Siivouksesta ja sen jakautumissta tasapuolisesti??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "juu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"juu"

Vieras
Eli tilanne on tämä, mies opiskelee,koulussa menee ma-to 08:30-15:30 ja pe 08:30-12:00 läksyjen tekemiseen ei ole mennyt aikaa koska on tehnyt ne koulussa jo. meillä on kakasi pientä lasta, nuorempi vuoden ja vanhempi 2 ja minä olen heidän kanssa kotona.

Meillä kotityöt jakautuu siten, että minä hoidan kaiken muun, ja mies hoitaa tiskaamisen ja ruuanlaiton. Meillä ei siis ole tiskikonetta, ja minäkin laitan ruokaa joskus, ainakin kerran viikossa, ja ruokaa tarvitsee tehdä 2 päivän välin kun syömme samaa 2 päivää. eli ruokaa tehdää 3-4krt viikossa ja minä ainakin yhden noista kerroista. Tiskaaminen siis olisi teoriassa miehen vastuulla, mutta keittiö on AINA ihan hirvittävässä kunnossa, roskia pöydät levällään tiskit huoppuu ja vaappuu tornina kun venyttää tiskaamista leivänmurruja yms yms lattia täynä. Ja minähän sitten siihen kyllästyn kun keittiö näyttää siltä ja siivoan sen, kyllä mieskin tiskaa mutta monesti se jää minun vastuulleni kun hän ei sitä kertakaikkiaan saa aikaseksi, ja tämä tuntuu minusta epäreilulta.

Ja haluaisin puolueettoman näkemysen tästä, onko nyt ihan tasan menny?

Niin ja mies kylla usein auttaa, esim pyykkien ripustuksessa ja jossain järjestely hommissa jos pyydetään. Ja jos ollaan siivoamassa kotia ihan imurin ja luutun kanssa niin mies luutuaa ja puistelee matot.

Tostahan ei nyt mitenkään käy ilmi oletko itse lasten kanssa kotona vai käytkö töissä tms?

Melko hyvin tuo miehesi kuitenki mun mielestä osallistuu, mitä hommia sulle nyt sitten jää? Pyykinpesu, siivous, vessanpesu?

[QUOTE="vieras";23100549]Huoh..
tehkää vuorot. Kummallekin tietylle viikonpäivälle tietyt jutut. Meilläkin on lapsilla omat vuorot.[/QUOTE]

ei auta vuorot, tuo se vaan jättää tekemättä sen tiskauksen. ja jos hoitaa niin viimetingassa yöllä kun lapset nukkuu, vituttaa kun keittiö on aina niin kamalassa kunnossa että jos joku näkisi sen niin häpeäisin silmät päästä.

Onnellisessa parisuhteessa siivous ei jakaudu tasapuolisesti. Jotenkin täysin luonnotonta ja älytöntä edes olettaa sellaista. Jos tiskaus tai muu siivoaminen ei ole miehelle se tärkein juttu, niin kannattaa jakaa työt sen mukaan. Esim. mies hoitaa kaupassakäynnit ja lastenpesut, mutta nainen siivoaa.

Sori mut mun mielestä sun mies tekee ihan hyvin kotihommia. Ei kannata alkaa ainakaan riitelemään siitä että kumpi nyt minuutilleen tekee enemmän tai vähemmän. Ja voi myös pyytää ,että kulta pyyhkisitkö myös pöydän. Tasa-arvoa tai ei niin mun mielestä se joka on kotona niin voi tehdä kotihommiakin enemmän.

[QUOTE="vieras";23100575]Onnellisessa parisuhteessa siivous ei jakaudu tasapuolisesti. Jotenkin täysin luonnotonta ja älytöntä edes olettaa sellaista. Jos tiskaus tai muu siivoaminen ei ole miehelle se tärkein juttu, niin kannattaa jakaa työt sen mukaan. Esim. mies hoitaa kaupassakäynnit ja lastenpesut, mutta nainen siivoaa.[/QUOTE]

Oman kokemuksen mukaan; mitä tasapuolisemmin kotityöt jakaantuu, sen onnellisempi parisuhde on.
Tottakai jokainen mielummin tekee niitä helppoja ja mukavia hommia, kuten kaupassa käyntiä yms, ja harva oikeasti nyt tykkää siitä lattianpesusta, mutta pakko ne on jonkun tehdä. Ja tällöin on parasta, että ne hoidetaan tasan puoliksi, jos tilanne sen sallii. Näin kukaan ei tule katkeraksi eikä koe itseään hyväksikäytetyksi vaan kaikki elävät onnellisena elmänsä loppuun :)

[QUOTE="vieras";23100552]Tostahan ei nyt mitenkään käy ilmi oletko itse lasten kanssa kotona vai käytkö töissä tms?

Melko hyvin tuo miehesi kuitenki mun mielestä osallistuu, mitä hommia sulle nyt sitten jää? Pyykinpesu, siivous, vessanpesu?[/QUOTE]

"meillä on kakasi pientä lasta, nuorempi vuoden ja vanhempi 2 ja minä olen heidän kanssa kotona."

No mulle jää pyykkäys 2krt päivässä+viikkaus, kodin yleinen järjestely lasten jäljiltä, pöytien luutuaminen, pölyt, vessat, imurointi, ja monesti sitten tuo tiskauskin kaatuu minun niskaan. Eikä siinä sitte miehelle oikeen jää mitään hommaa, tehdä ruoka 2 -3krt viikossa ja osallistua pyydettäessä johonkin hommaan (mistä siitäkin saa kuulla olevansa vittumainen ämmä ku oon siivous vauhkoilija hänestä... :)

[QUOTE="vieras";23100583]Sori mut mun mielestä sun mies tekee ihan hyvin kotihommia. Ei kannata alkaa ainakaan riitelemään siitä että kumpi nyt minuutilleen tekee enemmän tai vähemmän. Ja voi myös pyytää ,että kulta pyyhkisitkö myös pöydän. Tasa-arvoa tai ei niin mun mielestä se joka on kotona niin voi tehdä kotihommiakin enemmän.[/QUOTE]

Siis mitä se tekee, tiskaa kerran pari viikossa??? Mielestäni tuo nyt ei ole reilua. Jos mies tekisi todella pitkää työpäivää, niin tuon voisi vielä jotenkin selittää, mutta ei opiskelijalle.
Äidin pääasiallinen tehtävä on päivisin hoitaa lasta, miehen pääasiallinen tehtävä on opiskella, joten iltaisin voidaan kotityöt jakaa sitten tasan.

Itse olemme joskus aikoinaan käyttäneet listaa, johon merkitään kaikki kotityöt. Kun toinen alkoi jäädä selkeästi jälkeen, on helppo huomauttaa, että voisi tehdä osansa ja tällöin toinen voi pitää kokonaisia vapaaviikkoja.

[QUOTE="aape";23100611]"meillä on kakasi pientä lasta, nuorempi vuoden ja vanhempi 2 ja minä olen heidän kanssa kotona."

No mulle jää pyykkäys 2krt päivässä+viikkaus, kodin yleinen järjestely lasten jäljiltä, pöytien luutuaminen, pölyt, vessat, imurointi, ja monesti sitten tuo tiskauskin kaatuu minun niskaan. Eikä siinä sitte miehelle oikeen jää mitään hommaa, tehdä ruoka 2 -3krt viikossa ja osallistua pyydettäessä johonkin hommaan (mistä siitäkin saa kuulla olevansa vittumainen ämmä ku oon siivous vauhkoilija hänestä... :)[/QUOTE]

Hei, rauhotu vähä.Näytä sille miehelles että oot paljon muutakin ku siivoushullu, niin olette molemmat onnellisempia.Tolla tyylillä häviää kyllä parisuhteesta se olennainen. sitä mieltä minä olen.

[QUOTE="vieras";23100583]Sori mut mun mielestä sun mies tekee ihan hyvin kotihommia. Ei kannata alkaa ainakaan riitelemään siitä että kumpi nyt minuutilleen tekee enemmän tai vähemmän. Ja voi myös pyytää ,että kulta pyyhkisitkö myös pöydän. Tasa-arvoa tai ei niin mun mielestä se joka on kotona niin voi tehdä kotihommiakin enemmän.[/QUOTE]

niin olen tehnytkin, mutta kun sanon sen sille ja käännän selän niin hän on jo unohtanut koko homman ja kökkii jossain kahvilla/tupakalla/paskalla(lukemassa lehteä)

Ja tiedän sen että minä joka olen kotona niin teen enemmän kotitöitä, mutta missä menee se raja, että kuinka paljon mun pitää tehdä, ja kuinka vähän miehen, entäs sitten kun menen töihin niin kuka sitten kodin hoitaa kun mies ei sitä nytkään tee mielstäni tarpeksi ja minä en kerkä täällä päivää juosta eestaas, tai entä jos hän olisi kotona jä minä töissä??

Vai onko tällä joku palli alennus kotitöihin? :D että kun on mies nin ei tartte tehä.

[QUOTE="aape";23100611]No mulle jää pyykkäys 2krt päivässä+viikkaus, kodin yleinen järjestely lasten jäljiltä, pöytien luutuaminen, pölyt, vessat, imurointi, ja monesti sitten tuo tiskauskin kaatuu minun niskaan. Eikä siinä sitte miehelle oikeen jää mitään hommaa, tehdä ruoka 2 -3krt viikossa ja osallistua pyydettäessä johonkin hommaan (mistä siitäkin saa kuulla olevansa vittumainen ämmä ku oon siivous vauhkoilija hänestä... :)[/QUOTE]

Mua jäi vaivaamaan tuo tehtävälista, sori :) Meillä on 4 lasta, mutta ei meiltäkään tule pyykkiä 14 koneellista viikossa. Imurointia, pölyjen pyyhkimistä taikka vessojen puunaustakaan tuskin ihan joka päivä harrastetaan vaikka olisikin siivousvauhkoilija? Ruoka, tiskit ja pöydän pyyhkiminen on jokapäiväistä kyllä.
Ainoa todellinen ongelma tässäkin kuulostaa olevan tuo että miehestäsi olisit "vittumainen ämmä". Jos etsitään sitä onnellisen parisuhteen perustaa, olisi hyvä aloittaa tuosta eikä siivouslistasta.

Oman kokemuksen mukaan; mitä tasapuolisemmin kotityöt jakaantuu, sen onnellisempi parisuhde on.

Tilastot ovat toista mieltä. Avioerot ovat lisääntyneet sitä mukaa kun naiset ovat alkaneet kitisemään heille kuuluvista hommista. Kymmenien tuhansien vuosien evoluution tuloksena miehille ja naisille on mukautunut tietyt roolit. Peruslähtökohta pitäisi olla se, että nainen kokkaa ja siivoaa, mies metsästää, hakkaa halkoja ja puolustaa kotia.

Ongelma muodostuu siitä, että nykyään miehille luontaisia hommia on vähemmän jäljellä, varsinkin jos asutaan kerrostalossa.

[QUOTE="vieras";23100650]Hei, rauhotu vähä.Näytä sille miehelles että oot paljon muutakin ku siivoushullu, niin olette molemmat onnellisempia.Tolla tyylillä häviää kyllä parisuhteesta se olennainen. sitä mieltä minä olen.[/QUOTE]

no mikä sun ratkaisu tähän sitten on? että tehen kaiken mukisematta? vaiko että jätän kaiken tekemättä ja hukutaan paskaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;23100665:
Mua jäi vaivaamaan tuo tehtävälista, sori :) Meillä on 4 lasta, mutta ei meiltäkään tule pyykkiä 14 koneellista viikossa. Imurointia, pölyjen pyyhkimistä taikka vessojen puunaustakaan tuskin ihan joka päivä harrastetaan vaikka olisikin siivousvauhkoilija? Ruoka, tiskit ja pöydän pyyhkiminen on jokapäiväistä kyllä.
Ainoa todellinen ongelma tässäkin kuulostaa olevan tuo että miehestäsi olisit "vittumainen ämmä". Jos etsitään sitä onnellisen parisuhteen perustaa, olisi hyvä aloittaa tuosta eikä siivouslistasta.

no meillä tulee pyykkiä aivan tolkuton, lasen vaatteita + harsorättejä, miehen kouluvaatteet +salivaatteet ja mun ryysyt ja pyyhkeet. Ja ei se ole kyllä ongelma, koska tieän etten mieheni mielestä ole vittumainen ämmä, vaan se siivous on vittumaista ja minä sillä hetkellä kun pakotan siihen... :) Mikä sun ehdotus siihen sitten on? kuitenkin minulla menee todella suuri osa päivästä kodin järjestelyyn ja putsaukseen, vai kuvittelenko sen vain?

meillä siivous/astioiden korjaus tapahtuu sellaisella dramatiikalla jos mies tekee ne. Itse ihan ahistun moisesta ja teen mieluiten sitten itse,löhötköön laiska sohvalla. Kyllä muita on auttamassa hommissa ilosuin, mutta kotihommat ei maistu. Tämä alkanut nyt vasta pitemmän päälle ahdistamaan, kun monta vuotta katsellut. Aluksi en jaksanut välittää.

[QUOTE="vieras";23100681]Tilastot ovat toista mieltä. Avioerot ovat lisääntyneet sitä mukaa kun naiset ovat alkaneet kitisemään heille kuuluvista hommista. Kymmenien tuhansien vuosien evoluution tuloksena miehille ja naisille on mukautunut tietyt roolit. Peruslähtökohta pitäisi olla se, että nainen kokkaa ja siivoaa, mies metsästää, hakkaa halkoja ja puolustaa kotia.

Ongelma muodostuu siitä, että nykyään miehille luontaisia hommia on vähemmän jäljellä, varsinkin jos asutaan kerrostalossa.[/QUOTE

Tuossa on kyllä jotain perää. :)

meillä siivous/astioiden korjaus tapahtuu sellaisella dramatiikalla jos mies tekee ne. Itse ihan ahistun moisesta ja teen mieluiten sitten itse,löhötköön laiska sohvalla. Kyllä muita on auttamassa hommissa ilosuin, mutta kotihommat ei maistu. Tämä alkanut nyt vasta pitemmän päälle ahdistamaan, kun monta vuotta katsellut. Aluksi en jaksanut välittää.

Aivan, meillä vielä ruokapöytä olkkarissa, joten pakko korjata eti pois, kun ei oo oikeen mukava olkkarissa katella paskasia astioita, ja jos ei heti lakase ja luutua lattiaa perästä, (kaksi pikkulasta syömässä you know) niin ne ruuan tähteet on pitkin maita ja mantuja ja kahta kovempi homma.

Tota mä aion kokeilla, kun joku ehdotti tuota listaa että mitä ollaan tehty päivän aikana! :D

toimisko teillä "se tekee joka huomaa"?

meillä toimii. luonnollisesti teen enemmän kun olen kotona mutta kaikki ei jää mulle. meilläkin mies opiskelee ja aika samalla aikataululla. ja meillä mies ei "auta" jos hoitaa pyykit, kuten en minäkään jos tiskaan (meillä tosin tiskikone). kotityöt kuuluu molemmille.

[QUOTE="aapee";23100682]no mikä sun ratkaisu tähän sitten on? että tehen kaiken mukisematta? vaiko että jätän kaiken tekemättä ja hukutaan paskaan?[/QUOTE]

Kirjoitit tuolla aiemmin, että sun tehtäväsi on päivällä olla lasten kanssa ja näinhän se onkin. Mutta mä ainakin yritän siinä samalla hoitaa ne pyykit ja imuroinnit ym. enkä stressaa siitä jos aina ei jaksa. Lapsiperheessä on pakko tottua siihen että aina ei ole paikat tiptop. Muuten ei jaksa. Tuo on juuri raskain vaihe,kun lapset ovat noin pieniä. Mutta 18 avioliittokokemuksen pohjalta voin sanoa, että parisuhteen eteen täytyy joustaa puolin ja toisin. Onhan ne hommat joskus hoidettava, mutta en mä ainakaan ala mun miestä heti komentelemaan ja vahtimaan kun se töistä tulee. Tehkää yhdessä joskus ruokaa ja siivotkaa yhdessä niin sitten molemmille jää myös sitä aikaa. Ei kannata kytätä listojen kanssa että kuka mitäkin on jättänyt tekemättä.

No onko nyt sitten tultu siihen tulokseen, että naisten mielestä on ok jos mies tiskaa noin 3krt viikossa, tekee ruokaa 2-3krt viikossa, ripustaa pyykit joskus sillointällöin ja järjestelee joskus jotain pientä jos pyydetään. kahden viikon välein luutuaa lattian ja tamppaa matot.??

[QUOTE="aapee";23100828]No onko nyt sitten tultu siihen tulokseen, että naisten mielestä on ok jos mies tiskaa noin 3krt viikossa, tekee ruokaa 2-3krt viikossa, ripustaa pyykit joskus sillointällöin ja järjestelee joskus jotain pientä jos pyydetään. kahden viikon välein luutuaa lattian ja tamppaa matot.??[/QUOTE]

eikö toi mene jo melkein 50-50? vai kuinka usein teillä pestään lattiat? meillä riittää kerran viikossa. :whistle:

[QUOTE="aapee";23100828]No onko nyt sitten tultu siihen tulokseen, että naisten mielestä on ok jos mies tiskaa noin 3krt viikossa, tekee ruokaa 2-3krt viikossa, ripustaa pyykit joskus sillointällöin ja järjestelee joskus jotain pientä jos pyydetään. kahden viikon välein luutuaa lattian ja tamppaa matot.??[/QUOTE]

No tän jälkeen on pakko kysyä et kuinka paljon teillä siivotaan jossei tuo ole kohtuullinen "työmäärä" miehelle?

Miks kaikessa pitää olla aina niin pirun tasa-arvoinen "mä vein roskat eilen, sä viet tänää", meillä tekee se joka jaksaa, viittii ja ehtii ja kyllä, yleensä aina se olen minä..Siinä ne kotihommat menee sivussa, turha niistä on sen enempää alkaa tappelua vääntää..

Ei hyvältä kuulosta. Jatka samaa rataa vielä vähän aikaa, niin voit tulla tänne itkemään, kuinka miehestä on tullut mitäänsanomaton vässykkä.

Yhteistyössä