SIISTIT tyypit. Voistteko kertoa minulle viisi vinkkiä, miten saisin kotini pidettyä suhteellisen siistinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leikkijä, ei siivoaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leikkijä, ei siivoaja

Vieras
Meillä on 3 pientä lasta ja neiliöitä hiukan vajaa 200. Mies osallistuu kotitöihin, lapset ei juurikaan vielä osaa. Minulle riittää, että koti on kutakuinkin kunnossa, ei siis todellakaan tarvi kaikki paikat aina kiiltää.

Pidän tärkeämpänä viettää aikaa lasten kanssa, leikkiä ja lukea ja ulkoilla kuin puunata paikkoja. Myöskään yöunista en viitsi tinkiä siivouksen takia (lapset heräilevät ja kärisn väsymyksestä). Omaa aikaa ei ole, eli silloinkaan en oikein voi siivota.

Neuvokaa minua, kiitos, hyvät ihmiset.

1.alä hommaa kotieläimiä
2.ei lisää lapsia
3.mies pihalle
4.osta siivooja
5.tekeydy niin sairaaksi että saat kodinhoitajan

Mulla menee hermo tän meidän kodin kanssa!Mullekkin niitä vinkkejä kiitos!:)

et mitenkään. mulla on 2 lasta jotka jo koululaisia ja 2 koiraa, 2 kissaa. ja meillä on kyllä perussiistiä, mutta siellä täällä jotain kasoja lehtiä tai vaatteita, karvoja ja hiekkaa on lattioilla AINA vaikka olisi juuri imuroitu. vessat pestään ja pölyt pyyhitään kun jaksetaan, eli 1-4vkon välien.... *kivittäkää* :D

Karsi tavaraa niin, että mitään ylimääräistä ei ajelehdi ympäriinsä. Laita säilytyskalusteet kuntoon niin, että jokaisella tavaralle on oma paikkansa. Vie kaikki tavarat aina paikalleen heti käytön jälkeen. Opeta lapset (ja mies) samaan.

Jos ja kun tulee tahroja, roiskeita ym., puhdista ne heti. Esim. syöttötuolin pyyhkäisy syönnin jälkeen kestää n. 10 sekuntia, mutta lian kerryttyä ja kuivuttua sen hinkkaamiseen saa kulumaan aimo tovin.

Täälläkin kohta kolme lasta ja 100 neliötä. Säilytystilaa riittävästi, tavarat omilla paikoillaan, sotkut siivotaan heti jos niitä tulee. Tämän ovat lapsetkin oppineet, vievät roskat heti roskiin jne. Pöydät pyyhitään heti ruokailun jälkeen jne. Ei vie paljoa aikaa. Likaa ei siis ole missään koskaan, mutta joskus toki tavarat repsahtavat levälleen. Mutta jos ainoa sotku on lasten lelut ympäri asuntoa, se on aika pientä, kun ne saa kuitenkin nopeasti takaisin paikoilleen. En koskaan suursiivoa, vaan siistin koko ajan pieniä juttuja ja osia kerrallaan, vessan pesen usein samalla kun suihkussa käyn jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Ei siihen tarvitse kuin yhden vinkin: Korjaa jäljet aina heti kun on tullut sotkettua. Lelut pois leikin jälkeen, astiat koneeseen syömisen jälkeen yms. Ei tule sekaista.

ääh... mä en pysty tuohon HETI juttuun millään. musta se ahdistavaa. esim. ruuan jälkeen tahdon olla hetken rauhassa ennenkuin alan keittiötä puunata.

En tiedä kumpaa tarkoitat siistillä, sitä, että lattiat on pesty vai että tavarat ovat paikoillaan.

Järjestyksen pitoon auttaa, että joka ikisellä tavaralla on oma paikka. Iltaisin ennen omaa nukkumaan menoasi käytät 10 minuuttia tavaroiden paikoilleen laittamiseen. Näin meillä on pysynyt järjestys jo vuosia suht helpolla.

Joskus valitettavasti poikkeustilanteiden takia (uusien tavaroiden hankinta, matkat ym. ) tulee sotkuisempi jakso, mutta sitten taas skarpataan.

Tavarat paikoilleen aina käytön jälkeen.Lelujen keräys.Astiat koneeseen syönnin jälkeen.Imurointi kerran päivässä.Ylimääräiset romut pois nurkista.
Eli aiaklailla peesailen aatamin akkaa

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Tavarat paikoilleen aina käytön jälkeen.Lelujen keräys.Astiat koneeseen syönnin jälkeen.Imurointi kerran päivässä.Ylimääräiset romut pois nurkista.

WHAAAATTT!!!!!! imurointi kerran päivässä???? kuka sellaista jaksaa tai haluaa....

mä elän mieluummin karvojen ja hiekan seassa kuin imuroin päivittäin.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:

WHAAAATTT!!!!!! imurointi kerran päivässä???? kuka sellaista jaksaa tai haluaa....

Niin halusit sä elää paskassa vai siistissä kodissa?

Juurikin sen vuoksi kerran päivässä kun kesällä tulee tota hiekkaa ja moskaa,imuoisin kaks kertaa jos meillä ois elukoita.
Pysyypähän lattiat siistinä.Eikä siihen imurointiin edes mene kauaa aikaa.

Juurikin sen vuoksi kerran päivässä kun kesällä tulee tota hiekkaa ja moskaa,imuoisin kaks kertaa jos meillä ois elukoita.

niin siis en ollut ap vaan ohis.... ja ei, en todellakaan voisi imuroida kerran päivässä. huh! hullua touhua minusta, jopa maanista.

meillä 2 koiraa ja 2 kissaa ja ehkä kerran viikkoon hutastaan imurilla.

niin siis en ollut ap vaan ohis.... ja ei, en todellakaan voisi imuroida kerran päivässä. huh! hullua touhua minusta, jopa maanista.

Huuuuh,mä kuolisin.Eihän sellases karva määräs viitsi edes olla:O
En ole itsekkään mikään siivoushullu,mut lopullisen kyrsiintynyt likaisiin lattioihin ja siihen et kissan karvoja oli joka helvetin reijässä aamulla kun silmänsä aukas.
Sen vuoksi se kissa sitten lähti uuteen ihanaan kotiin,,karvottaan.

Huuuuh,mä kuolisin.Eihän sellases karva määräs viitsi edes olla:O
En ole itsekkään mikään siivoushullu,mut lopullisen kyrsiintynyt likaisiin lattioihin ja siihen et kissan karvoja oli joka helvetin reijässä aamulla kun silmänsä aukas.
Sen vuoksi se kissa sitten lähti uuteen ihanaan kotiin,,karvottaan.

OMG!! siis yhdestä kissasta ei edes lähde pahasti karvaa ja sä luovut lemmikistä sen takia.... ei helvetti. toisaalta parempi niin jos et kissassa osannut nähdä muuta kuin sen karvastamisen.

Ei ollut oma kissani...Jos ois ollut niin uuteen kotiin laittaminen ei olis tullut kysymykseenkään.
Ja juu sitä karvaa lähti tosi paljon.

Enpä juuri nähnyt muuta kun silmiä meinannut auki saada.

En osaa neuvoa. Mulla on 6 lasta, joista yks vauva. Imuroin noin kerran päivässä joskus useamminkin. Vessat siivoon ehkä 2 kertaa viikossa. Moppaan lattiat 1-2 viikossa ja pyyhin pölyt kerran viikossa, parin viikon välein vaihdan lakanat ja tuuletan vuodevaatteet.
Musta tuntuu etten mä pysty enkä ehdi enempää. Teen kaks lämmintä ateriaa päivässä, käytän hyvin vähän eineksiä eli teen paljon ruokaa itse ja leivon. Leluja kerään tai pyydän lapsia keräileen useemman kerran päivässä, pyykkejä vien ja pyydän viemään kaappeihin aina kun ehdin. Tiskari pyörii 2x päivässä, pyykkikone ainakin kerran päivässä.
Lisäksi on lasten harrastukset ym. menot.
Tuosta työmäärästä huolimatta meillä ei ole siistiä, siis harvoin joka paikka on tip-top, pikemminkin aina jossain on sotkua.

Vie mennessäs, tuo tullessas. Raivaa keittiön pöydät/tasot viimeistään joka ilta. Viikkaa pyykit kuivumasta suoraan kaappiin. Älä anna pyykin kertyä. Laita tavarat käytön jälkeen paikoilleen. Huolehdi, että lapset korjaavat leikkinsä pois, ettei ole kaikki lelut levallaan. Siivous kerran viikossa, välissä voi lakaista enimmät pois ja pesaista pönttöä/lavuaaria. Karta turhaa tavaraa.

Eli jos haluan siistin kodin, minun pitää koko ajan vähän järjestellä ja aina heti korjata järjet. Ja muistuttaa lapsia ja miestä koko ajan siisteydestä.

Tiedättekö mitä, ehkä minä olen iloisempi ja rennompi jos meillä on vähän sotkuisempaa.

kiitos kuitenkin neuvoista! Ehkäpä opin sitten isona.

Yhteistyössä