Siisti koti vie aikaa muulta elämältä?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Monica"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täysin asian vierestä, mutta esim. itselläni on tänään vapaapäivä vuorotyöstä ja esim. iltavuoro alkaa kolmelta, voisin hyvin olla työpäivänä tähän aikaan vielä koneella.

Miten pyörisikään maailma, kun kaikki paikat sulkeutuisivat silloin neljältä, kun se "työpäivä" ihan kaikilla päättyy.

Minun työ taas on sellaista syklittäistä, toisinaan paahdan 2 viikkoa täysillä, parhaimmillaan sellaisia 18 tunnin työpäiviä. Silloin ei tule surffailtua. Sitten on välillä niitä päiviä että työpöytä on täysin tyhjä, silloin tulee surffailtua työaikanakin ja se on ihan työnantajan tiedossa. :) Mut minusta ne aamu-kolmen herätykset ja iltamyöhään asti tehdyt päivät kompensoi hyvin niitä lunkimpia päiviä.
Mitäs nyt- on kyllä juuri se paikka jonne eksyn kun luppoaikaa on.

[QUOTE="Hohhoijaa";28916664]Meillä taas on paljon "krääsää". Muun muassa tuhansia kirjoja. Mies harrastaa kevyempää kirjallisuutta, minä klassikoita. Levyjäkin on satoja. Ja lapsillakin on meillä oikeus omiin kirjoihin, palapeleihin sun muihin aarteisiin ilman että äiti heittää mäkeen sen mihin ei ole hetkeen koskettu.

Koristekynttilöitä ei sentään piirongin päällä kökötä, joku raja...[/QUOTE]

Kirjoja nyt ei krääsäksi lasketa eikä levyjä eikä myöskään lapsen leluja. Kyllä kaikki saa pitää mitä tarpeelliseksi näkee. Lapsi tuskin tarvitsee esim 4-vuotiaana vauvaleluja ja itse en tarvitse isoiksi tai pieniksi jääneitä vaatteita. En myöskään koe tarpeelliseksi säilyttää kaikkia anopin tuomia kirppari"aarteita".
Joku raja sentään, mitä niuhottaa.

Minulla on yksi työkaveri, joka ei voi mennä nukkumaan, jos ei ole siivonnut keittiötä ja siivonnut muutenkin. Minä en ole noin tarkka. Minua ei yksinkertaisesti haittaa, jos on vähän epäjärjestystä. Jos on nätti ilma, niin jää keittiö siivoamatta ruuanlaiton ja ruokailun jälkeen, kun mennään ulos. Illalla todennäköiseti väsyttää sen verran, että homma jää sitten seuraavaan päivään. No big deal. Siivoaminen on kyllä minulle sellaista pakkopullaa, että katson sen vievän aikaa muulta elämältä.

Oonko mä tuo työkaveri? :D
Minä en poistu kotoa tai mene nukkumaan jos jää sotkua.
Lasten majat ja isommat leikkiprojektit ei haittaa mutta haluan että aamulla herätessä ja töistä tullessa on kiva ruveta kokkaamaan puhtaassa keittiössä ja pyykkinarut ovat tyhjillään...
Neuroottista ehkä mutta eipä ole kukaan valittanu. Minä oon aina ollut tällainen joten rutiinit ovat niin lujassa ettei aikaa mene paljon.

Minulla on yksi työkaveri, joka ei voi mennä nukkumaan, jos ei ole siivonnut keittiötä ja siivonnut muutenkin. Minä en ole noin tarkka. Minua ei yksinkertaisesti haittaa, jos on vähän epäjärjestystä. Jos on nätti ilma, niin jää keittiö siivoamatta ruuanlaiton ja ruokailun jälkeen, kun mennään ulos. Illalla todennäköiseti väsyttää sen verran, että homma jää sitten seuraavaan päivään. No big deal. Siivoaminen on kyllä minulle sellaista pakkopullaa, että katson sen vievän aikaa muulta elämältä.

Itse ahdistuisin suunnattomasti aamuisin jos saan vastaani tiskikasat, tasot on ruoanmuruja ja kaikkea täynnä eilisillalta.

Kyllä sen verran pitäisi saada aikaan että illalla ennen kun mennään nukkumaan, niin siistitään keittiötä että on mukava aamulla herätä laittamaan aamiaista.

Muuten olen suht löysäilijä, ei ole sillain niin tarkkaa kotoa lähtiessä että paikat on ojossa mutta keittiö on se paikka meillä, jota ei jätetä siivottomaan kuntoon.

Itse oon välillä tarkka ja keräilen pitkin päivää tavaroita ja leluja paikoilleen. Joskus taas ei kiinnosta yhtään, vaikka joudun väistellä esikoisen leluja olohuoneessa pitkin päivää. Iltaisin ne kumminkin siivotaan paikoilleen.

Huomasin vaan itse miten ärsyttävä olen, kun menen leikkimään tuon 2,5 vuotiaan kanssa hänen huoneeseensa ja heti alan ohjeistaa, että "siivotaampas nämä kirjat ensin tästä, ett mahtuu leikkimään, laitapas ne pehmolelut paikoilleen, kerääpäs legot koriin, no niin..".
Lapsi ei sotkusta välitä ja siivotaan kumminkin niitä leluja yhdessä iltaisin, eli oppii pitämään tavaroistaan huolta pikkuhiljaa. Niin miksi, voi miksi mun pitää nipottaa jonkun pienen leikkihetkenkin aikana niistä leluista? :( Lapsi tahtois vaan äidin seuraa hetkeksi, ei siivousneuvoja. Olen opetellut hölläämään ja jos silmiin sattuu se huoneen sotku liikaa, niin laitan oven kiinni ;)

[QUOTE="kahden mamma";28916856]Itse ahdistuisin suunnattomasti aamuisin jos saan vastaani tiskikasat, tasot on ruoanmuruja ja kaikkea täynnä eilisillalta.

Kyllä sen verran pitäisi saada aikaan että illalla ennen kun mennään nukkumaan, niin siistitään keittiötä että on mukava aamulla herätä laittamaan aamiaista.

Muuten olen suht löysäilijä, ei ole sillain niin tarkkaa kotoa lähtiessä että paikat on ojossa mutta keittiö on se paikka meillä, jota ei jätetä siivottomaan kuntoon.[/QUOTE]

Niin, siis SINÄ ahdistuisit ja sen takia kaikkien pitäisi "sen verran saada aikaan"?
Ymmärrän pointtisi,itsekin ahdistun jos keittiö on aamulla pommin jäljiltä ja yritän jaksaa aina illalla sen putsata ennen nukkumaanmenoa.
Mies ei kuitenkaan piittaa vaikka aamulla olisi minkälainen sikolätti vastassa..
Jos jotakuta se ei haittaa etkä hänen kanssaan asu, niin miksi hänen pitäisi saada sen verran aikaan?

[QUOTE="Anne";28916744]Kirjoja nyt ei krääsäksi lasketa eikä levyjä eikä myöskään lapsen leluja. Kyllä kaikki saa pitää mitä tarpeelliseksi näkee. Lapsi tuskin tarvitsee esim 4-vuotiaana vauvaleluja ja itse en tarvitse isoiksi tai pieniksi jääneitä vaatteita. En myöskään koe tarpeelliseksi säilyttää kaikkia anopin tuomia kirppari"aarteita".
Joku raja sentään, mitä niuhottaa.[/QUOTE]

Niinpä, pääasia että koti tuntuu jokaisesta omalta. Mutta kyllä meillä silti siistimpää olisi ilman niitä täyteen tupattuja hyllyllisiä kirjoja ja levyjä ja pelejä. Siistimpää muttei hauskempaa :)

[QUOTE="vieras";28916873]Niin, siis SINÄ ahdistuisit ja sen takia kaikkien pitäisi "sen verran saada aikaan"? Ymmärrän pointtisi,itsekin ahdistun jos keittiö on aamulla pommin jäljiltä ja yritän jaksaa aina illalla sen putsata ennen nukkumaanmenoa.
Mies ei kuitenkaan piittaa vaikka aamulla olisi minkälainen sikolätti vastassa..
Jos jotakuta se ei haittaa etkä hänen kanssaan asu, niin miksi hänen pitäisi saada sen verran aikaan?[/QUOTE]

Siis sullako on mies joka ei osallistu kotitöihin? Harmi. Mun vika se ei kuitenkaan ole.

[QUOTE="Hohhoijaa";28916880]Niinpä, pääasia että koti tuntuu jokaisesta omalta. Mutta kyllä meillä silti siistimpää olisi ilman niitä täyteen tupattuja hyllyllisiä kirjoja ja levyjä ja pelejä. Siistimpää muttei hauskempaa :)[/QUOTE]

No en mä ajattele että kirjahylly olis mitenkään sotkuinen, voihan niihin laittaa ovet jos ne itseä häiritsee. Tutuilla on vain oikeaa krääsää, ei mitään paria levyä tai kirjaa paikoillaan ja paria muuallakin. Vaan siis kaikkea halpiskoristekynttilää, esinettä ja muuta sälää ihan kaikki hyllyt ja pöydät täynnä kaiken muun turhan tavaran lisäksi (lasten pieniä kenkiä, vauvaleluja vaikka nuorempikin jo eskarissa yms).
Näissä tapauksissa en ihmettele että siinä sotkuisessa kodissa vietetään enemmän aikaa siivoten kuin esim meillä kun olemme kaikesta ylimääräisestä ja turhasta luopuneet.

[QUOTE="kahden mamma";28916908]Siis sullako on mies joka ei osallistu kotitöihin? Harmi. Mun vika se ei kuitenkaan ole.[/QUOTE]

Öö, mitä?
Mulla on mies joka osallistuu kotitöihin, juu.
Pointtini oli se että miksi jonkun tuntemattoman pitäisi saada sen verran aikaan että siivoaa joka ilta keittiönsä, koska sua ahdistaisi se jos ei siivoa?
Ymmärrän jos haluat että sinun kodissasi näin toimitaan, mutta miksi muidenkin pitäisi niin toimia?

Mulla tuo samainen puolituntinen menee useaan otteeseen jaettuna päivän mittaan.
Esim. tyhjennän tiskikoneen kun odotan aamukahvin tippumista, ripustan pyykit narulle samalla kun vahdin lasten ulkoleikkejä. Siivoan keittiön sillä välin kun lapset syövät iltapalaa. Siis ihan siinä normaalin elämän lomassa.... Petaan sängyt kun mies siistii partansa vessassa....
Mä taas en koskaan iltaisin käytä aikaa mihinkään surffailuun netissä, eikä meillä kukaan pelaa tietokonepelejä.... Kun koti on siistitty, sitä kokkaillaan miehen kanssa hyvää iltapalaa, sytytän kynttilöitä ja lämmitetään vaikka sauna... Sotkuisessa kodissa en pystyis nauttimaan mistään tunnelmavalaistuksesta tai likaisella terassilla saunajäähyistä. En vain pystyis.
Viikkosiivous (pari tuntia) on sitten mun oma traditio, tuon perjantaisin töistä tullessa kukkia olohuoneen pöydälle kun torstai-iltana aina siivoan, kiva silleen aloittaa viikonloppu. Sillä välin kun mä siivoon tarkemmin, lapset ja mies tekevät jotain kivaa keskenään, menevät melomaan tai vaikka pelaavat Afrikan tähteä.

Ah. Näin meilläkin ennen. Ihania muistoja :)
Nyt tilanne se, että neliöitä on liian vähän porukkaan nähden. Koiria on kolme jotka kantavat kuraa sisälle+lähtee ihan karseesti karvaa (tietty oma valinta ottaa koiria). Meidän asunto ei vaan ole mikään säilytys ja tilaihme vaikka kamaa ei ylimääräistä olekkaan. Pyykkkejä ja tavaroita siirrellään paikasta toiseen tieltä, kuivaustelineet, ukon työvehkeet yms haittaavat siivousta. Myös kotimme remontoinnissa on tehty vähemmän järkeviä ratkaisuja (kiitoos edelliset asujat) jotka vaikeuttavat pintojen puhtaana pitoa.

Haaveilenkin välillä kätevästä uuden karheasta kodista ilman kynnyksiä ja hukkaneliöitä ja koloja joihin ei moppi taivu. Kodista jossa kaikille tavaroille on paikkansa ja tavarat saa myös helposti paikalleen.

Olen väkisin joutunut tottumaan siihen, että vaikka siivoan en oikeen koskaan ehdi saada joka paikkaan kuntoon kuten ennen sain. Kesällä olin yksin kotona useamman päivän ja pääsin jo melko lähelle entisiä aikoja. Aijai, kyllä nautiskelin kuistilla istuessa saunan päälle :)

minulla ahdistaa epäsiisteys omassa kodissa, ei niinkään kyläpaikoissa. katson melkeinpä mielenkiinnolla epäjärjestystä kaverilla :) oma hermo ei nimittäin kestäisi järjetöntä sotkua. nyt olen oppinut vähän relaamaan. pari lasta on tehnyt tehtävänsä meillä. järjestelen edelleen, mutta olen antanut periksi hiukan, esim yksi pöytätaso on meillä kokoajan omia ja lasten rompetta täynnä. tärkeitä papereita toisessa nurkassa, lasten askarteluja ja piirroksia toisessa. siinä välissä hedelmätarjotin. myös pyykit saattavat olla korissa, puhtaina ja viikattuna, mutta ei kaappiin asti menneinä. keittiön pöydän pidän aina siistinä, inhoan sitä etten voi nojata pöytään jos siinä on päivän ruokajämät tai muuta jätettä. tiskit ovat valitettavasti altaassa yleensä koko päivän, ne ruuanjämät kuivuu niihin jos tungetaan ne syönnin jälkeen heti koneeseen. tykkään pestä täysiä koneellisia ja täysi koneellinen tulee vasta koko päivän jälkeen.. joten ne perhanan kipot lojuu altaassa iltaan asti. tiskipöydän pinnat pidän muuten siistinä, inhoan sitäkin jos jotain nestettä tai murusia kovin paljon lojuu pinnoilla.

kun menen olohuoneeseen, järjestelen kamat pois sohvilta ja oion matot. jos lapset ovat leikkineet siellä, osaavat jo yleensä kerätä sieltä lelunsa poiskin, joten niitä ei siellä yleensä loju. kerran pidettyä vaatetta saattaa sohvalla olla kun ei niille muutakaan paikkaa oikein ole keksinyt, mutta ne kerätään pois vain jos vieraita tulee. makuuhuoneissa on yleensä pedattu sängyt, mutten suurena syntinä pidä, vaikka joskus ei vain jaksa pedata. suurin osa leluista kerätään leikkihuoneessa illalla pois, ellei jokin tärkeä leikki ole menossa, jos tätä ei tekisi, pölyä kertyisi järkyttävää vauhtia joka paikkaan, ja siitä en tykkää.

pesuhuone on yleensä siisti, kuten vessakin , saatan pintoja puhdistaakin kun käyn siellä itse. varsinaista imurointia meillä tehdään kerran vkossa, samoten vessat pestään silloin. lattiat pesen tosi harvoin, pyyhin heti jos sinne jotain kaatuu tai jotain tahmaa tuntuu olevan, en voisi kuvitellakaan että odottaisin vkon ennenkuin moppaisin jonkun kaatuneen nesteen.. mutta varsinaista moppausta tosiaan ei monesti tehdä, vaikka varmaan saisi. muutenkin ihmettelen tuota että siivotaan siivouspäivänä ja pestään pyykkiä pyykkipäivänä. johan täälläkin siivo olisi, jos kaikki järjestely ja laittaminen tapahtuisi vain kerran vkossa!

eli olen ottanut kannan, että siivoan koska siistimpi koti on mieleeni, mutta en vaan enää ainakaan jaksa hirveästi siitä stressata. meillä oli kotona, kun itse olin lapsi,i yleensä aina sekaista, se hävetti minua kun kaverit tuli käymään, joten siitäkin voi toi järjestyksen kaipuu kummuta. joten älkää selittäkö sitä, että lapsille jotenkin tärkeämpää muu kuin siisteys, ei se välttämättä niin ole..

liiasta kamasta vaan täytyisi päästä eroon, helpottaisi kummasti :)

että sellasta, pitkä viestiketju niin ajattelin kertoa omankin kantani. tsemppiä kaikille siivoukseen tai siivottomuuteen, meitä on niin eri junaan, sellasta se vaan on. kunhan itse viihtyy ja ei nyt ihan paskassa elä, niin mulle ainakin sama miten muilla eletään..

[QUOTE="Sari";28916505]Jos molemmat vanhemmat käyvät töissä, niin kyllä se on perheeltä pois.[/QUOTE]

No, minun tapauksessani lähinnä vain imurointi oli "perheeltä pois". Sitä en tehnyt iltaisin lasten mentyä nukkumaan. Kaikkea muuta tein, pesin vessoja, silitin pyykkejä, pyyhin pölyjä yms. En tietenkään joka ilta vaan tarpeen mukaan. Oli mukavaa puuhailla kaikessa rauhassa omiin ajatuksiinsa keskittyen tai musiikkia kuunnellen :)

No, minun tapauksessani lähinnä vain imurointi oli "perheeltä pois". Sitä en tehnyt iltaisin lasten mentyä nukkumaan. Kaikkea muuta tein, pesin vessoja, silitin pyykkejä, pyyhin pölyjä yms. En tietenkään joka ilta vaan tarpeen mukaan. Oli mukavaa puuhailla kaikessa rauhassa omiin ajatuksiinsa keskittyen tai musiikkia kuunnellen :)

minäkin nautin tavallaan vkosiivouksesta, siinä kuitenkin näkee heti työnsä jäljen ja jotenkin heti helpottaa alkaa viettämään mukavaa vkonloppua kun on saanut siivottua. sotkut ym kuitenkin vähän ahdistavat, ja jos ne päästää kavsvamaan, siis sotkut, niin sitä mukaa ahdistuskin kasvaa. ja kohta ei enää kykene siivoamaan ollenkaan koska työmäärä on jo niin älytön.

olen myös oppinut hyväksymään miehen tavat siivota. hän on suurpiirteisempi eikä oikeastaan koskaan pyyhi pölyjä (minä teen viimeistään sen sitten), eikä järjestele kuin kerran vkossa. hänen mielestään tavaraa tulisi olla paljon vähemmän mitä järjestellä :) annan miehen siivota kuin haluaa, mulle on kuitenkin tärkeämpää että ylipäätään siivoaa, kuin että minä sitten vain tekisin sitä kettuuntuneena hänen tapoihinsa. tässäkin on ollut mulla opettelemista :)

Niin, minua ei ahdista se, että jonkun on pakko siivota keittiö joka ilta. Miksi joku sitten niin ahistuu siitä, että minä en siivoa sitä? "Pitäisi saada aikaan". No ei pitäisi! Nytkin on tiskejä keittiössä, enkä aatellu siivota tänä iltana enää, koska nukuttaa ja ei huvita. Lälläslää!

Yhteistyössä