Siivous ja vauva, kertokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdiskelen

Vieras
Minulla on 7kk vauva joka on nyt alkanut liikkua (eli liikkuu lattialla eikä ole vilttiä alla yms.) ja olen alkanut pohtimaan siivousvälineitä ja aineita. Aineet ovat varmasti myrkyllisiä, joten pesen kyllä edelleen aineilla, mutta huuhtelen huolellisesti. Miten te toimitte, ja jos käytätte aineita, niin mitä aineita? Toiseksi, olen ennen pyyhkinyt lattioita sellaisella pölynkerääjäliinalla, joka sisältää käsittääkseni lattiavahaa... Voikohan sitä enää käyttää? Voi olla tyhmiä kysymyksiä, mutta en nyt keksinyt mistä muualtakaan lähteä asiaa selvittämään paremmin kuin kysymällä samassa tilanteessa olevilta miten he toimivat. :)

Pölynkerääjäliina joka sisältää laittiavahaa? Never heard.. Mä pesin jo ennen vauvaa tosi vähän aineilla,yleensä vaan pyyhitään kostealla (nihkeällä) mopilla.. ja siis vedellä kostutettu.

oranssi ohut liina, jonka voi kiinnittää mopin varteen ja se sisältää lattiavahaa. Kerää pölyt tosi tehokkaasti, mutten varmaan uskalla enää käyttää ettei lattiaan jää vahaa joka sitten joutuu vauvan suuhun. Meille kerääntyy niin paljon hiekkaa ja syksyisin kuraa että tuntuu ettei vesipesu riitä... Sehän vaan levittää kaiken sen lian, eikä suinkaan poista sitä?

[QUOTE="Xxxx";24451462]Ihan kuten ennenkin, ei meidän lapset ole lattioita nuolleet[/QUOTE]

minäkin kuvittelin, ettei lapset lattioita nuole, mutta meidän vauvapas nuoleekin... Tiedä sitten miksi, mutta usein naama kiinni lattiassa maistelee miltä maistuu, siksi aihe on nyt vasta ajankohtainen.

Ihan tavallisilla aineilla on pesty, eiköhän sitä ole niin vähän sitä ainetta pesuvedessä, ja sitten kun sillä pesee lattian, niin aivan tosi vähän sitä siihen lattiaan jää, varsinkin jos vielä puhtaalla liinalla vetää perästä. Minusta vähän liioittelua...

Ja-a. Mä luulen että tuolla ulkona taivaaltakin laskeutuu veden mukana enemmän myrkkyjä kuin ohjeen mukaan tai vielä laimeammaksi lantattu pesuaine sisältää. Ja lapset nyt ulkonakin tuppaa laittaan jos jotainkin suuhun.

Mä siivosin ja pesin lattiat ihan samoin kuin aina ennenkin kun mun lapset oli pieniä eikä niistä kukaan siihen kuollut jos pestyä lattiaa vähän pääsi nuolaisemaan.

Pesen lattiat parkettipesuaineella, joka laimennetaan veteen niin että pesuainepitoisuus on tosi pieni, ja suihkutan pesuaineliuosta suihkepullolla moppiin. En usko, että noin pienestä määrästä on lapsille haittaa, eikä meidän lapset ole kyllä lattioita nuolleetkaan. Enemmän olisin huolissani koiran tassuissa kotiin kulkevasta liasta, mitä lie bakteereita sisältääkään, mutta en ole jaksanut stressata asiasta ja hyvin ollaan pärjätty.

Käytän erilaisia luonnonmukaisia puhdistusaineita, mm. Attitude
https://www.hyvinvoinnin.fi/ryhma/1476/Attitude

Tuolta nettikaupasta löytyy myös paljon muita allergisoimattomia ja luonnonmukaisia aineita joita uskaltaa lapsiperheessä hyvillä mielin käyttää. Toki muitakin on, googlettamalla "luonnonmukainen pesuaine" löytyy lisää.

Mietin itsekin, että tuskimpa niitä myrkkyjä kovin paljoa on, mutta kai sitä haluaa aina varmistaa ettei elä täysin väärässä uskossa, ja anna vauvan syödä jotakin myrkkyä jolla olisi huomattava vaikutus. Luulempa, että itsekin alan vain käyttää hyvin laimeaa peusvettä, ja käyn ehkä ostamassa jotakin luonnonmukaista ainetta.

Huitasen miedossa tolu-vedessä huljutetun rätin kylppäri-lastaan ja sillä pyyhkäsen aamusin lattiat. En huuhtele. Jos ei olis koiria, niin en varmaan päivittäin pesis, kerran pari viikossa varmaan. Vihaan imurointia, sitä teen harvoin.

[QUOTE="aloittaja";24451468]minäkin kuvittelin, ettei lapset lattioita nuole, mutta meidän vauvapas nuoleekin... Tiedä sitten miksi, mutta usein naama kiinni lattiassa maistelee miltä maistuu, siksi aihe on nyt vasta ajankohtainen.[/QUOTE]

Meillä on samanlainen lattiannuolija..:D Visiin korkkimatto on sit suurtakin herkkua, ku päivästä toiseen jaksaa sitä nuoleskella..:D

Mutta juu.. Yleensä pyyhin lattiat kostealla luudulla ilman pesuaineita.. lähtee puhtaaksi mun mielestä niinkin.. jos jotain olen käyttäny, ni sit mäntysuopaa (käytän sitä suunnilleeen kaikkeen.. uuni, wc, lattiat, matot jne. puhdistuu kätevästi samalla aineella..:D) Enkä ole huuhdellut sitä mäntysuopaa pois lattiasta, jos olen käyttänyt..

[QUOTE="akka";24451508]Mä siivosin ja pesin lattiat ihan samoin kuin aina ennenkin kun mun lapset oli pieniä eikä niistä kukaan siihen kuollut jos pestyä lattiaa vähän pääsi nuolaisemaan.[/QUOTE]

näin meilläkin ja 4 laste hengissä =)

Yhteistyössä