Sijainen, raskaana ja sairasloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pumppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pumppa

Jäsen
16.12.2011
144
0
16
Minulla on nyt tällainen tilanne, että olen raskaana ja sairasloma voi olla edessä. Hoitoalalla olen. Kvtessiä noudatetaan. Sopimukseni on kuitenkin määräaikainen ja olen ollut töissä alle 60pv, jonka mukaan tes sanoo, että minulla on oikeus 14 kalenteripäivän ajalta palkkaan ja sen jälkeen palkkaa ei makseta, vaikka sopimus jatkuukin.

No nyt sitten olen ihmeissäni, että jos olen sairaslomalle ja työnantaja ei maksa palkkaa enää tuon 14 pv jälkeen, niin mikä on tulonlähteeni sitten. Erityisäitiysvapaan ehdothan ei täyty. Työttömän päivärahathan ei ole mahdollisia, koska olen kuitenkin työsuhteessa. Jää kuitenkin yli kk ennen äitiyspäivärahan alkua, joten jostakin olisi jotakin saatava jos elää halua. Varhennettu äitiyslomakin jättää silti väliin rahattoman aukon.

Jännä juttu, mutta mulla on ihan sama tilanne, kuin sulla ap. Sen lisäksi mulla ei ole opiskeluiden takia tuloja vuodelta 2010, eli joutuisin jäädä minimipäivärahalle, joka on ymmärtääkseni 500e/kk. En oikein ymmärrä, kuka tuolla summalla elää ja elättää lapsensakin.

Kun kyseessä on sama sairaus, niin omavastuuaika on vain kerran. Eli omavastuuaika ehtii kulua työnantajan palkanmaksuaikana ja Kelan päivärahan maksu jatkuu palkan jälkeen heti. Sairauspäiväraha jatkuu mielestäni saman suuruisena kuin mitä työnantajakin on sitä saanut eli päiväraha lasketaan palkan mukaisesti eikä vuoden 2010 mukaan.

Yhteistyössä