Siis what, eikö joillakin ole varaa ostaa lapselleen vaatteita esim. juhliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :O
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja :O:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta miten niin ei voi olla varaa ostaa jotain lapselleen?

Että köyhille lastenhankintakielto, vai?

Miten joku voi vetää tuollaisen päätelmän tuosta kysymyksestäni?
Mutta sinä sen sanoit, en minä. Itse asiassa kysymyksessäsi on varsin paljon fiksuutta - ei ehkä inhimillisyyttä, mutta järjellä ajateltuna hyvinkin varteenotettavaa asiaa.

Mitä fiksua on on taivastella JUHLAVAATTEITA tai niiden lainaamista? Lapsen elämäkö on pilalla jos LAINAA juhlavaatteet?

Ei mitään järkeä. Ymmärtäisin jos olisit jostain OIKEASTI tärkeästä asiasta huolissasi, mutta JUHLAVAATTEISTA..?

Sekä me että meidän kaverit ollaan kaikki hyvätuloisia koulutettuja ihmisiä, en jätä tekemättä mitään mitä haluan oikeastaan rahan puutteen takia. Juhlavaatteet on osittain serkkujen vanhoja ja menevät helposti lainaan muille hyvätuloisille perheille, kun tosiaan kerran-kaksi on vaate käytössä ennen kuin käy pieneksi, ja tarvittaessa lainaisin itse.
Kyllä sekin, jos jokaiselle lapselle maassa ostetaan jokaista kokoa juhlavaatteet, on loppujen lopuksi aika iso kasa vähän käytettyjä vaatteita kaatopaikalla ja vaikuttaa ympäristöön!

Mutta sinä sen sanoit, en minä. Itse asiassa kysymyksessäsi on varsin paljon fiksuutta - ei ehkä inhimillisyyttä, mutta järjellä ajateltuna hyvinkin varteenotettavaa asiaa.

Tiedän paljon köyhistä oloista tulleita ONNELLISIA ja elämässään hyvin pärjääviä lapsia. Ja valitettavan paljon myös sellaisia, joilla on ollut juhlavermeet viimeisen päälle mutta vanhempien rakkaudesta ei häivääkään. Ja tällä tekstillä EN tahdo sanoa, ettäkö köyhyys tekee onnelliseksi tai että raha onnettomaksi, vaan kommentoin vaan sitä, että köyhällä on ihan yhtä hyvät edellytykset tehdä lapsestaan yhteiskuntakelpoinen kuin rikkaallakin.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Olisi varaa, muttei siinä ole mitään järkeä. Jotkut ajattelevat myös sitä, millaisen maapallon lapsilleen jättävät.

Tirsk... No joo, onhan se tuokin perustelu.
Niin kyyninen kuin olenkin, niin ei tuolla tavalla maailmaa/maapalloa pelasteta. Ei, vaikka kaikki suomalaiset lainaisivat lapsilleen vaatteita muualta.

Juu siinä mielessä kyllä, että voi niitä vaatteita kierrättää ilman lainailuakin. Mun mielestä on muutenkin epäkohteliasta lainailla yksipuoleisesti toisilta, jos ei itse voi lainailla omia myös toisille.

Eihän kysymys ole siitä, että vain juhlavaatteita kierrätetään, ja että pitääkö kaiken olla omaa ja saastuuko meidän nuppu jos sillä on jonkun muun vaatteet yllä. Yleisasenteistahan tässä on kysymys. Nythän porukalla seisoo valtavat pääomat kalustossa, jolla ei juurikaan ole käyttöä - vaatteita, leluja, taloustavaraa, koneita, peräkärryjä, motskapyöriä, kesämökkejä... Samaan aikaan ollaan pankin kanssa onnettomassa pakkoavioliitossa, haaveillaan eläkeiästä ja kiukutellaan kakaroille.

Ostan kirpparilta/ lainaan mielelläni ainokaiselle lapselleni nuo harvoin käytettävät kamat.
En itsekään panosta juhlapukeutumiseeni isommin.
Matkustamme ja humputtelemme lapseni kanssa; siihen ON VARAA. Mieluummin muisto etelän lämmöstä, teatterista, ravintolasta kuin kalliista kauluspaidasta.
Vai mitä ?

No minä sanoisin, että ne juhlavaatteet ostetaan lapselle kirppikseltä, ihan varmasti saa hyvät ja hienot juhlavaatteet jopa alle 10 eurolla. Itse esim. ostin tässä vasta molemmille pojille samanlaiset mayoralin paidat kirppikseltä - toinen maksoi 2,5 ja toinen 3,5 euroa. Ostin muuten kävelykengätkin molemmille - kuin uudet, hintoinaan 1 euro ja 4 euroa. Ja jopa solmiot löytyivät euron ja kahden euron hintaan. Ostin myös kaupasta Luhdan pikkutakin 12 eurolla, mustan liivin 6:lla eurolla. Nää lähtee sitten meiltä aikoinaan kiertoon.

Eli oikeesti, ne juhlavaatteet on nimenomaan niitä, jotka kannattaa ostaa käytettynä!

Alkuperäinen kirjoittaja Bannukakkua Savannan tapaan:
Mutta toki ei tunnu hyvältä jos joku laina muiden lasten vaateita,mitä jos liika tulee,miten sitten olisi korvaus?

Niin, mitä sitten.. Monesti varmasti köyhän tulee halvemmaksi ostaa, vaikka käytettynä juhlavaatteet kuin lainata kaverilta. Tietty riippuu minkähintaisia juhlavaatteita kaveri on lainaamassa, mutta jos vaate meneekin pilalle, niin ei semmoista voi palauttaakaan. Käyttövaatteissa ei välttämättä tahrat haittaa, mutta ei tahraisella juhlavaatteella tee enään mitään.

Tässäpä se pointti onkin: miksi ostaa halvalla lisää roinaa nurkkiin pyörimään kun voi lainata / vuokratakin? Tämä on se sama syy, miksi mä saatan ostaan jostain second hand shopista tuotteen, vaikka saisin saman kaupasta -70% alesta: ei ole järkeä ostaa aina vaan uutta.

Mitä fiksua on on taivastella JUHLAVAATTEITA tai niiden lainaamista? Lapsen elämäkö on pilalla jos LAINAA juhlavaatteet?

Ei mitään järkeä. Ymmärtäisin jos olisit jostain OIKEASTI tärkeästä asiasta huolissasi, mutta JUHLAVAATTEISTA..?

Sulta tais jäädä huomaamatta eräs pieni sana, jolla on suuri merkitys: ESIM. joka tarkoittaa siis ESIMERKIKSI.

kyllä mä toisalta ymmärrän myös ap:tä. Mulla kaksi tyttöä ja tykkään panostaa lasten juhlapukeutumiseen ja ostan laadukkaita ja usein myös kalliita juhlamekkoja ja kenkiä ajatellen että ne menee sitten molemmille (tytöillä ikäeroa kaksi vuotta), sitten mulla on ystävä jolla samanikäinen tyttö kun meillä vanhempi, niin aina on kinuamassa meiltä vaatteita lainaan ettei kuulemma tarvisi itse ostaa, MUTTA kesällä kun jälleen kerran lainasin vaatteita , tuli ne takaisin ruohonvihreä-tahrasena, lapsi oli kaatunut ja mekko oli likaantunut eikä 30 asteen pesussa ollut puhtaaksi lähtenyt , myös kengän kärjet oli pilalla eli lainaamisen takia joudun ostamaan uudet juhlavaatteet nuorimmalle , minä en enään lainaa vaatteita.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
^^ Joo, niistä pienistä juhlavaatteista on myös hommaudutta eroon. Mä vihaan sitä |O .

Ihan kaikista muistakin vaatteista on hankiuduttava eroon. Helpoiten se käy laittamalla pussin esim. UFFen laatikkoon. Mulla on tapana ottaa kerran kaksi vuodessa kirppispöytä, ja samalla nuo vaatteet joutavat sinne, mikä ei mene kaupaksi, menee sitten uffelle.

Jos on mahdollisuus lainata oikein kaunis mekko, niin toki lainaan, mitä järkeä ostaa monenkymmenen euron mekkoa yhtä käyttökertaa varten? Mutta joo, näillä näkymin ostan lapsille jouluksi ihan uudet iki-ihanat kauniit mekot. Todennäköisesti saan niistä sentään hyvän jälleenmyyntihinnan sitten. Tai käyn katsomassa jos kirpparilta löytyy, juhlamekot kun siellä myytävänä ovat siistejä juuri siksi ettei niillä ole usein kuin se yksi käyttökerta.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Sekä me että meidän kaverit ollaan kaikki hyvätuloisia koulutettuja ihmisiä, en jätä tekemättä mitään mitä haluan oikeastaan rahan puutteen takia. Juhlavaatteet on osittain serkkujen vanhoja ja menevät helposti lainaan muille hyvätuloisille perheille, kun tosiaan kerran-kaksi on vaate käytössä ennen kuin käy pieneksi, ja tarvittaessa lainaisin itse.
Kyllä sekin, jos jokaiselle lapselle maassa ostetaan jokaista kokoa juhlavaatteet, on loppujen lopuksi aika iso kasa vähän käytettyjä vaatteita kaatopaikalla ja vaikuttaa ympäristöön!

Aikamoinen johtopäätös, että ne vaatteet menisivät sitten kaatopaikalle eikä esimerkiksi kirpparille...?

Minä en lainaa lapseni vaatteita kenellekään. Voin antaa ne tai myydä eteenpäin, mutta en ymmärrä lainaamista. Lainaan kyllä mielelläni kavereille vaikka painepesuria (nytkin lainassa) mutta jos oma lapseni ei vaatetta enää tarvitse, miksi ottaisin sen takaisin?

Halvalla saa kirppareilta hyväkuntoista, uutta ei ole pakko ostaa. Tai sen juhlavaatteen voi vaikka tarjoutua ostamaan omaksi kaverilta edulliseen hintaan.

Tarviiko kaikkea hankkia omaksi asti ,kun yhteishyvänkin periaatteella voi toimia??? Turha ja ylenmääräinen kulutus tuhoaa vain maapallon luonnonvaroja ja lapsemme tulevaisuuden elää puhtaassa maailmassa....Ajatelkaahan asioita joskus myös muidenkin asioiden kannalta kuin itsenne...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
Tarviiko kaikkea hankkia omaksi asti ,kun yhteishyvänkin periaatteella voi toimia??? Turha ja ylenmääräinen kulutus tuhoaa vain maapallon luonnonvaroja ja lapsemme tulevaisuuden elää puhtaassa maailmassa....Ajatelkaahan asioita joskus myös muidenkin asioiden kannalta kuin itsenne...

Oliko tämä nyt se pointti?

Yhteistyössä