Siitäs saitte: 4,5 v oppi lukemaan ihan ilman muumiläppäriäkin ; )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turhia värkkejä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
pitääks nelivuotiaan osata jo lukea(kin)????? haloo mammat, pientä kohtuutta!

Meillä ainakin halusi ihan oma-aloitteisesti oppia kirjaimet parivuotiaana ja sitten oppi kirjoittamaan ja 4v lukemaan. Olisiko pitänyt kieltää lukemasta, ettei koulussa tule tylsää tms?

Ei todellakaan pidä kieltää lasta oppimasta! Koulussa ei tule tylsää koska nykyisin ei enää tasapäistetä kaikkia oppilaita, vaan edistyneimille annetaan enemmän tehtäviä ja hitaita oppijoita tuetaan.
Miksi kaikkien tulisi oppia asiat samaan aikaan?

Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
tota en o tullu kunnolla ajatelleeksi mutta tosiaan, ei kiva toi yhdistelmä nelivuotiaan lukutaito ja lööpit. Sillon ku mä olin tossa iässä ni ei ollu vielä lööppejä! En osaa kuvitella miten olisin niihin suhtautunu. Onko teillä minkälaisia kokemuksia yhdistelmästä
turhan nuori valopää + lööpit?

jaa, no eihän se nyt kovin nuori ole jos on 4v lukutaitoinen. eikö muualla opita lukemaan 4v kun koulu alkaa silloin muualla euroopassa.

mutta silti on tutkittu, että suomalaislapset lukevat paremmin vaikka oppivat myöhemmin.

jos toinen kehittyy aikaisemmin kuin toinen, ei tarkoita sitä, että myöhemmin oppiva ei ottaisi sitä kiinni tai menisi edelle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko hauskaa kun lapsi oppii lukemaan 4-5 vuotiaana. Samalla saa selitellä niitä ihania iltapäivälehtien lööppejä kauppojen kassoilla *tyyliin isä tappoi koko perheen*

En muista, että tämä olisi ollut ongelma itsellänikään. Opin itsekin lukemaan 5-vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Sillon kun mun lapset oli 4 vuotiaita ei ollu noita läppäreitä tai magneettikirjaimia vielä keksittykkään ja silti oppivat lukemaan, ihan kirjasta, muistaakseni Aapiskukko vuodelta 1960 tai jotain

Mutta eihän niitä vanhanajan konsteja kukaan muistakaan enää tai pidä niitä minään, kun kaikilla 2-vuotiaillakin pitää olla läppärit "että oppivat"...

Ihme pätemistä :D Ja kyllä nämä läppärit ovat lapsesta hauskoja, eihän ne muuten jaksaisi niillä leikkiä.... Meillä esikoinen sai juuri sen sinun kauhisteleman muumiläppärin 2vuotiaana, mutta en ostanut sitä sen takia, että lapsi oppisi, vaan sen takia, että hän oli kiinnotunut kirjaimista ja se oli vaan yksi HAUSKA tapa tutustuttaa hänet niihin.

Sanonko minkälainen tapa se on tutustuttaa lapsi kirjaimiin. lapsi varmaan paljon mielummin opettelisi niitä yhdessä isän tai äidin kanssa kun jonkun monotonisella äänellä huonoa suomea puhuvan koneen kanssa. Sillä ei ole pätemisen kanssa mitään tekemistä, ettei katso tarvitsevansa turhaa krääsää.

Alkuperäinen kirjoittaja kääk:
Mitä V****a???!! MIKSI ton ikäisen pitäis edes yrittää jo lukea??? Kyllä tulee koulussa tylsää.

Peesi tälle!

Taitaa olla keskittyminen koulunkäyntiin vaikeaa kun osaa jo kaikki hommat ennen koulua ja sitten kun tulee se aika että pitäis oppia jotain uutta motivaatio on hukassa ja ei kiinnosta

Kyllä nykyään osataan opettaa lapsia jo ekaluokalla ihan oman tason mukaan. Ja osattiin muuten 70-80-luvun taitteessakin, jolloin itse aloitin koulussa. En muista, että olisi ollut motivaatio-ongelmia tai tylsää, kun osaa lukea kirjoja.

Mun muksu oppi iteksiään lukemaan noin 5-vuotiaana. Ei ole tylsistynyt koulussa, hänen luokallaan oli monta jotka osasi lukea jo ennen koulun alkua. Ja opettaja jaotteli sitten ryhmiin nämä osaavat/ei osaavat, ja saivat tasoistaan opetusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Joopanoo:
Mun muksu oppi iteksiään lukemaan noin 5-vuotiaana. Ei ole tylsistynyt koulussa, hänen luokallaan oli monta jotka osasi lukea jo ennen koulun alkua. Ja opettaja jaotteli sitten ryhmiin nämä osaavat/ei osaavat, ja saivat tasoistaan opetusta.

Niin, ihmeellistä. Kaikkea sitä nykyään osataankin ; )

on kyllä ongelma ja monesti ajatellut ettei olisi tarvinu oppia noin aikasin lukemaan. lööpeistä tulee pelkoja ja kauhea selittäminen niistä.. lähinnä et aikuisten satukirja tms.et aikuiset tykkää kauheista saduista. mut yleensä yritän kiinnittää katseen muualle jos kauheat lööpit.

Itse opin lukemaan jo alle 3-vuotiaana ihan opettamatta vanhan Aapiskukon ja kirjainpalikoiden avulla. Ei meinannut todeksi uskoa ensin äitikään saati neuvolantäti, mutta sujuvasti kuulemma olin lukenut sanomalehdestä telkkariohjelmaa... Kouluun mennessä luin, kirjoitin tikku- ja kaunokirjoitusta, laskin sujuvasti yhteen- ja vähennyslaskua ja vähäsen kerto- ja jakolaskujakin, eikä yhtään ollut tylsää. Kyllä jo silloin 80-luvulla osattiin jakaa porukkaa tasoryhmiin, ja minä sain vielä lisätehtäviä ja jos nekään eivät riittäneet niin sain lukea omaa kirjaa kunnes muut olivat valmiita.

Meillä esikoinen (nyt 9v) oppi myös lukemaan 4½ -vuotiaana. Mä pelkäsin, että lukemaan oppiminen olisi ollut jonkinlainen "lapsuuden loppu" juuri siinä mielessä, että lukee sit kaikki lööpit yms. Tsunamionnettomuuden aikaan olikin hankalaa, kun tirriäinen seisoi sanomalehden vieressä ja kyseli: "Äiti, mikä on vainaja?". Mutta muuten tuntui jättävän "lukematta" sellaiset asiat, jotka menivät hänen käsityskykynsä yli. Ekaluokalle mennessä luki paksuja lukukirjoja ja esim. lomareissulla autossa veteli "Veljeni Leijonamielen" ja ekan Potterin... Ekaluokalla on nykyään jo aika paljon lukijoita ja ainakin meidän koulussa äidinkielessä eriytetään opetusta tosi paljon. Ne, jotka osaavat jo, saavat lukea omia juttujaan ja muiden kanssa mennään sit kirjaimia. Ja niillekin, joilla oppiminen on hitaampaa, on vielä lisäopetusta. Jokainen oppii aikanaan :)
Keskisisko, joka muuten sai Rölliläppärin lahjaksi, oppi lukemaan ennen kouluun menoa 7v, mutta kehittyi lukutaidossa kyllä aika nopeasti. Pikkuveli 2v on myös älyttömän kiinnostunut kirjaimista ja "Pikku Marjan Eläinkirjan" tahdissa kirjaimia katsellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Itse opin lukemaan jo alle 3-vuotiaana ihan opettamatta vanhan Aapiskukon ja kirjainpalikoiden avulla. Ei meinannut todeksi uskoa ensin äitikään saati neuvolantäti, mutta sujuvasti kuulemma olin lukenut sanomalehdestä telkkariohjelmaa... Kouluun mennessä luin, kirjoitin tikku- ja kaunokirjoitusta, laskin sujuvasti yhteen- ja vähennyslaskua ja vähäsen kerto- ja jakolaskujakin, eikä yhtään ollut tylsää. Kyllä jo silloin 80-luvulla osattiin jakaa porukkaa tasoryhmiin, ja minä sain vielä lisätehtäviä ja jos nekään eivät riittäneet niin sain lukea omaa kirjaa kunnes muut olivat valmiita.

wau. mikä susta tuli? oletko nyt mensan jäsen vai kehityitkö vaa varhain? äidin /mummon jne avulla?

Onko hauskaa kun lapsi oppii lukemaan 4-5 vuotiaana. Samalla saa selitellä niitä ihania iltapäivälehtien lööppejä kauppojen kassoilla *tyyliin isä tappoi koko perheen*

En muista, että tämä olisi ollut ongelma itsellänikään. Opin itsekin lukemaan 5-vuotiaana.

Ja minä 4-vuotiaana. En muista, että lukutaidosta olisi mulle itselleni ollut mitään haittaa, vaikka kaikki lööpit luinkin, äitini riemuksi :D. En siis saanut pelkotiloja tai mitään, vaikka mun silmiin varmasti osuikin lapsille sopimattomia tekstejä joskus.

Mulla ei ollut muumiläppäriä :). Lapsillani on lasten läppärit. Ihan vaan siksi, että sellainen on heidän mielestään kiva lelu.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Ja minä 4-vuotiaana. En muista, että lukutaidosta olisi mulle itselleni ollut mitään haittaa, vaikka kaikki lööpit luinkin, äitini riemuksi :D. En siis saanut pelkotiloja tai mitään, vaikka mun silmiin varmasti osuikin lapsille sopimattomia tekstejä joskus.

Mulla ei ollut muumiläppäriä :). Lapsillani on lasten läppärit. Ihan vaan siksi, että sellainen on heidän mielestään kiva lelu.

ja susta tuli tradenomi? olitko kotona hoidettu lapsia ja lapsia vähän?

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
ja susta tuli tradenomi? olitko kotona hoidettu lapsia ja lapsia vähän?

Päivähoitoon menin 6 kk iässä, kaksilapsisesta perheestä oon (esikoinen).
En ymmärrä, miten mun koulutustasoni liittyy siihen, minkä ikäisenä opin lukemaan :D mutta amk-tason tutkinto mulla tosiaan on ja toista amk-tutkintoa opiskelen. Rahkeet taatusti riittäisi pidemmällekin mutta kunnianhimoa ei ole, ja oon patalaiska vätys.

Yhteistyössä