Kyse ei ole mistään varakkuudesta vaan siitä, että se nyt vaan on järkevää. piste.

Alkuperäinen kirjoittaja :O:
Musta jotenkin... surullista. Ja taas tähän tulee vastauksia, että "no ei oo järkee ostaa kalliita juhlavaatteita, joille ei oo käyttöä välttämättä useammin", mutta kyllä musta on aika köykäistä lainata vaatteita muilta.

Ja kyllä, ymmärrän ettei kaikilla yksinkertaisesti vain ole varaa. Mutta miten niin ei voi olla varaa ostaa jotain lapselleen? Halvalla saa vaatteitakin, uskokaa tai älkää.

taidat olla hivenen yksinkertainen :D

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Olisi varaa, muttei siinä ole mitään järkeä. Jotkut ajattelevat myös sitä, millaisen maapallon lapsilleen jättävät.

Tirsk... No joo, onhan se tuokin perustelu.
Niin kyyninen kuin olenkin, niin ei tuolla tavalla maailmaa/maapalloa pelasteta. Ei, vaikka kaikki suomalaiset lainaisivat lapsilleen vaatteita muualta.

Itse en liiemmin viitsi lainata, koska meillä onnistuu lapset juhlissakin likaamaan vaatteitaan ja kurja jos ei tahrat lähdekään puvun pesusuositusten mukaisilla pesuilla. Mutta muutoin mun mielestä on ihan ok, lainailla vaatteita, joita ei tarvita kuin kerran.

Kyse on siitä mitä pitää tärkeänä. Joku pitää tärkeänä pukea lapsi viimeisen päälle laadukkaisiin merkkivaatteisiin, toinen ostaa lelut ja vempeleet, kolmas voi pitää tärkeänä vaikka luomuravintoa lapselleen. Jokaisella on oma tyyli ostaa hyödykkeitä tai sitten lainata :)

Alkuperäinen kirjoittaja maisa:

taidat olla hivenen yksinkertainen :D

Niin miten mä olen mielestäsi yksinkertainen, jos ihmettelen sitä, ettei voi ostaa lapsille vaatteita juhliin? Ja pohdin, etteikö joillakuilla ole oikeasti sen vertaa rahaa? Anteeksi vain, etten silittele päätä tai liputa aggressiivisesti kierrätyksen puolesta.

Olisi varaa, muttei siinä ole mitään järkeä. Jotkut ajattelevat myös sitä, millaisen maapallon lapsilleen jättävät.

Niin kyyninen kuin olenkin, niin ei tuolla tavalla maailmaa/maapalloa pelasteta. Ei, vaikka kaikki suomalaiset lainaisivat lapsilleen vaatteita muualta.

no kyyninen olet. kyllä se vain niin on,että pienistä teoista kasvaa suuri puro... mutta kuulostat sille,että tällaisia elämän arvoja et ole miettinyt.

Mun mielestä surullista on vasta se, jos vanhempia ei edes kiinnosta juhlavaatteiden tai minkäänlaisten asianmukaisten vermeiden hankkiminen lapsilleen - eli ei vaivauduta kysymään keneltäkään niitä lainaksi, ei jakseta käydä kirppiksellä tai Tarjoustalossa tms, eikä voisi vähempää kiinnostaa mitä muksuilla on päällä vai onko mitään.

Se, ettei osta juhlavaatteita joille on käyttöä tasan yhden kerran, on oikeastaan vain hiton fiksua. Itse en kyllä aina oo niin fiksu ollut.

Juu siinä mielessä kyllä, että voi niitä vaatteita kierrättää ilman lainailuakin. Mun mielestä on muutenkin epäkohteliasta lainailla yksipuoleisesti toisilta, jos ei itse voi lainailla omia myös toisille.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Kyse on siitä mitä pitää tärkeänä. Joku pitää tärkeänä pukea lapsi viimeisen päälle laadukkaisiin merkkivaatteisiin, toinen ostaa lelut ja vempeleet, kolmas voi pitää tärkeänä vaikka luomuravintoa lapselleen. Jokaisella on oma tyyli ostaa hyödykkeitä tai sitten lainata :)

Tämä kuulostaa jo varsin hyvältä perustelulta! :) Mutta en tarkoittanut, että lapset pitäisi pukea VIIMEISEN PÄÄLLE LAADUKKAISIIN MERKKIVAATTEISIIN - ethän toki välttämättä tuolla viitannut aloitukseeni mitenkään, mutta halusin vain tarkentaa!

Höh. Otetaan tilanne et lapsi (vaikka poika) n. vuoden ikäinen. Tulee hienot juhlat joihin halutaan myös pienelle pojalle pukea puku päälle. Äiti tietää että naapurilla on puku kokoa 80cm. MITÄ JÄRKEÄ silloin mennä kaupasta ostamaan tollanen puku joka maksaa useita kymppejä (merkistä riippuen jopa satasia... ) kun sen voisi saada lainaksi kaverilta? Tuon kokoista pukua harvoin tarvii 2 kertaakaan. Ja jos kaveri sen mielellään lainaa niin mitä sitten?

Mun mielestä on tosi hienoa jos joku saa lainaksi sopivan kokoiset juhlatamineet. Itse yritän ostaa kirppareilta, mutta eipä niitä kauheesti löydy juuri silloin ku tarvitsisi. Yritän pitää varalla aina jonkun siistimmän vaatekerran, että on sitten juhliin ja nyt kun tiedän, että ensi kesänä mennään häihin niin katson jo vaatekertaa lapsille valmiiksi.

Mutta siis ihan kiva jos ap ostaa hienoja juhlavaatteita lapsilleen ja yhden käyttökerran jälkeen ne menee kirpputorille. MInä ne sieltä ostan edullisesti mielelläni. Ja laitan vielä eteenpäinkin kiertoon!! En tosiaan edes raaskisi laittaa montaa kymppiä pelkkiin yhden pitokerran juhlavaatteisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja hymyä elämään:

no kyyninen olet. kyllä se vain niin on,että pienistä teoista kasvaa suuri puro... mutta kuulostat sille,että tällaisia elämän arvoja et ole miettinyt.

Voi voi, jos mulla on eri mielipide kuin sinulla/valtaosalla palstalaisista, niin se ei suinkaan tarkoita, ettenkö olisi asiaa miettinyt. ;)

Psst, kierrätän itsekin: myyn tai lahjoitan eteenpäin lapsilleni pieniksi jääneitä vaatteita, omia vaatteitani yms. sellaista, mitä emme enää itse tarvitse. Mutta en mielelläni lainaisi kyllä meidän vaatteitamme kellekään, jokainen ostakoon omansa - joko käytettynä tai uutena, sen ei PITÄISI olla hinnasta kiinni, mutta valitettavaa onkin juuri se, että joillekin se on. :(

kyllä, joillain voi todellakin kuukauden talous kaatua siihen jos pitää ostaa juhlavaatteita. onneksi itsellä on TÄLLÄHETKELLÄ taloudellinen tilanne helpompi, mutta tiukkoja aikoja todellakin on ollut, jolloin on tarvinut oikeasti jopa ruokakaupasssa miettiä pennilleen mitä ostaa. Siihen aikaan teki tiukkaa ostaa pelkät sukkahousutkin lapselle uutena! onneksi kirppareillakin piisaa myös juhlavaatteita. että kyllä suomessa on paljon köyhiä lapsiperheitä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta miten niin ei voi olla varaa ostaa jotain lapselleen?

Että köyhille lastenhankintakielto, vai?

Miten joku voi vetää tuollaisen päätelmän tuosta kysymyksestäni?
Mutta sinä sen sanoit, en minä. Itse asiassa kysymyksessäsi on varsin paljon fiksuutta - ei ehkä inhimillisyyttä, mutta järjellä ajateltuna hyvinkin varteenotettavaa asiaa.

Yhteistyössä