sikataudin ekat oireet, tietääkö kukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja julie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

julie

Vieras
Olin tapaamassa kaksi päivää sitten jenkeistä palannutta ystävääni, jolla oli kuulema allerginen nuha. No syt sitten olo on iltaa kohden tullut vetämättömäksi. kuumetta ei vielä ole, hiukan lämpöä kyllä. Yskittää hiukan, nenä valuu ja kurkku on kipeä sekä jalkoihin koskee. Onkohan tämä nyt sitten sen alkua. olen rv:llä 23, joten hiukan huolettaa. Perheeseen kuuluu lisäkseni yksi 1 v. ja astmaatikkomies.

14. Millaisia ovat uuden influenssan oireet?

Influenssa A(H1N1)v -virus aiheuttaa samanlaisia oireita kuin muutkin influenssavirukset. Yleisimpiä oireita ovat äkillinen kuume, kurkkukipu, yskä ja nuha. Muita mahdollisia oireita ovat jäsenten särky, päänsärky, vilunväristykset ja väsymys. Oksentelu ja ripuli eivät ole tavallisia influenssassa, mutta näitäkin oireita voi esiintyä. Lapsilla voi esiintyä vatsakipua.

Teollisuusmaissa taudinkuvat potilailla, joilla on ollut laboratoriotutkimuksella varmistettu tauti, ovat toistaiseksi muistuttaneet kirjoltaan tavallista kausi-influenssaa. Tilanteen kehitys muistuttaa yhä enemmän tavallista kausi-influenssaa, mutta koska on kyse uudesta influenssaviruksesta epidemian kulkua ja taudin vakavuutta on vaikea ennustaa.

.... jatkuu
http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/influenssa_a_h1n1v-virus/

Alkaa otsan alapuolella oleva uloke muuttuun sian kärsää muistuttavaksi ja ko. immeisen ääntely on lähinnä röhkimistä. Eikun lättiin vaan ja pöperöt perään, kyllä se siitä suttaantuu!

Koska oot raskaana, kannattaa ottaa yhteys lääkäriin. Varsinkin jos kuume nousee. Käsittääkseni lääkitys influenssaan pitäisi aloittaa mahdollisimman pian (mieluiten alle 24 h oireiden alkamisesta???). (Kaikkiahan ei siis lääkitä mutta luulisin että raskaana olevat kyllä saavat reseptin.) Mietin vain, että kannattaisikohan sinun soitella päivystykseen jo tänään? Mitäs muut ovat mieltä? Onko kukaan töissä tekemisissä tämän asian kanssa ja osaisi sanoa tarkempaa tietoa? Jos soittelisi jo tänään ja saisi läääkityksen mahdollisimman pian.

Sikotauti
Sikotaudin oireet ovat päänsärky, kuume, korvakipu ja puremisvaikeudet. Muutaman vuorokauden kuluttua oireiden alkamisesta korvan etupuolella voi esiintyä turvotusta. Yleensä muutaman päivän kuluttua turpoaa toisen korvan etupuoli.

Lapsen on oltava koulusta tai hoitopaikasta pois, kunnes turvotus ja muut oireet ovat hävinneet, kuitenkin vähintään 10 päivää oireiden alkamisesta, jottei tauti tartu sitä sairastamattomiin ihmisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja www:
Sikotauti
Sikotaudin oireet ovat päänsärky, kuume, korvakipu ja puremisvaikeudet. Muutaman vuorokauden kuluttua oireiden alkamisesta korvan etupuolella voi esiintyä turvotusta. Yleensä muutaman päivän kuluttua turpoaa toisen korvan etupuoli.

Lapsen on oltava koulusta tai hoitopaikasta pois, kunnes turvotus ja muut oireet ovat hävinneet, kuitenkin vähintään 10 päivää oireiden alkamisesta, jottei tauti tartu sitä sairastamattomiin ihmisiin.

Tää oli varmaan vitsi sikotauti - sikatauti

Alkuperäinen kirjoittaja vitsikö?:
Alkuperäinen kirjoittaja www:
Sikotauti

Tää oli varmaan vitsi sikotauti - sikatauti

Sikotautia varmaan kysyi ? Ei puhunut mitään influenssa A(H1N1):stä ?

siis sikainfluenssaa tarkoitin. En soittanut eilen minnekaan, kun ajattelin etten viitsi turhaan hysterisoida. Olo on kipea ja tukkoinen nain aamusta, mutta lampoa on vain 37,5. Hiukan alhaiselta tuo lampo sikainfluenssan lammoksi vaikuttaa. Taidan kuitenkin soitella tassa aamupaivasta kun tuo meidan pikkuneiti sai eilen 15kk rokotuksen ja alkoi nyt aamusta myos aivastelemaan. Jos kuitenkin tilanteen laakarilta edes varmistaisi.

Soitin itse eilen meidän kunnan sikainfluenssa neuvontapuhelimeen ja sieltä sanoivat että oireet on: korkea yli 38 astetta oleva kuume (tulee ensimmäisenä ennen muita oireita), ripuli, kova yskä ja tärkeintä on et nenä ei vuoda. Sikainfluenssa ei kuulemma aiheuta nenän räkäsyyttä :/

Sinuna ehkä kuitenkin soittaisin ja varmistaisin, musta noi mun saamat neuvot kuulosti aika oudoilta verrattuna siihen mitä on lehdistä lukenut oireista.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Soitin itse eilen meidän kunnan sikainfluenssa neuvontapuhelimeen ja sieltä sanoivat että oireet on: korkea yli 38 astetta oleva kuume (tulee ensimmäisenä ennen muita oireita), ripuli, kova yskä ja tärkeintä on et nenä ei vuoda. Sikainfluenssa ei kuulemma aiheuta nenän räkäsyyttä :/

Sinuna ehkä kuitenkin soittaisin ja varmistaisin, musta noi mun saamat neuvot kuulosti aika oudoilta verrattuna siihen mitä on lehdistä lukenut oireista.

no mulla nous eilen kuume ja rupesin ripuloimaan, kurkku on kipee ja nenä tukossa, päätä särkee ja väsyttää ja olo on aika huono muutenkin ja rv on jo 10 täytyy varmaan soitella tänään lääkäriin... pitäsköhän suoraan äitipolille vai mennä muitten tautisten kaa päivystyksee :ashamed: ?

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:

no mulla nous eilen kuume ja rupesin ripuloimaan, kurkku on kipee ja nenä tukossa, päätä särkee ja väsyttää ja olo on aika huono muutenkin ja rv on jo 10 täytyy varmaan soitella tänään lääkäriin... pitäsköhän suoraan äitipolille vai mennä muitten tautisten kaa päivystyksee :ashamed: ?

Ei saa mennä suoraan päivystykseen vaan pitää soittaa ja ne antaa ohjeet. Jos, ja todennäköisesti koska olet raskaana niin ottavat sut sinne, niin ne antaa ohjeet miten menet jne. Jos sä istut parikin tuntia samassa huoneessa muiden kanssa, tartuta aika monta ihmistä :/ Eikä äippäpoli näitä hoida vaan se ihan "tavis" puolelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:

kannattaa ainakin soittaa ensiksi. kertovat sitten mihin tulla. Ala ainakaan aippapolille suoraan mene. Mina soittelen kun mies heraa. epailen kylla, etta on jotain muuta, mutta naina aikoina on varmaan ihan syyta tarkistaa.

Mua rupes kovasti mietityttää tuo lääkitys kun nyt on tullut mediaan juttua siitä, että kun noita lääkkeitä jaetaan niin herkästi, niin virus tulee vastustuskykyiseksi näille nykyisille lääkkeille. Jos se on nyt jo yleisvaarallinen, niin mites sitten kun on resistenssi näille lääkkeille?

aattelin sitä äitipolia sen takia että kattoisivat samalla sikiön kunnon, ja ottaako ne päivystyksessä verikoetta?? mä vaan olen ylihysteerinen, en taudin vuoksi vaan raskauden, haluan tän vauvan terveenä ja elossa... en tiiä miten jaksaisin taas keskenmenoa... pojatkin oottaa tätä vauvaa kovasti :hug:

Itse asun muualla kuin suomessa ja voin kertoa, etta taalla ei uskota taudin tulevan kovinkaan pian resistentiksi, kun ei osoita siihen viela mitaan merkkeja. Taalla katsotaan suuremmaksi riskiksi ei laakitseminen kuin se, etta turhaan laakittaisiin. Tietenkin todella lievat tapaukset voidaan jattaa kokonaan laakitsematta. Taalla on kuitenkin jo pari laakitsematonta tapausta koomassa hengityskoneissa, niin nyt sitten noita laakkeita tarvitseville kylla jaetaan.

Yhteistyössä