Siivousksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kotiäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kotiäiti"

Vieras
Paljonko Teillä siivotaan. Ystäväni sanoi että minä siivoan liikaan..
Joka toinen viikonloppu seuraavanlainen siivous, noin

- petivaatteet ulos (jos sää sallii)
- mattojen imurointi - matot ulos (edelleen sään mukaan)
- pyykkikone päälle
- tavaroita paikoilleen
- Keittiön siivous
- Saunan, pesuhuoneen ja wc:n siivous
- Imurointi
- Pölyjen pyyhintä
- Lattioiden pesu
- Petivaatteet sisälle + petaus
- Matot sisälle

joka toinenviikko taas
- peitot ja tyynyt ulos (sää varaus)
- pyykkikone päälle
- tavaroita paikoilleen
- Keittiön siivous
- Sauna, pesuhuone, vessa
- Imurointi
- Pölyjen pyyhintä
- Petivaatteet sisälle (puhtaat tyynynliinat)

joka päivä
- pesukoneet päälle (tarvittaessa)
- vessan siivous tarvittaessa
- petien petaus
- tavaroita paikoilleen (tarvittaessa)

Miksi sä tuota pesuhuonetta ja saunaa viikottain kuuraat?
Aikamoinen siivousintoilija taidat olla....
Kerran kuussa siivoan paremmin: matot ulos, petivaatteet ulos - lakanat vaihtoon, pölyjen pyyhintää, luutuamista. Sitten muulloin käytän matot ulkona ja imuroin (siis viikkosiivous) Ja tietty vessan pesu joka viikko, useammankin kerran joillain viikoilla.
Ja saunaa pesen, öööö... ehkä parin kuukauden välein. =)

Meillä keskimäärin näin:

- pedataan sängyt, siivotaan keittiötä (astiat koneeseen ja pois, pintojen pyyhintä) ja järkkäillään tavaroita päivittäin --> tarpeen mukaan
- muroidaan joka toinen päivä,
- pyykätään 3 - 4 päivänä viikossa,
- pestään vessa ja kylppäri ainakin kerran viikossa,
- vaihdetaan lakanat ja tuuletetaan petivaatteet sekä pyyhitään pölyt ja pestään lattiat n. joka toinen tai joka kolmas viikko.
Matot käyvät ulkona joka toisen tai joka kolmannen "ison siivouksen" aikaan.

Miksi sä tuota pesuhuonetta ja saunaa viikottain kuuraat?
Aikamoinen siivousintoilija taidat olla....
Kerran kuussa siivoan paremmin: matot ulos, petivaatteet ulos - lakanat vaihtoon, pölyjen pyyhintää, luutuamista. Sitten muulloin käytän matot ulkona ja imuroin (siis viikkosiivous) Ja tietty vessan pesu joka viikko, useammankin kerran joillain viikoilla.
Ja saunaa pesen, öööö... ehkä parin kuukauden välein. =)

No en sanoisi että kuuraan viikoittain, no saunan pesen n. 4 kertaa vuodessa, en viikottain. Ja pesuhuonees lähinnä just tasot, altaat yms.

Mun mielestä ihan normaalia (en nyt keksi parempaa sanaa normaalin tilalle).
Riippuen tietysti kauanko kuurailet jne., ettei mene neuroottiseksi. Mut sitä ei kysytty.

Miten saat voimia ja aikaa siivota saunaa ja pesuhuonetta viikottain ja vessaa päivittäin? aikamoista.

En siivoa saunaa, siis sillai ku aatellaan että pesen lauteet yms. kuin n. 4 kertaa vuodessa, ja pesuuoneessakin joka toinen viikko vain tasot, altaat yms.
Ja lapsiperheen vessa kyllä kaipaa jonkinlaista siivousta päivittäin, ja siihen nyt ei kauaa mene.

-Pyykkiä pesen vähintää jokatoinen päivä
-Imuroin 2-3viikossa.
-wc:n lavuaarin yms kerran viikossa.
-saunan lauteet huuhtelen jokaisen käyttökerran jälkeen

-petivaatteet vaihdan joka toinen viikkoa ja silloin pyrin ne myös tuulettamaan.
-luutuan 2viikon välein.
-wc: perusteellisempi siivous joka toinen viikko

-pölyt kerran kuukaudessa.

-perusteellisemmin pesen saunan ehkä 3-4kertaa vuodessa (siis että hinkkaan lauteet päältä ja alta, konttaan lattian)

[QUOTE="SAD";25668664]Mun mielestä ihan normaalia (en nyt keksi parempaa sanaa normaalin tilalle).
Riippuen tietysti kauanko kuurailet jne., ettei mene neuroottiseksi. Mut sitä ei kysytty.[/QUOTE]

Isompaan viikko siivoukseen toki menee enenpi aikaa, mutta päivittäis siivoukseen ei paljoakaan, sen teen siinä muun ohessa.
Ja toisaalta viihdyn siistissä kodissa.

Mielestäni et siivoa liikaa. Tai ehkä mulla ei ole mitään määräntajua, kun itse siivoan päivästä vähintään 7h :D

Siivousintoilu alkaa mennä yli sitten, jos puunaat koko asunnon yhden löytyneen leivänmurun takia tai esim. kiellät lapsia tekemästä jotain normaalia "koska tulee likaa!!"

Mielestäni et siivoa liikaa. Tai ehkä mulla ei ole mitään määräntajua, kun itse siivoan päivästä vähintään 7h :D

Siivousintoilu alkaa mennä yli sitten, jos puunaat koko asunnon yhden löytyneen leivänmurun takia tai esim. kiellät lapsia tekemästä jotain normaalia "koska tulee likaa!!"

Ei kyllä meillä saa normaalisti elää ja olla. Ja elämisen jälki saa näkyä.

[QUOTE="kotiäiti";25668721]Ei kyllä meillä saa normaalisti elää ja olla. Ja elämisen jälki saa näkyä.[/QUOTE]

Noniin, eli olet vain siisti ja muidenkin viihtyvyydestä välittävä kotirouva :)

Annas mullekin vähän tota puhtia :D

Aika normalilta siivousmäärältä vaikuttaa. Mun "siivousohjelma"oli suunnilleen samaa luokkaa kuin aloittajalla, niin silloinkun olin lasten kanssa kotona. nyt kun aloitin työt ja lapset päivähoidon, on ollut pakko vähän löysätä siivoamisessa ja siisteytasossa, kun ei yksinkertaisesti ehdi/jaksa/halua siivota koko sitä lyhyttä iltaa joka jää työpäivän jälkeen aikaa. Silloin vietän aikaa mieluummin lasten ja miehen kanssa. Ei kyllä tule niin paljon sotkuakaan kun ei olla koko päivää kotona.

Meillä pestään pyykkiä ja astioita aina, kun on tarvetta.
Vessan pöntön pesen kerran viikossa ja pyyhin hanan
Keittiön pinnat, hella pyyhitään tarpeen mukaan
keittiöstä lakaistaan irtoroskan päivittäin.

Sänkyjä ei pedata. Imurointi ja lattian pesu noin 2-viikon välein. Silloin myös järkkäilyä ja pölyjen pyyhintään.
Petivaatteet kerran kuussa vaihtoon, tyynyliinat 1-2vkk välein.

Yhteistyössä