Sikainfluenssasta..taas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nöf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Netistä löytyy nää tiedot aika nopeeta... mutta eikös se niin ole että pari päivää tartunnasta alkaa oireet ja sitten jos tuntuu siltä että vois olla possulenssu niin soittaa terveyskeskukseen ja ne antaa ohjeet.

14. Millaisia ovat uuden influenssan oireet?

Influenssa A(H1N1)v -virus aiheuttaa samanlaisia oireita kuin muutkin influenssavirukset. Yleisimpiä oireita ovat äkillinen kuume (yli 38 astetta), kurkkukipu, yskä ja nuha. Muita mahdollisia oireita ovat jäsenten särky, päänsärky, vilunväristykset ja väsymys. Oksentelu ja ripuli eivät ole tavallisia influenssassa, mutta näitäkin oireita voi esiintyä. Lapsilla voi esiintyä vatsakipua.

Teollisuusmaissa taudinkuvat potilailla, joilla on ollut laboratoriotutkimuksella varmistettu tauti, ovat toistaiseksi muistuttaneet kirjoltaan tavallista kausi-influenssaa. Tilanteen kehitys muistuttaa yhä enemmän tavallista kausi-influenssaa, mutta koska on kyse uudesta influenssaviruksesta epidemian kulkua ja taudin vakavuutta on vaikea ennustaa.

15. Miten toimin, jos epäilen sairastuneeni?

Jos olet matkustanut epidemia-alueella tai olet ollut läheisesti tekemisissä ihmisen kanssa, jonka tiedät sairastuneen uuteen influenssaan, tarkkaile oloasi viikko matkan tai läheisen kontaktin jälkeen.

Jos sinulla ilmenee edellä kuvattuja oireita, ota puhelimella yhteys oman terveyskeskuksesi lääkäriin. Älä lähde terveysasemalle, ennen kuin olet keskustellut lääkärin kanssa. Näin vältät tartuttamasta muita. Lääkäri ohjaa tarvittaessa tutkimuksiin ja hoitoon.
Kerro lääkärille oireistasi, matkastasi ja oletko ollut läheisessä yhteydessä influenssaa sairastavien ihmisten kanssa.
Älä mene sairaana töihin, kouluun tai asioille. Näin estät muita saamasta tartuntaa.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/influenssa_a_h1n1v-virus/

Mua jännittää toi kyllä niin kovin....
a. työskentelen asiakaspalvelussa, näen satoja ihmisiä päivittäin
b. olen ylipainoinen
c. mulla on diabetes
d. olen raskaana

Ja lähes kaikki tartunnat mitä Suomen sisällä on tarttunut on tarttunut asiakaspalvelutehtävissä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
b. olen ylipainoinen
c. mulla on diabetes
d. olen raskaana

Ja lähes kaikki tartunnat mitä Suomen sisällä on tarttunut on tarttunut asiakaspalvelutehtävissä...

Suomen sisäiset tartunnat ovat olleet matkalta palanneilta perheenjäseniltä.

b. olen ylipainoinen
c. mulla on diabetes
d. olen raskaana

Suomen sisäiset tartunnat ovat olleet matkalta palanneilta perheenjäseniltä.

Just eilen luin teksti-tv:stä, että asiakaspalvelutehtävissä olevia on sairastunut.

Yhteistyössä