sikainfluenssa ja raskaus (muu riskiryhmään kuuluvuus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joa

Vieras
Ihan asiallisia vastauksia toivoisin nyt niiltä, jotka oikeasti tietävät! Kaikkialla puhutaan, että raskaana olevat ovat riskiryhmää ja tällöin mahdollisuus komplikaatioihin on suuri. Mitä tämä suuri mahdollisuus oikeasti tarkoittaa? Onko riski kuolla tautiin esim. 50%, 10% vai vaikka 0,1%.
Ärsyttää kun mistään ei saa oikeata tietoa. Neuvolassa käskivät välttää julkisia/ruuhkaisia paikkoja, mutta eivät osanneet oikeasti vastata mihinkään kysymykseen. Itse kuulun raskauden ja astman takia tuplasti riskiryhmään, pahentaako tämä riskiä vai onko sillä väliä kuinka montaa riskitekijää kannat?
En ole asiasta jaksanut aiemmin hysterisoida, mutta haluaisin asiallista tietoa. Tuntuu älyttömältä kun neuvolassa eivät tiedä tuon taivaallista koko taudista ja puhuvat rokotuksesta jonain pelastajana. samalla eivät osaa vastata rokotusta koskeviin kysymyksiin.

Näkisittekö itse taudin riskiryhmäläiselle suurempana vaarana kuin tuon kovin kyseenalaisen nopeasti kyhätyn rokotteen? Mietin vaan, että jos tässä joutuu kylmästi riskejä kartoittamaan niin valitseeko rokoitteen vai jättää rokottamatta?

mä luin iltalehdestä yksi päivä, että raskaana olevilla on riski saada jälkitautina esim. keuhkokuume. Muita riskejä ei tämä haastateltu asiantuntija raskaana oleville sanonut. ei vaan sano se sen myös, että saattaa (huom saattaa) käynnistää synnytyksiä ennenaikaisesti.

Raskaus mahdollisesti lisää jälkitautiriskiä, esim. keuhkokuume. Sikaflunssa saattaa aiheuttaa ennen aikaisen synnytyksen tai alkuraskaudessa EHKÄ sikiövaurioita.. Näin olen lukenut sikaflunssa sivustolta (tai muualta netistä).
Olen itsekkin raskaana, LA 29.10., ja minulla on 1v4kk ikäinen poika eikä kumpaankaan meistä pistetä rokotetta. Tosin, eihän sitä tiedä kerkeääkö tämä vauva syntyä ennen kuin rokote tulee, mutta kuitenkin, tämän perheen jäseniä ei rokoteta.

mä olen ymmärtänyt, että riskit on suurinpiirtein samaa luokkaa kuin tavallisessakin influenssassa. En siis nyt ekana pelkäis kuolemista tautiin. (näin mulle kertoi infektiolääkäri) itse siis olen raskaana, eikä hän pitänyt mitenkään suurena huolena tuota tautia...

Asun itse ulkomailla ja täällä on kauheasti levitelty ja riepoteltu kaikennäköisiä uhkakuvia. Jopa tuota kuolleisuus asiaa. Tuntuu vaan, että mitään järkevää tietoa ei saa mistään. Siksi onkin kiva kuulla ajatuksianne ja jakaa tietoja.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Asun itse ulkomailla ja täällä on kauheasti levitelty ja riepoteltu kaikennäköisiä uhkakuvia. Jopa tuota kuolleisuus asiaa. Tuntuu vaan, että mitään järkevää tietoa ei saa mistään. Siksi onkin kiva kuulla ajatuksianne ja jakaa tietoja.

mistä olet???

Mielenkiintoista tässä asiassa on se, et esim. britanniassa kehotetaan raskaana olevia välttämään suuria väkijoukkoja, mutta suomessa ei ole nähty tarpeelliseksi välttää raskaanakaan suuria väkijoukkoja.

Ja mitä tuohon rokotteeseen tulee, onko tämä tuleva rokote sen vaarallisempi kuin normaali influenssarokotekaan?!

Alkuperäinen kirjoittaja jipe:
Ja mitä tuohon rokotteeseen tulee, onko tämä tuleva rokote sen vaarallisempi kuin normaali influenssarokotekaan?!

Rokotuksia ei kai muutenkaan suositella raskauden aikana, ellei kyseessä ole joku ihan välttämätön.
Työterveyshoitaja ei halunnut pistää mulle jäykkäkouristusta nyt raskauden aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
No mä nyt en asiasta tiedä mitään, mutta en varmaankaan uskalla ottaa rokotetta, koska sitä ei ole ehditty juurikaan testailemaan. Voi mennä ojasta allikkoon.

Samaa mieltä tuosta rokotteesta. Itse myös yritin katsella jostain että kuinka suuri se riski on esim. raskaana olevilla komplikaatioihin, mutta mistään ei ole mitään arviolukujakaan osunut silmään :/
Luulisi että sitä nyt jo pystyttäisiin suuntaa antavasti arvioimaan.
Tai sitten ei riskiä oikeasti pystytä arvioimaan kun ainakaan suomessa ei enää testata sairastuneita, eikä ilmeisesti lasketa niitä jotka sairastavat taudin testaamatta. Eli sitten laskuihin päätyvät vain kaikkein pahiten sairastuneet ja ne joilta riskiryhmään kuulumisen takia on suostuttu ottamaan testi? hmnn.

jotkut asiat tässä elämässä pitää vain jättää herran haltuun tai kohtalon käsiin, ihan kuin ihminen itse vain uskoo... Se kuolema tulee sitten, kun sen aika on.

Alkuperäinen kirjoittaja jossu:
jotkut asiat tässä elämässä pitää vain jättää herran haltuun tai kohtalon käsiin, ihan kuin ihminen itse vain uskoo... Se kuolema tulee sitten, kun sen aika on.

No itse ainakin päätän ihan itse että otanko rokotteen vai en. En jätä mm. sitä asiaa "herran haltuun" että pistääkö sen joku mun käteen vai ei. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Iippu:
mä olen ymmärtänyt, että riskit on suurinpiirtein samaa luokkaa kuin tavallisessakin influenssassa. En siis nyt ekana pelkäis kuolemista tautiin. (näin mulle kertoi infektiolääkäri) itse siis olen raskaana, eikä hän pitänyt mitenkään suurena huolena tuota tautia...

...jopa lievempi, kuin tavallinen kausi-influenssa. Eikä ilmeisesti leviäkkään niin nopeaan kuin oli kuviteltu. Meille kertoi pojan syöpälääkäri.....

Meillä on otettu rokotteita tavallista kausi-influenssaa vastaan, en usko tämän olevan sen ihmeellisempää.

Ja kuka h*lvetti täällä nyt muu kuin sinä on kuolemasta puhunut????

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

No itse ainakin päätän ihan itse että otanko rokotteen vai en. En jätä mm. sitä asiaa "herran haltuun" että pistääkö sen joku mun käteen vai ei. :kieh:

....kuin piru raamattua..

Ja kuka h*lvetti täällä nyt muu kuin sinä on kuolemasta puhunut????

ap kysyi kuolleisuudesta sikainfluenssa kohdalla, kun kuuluu riskiryhmään (ap kuuluu riskiryhmään kaksinkertaisena), tarttee löysätä sulla vähän hattua.

olen norjasta ja täällä kyllä raskaana olevia on kehoitettu välttämään elokuvissa ym. käyntiä. Kovasti rokotuksesta täällä hössätään. Mielenkiintoista, että eri maissa tautii suhtaudutaan kovin eri tavoin.

....kuin piru raamattua..

Saat lukea sitä kirjaa ihan niin kuin lystäät! Vaikka pirun lailla. Minä en siihen koske edes pinseteillä, ei ole mitään tarvetta.

Olen ymmärtänyt, että ensimmäisen aallon jälkeen tulis toinen aalto jossa virus olisi muuttunut vaarallisemmaksi. Silloin olisi hyvä olla rokotus tai sairastanut taudin ekassa aallossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen ymmärtänyt, että ensimmäisen aallon jälkeen tulis toinen aalto jossa virus olisi muuttunut vaarallisemmaksi. Silloin olisi hyvä olla rokotus tai sairastanut taudin ekassa aallossa.

vittu sitähä ei tiedä kukaa.
voi tulla.
tai sitten ei.
maailmanloppuki voi tulla ens vuonna.
tai sitte ei.
rokotukseenki voit kuolla.
tai sitte et.
ymmärrätkö?????

Joo-o, me oltiin lasten kans tavan influenssarokotustutkimuksessa ja aika kivasti saatiin sivuvaikutuksia. Molempien piikkien jälkeen kunnon flunssa ja toiselle lapsista ton rokotuksen seurauksena kehittyi jonkinlainen infektioastma, eli pieni nuhakin menee semmoiseksi yskimiseksi, että oksennetaan lopulta, öitä ei nukuta. Tasan tarkkaan lähti tuosta rokotteesta; sanotte mitä sanotte. Kirjattiin kyllä tutkimuksessakin ylös sivuvaikutuksiin. Koskaan ennen sitä ei mitään tuollaista ole ollut.

Joten hyvin epäilevällä mielellä tuon uuden rokotteen suhteen...

olen myös kuullut, että tuo rokote sisältäisi joitain ihan uusia ainesosia ja elohopeaa. Siksi haluaisinkin tietoa taudista, että tiedän onko parempi ottaa ns. riski rokote kuin antaa taudin iskeä. Tavallisen influenssan olen sairastanut pari kertaa ja sinänsä influensaa en pelkää.

Alkuperäinen kirjoittaja !!!:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

vittu sitähä ei tiedä kukaa.
voi tulla.
tai sitten ei.
maailmanloppuki voi tulla ens vuonna.
tai sitte ei.
rokotukseenki voit kuolla.
tai sitte et.
ymmärrätkö?????

Mee hoitoon...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
olen myös kuullut, että tuo rokote sisältäisi joitain ihan uusia ainesosia ja elohopeaa. Siksi haluaisinkin tietoa taudista, että tiedän onko parempi ottaa ns. riski rokote kuin antaa taudin iskeä. Tavallisen influenssan olen sairastanut pari kertaa ja sinänsä influensaa en pelkää.

Joo ja jossain väitettiin että se sisältäisi samoja aineita kuin v. 76 usa:ssa annetut rokotteet sikainfluenssaa vastaan. silloin kuoli yksi ihminen tautiin ja rokotteeseen ties kuinka monta + halvaantumisia, sokeutumisia yms. kauheita sivuvaikutuksia. :(

Itse haluan tietoa vielä paljon lisää rokotteesta, enkä mene ottamaan sitä ensimmäisten joukossa.

Kysyit myös sitä että onko suurempi riski komplikaatioihin kun sinulla on sekä astma että olet raskaana niin vastaisin MUTULLA että riski on vähän suurempi. Luulisin että astma lisäisi hengitysvaikeuksia, mutta kerroit sairastaneesi influenssan aiemminkin ja jos silloin ei pahoja hengitysvaikeuksia tullut niin hyvät mahdollisuudet että niitä ei nyttenkään tulisi.

Yhteistyössä