minulla ahdistaa epäsiisteys omassa kodissa, ei niinkään kyläpaikoissa. katson melkeinpä mielenkiinnolla epäjärjestystä kaverilla

oma hermo ei nimittäin kestäisi järjetöntä sotkua. nyt olen oppinut vähän relaamaan. pari lasta on tehnyt tehtävänsä meillä. järjestelen edelleen, mutta olen antanut periksi hiukan, esim yksi pöytätaso on meillä kokoajan omia ja lasten rompetta täynnä. tärkeitä papereita toisessa nurkassa, lasten askarteluja ja piirroksia toisessa. siinä välissä hedelmätarjotin. myös pyykit saattavat olla korissa, puhtaina ja viikattuna, mutta ei kaappiin asti menneinä. keittiön pöydän pidän aina siistinä, inhoan sitä etten voi nojata pöytään jos siinä on päivän ruokajämät tai muuta jätettä. tiskit ovat valitettavasti altaassa yleensä koko päivän, ne ruuanjämät kuivuu niihin jos tungetaan ne syönnin jälkeen heti koneeseen. tykkään pestä täysiä koneellisia ja täysi koneellinen tulee vasta koko päivän jälkeen.. joten ne perhanan kipot lojuu altaassa iltaan asti. tiskipöydän pinnat pidän muuten siistinä, inhoan sitäkin jos jotain nestettä tai murusia kovin paljon lojuu pinnoilla.
kun menen olohuoneeseen, järjestelen kamat pois sohvilta ja oion matot. jos lapset ovat leikkineet siellä, osaavat jo yleensä kerätä sieltä lelunsa poiskin, joten niitä ei siellä yleensä loju. kerran pidettyä vaatetta saattaa sohvalla olla kun ei niille muutakaan paikkaa oikein ole keksinyt, mutta ne kerätään pois vain jos vieraita tulee. makuuhuoneissa on yleensä pedattu sängyt, mutten suurena syntinä pidä, vaikka joskus ei vain jaksa pedata. suurin osa leluista kerätään leikkihuoneessa illalla pois, ellei jokin tärkeä leikki ole menossa, jos tätä ei tekisi, pölyä kertyisi järkyttävää vauhtia joka paikkaan, ja siitä en tykkää.
pesuhuone on yleensä siisti, kuten vessakin , saatan pintoja puhdistaakin kun käyn siellä itse. varsinaista imurointia meillä tehdään kerran vkossa, samoten vessat pestään silloin. lattiat pesen tosi harvoin, pyyhin heti jos sinne jotain kaatuu tai jotain tahmaa tuntuu olevan, en voisi kuvitellakaan että odottaisin vkon ennenkuin moppaisin jonkun kaatuneen nesteen.. mutta varsinaista moppausta tosiaan ei monesti tehdä, vaikka varmaan saisi. muutenkin ihmettelen tuota että siivotaan siivouspäivänä ja pestään pyykkiä pyykkipäivänä. johan täälläkin siivo olisi, jos kaikki järjestely ja laittaminen tapahtuisi vain kerran vkossa!
eli olen ottanut kannan, että siivoan koska siistimpi koti on mieleeni, mutta en vaan enää ainakaan jaksa hirveästi siitä stressata. meillä oli kotona, kun itse olin lapsi,i yleensä aina sekaista, se hävetti minua kun kaverit tuli käymään, joten siitäkin voi toi järjestyksen kaipuu kummuta. joten älkää selittäkö sitä, että lapsille jotenkin tärkeämpää muu kuin siisteys, ei se välttämättä niin ole..
liiasta kamasta vaan täytyisi päästä eroon, helpottaisi kummasti
että sellasta, pitkä viestiketju niin ajattelin kertoa omankin kantani. tsemppiä kaikille siivoukseen tai siivottomuuteen, meitä on niin eri junaan, sellasta se vaan on. kunhan itse viihtyy ja ei nyt ihan paskassa elä, niin mulle ainakin sama miten muilla eletään..