Siis what? Mä oon luullut, että sairaan lapsen takia saa olla kolme päivää pois ilman lääkärintodistusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kolme päivää saa olla ilman, että työnantajalla on oikeutta puuttua asiaan, mutta todistus pitää olla tai jos työnantaja on sanonut ettei tarvi niin sitten ei tarvi.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
riippuu työpaikasta et vaaditaanko.. meillä pitää olla jokaisesta LÄÄKÄRIN todistus.

Lääkärintodistus vaaditaan meilläkin heti ensimmäisestä päivästä. Harvassa taitaa olla ne firmat joissa saa olla ilmoituksella vaan 3 päivää poissa.

yleensä kunnan työpaikoissa, mm vantaan kaupunki saa olla kolme päivää omalla ilmoituksella poissa, lapsen tai oman sairastumisen vuoksi. meillä isossa globaalissa yrityksessä vaaditaan joka ikiseltä tunnilta sairasloma todistus..

Silloin kun olin vielä kunnan töissä, sai omalla ilmoituksella olla oman sairauden vuoksi 3 päivää ilman todistusta, mutta lapsen sairaudesta piti olla todistus heti eka päivästä.

meillä pieni firma, jossa ei "vaadita" mitään todistuksia. mutta kieroon katsotaan, jos oot pois. se kun näkyy heti toisten työmäärässä. Olen ottanut tavaksi hakea terveydenhoitajalta sairauspoissaololapun.

Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Meillä ei ainakaan olla päivääkään pois ilman todistusta

meillä ollaan kaks päivää omalla ilmotuksella ja sen jälkeen tarvii olla lekurin tai sairaanhoitajan/neuvolan/terveydenhoitajan todistus.

Joissakin työpaikoissa saa olla 3 päivää palkallisesti hoitamassa sairasta lasta todistuksen perusteella. Kolmen päivän jälkeen joutuu palkattomalle. Joissakin paikoissa eivät vaadi todistusta. Riippuu varmaan alan työehtosopimuksista ja yrityksen käytännöistä.

Meillä minä saan olla oman sairauden (lue: kuume tai mahatauti) poissa 3 päivää omailmoituksella. Alle 10v lapsen sairastuessa kolme päivää palkallisesti poissa, mikäli on työnantajan hyväksymä todistus täytettynä (tarkoittaa esim. naapurin todistusta että lapsi on sairas ja selvitykset miehen työvuoroista ym.)

Mies saa olla kolme päivää omailmoituksella pois sairastuttuaan, mutta lapsen sairaudesta työnantaja vaatii jo ekasta päivästä lääkärintodistuksen.

Työsopimuslain mukaan saa olla 4 päivää poissa sairaan alle 10 vuotiaan lapsen hoidon järjestämiseksi, sitä huonommin ei voi mikään TES määrätä, koska laki on ylempänä. Mutta se kuinka työnantaja maksaa tuolta ajalta palkkaa on TES-kohtaista. Laissa ei sanota että ko ajalta pitäisi maksaa palkkaa, mutta useimmilla aloilla maksetaan esim. 3 tai 4 päivän ajalta. Todistuksen tarve kannattaa kysyä työnantajalta.

Meillä saa olla kolme päivää pois palkallisena eikä tarvita todistusta. Neljäs päivä on sitten palkaton.

Itse saa olla pois kolme päivää kerrallaan viidesti vuodessa ilman lääkärintodistusta ja palkallisena.

Muoks: ja noita lapsen sairastumisia saa olla rajaton määrä.

Laki tosiaan sanoo että poissa voi olla sairaan lapsen hoidon JÄRJESTÄMISEKSI, ei hoitamiseksi. Siksi tuo 3-4 lasketaan molemmille puolisoille yhteensä eli lain mukaan et voi itse olla kotona lapsen kanssa 3pv ja sitten puoliso toiset 3 pv (vaikka käytännössähän kaikki tekevät niin jos lapsi on sairas pitkään) vaan tuossa 3-4 päivässä ehdit järjestää esim. MLL:n hoitajan hoitamaan lasta. Tiedän työnantajia jotka haluavat nähdä esim. puolison työvuorolistan ennen kuin antavat vapaata, ja jos pystyt tulemaan esim. puoleksi päiväksi töihin niin on tultava.

Yhteistyössä