Siis wtf! Voiko työnantaja kieltäytyä maksamasta palkkaa jos lapsi on kipeä? :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan vinkkinä, jos olet itse kipeänä hommaat saikkulapun vain itsellesi. Et puhu mitään siitä että lapsikin on sairas. Äitinä ei kannata aina mainostaa lasten sairasteluja jos ei ole pakko jäädä lapsen kanssa kotiin sen lapsen sairauden takia.

Toki näihin asioihin on olemassa TES säännöt, mutta voi sen verran käyttää omaakin järkeä että ymmärtää työnantajan kannalta olevan kurjan jutun se jos työntekijä on jatkuvasti pois lapsen sairastelujen takia.

Koeajalla mä yrittäisin hoitaa lapsen sairastelut niin että puoliso jäisi kotiin jos hänellä on jo koeaika ohi.

Oletko harkinnut liittymistä UILään, se on se liitto, jonne tietotyöläiset nykyään liittyvät ja siirtyvät muista liitoista. Heillä on hyvät neuvontapalvelut. Liiton jäsenmaksu on 100 % vähennyskelpoinen verotuksessa eli et menetä mitään liittymällä liittoon. Saat neuvoja ja tukea kiperiin työsuhdekysymyksiin.

Olet koeajalla joten nyt nöyryys nätisti käteen jos meinaat saada jatkaa vielä koeajan jälkeenkin. Toivottavasti olit puhelimessa itse harmistuneen kuuloinen sairastumisestasi (lapsen sairaudestahan ei olisi kannattanut sanoa sanaakaan) ja nyt otat vaan palkattomuuden vastaan tyyliin - harmi juttu, mutta ei mahda mitään (ja pidät mölyt mahassasi). Jatkoa varten hommaa varahoitosysteemi muksullesi. Uhkaavalta kyllä näyttää sun koeaika.

[QUOTE="Nörtti";26924244]Oletko harkinnut liittymistä UILään, se on se liitto, jonne tietotyöläiset nykyään liittyvät ja siirtyvät muista liitoista. Heillä on hyvät neuvontapalvelut. Liiton jäsenmaksu on 100 % vähennyskelpoinen verotuksessa eli et menetä mitään liittymällä liittoon. Saat neuvoja ja tukea kiperiin työsuhdekysymyksiin.[/QUOTE]

Miksi jonkun liiton jäsenmaksu olisi 100% vähennyskelpoinen?

Minunkaan työpaikalla ei lapsen sairastaessa makseta palkkaa. Joten aina kun lapsi sairasti, tekeydyin itse kipeäksi ja jäin palkalliselle sairaslomalle.[/QUOT

Jos perheessä on neljä lasta ja kaikki sairastuu niin että joudut olemaan kaksi viikkoa
pois töistä. Työnantajan pitäisi tämäkin lusmuilu maksaa:) ?

Niinpä. Moni pienyrittäjä ei saa välttämättä itselleen palkkaa kokoon, mutta sitten pitäisi maksaa työntekijöiden lusmuilut!

meilläkin taksin aloitusmaksu on kympin paikkeilla, viikonloppuiltaisin jotain 12,5e.
matkaa sairaalaan ei olisi kuin muutamat hassut kilometrit, mutta kyllä se 40e ihan realistinen arvio on.

[QUOTE="vieras";26924772]Ei jonkun liiton vaan ylipäätänsä on. Tieto jäsenmaksusta menee liitolta suoraan verottajalle ja huomoidaan verotuksessa.[/QUOTE]

Huomioidaan verotuksessa, tietenkin. Mutta sitä ei saa takaisin 100%.

[QUOTE="Ilona";26924903]Sääliksi käy sä kun olet noin yksinkertainen.

Ap tarkoitti, että yhteensä menisi 40€ edestakaisiin matkoihin jotka on yhteensä 14km. Ymmärsitkö?[/QUOTE]

Mullakin Tampereella menisi päivällä 9km matkaan 19e suunta, yöaikana 22e suunta.
Eli tekisi myös tuon noin 40e molempiin suuntiin.

Hoitaja kirjoitti sairaslomaa lapsen sairaudesta ja liitteenä oli joku lakisääteinen tiedoksianto työnantajalle. Soitin pomolle ja kysyin kelpaako sairaslomatodistus. Pomo sanoi että tässä tapauksessa kelpaa, mutta täytyy neuvotella käytännöt uusiksi. En tiedä tarkemmin mitä tarkoitti.

Kuulun ytk:hon, en ammattiliittoon. Täytyy varmaan liittyä. Työskentelen n. 3000 henkilön yrityksessä, erään suuren operaattorin tytäryhtiössä.

Kyllä se taksi vaan minun matematiikalla maksaisi 39,60€ (2x19,80€). Saatoin toki laskea väärin. No ei ihan 40€, anteeksi kun liioittelin.

Hoitaja kirjoitti sairaslomaa lapsen sairaudesta ja liitteenä oli joku lakisääteinen tiedoksianto työnantajalle. Soitin pomolle ja kysyin kelpaako sairaslomatodistus. Pomo sanoi että tässä tapauksessa kelpaa, mutta täytyy neuvotella käytännöt uusiksi. En tiedä tarkemmin mitä tarkoitti.

Kuulun ytk:hon, en ammattiliittoon. Täytyy varmaan liittyä. Työskentelen n. 3000 henkilön yrityksessä, erään suuren operaattorin tytäryhtiössä.

Kyllä se taksi vaan minun matematiikalla maksaisi 39,60€ (2x19,80€). Saatoin toki laskea väärin. No ei ihan 40€, anteeksi kun liioittelin.

Hyväkun selvisi.

Minun taksireissuni työterveyteen maksavat myös 17€ suuntaansa ja sanon suoraan että harmittaa. Aina mietin, olisinko sen kuntoinen, että pystyisin autolla ajamaan tai bussillamenemään. Kipeänä ei vaan kykene ja joskus lääkitys on valmiiksi sellainen, että on parempi olla autoilematta.

Onhan se kaikinpuolin ikävää, että lapset sairastelevat. Silti pitää muistaa myös että se sairastelu ei ole työnantajan vastuulla eikä vika eikä syy - hän on palkannut työnTEKIJÄN. Meillä palkkaa maksetaan poissaolosta myös lapsen sairauden ollessa kyseessä, mutta kannustetaan toisenlaisiinkin hoitojärjestelyihin (esim jakamaan hoitovastuun lasten toisen vanhemman kanssa).

Meillä myös kehotaan käyttämään työterveyslääkäriä, se on sitäpaitsi ilmainen työntekijälle.

Jos itse olet sairas, haet itsellesi saikkua etkä mitään lapsen sairautta siihen sotke, vaikka hänkin olisi sairaana. Työnantaja voi käskeä käyttämään työterveyshuoltoa. Sairasta alle 10v lasta saat hoitaa muutamia päiviä palkalla, montako, riippuu tessistä. Jos olet juuri, esim samalla viikolla aloittanut, voi olla ettei sinulla ole vielä oikeutta palkalliseen saikkuun.

Yhteistyössä