Siitäs saitte: 4,5 v oppi lukemaan ihan ilman muumiläppäriäkin ; )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turhia värkkejä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turhia värkkejä

Vieras
Täällä kun aina kerrotaan, että kyllä se muumi (tai muu lasten) läppäri on niin kätevä, kun lapsi oppii sillä kirjaimet ja lukemaan niiiiin aikaisin. Ajattelin vaan tulla kertomaan, että meillä 4,5 v poika osaa nyt sitten kaikki kirjaimet ja lukea lyhyitä sanojakin eikä ole läppärin läppäriä näkynyt meidän talossa (paitsi äidin). Joten: turhia kapistuksia, joihin ei rahaa kannata pistää ainakaan sillä varjolla että lapsi oppii siitä jotain.

Ihan on opittu perinteisillä magneettikirjaimilla.

Sillon kun mun lapset oli 4 vuotiaita ei ollu noita läppäreitä tai magneettikirjaimia vielä keksittykkään ja silti oppivat lukemaan, ihan kirjasta, muistaakseni Aapiskukko vuodelta 1960 tai jotain

Kyllä meilläkin esikoinen oppi n. 4-vuotiaana lukemaan ilman läppäreitä yms. Mutta hauskojahan ne läppärit on, eikö se ole pääasia? Tuskin kukaan pelkän oppimisen takia ostaakaan tuollaisia?

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Sillon kun mun lapset oli 4 vuotiaita ei ollu noita läppäreitä tai magneettikirjaimia vielä keksittykkään ja silti oppivat lukemaan, ihan kirjasta, muistaakseni Aapiskukko vuodelta 1960 tai jotain

Mutta eihän niitä vanhanajan konsteja kukaan muistakaan enää tai pidä niitä minään, kun kaikilla 2-vuotiaillakin pitää olla läppärit "että oppivat"...

Niin siinä 4-5-vuoden tienoilla olevan herkkyyskauden aikana usein käy, jos lapsen ympärillä on kylliksi kirjoja ja hän on itse kiinnostunut sanoista ja tarinoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Kyllä meilläkin esikoinen oppi n. 4-vuotiaana lukemaan ilman läppäreitä yms. Mutta hauskojahan ne läppärit on, eikö se ole pääasia? Tuskin kukaan pelkän oppimisen takia ostaakaan tuollaisia?

Mikä niissä on sinusta hauskaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja mä äitini mukaan opin lukemaan samanikäisenä katsomalla Väisäsen kymppitonni ohjelmaa :D

Mahtavaa! Varmaan onnenpyörä olisi toiminut samalla tavalla.
Poika juuri kysyi että äiti, mikä on vokaali.

Onko hauskaa kun lapsi oppii lukemaan 4-5 vuotiaana. Samalla saa selitellä niitä ihania iltapäivälehtien lööppejä kauppojen kassoilla *tyyliin isä tappoi koko perheen*

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Mutta eihän niitä vanhanajan konsteja kukaan muistakaan enää tai pidä niitä minään, kun kaikilla 2-vuotiaillakin pitää olla läppärit "että oppivat"...

Ihme pätemistä :D Ja kyllä nämä läppärit ovat lapsesta hauskoja, eihän ne muuten jaksaisi niillä leikkiä.... Meillä esikoinen sai juuri sen sinun kauhisteleman muumiläppärin 2vuotiaana, mutta en ostanut sitä sen takia, että lapsi oppisi, vaan sen takia, että hän oli kiinnotunut kirjaimista ja se oli vaan yksi HAUSKA tapa tutustuttaa hänet niihin.

Pelit sun muut, lapsen mielestä hauskoja. Se kai pääasia?

Ja mä äitini mukaan opin lukemaan samanikäisenä katsomalla Väisäsen kymppitonni ohjelmaa :D

Mahtavaa! Varmaan onnenpyörä olisi toiminut samalla tavalla.
Poika juuri kysyi että äiti, mikä on vokaali.

Joo sekin ohjelma voinut toimia samalla tavalla :)

Alkuperäinen kirjoittaja kääk:
Mitä V****a???!! MIKSI ton ikäisen pitäis edes yrittää jo lukea??? Kyllä tulee koulussa tylsää.

Peesi tälle!

Taitaa olla keskittyminen koulunkäyntiin vaikeaa kun osaa jo kaikki hommat ennen koulua ja sitten kun tulee se aika että pitäis oppia jotain uutta motivaatio on hukassa ja ei kiinnosta

Sama kuin kysyisit, mikä esim. autoradassa on hauskaa :D Lasten mielestä nyt monet lelut on hauskoja ja sehän tuo muumiläppärikin on, vaikka se kirjaimia '"opettaakin"

Kyllä meilläkin on Aapiset ja muutenki paljo kirjaimia ja hirveet määrät magneettikirjaimia myös. Mutta on myös Muumi -läppäri ja joululahjaks tyttö saa Hello Kitty -läppärin. Nää kaikki on ollu tosi hyödyllisiä ku tyttö on aina ollu kauheen innostunut kirjaimista mutta kynänkäyttö on todella hankalaa. Läppärillä ja magneettikirjaimilla on kirjotellut jo aiemmin sanoja ja nyt on kynänkäyttökin alkanut pikkuhiljaa sujumaan. Ja tyttö täytti just 5 :)

Ja tyttö saa siks joululahjaksi Hello Kitty -läppärin koska on tuohon kissaan täysin hurahtanut ja tykkää noista läppäreistä, mielellään niiden kans pelailee.

Mun nelivuotias on oppinut magneettiaakkosten ja aapisten ym avulla kirjaimia, varmaan hilkulla koska lukemaan oppii.

MUTTA muumiläppärin taidan kadottaa jossain vaiheessa, se ei ole juuri lasta kiinnostanut paitsi silloin kun haluaa ärsyttää äitiä tai huomiota ärsyttämällä. Tällöin kaivaa koneen esille ja painelee samaa nappulaa niin että se hokee jotain sanaa n. 100x monotonisesti putkeen. Läppärin omistajat tietänee mitä tarkoitan. :headwall:

En oikein usko noihin yliteknisiin apuvälineisiin muutenkaan.

wau. tosi aikaisin ovat oppineet lukemaan, jos 4v osaa lukea.
meillä ei ollut mitään kiinnostusta tuossa vaiheessa osata.

tytöt ovat olleet innostuneempia matematiikasta. ja älypeleistä. ja leikkimisestä.

onneksi jokainen (jos ei kehitysvammainen) oppii lukemaan sitten kun se kiinnostaa. tai se opetetaan koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja kääk:
Mitä V****a???!! MIKSI ton ikäisen pitäis edes yrittää jo lukea??? Kyllä tulee koulussa tylsää.

Jaa miksi? Kyllä koulussakin voi tehdä enemmän kuin sen riman-alitus-minimin. Ja se, että osaa lukea, ei aina tarkoita että ymmärtää ihan kaiken lukemansa tai osaa kirjoittaa vakeampia sanoja virheittä.

Äitini näytti mulle viikonloppuna piirustusta johon olin 3v2kk kirjoittanut selvästi vanhempieni nimet itse (kirjaimet vähän vinksin vonksin) ja lukemaan opin kuulemma 4-vuotiaana. Mulla ei ole ollut niin tylsää koulussa, koska sitä voi tehdä kuitenkin enemmän kuin muut. Tosin muistan tylsistyneeni, kun piti laskea alkioita. Se oli vähän liian helppoa.

Oma 3.5veeni opetteli omasta tahdostaan aakkosia jo alle 2veenä. Nyt osaa kirjoittaa magneettiaakkosilla perheen nimet. Mutta ei sentään nyt osaa vielä lukea sen enempää :D

Alkuperäinen kirjoittaja hienoa:
wau. tosi aikaisin ovat oppineet lukemaan, jos 4v osaa lukea.
meillä ei ollut mitään kiinnostusta tuossa vaiheessa osata.

tytöt ovat olleet innostuneempia matematiikasta. ja älypeleistä. ja leikkimisestä.

onneksi jokainen (jos ei kehitysvammainen) oppii lukemaan sitten kun se kiinnostaa. tai se opetetaan koulussa.

mikä ero noilla muumiläppäreillä muuten on muumipeleihin? siinä muumit cd-rompussa on myös kirjaimia.

miten noissa läppäreissä ne kirjaimet opetetaan

meillä ei noita ole yhtään. esikoinen oppi koulussa lukemaan ja lukee nyt nopeammin kuin minä. saa kiitettäviä kokeista.

Taitaa olla keskittyminen koulunkäyntiin vaikeaa kun osaa jo kaikki hommat ennen koulua ja sitten kun tulee se aika että pitäis oppia jotain uutta motivaatio on hukassa ja ei kiinnosta

No eipä mulla ainakaan ollut yhtään tylsää koulussa, vaikka osasinkin lukea.

On sama läppäri: lapsi ei osaa lukea eikä tunne kirjaimia, ei edes kaikkia numeroita. Se on varmaan aivan taukki kun ei osaa sanoa ärrääkään :D

Eikä haittaa PÄTKÄÄKÄÄN! Mua haittais enemmän se, jos en kuulisi tuota ihanaa pulputusta, kun se leikkii barbeillaan, pehmoillaan yms. Ja jos en iltaisin saisi montaa kymmentä märkää pusua. Ja jos en antaisi lapsen olla just semmonen kuin se on vaan yrittäisin pysyä aina askeleen edellä muita samanikäisiä tai edes perässä.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
pitääks nelivuotiaan osata jo lukea(kin)????? haloo mammat, pientä kohtuutta!

Meillä ainakin halusi ihan oma-aloitteisesti oppia kirjaimet parivuotiaana ja sitten oppi kirjoittamaan ja 4v lukemaan. Olisiko pitänyt kieltää lukemasta, ettei koulussa tule tylsää tms?

tota en o tullu kunnolla ajatelleeksi mutta tosiaan, ei kiva toi yhdistelmä nelivuotiaan lukutaito ja lööpit. Sillon ku mä olin tossa iässä ni ei ollu vielä lööppejä! En osaa kuvitella miten olisin niihin suhtautunu. Onko teillä minkälaisia kokemuksia yhdistelmästä
turhan nuori valopää + lööpit?

Yhteistyössä