sikainfluenssan rokote-ehdotus on valmis

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/09/956103

kopsu mtv:n sivuilta:

Ensin rokotetaan terveydenhuollon henkilöstöä sekä toisena raskaana olevat. Kolmantena rokotettaisiin sairautensa vuoksi riskiryhmään kuuluvat 6 kuukauden - 64 vuoden ikäiset. Neljäntenä rokotettaisiin terveet 6-35 kuukauden ikäiset lapset. Viidentenä rokotusvuorossa olisivat terveet 3-24 vuoden ikäiset lapset ja nuoret sekä varusmiehet. Kuudentena rokotettaisiin sairautensa vuoksi riskiryhmään kuuluvat 65 vuotta täyttäneet.

Pandemiatilannetta arvioidaan uudelleen ennen koko väestön rokottamista Koko väestö on mahdollista rokottaa syksyn ja talven aikana.

Mikäli epidemiatilanne edelleen vaatii rokotusten jatkamista, rokotetaan seuraavaksi terveet 25 vuotta täyttäneet ja sitä vanhemmat painottaen rokotusten aloittamista nuoremmista ikäryhmistä.

mitäs mieltä ollaan?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Kuka edes haluaa rokotetta??

Jos/kun se epidemia iskee tänne, niin aika monikin. Uskon että nyt ei monikaan kun epidemiaa ei vielä ole ja monet uskoo että tauti jää kausi-influenssan tasolle, jos sillekään. Voihan se olla että todellakaan mitään epidemiaa ei tule, ainakin se siirtyy koko ajan eteenpäin. Ensin puhuttiin elokuusta, nyt jo joulukuusta.

Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Onkohan tuosta nyt tarpeeksi tutkittua tietoa, että onko varmasti turvallinen esim. raskaana oleville? Niin äkkiä tuli markkinoille...

Rokotetta ei ole vieläkään tutkittu tarpeeksi. Haitat selvitetään sitä mukaan jos siitä ilmenee haittaa.. Esim miten vaikuttaa sikiöön, niin tiedot tästä saadaan vasta kun lapsi syntynyt..

Minä haluan rokotteen itselleni ja lapsilleni. Ihan samalla tavalla kun haluan sen joka vuosi. Sairauteni vuoksi joudun sairaalahoitoon lähes joka kerta, kun influenssa on iskenyt! hengityskoneessakin on oltu. Nyt vielä lisämausteena raskaus.

Mies ilmoitti jättävänsä väliin, mutta lapsetkin saavat rokotteen.

sama tyyppi spämmää joka ainoaa rokotekeskustelua. hanki elämä, ja muistathan ottaa lääkkeesi, kiitos.. ihmisillä on ihan omatkin aivot, ei tänne kaivata ketään syyllistämään niitä, jotka rokotteen haluavat.

Onneksi en ole raskaana, olisi aika vaikea päätös ottaako rokote vai ei. Itse kuulun riskiryhmään (tai ainakin tavallisen influenssarokotteen saan ilmaiseksi astman vuoksi), ja luultavasti otan rokotteen jos tarjotaan.

niin jos tuon esityksen mukaan mennään, suurin osaa mammoista lienee kuitenkin perusterveitä 25-64 vuotiaita jolloin ei edes tarvitse miettiä ottaako sen piikin vai ei, koska sitä ei ainakaan heti olla edes antamassa.

Ikävä kyllä raskaana ollaan ja harmittaa kun tällainen juttu tuli päätettäväkseni. Ei riitä että pitää nyt syksyllä miettiä tätä vaan myös keväällä kun/jos se toinen vakavampi? aalto tulee Suomeen. Nyt ollaan siis raskaana mutta keväällä synnyttämässä ja vastasyntynyt kainalossa. Olisi naurettavaa kuitata asia pelkällä olankohautuksella ajatellen että oottelen oireita ja menen sitten lääkäriin. Kyllä tätä oikeasti pitää miettiä kun riskiryhmää ollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No terveydenhuoltohenkilöstöön kuuluvana en kai voi edes päättää, otanko vai en. Lasten kohdalta en ole vielä miettinyt asiaa.

Tottakai päätät, ei työnantaja voi vaatia ottamaan. itse laitoin jo ottavien listaan nimeni.

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No terveydenhuoltohenkilöstöön kuuluvana en kai voi edes päättää, otanko vai en. Lasten kohdalta en ole vielä miettinyt asiaa.

Tottakai päätät, ei työnantaja voi vaatia ottamaan. itse laitoin jo ottavien listaan nimeni.

Ok, no tod.näk otan rokotteen, meillä ei ole töissä siitä vielä mitään infottu.

http://apteekkari.sivuviidakko.fi/uutisarkisto/yksittainen-artikkeli/influenssa-ah1n1-vakava-terveysriski-odottajille.html

Nämä on kai näitä pahimpia mitä voi käydä mutta kyllähän raskaana olevia muutenkin kehotetaan erityisvarovaisuuteen ihan ruoankin kanssa joten miksi ei uskoisi infektioiden vaikutuksia äitiin tai lapseen.

Ylen sivuilla on nuo muuten vähän eri lailla noiden riskiryhmien osalta. Mutta tuo MTV3:n lista kuulostaa järkeenkäyvämmältä.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/09/raskaana_oleville_h1n1-rokotus_ensimmaisten_joukossa_1010405.html

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
No minä oon raskaana, mut pelottaa tuo rokotus mitä vaurioita aiheuttaa sikiölle.
Oonko sit hölmö jos jätän ottamatta??

No tuosta ei vielä hirveesti ole tutkimusta,mutta siitä on että sairastettu possunuha raskauden aikana aiheuttaa sikiölle vaikeita kehitysvaurioita.

Alkuperäinen kirjoittaja sitä voi miettiä:
No minä oon raskaana, mut pelottaa tuo rokotus mitä vaurioita aiheuttaa sikiölle.

No tuosta ei vielä hirveesti ole tutkimusta,mutta siitä on että sairastettu possunuha raskauden aikana aiheuttaa sikiölle vaikeita kehitysvaurioita.

VOI aiheuttaa!

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Alkuperäinen kirjoittaja sitä voi miettiä:

VOI aiheuttaa!

Onko näistä ollut jotain tarkempaa infoa saatavilla??

Alkuperäinen kirjoittaja aa:
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Onkohan tuosta nyt tarpeeksi tutkittua tietoa, että onko varmasti turvallinen esim. raskaana oleville? Niin äkkiä tuli markkinoille...

Rokotetta ei ole vieläkään tutkittu tarpeeksi. Haitat selvitetään sitä mukaan jos siitä ilmenee haittaa.. Esim miten vaikuttaa sikiöön, niin tiedot tästä saadaan vasta kun lapsi syntynyt..

siis sikainfluenssaanhan on ollut rokote jo 70-luvulla, mutta mistä sulla on siis tää tieto että tätä rokotetta ei ole tutkittu tarpeeksi?

Irlannissahan on otettu kovat keinot käyttöön, joko vankila tai sikainfluenssarokote.. saas nähä mitä meillä tehdään.. Mutta aion ottaa rokotteen, olen raskaana ja tottakai mietityttää/pelottaa jos siitä jotain koituisi, mutta enemmän pelkään tautia!

Huolehtikaa riittävästä vitamiinien ja kivennäisaineitten ja antioksidanttien saannista sekä riittävästi liikuntaa ja lepoa sekä ottaa rennosti muuten, ni ei tarvi tommosia myrkkyjä pumpata itseensä. E-, C, D3-vitamiinit, (sinkki), maitohappobakteereja, mitähän muuta sitä piti...omega-3 vielä. Marjoja, vihreitä kasviksia (kuten parsakaali..). Terveyttä alentavat roskat pois, eli karkit, limsat ym sokeripitoiset. Ja käsien pesu luonnollisesti tulee muistaa.

Vaikka helpompihan se tietenki on ottaa liian vähän testattu (myrkky)piikki kuin huolehtia riittävän hyvästä ravitsemuksesta (ottaa vastuu terveydestään). Eri asia sit jos on selvästi alentunu terveys/vastustuskyky. Terveen ihmisen on hölmöä ottaa tuo rokote.

Lääketiede ei tosiaankaan ole mikään hyväntekijä, se on raakaa bisnestä mitä ne tekee, ja myy sitä mille hyvän markkinaraon näkee. Nyt piti kiireellä saada rokote myyntiin jotta saa isot voitot. Jos testais kunnolla ja pitempään, ehittäis huomata ettei rokotetta tarvita ainakaan siinä määrin mitä nyt porukka on ottamassa, joten voitot jäis huomattavasti pienemmäksi.

Tuo rokote EI OLE TURVALLINEN. Rokotteen tekijätkään ei ole sitä ottamassa just sen takia.

Yhteistyössä