Siivouksesta, olenko kohtuuton miestä kohtaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaimoooo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Uskoisin, että monet avioerot johtuvat siitä, kun kunnioitus puolisoa kohtaan on loppunut. Jokainen ihminen ansaitsee tasavertaisen kumppanin. Jos nainen joutuu olemaan miehelleen kuin äiti lapselle, niin kyllä siitä on normaali miehen ja naisen välinen parisuhde kaukana.
Aivan. Joten eikö ap:n mies vastaavasti ansaitse puolison joka osallistuu perheen toimeentuloon ja elatukseen jotta miehen ei tarvitse olla hänelle kuin isä joka elättää lapsensa?

Kyllä siinä saattaa miehenkin kunnioitus hiipua kun hänen täytyy elättää aikuista ihmistä niinkuin alaikäistä lasta ja mitä tekee tämä "aikuinen ihminen"? Puukottaa miestään selkään ja valittaa palstalla tietysti!

Kyllä se joidenkin perkeleen sukkien poimiminen lattialta ja leivänmurusten pyyhkiminen pöydältä on suhteellisen pieni vaiva kotona lojuvalle naiselle verrattuna siihen että "vastineeksi" hän saa työssäkäyvältä puolisoltaan kodin ja ELANNON.

Etkö ymmärrä rautalankaa. Miehesi yrittää viestittää sinulle, että on kyllästynyt siihen, että yksin raataa töissä ja sinä se vaan ruikutat kotona.

Ehdotan, että jaatte kotityöt (mukaanlukien ne ns. miesten työt) käänteisessä suhteessa palkkatuloihin. Jos mies tuo 50% palkkatulosta, hän tekee 50% töistä. Jos 80%, tekee 20% töistä. Jos 100%, tekee 0% töistä. Eli jos makoilet tyhjän panttina kotona, muista tehdä myös renkaanvaihdot ja lumityöt, ne eivät miehellesi kuulu.

• Tykkää
Reactions: Aleksandriel
Aivan. Joten eikö ap:n mies vastaavasti ansaitse puolison joka osallistuu perheen toimeentuloon ja elatukseen jotta miehen ei tarvitse olla hänelle kuin isä joka elättää lapsensa?

Kyllä siinä saattaa miehenkin kunnioitus hiipua kun hänen täytyy elättää aikuista ihmistä niinkuin alaikäistä lasta ja mitä tekee tämä "aikuinen ihminen"? Puukottaa miestään selkään ja valittaa palstalla tietysti!

Kyllä se joidenkin perkeleen sukkien poimiminen lattialta ja leivänmurusten pyyhkiminen pöydältä on suhteellisen pieni vaiva kotona lojuvalle naiselle verrattuna siihen että "vastineeksi" hän saa työssäkäyvältä puolisoltaan kodin ja ELANNON.

Kuka vain voi joutua työttömäksi. Se voi tapahtua aivan yllättäin ja sille ei voi mitään, työelämä on raakaa. Kuitenkin niin perheessä kuin muuallakin ihmisillä on omat murheensa ja haasteensa ilman että niitä tarvii ehdoin tahdoin lisätä. En silti itsekään vaatisi paljoa jos oisin kotiäitinä, mutta jotain pikkujuttuja kyllä..
Omien jälkien siivous ja toisten huomioiminen aika perus asia, mutta voihan se(kin) unohtua. Ap puhu suoraan miehelle mikä on ongelman nimi!!

Mun mielestä toi on kunnioituksen puutetta. Et ole mikään orja. Mä en pesis mitään mikä noin jätetään lattialle. En hyväksyisi tuollaista käytöstä keneltäkään, mielestäni tuo on alentavaa.

Pakko nyt sanoa oma mielipide.
Mä olen ite nyt työtön ja etsin töitä ahkerasti. Tää tilanne että mies on mun elättäjä on tosi vaivaannuttavaa ja
tunnen siitä syyllisyyttä.
Mun mielestä se että mä olen koko hemmetin päivän kotona ja mies sillä aikaa fyysisessä työssä olis jotenkin epäreilua
vaatia häntä tekemään sen työn lisäksi kotityötkin! Mähän olen täällä kaiket päivät, miks siitä pitää tehdä riita?
Mä teen miehelleni joka aamu eväät töihin ja herätän hänet aamukahville, joka oottaa valmiina pöydässä. Totta kai mä autan häntä mahdollisimman paljon! Kyllä hän siivoaa ilman sanomista mutta mä itse koen että musta pitää olla sitten kotona hyötyä jos hän nyt hoitaa talouspuolen. Vihaan tätä tilannetta koska musta tuntuu että mies tekee enemmän arjen eteen kuin mä. Ei nää kotityöt oikeesti ole kauheita! Nostaa vaan perseen ylös!
Mitä sä sit kotona jos et voi/kykene kotitöihin? Oot netis, katot telkkaa, syöt...? Ja samaan aikaan miehes tekee töitä ja tuo leivän pöytään! Ja kun hän sitten tulee väsyneenä kotiin odotat että hän ei saa levätä vaan jatkaa pitkää päivää kotona kun sä saat vaan istua ja persees levenee sohval!!??

Ja nyt ei oo kyse onko nainen vai mies kotona. Yhtälailla odottaisin miehen tekevän suurimman osan kotitöistä jos mä olisin töissä päivät ja hän kotona.

Ihme asioista nykypäivänä saadaan kriisi aikaseks....

Mä olen ite nyt työtön ja etsin töitä ahkerasti. Tää tilanne että mies on mun elättäjä on tosi vaivaannuttavaa ja
Mun mielestä se että mä olen koko hemmetin päivän kotona ja mies sillä aikaa fyysisessä työssä olis jotenkin epäreilua
vaatia häntä tekemään sen työn lisäksi kotityötkin! Mähän olen täällä kaiket päivät, miks siitä pitää tehdä riita?
Mä teen miehelleni joka aamu eväät töihin ja herätän hänet aamukahville, joka oottaa valmiina pöydässä. Totta kai mä autan häntä mahdollisimman paljon! Kyllä hän siivoaa ilman sanomista mutta mä itse koen että musta pitää olla sitten kotona hyötyä jos hän nyt hoitaa talouspuolen. Vihaan tätä tilannetta koska musta tuntuu että mies tekee enemmän arjen eteen kuin mä. Ei nää kotityöt oikeesti ole kauheita! Nostaa vaan perseen ylös!
Mitä sä sit kotona jos et voi/kykene kotitöihin? Oot netis, katot telkkaa, syöt...? Ja samaan aikaan miehes tekee töitä ja tuo leivän pöytään! Ja kun hän sitten tulee väsyneenä kotiin odotat että hän ei saa levätä vaan jatkaa pitkää päivää kotona kun sä saat vaan istua ja persees levenee sohval!!??

Ja nyt ei oo kyse onko nainen vai mies kotona. Yhtälailla odottaisin miehen tekevän suurimman osan kotitöistä jos mä olisin töissä päivät ja hän kotona.

Luepa toi aloitus nyt uudelleen, kieltäytyikö ap kotitöiden tekemisestä? Ei todellakaan kieltäytynyt. Sanoi, että mielellään tekee suurimman osan (90%) töistä. Tässä oli kyse miehen keskelle olkkaria jättämistä likasista sukista ja kaljatölkeistä. Ihan perusasioista, joista jokainen (terve) aikuinen ihminen huolehtii itse.

[QUOTE="vieras";28768084]Luepa toi aloitus nyt uudelleen, kieltäytyikö ap kotitöiden tekemisestä? Ei todellakaan kieltäytynyt. Sanoi, että mielellään tekee suurimman osan (90%) töistä. Tässä oli kyse miehen keskelle olkkaria jättämistä likasista sukista ja kaljatölkeistä. Ihan perusasioista, joista jokainen (terve) aikuinen ihminen huolehtii itse.[/QUOTE]

No eihän sillä ole ku kaks jalkaa ja jos ei alkoholisti ole niin ei niitä tölkkejä voi tulla kovinkaan paljoa!
Eli jos nyt normi siivouksen tekee niin edellisen päivän KAKSI sukkaa pyykkikoriin ja muutama tölkki kaappiin/pussiin. AP on nyt varmaan toooosi uupunu! Huhhuh mikä työ!

Mä en vaa ymmärrä... Tai sit sen mies on tosi sika ja sotkee paljon enemmän kun mun mies... Tai sit mun mies on vaan siisteimmästä päästä.

Nimenomaan. Täällä on joka ikinen päivä lukuisia ketjuja aiheesta "mies ei tee mitään" joissa nainen rääkyy sitä kuinka mies on itsekäs välinpitämätön sika kun jättää sukkansa lattialle ja lautasen pöydälle. Kuitenkin suurimmassa osassa tapauksia se mies tuo perheeseen elannon ja nainen on KOTONA päivät pitkät.

Ei tarvitse ihmetellä miksi riidellään ja erotaan niin paljon kun ei tuollaista yksinkertaista töiden balanssia osata pitää yllä siten että molemmat tekisivät oikeasti osansa. Nykypäivän naiselle tuntuu jotenkin olevan ylitsepääsemätön kynnys se että joutuu jotenkin "passaamaan" miestä kun korjaa tämän lautasen pois pöydältä ja noukkii sukat lattialta roskiin. Tiedän henkilökohtaisesti, en pelkästään palstalta, perheitä joissa noista asioista nainen nostaa aivan järjettömän riidan.

Ja voin myös kuvitella itse saman kokeneena ja työssäkäyvänä kuinka käsittämätön, ahdistava ja suututtava tilanne se on kun koet tekeväsi perheen eteen paljon käymällä töissä ja kotiin tultuasi saat kuulla lasten edessä kunniasi kuinka paska jätkä olet kun et kerää sukkiasi lattialta ja olit taas jättänyt vessanpytyn kannen ylös. Sitten vielä saat puukosta selkään jossain perkeleen nettipalstalla. :headwall:

Ymmärrän hyvin miksi nykyään erotaan paljon. Nykypäivän suomalaiset naiset ovat jo ilmeisesti kotikasvatuksessa saaneet jonkinlaisen prinsessakruunun päähänsä ja nykyään vallalla oleva feministinen ajattelu on hoitanut loput. Nainen ei enää halua "alistua" ja "passata" vaan nainen haluaa pitää omista "oikeuksistaan" kiinni. Tänne palstalle tullaan hakemaan päivittäin vertaistukea ja täällä siskot huutavat tukea ja kannustavat pistämään miehen selkä seinää vasten ja työntämään sille likaiset sukkansa kurkkuun.

Nainen joka on kotona päivät pitkät vaatii että mies tekee oman osansa kotitöistä vaikka mies tekisi 100% niistä töistä joilla taataan perheen elanto. Tämä on minun mielestäni aivan käsittämätöntä, en tarkoita sitä etteikö miehen tarvitsisi tehdä kotona mitään vaan juuri näitä asioita missä näissä ketjuissa rääytään. Ei ole onneksi minun ongelmani enää eikä enää ikinä tule.

Ehdotan, että jaatte kotityöt (mukaanlukien ne ns. miesten työt) käänteisessä suhteessa palkkatuloihin. Jos mies tuo 50% palkkatulosta, hän tekee 50% töistä. Jos 80%, tekee 20% töistä. Jos 100%, tekee 0% töistä. Eli jos makoilet tyhjän panttina kotona, muista tehdä myös renkaanvaihdot ja lumityöt, ne eivät miehellesi kuulu.

Vai noin se miesten mielestä menee. Selvä homma. Meillä tähän asti tehty kotityöt noin 50-50 -suhteessa, mutta pitäneekin kiristää reippaasti miehen kotityönteko-osuutta. Minä kun ansaitsen tuntuvasti enemmän kuin mieheni.

Olen samaa mieltä kuin muutama aiempi, eli jos mies tuo täyden elatuksen perheeseen, niin kotona olevan on ainoastaan kohtuullista hoitaa kotihommat. Ja ne parit pyykit ja tölkit nyt eivät ole kovin iso lisä siihen. Kyllä itsekin vien mieheni vaatteet pyykkiin ja tölkit ja tiskit paikoilleen muiden hommien lisäksi, koska ymmärrän että hän on todella väsynyt kun raataa töissä.

Ei tulisi mieleenikään siitä alkaa nalkuttaa, koska tiedän kyllä millaista on, kun on antanut kaikkensa töissä ja haluaisi tulla kotiin levähtämään rauhassa.

Ei itsellenikään tulisi mieleen nalkuttaa tuollaisesta asiasta jos itse olisin kotona työttömänä ja mies tekisi pitkää päivää töissä. Mielestäni kuitenkin kuuluu normaaleihin käytöstapoihin korjata omat roskat roskiin ja likapyykit pyykkikoriin. Kyllä pitäisi aikuiselta mieheltä onnistua. Mutta jos tilanne väliaikainen, ja mies tosiaan tekee pitkää päivää, en asiaan sen kummemmin puuttuisi, vaan hoitaisin mukisematta työt kotona..

Eri asia on sitten jos on lapsia. Itse tottakai hoitaisin silloinkin suurimman osan kotitöistä jos olisin kotona, MUTTA mieskin saisi kyllä omalta osaltaan osallistua kotitöihin, EDES sen verran että omalta kohdaltaan siistii jälkensä. Lasten kanssa oleminen, etenkin jos niitä on useita, on myös työtä, ei todellakaan mitään kotona loisimista. Itse katson että silloin kun olen kotiäitinä, tuon oman korteni kekoon hoitamalla yhteisiä lapsiani (säästäen näin myös kalliita hoitomaksuja) sekä hoitamalla kotiaskareita. Meillä on kolme lasta, ja jokaisen kohdalla olen palannut itsekin työelämään kun lapsi täyttää vuoden. Ja etenkin kolmannen lapsen kohdalla töihin palaaminen tuntui milteipä lomalta :D

Yhteistyössä