Sikainfluenssa ja päiväkoti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja possunuha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

possunuha

Vieras
Hain tänään nuhaisen lapsen päiväkodista. Lapsen nuha alkoi eilen. Muita oireita ei ole. Jos olisi, en olisi hoitoon edes vienyt tänään. Ei valita kurkkukipua ja kuumeen olen mitannut, eikä ole sitäkään. Lasta hakiessani sain kuulla luennon sikainfluenssasta ja siitä, että lasta pitää nyt tarkkailla ja miettiä voiko tulla hoitoon. Ikävä juttu, mutta en voi olla jatkuvasti pois töistä sillä perusteella, että lapsella on vähän nuhaa. Jos näillä oireilla veisin lapsen lääkäriin, niin tuskin saisin todistusta työnantajaa varten. Otan taudin vakavasti, enkä halua sitä tarkoituksella levittää, mutta mielestäni hysteriaan ei ole syytä, eikä joka nuha todellakaan ole sikainfluenssaa. Päiväkodista kerrottiin, että heillä on sellainen ohje, että jos lapsi sairastuu tähän tautiin, niin hoitoon saa tulla vasta kun on ollut yksi täysin oireeton päivä. Sen ymmärrän, että yksi kuumeeton päivä pitää olla, mutta entä jos nuha tai yskä "jää päälle" ja jatkuu vaikka viikon. Entä jos työnantaja ei anna edes palkatonta vapaata, niin mihin ihmeeseen laitan lapsen päivisin sen viikon ajaksi, kun hän muuten parannuttuaan vielä sairastaa vaikka nuhaa?

tätähän tämä elämä nyt on:( Joissakin on menty jo niin pitkälle että ei edes nuhaista lasta saa viedä hoitoon/kouluun,epäilen että näinko possuflunssan toteaminen verikokeilla on kovin halpaa jos lapsella jatkuvasti nuha ja kerta viikossa vien verikokeisiin tuon possutaudin pelossa...

Kyllä mä toisaalta ymmärrän, että taudin leviäminen halutaan estää, mutta ihmettelen vaan miten se onnistuu, koska tautia voi käsittääkseni tartuttaa jo ennen kuin ekan kerran aivastaa tai niistää. En mäkään tykkäis, jos joku toisi kipeän lapsen hoitoon tahallaan ja mun lapsi sairastuisi sen takia. Mutta silti mun mielestä ei kannata ihan hysteeriseksi alkaa. Soitin varmuuden vuoksi influenssaneuvontaan ja sieltä sanottiin, että kova kuume olisi jo tässä vaiheessa noussut (2. sairaspäivä), jos kyse olisi influenssasta.

On tämä kyllä yhtä panikoimista. Tottakai voi lapsen viedä hoitoon jos on pelkkä NUHA ja YSKÄ!!! VOi sissus sentään. Meillä koululainen sai koulusta myös "tietopaketin" tästä hysteeriseksi muuttuvasta influenssasta. JA jos nyt sattus vaikka joku nuha puskemaan niin kyllä tyttö sinne kouluun saa mennä. Ja kun se nuha ja yskä voi kestää, ei sitä nyt viikko tolkulla voi vanhemmatkaan olla töistä pois! Mua alkaa jo ihan ketuttaa tää vatvominen joka laitoksessa tästä aiheesta(ei siis tämä vaan yleisesti). eikä sitä enää tk:ssa testata onko se just sitä sikatautia!

Täällä on ohjeistuksena että jos sairastuu sikainfluenssaan, lapsen pitää olla 10pv poissa hoidosta. Siis jos nyt mun molemmat lapset sairastuvat peräkanaa, olenko siis 3 viikkoa kotona hoitamassa heitä? Huh huh

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Täällä on ohjeistuksena että jos sairastuu sikainfluenssaan, lapsen pitää olla 10pv poissa hoidosta. Siis jos nyt mun molemmat lapset sairastuvat peräkanaa, olenko siis 3 viikkoa kotona hoitamassa heitä? Huh huh

Sit kun vielä sairastut itse perään, niin saat olla kuukauden töistä pois... :(

Jos lapsellani on lämpöä kainalosta mitattuna aamulla 37 C, ollaan kotona, koska normaalilämpö on n. 36,5 C. Jos aamulla on tuo 37, niin iltapäivällä se on jo kilahtanut selkeän kuumeen puolelle.

Mun muksu toi koulusta lappusen

jos ensimmäinenkin oire löytyy niin pitää olla yksi oireeton päivä pois koulusta,

no mietin vain että mistä minä sen tunnistan milloin on tavis nuhan alkua vai milloin possunuhan sillä joillakin tuo tautihan alkaa vain pelkällä nuhalla...
possunuhasta kun ei edes kärsää kasva jotta osaisin sikolätin rakentaa ja ennakoida tilanteen.

Alkuperäinen kirjoittaja plörö:
Mun muksu toi koulusta lappusen

jos ensimmäinenkin oire löytyy niin pitää olla yksi oireeton päivä pois koulusta,

no mietin vain että mistä minä sen tunnistan milloin on tavis nuhan alkua vai milloin possunuhan sillä joillakin tuo tautihan alkaa vain pelkällä nuhalla...
possunuhasta kun ei edes kärsää kasva jotta osaisin sikolätin rakentaa ja ennakoida tilanteen.

eikös aina pitäisi olla se yksi oireeton päivä poissa koulusta, oli tauti sit mikä tahansa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Jos lapsellani on lämpöä kainalosta mitattuna aamulla 37 C, ollaan kotona, koska normaalilämpö on n. 36,5 C. Jos aamulla on tuo 37, niin iltapäivällä se on jo kilahtanut selkeän kuumeen puolelle.

Tai sitten laskenut normaaliksi.
37 astetta ei vielä ole pikkulapsella kuumetta.

Jos possuflunssa saa vaikka yskän kera röhkimään :D Kuopus on nuhassa ja pientä kuumetta, hurraa kun ti vai ke pitäisi alkaa päiväkoti.. Silloin varmasti sairastaa esikoinen sitten :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kommentti:

Ei ole vielä koskaan laskenut, jos aamulla herätessä on ollut heti tuon 37 C, lapsella ikää 5 v. Itselläni ei kuume nouse helposti ja jo 37:ssa olo on surkea.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onpas hysteeristä päiväkodissa, on mennyt ihan överiksi tämä.

Käsittämätöntä että ihmiset ei nyt lainkaan voi muistaa sitä asiaa ettää normaalit räkätaudit kuumeineenkin liikkuu koko ajan siitä saakelin possuflunssasta huolimatta. Ihan tasan tarkkaan minäkin veisin nuhaisen lapsen hoitoon jos ei muita oireita.

Alkuperäinen kirjoittaja Kommentti:

Ei ole vielä koskaan laskenut, jos aamulla herätessä on ollut heti tuon 37 C, lapsella ikää 5 v. Itselläni ei kuume nouse helposti ja jo 37:ssa olo on surkea.

Se on lapsikohtaista tämäkin. Meillä voi hyvinkin lapsella lämpö olla 37 asteessa ja hetken päästä ei mitään. Itselläkin voi olla 36,9 (normaali 36,6) ja en ole sairas, en siis jää kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
Onpas hysteeristä päiväkodissa, on mennyt ihan överiksi tämä.

Käsittämätöntä että ihmiset ei nyt lainkaan voi muistaa sitä asiaa ettää normaalit räkätaudit kuumeineenkin liikkuu koko ajan siitä saakelin possuflunssasta huolimatta. Ihan tasan tarkkaan minäkin veisin nuhaisen lapsen hoitoon jos ei muita oireita.

Minä myös.

Muussa tapauksessa joutuisin pitämään lapset kotona about lokakuusta huhtikuuhun...

Alkuperäinen kirjoittaja possunuha:
Hain tänään nuhaisen lapsen päiväkodista. Lapsen nuha alkoi eilen. Muita oireita ei ole. Jos olisi, en olisi hoitoon edes vienyt tänään. Ei valita kurkkukipua ja kuumeen olen mitannut, eikä ole sitäkään. Lasta hakiessani sain kuulla luennon sikainfluenssasta ja siitä, että lasta pitää nyt tarkkailla ja miettiä voiko tulla hoitoon. Ikävä juttu, mutta en voi olla jatkuvasti pois töistä sillä perusteella, että lapsella on vähän nuhaa. Jos näillä oireilla veisin lapsen lääkäriin, niin tuskin saisin todistusta työnantajaa varten. Otan taudin vakavasti, enkä halua sitä tarkoituksella levittää, mutta mielestäni hysteriaan ei ole syytä, eikä joka nuha todellakaan ole sikainfluenssaa. Päiväkodista kerrottiin, että heillä on sellainen ohje, että jos lapsi sairastuu tähän tautiin, niin hoitoon saa tulla vasta kun on ollut yksi täysin oireeton päivä. Sen ymmärrän, että yksi kuumeeton päivä pitää olla, mutta entä jos nuha tai yskä "jää päälle" ja jatkuu vaikka viikon. Entä jos työnantaja ei anna edes palkatonta vapaata, niin mihin ihmeeseen laitan lapsen päivisin sen viikon ajaksi, kun hän muuten parannuttuaan vielä sairastaa vaikka nuhaa?

"Lasta pitää tarkkailla ja miettiä voiko tulla hoitoon".

Tuohan oli ihan oikein sanottu. Tottakai pitää tarkkailla, ettei ole possulenssu. Minusta tässä vaahdotaan hysteerisesti ihan toisin päin. Asiasta ei kestä edes asiallisesti sanoa, kun jo ollaan suu vaahdossa (vastapuoli) :/ Enkä tarkoita sinua ap. Tekstisi oli ihan asiallinen.

Työnantajalla on kuitenkin velvollisuus antaa tarvittaessa palkatonta vapaata. Esimerkiksi tällaisessa tapauksessa.

Influenssaepidemiasta on ainakin meidän päiväkodissa sellaiset ohjeet, että jos lapsella nousee korkea kuume, on kurkkukipua, yskää, nuhaa jne. Lapsi jää sairastamaan normaalisti kotiin. Lapsella tulee olla yksi toipilaspäivä sairauden jälkeen. Kotihoito riittää ellei ole vakavampia oireita.
Päiväkodissa opetellaan lasten kanssa pesemään kädet hyvin ja pyritään opettamaan ettei kaveria päin yskitä eikä aivasteta, joten eiköhän jätetä panikointi pois..

Ei yhtään ihme, että tuttavien lapset, jotka ovat päiväkodissa hoidossa, on koko ajan jossain räkätaudissa, jos ihmiset vie sinne nuhaisia lapsia.

Kuinka mukava on koko päivä lapsen olla hoidossa, jos on nuha? Sairas lapsi pitää hoitaa jossai muualla kuin 30 lapsen joukossa. Edesvastuutonta varsinkin tänä aikana viedä sairas lapsi hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäityli:
Ei yhtään ihme, että tuttavien lapset, jotka ovat päiväkodissa hoidossa, on koko ajan jossain räkätaudissa, jos ihmiset vie sinne nuhaisia lapsia.

Kuinka mukava on koko päivä lapsen olla hoidossa, jos on nuha? Sairas lapsi pitää hoitaa jossai muualla kuin 30 lapsen joukossa. Edesvastuutonta varsinkin tänä aikana viedä sairas lapsi hoitoon.

Poika aivasteli koko viime viikon ja viikonlopun ja nenä vuoti (kas kummaa aloitti pk:n viikko sitten maanantaina ). Sunnuntaina päätin ettei poika mene hoitoon kuin vasta sitten kun nenänvuoto ja aivastelu loppuu. Syynä se että meillä oli viime talvena monta korvatulehdusta. Ja puolikuntoisena ne muutkin taudit tarttuu helpommin. Poika oli kolme päivää poissa ja ei aivastele eikä nenä vuoda enää :)

Yhteistyössä