sikatauti vai mikä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan

Vieras
Lapsi valittanut koko päivän päänsärkyä. Aamulla oli niskat jäykkänä. Kuumetta mitannut kokopäivän-ei ole ollut joten oli koulussa.
Illalla alkoi valittamaan mahaa, mutta syömiset ja juomiset pysyvät sisällä. Lihaksia särkee, ei nuhaa, pientä yskää.
Illalla nyt alkoi kuume nousta, on nyt 39.9 astetta.

Itse pelkään jos on possutauti, olen raskaana.

Mikä taudilla on itämisaika?

Onko jotain tälläistä tautia liikkeellä joka olisi jotain muuta kuin possutauti?

sinuna soittaisin terveysneuvontaan:

(09) 10023 terveysneuvonta - vastaa aina
Terveysneuvonta palveluun (09) 10023 voi soittaa aina kun tarvitset tietoa terveyspalveluista tai sairauksien hoito-ohjeita. (09) 10023 vastaa joka päivä 24 h, ammattitaidolla ja luottamuksellisesti. Puhelun hinta on operaattorin perimä maksu + paikallispuhelun hinta. Puhelusta ei peritä erillistä palvelumaksua. Terveyspalvelun hoitajat ovat kokeneita sairaanhoitajia ja terveydenhoitajia ja palvelua annetaan myös ruotsiksi ja englanniksi.

muuta sanoa kun luin että taudin oireet alkavat n.7 pvää tartunnasta.

itse mietin myös että voiko possunuha olla, jos ei ole nuhaa?kun tuosta nuhasta on mainittu joka paikassa.

Eiks possunuha idä keskimäärin 2-3 päivää ja voi oireet alkaa jo 1-7 päivää tartunnasta henkilöstä riippuen.

Meillä on ollut myös mahavaivoja, kuumetta, päänsärkyä, yskää ja nuhaa.

lapsi on vähän sekava, sanoo että huippaa ja näkee asioita kahtena ja äsken huusi et kuka hänen huoneessaan on vaikka ei ollut ketään. Väitti että joku kulkee siellä

Varmaan korkea kuume tekee?

Influenssa (myös sikainfluenssa) alkaa tyypillisesti korkealla äkillisellä kuumeella,kurkkukivulla,yskällä.Myös päänsärkyä voi esiintyä ja nuhaakin jatkossa.Lapsilla voi olla myös mahakipuja. Tuo possunuha on ihan tuulesta temmattu lempinimi taudille! Ap:n tapauksessa kyllä kiinnitin huomiota tuohon mainitsemaasi niskajäykkyyteen! Se yhdessä korkean kuumeen kanssa tuo heti mieleen meningiittimahdollisuuden ja ottaisin kyllä yhteyttä päivystykseen!

minulla itselläni koski aamulla myös päähän ja koko päivän olen ollut "kuin unessa". Vetämätön olo, ei kuitenkaan koske jäseniin....kihelmöi vain oudosti. Mahaan koskee ja ilmaa on paljon. Päivällä töissä ajattelin et varmaan mahatauti tulossa.

ei kuumetta....nyt illasta maha vaan kovettuu hetkellisesti (olen viikolla 16 raskaana)

Uskallankohan lähteä aamulla töihin (olen asiakaspalvelussa)

Jos lapsella tauti niin voihan olla mullekin tulossa? voinko tartuttaa jo nyt vaikka ei itsellä kunnon oireita (kuumetta ym)?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
minulla itselläni koski aamulla myös päähän ja koko päivän olen ollut "kuin unessa". Vetämätön olo, ei kuitenkaan koske jäseniin....kihelmöi vain oudosti. Mahaan koskee ja ilmaa on paljon. Päivällä töissä ajattelin et varmaan mahatauti tulossa.

ei kuumetta....nyt illasta maha vaan kovettuu hetkellisesti (olen viikolla 16 raskaana)

Uskallankohan lähteä aamulla töihin (olen asiakaspalvelussa)

Jos lapsella tauti niin voihan olla mullekin tulossa? voinko tartuttaa jo nyt vaikka ei itsellä kunnon oireita (kuumetta ym)?

voit toki tartuttaa tautia jo oireettomana.

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
soita hyvä ihminen nyt sinne terveysneuvontaan. täällä ei kukaan osaa sanoa mikä tauti teillä on.

Mikä ihmeen terveysneuvonnan agentti sä oot? Soita omaan terveyskeskuksesi päivystykseen - sieltä saat neuvot tai kehotuksen mennä käymään ja osaavat vielä sanoa jonotusajankin - näin ainakin meillä!

Alkuperäinen kirjoittaja km:
soita hyvä ihminen nyt sinne terveysneuvontaan. täällä ei kukaan osaa sanoa mikä tauti teillä on.

Mikä ihmeen terveysneuvonnan agentti sä oot? Soita omaan terveyskeskuksesi päivystykseen - sieltä saat neuvot tai kehotuksen mennä käymään ja osaavat vielä sanoa jonotusajankin - näin ainakin meillä!

on helppo sanoa suoraan numero minne voi soittaa ja kysyä kun en tiedä missä ap asuu. itse en kysele terveysneuvoja kaksplussalta, joten en voi tietää millasia ihmisiä täälläkin liikkuu.. on ainakin joku numero antaa suoraan.

ja miks se sua rassaa jos antaa numeron josta kysyä. on sekin parempi kuin antaa jotain random vihjeitä mikä vaivaa. varsinkin kun tuskin kukaan on terveysalan ammattilainen täälläkään..

Alkuperäinen kirjoittaja km:

on helppo sanoa suoraan numero minne voi soittaa ja kysyä kun en tiedä missä ap asuu. itse en kysele terveysneuvoja kaksplussalta, joten en voi tietää millasia ihmisiä täälläkin liikkuu.. on ainakin joku numero antaa suoraan.

ja miks se sua rassaa jos antaa numeron josta kysyä. on sekin parempi kuin antaa jotain random vihjeitä mikä vaivaa. varsinkin kun tuskin kukaan on terveysalan ammattilainen täälläkään..

Olen itse ihan oikea terveysalan ammattilainen,en anna vihjeitä täällä enkä arvuuttele vaan pyydän soittamaan sinne omaan päivystykseen ilman mutkia.aiheetta enempään!

kyllä minä tiedän nuo minne pitää soittaa...ei vaan viitsi olla heti soittamassa. enkä täällä kysele neuvoja mikä vaivaa...lähinnä onko muilla ollut tälläisiä oireita ja ollutkin joku muu tauti?
Mutta nyt lapsi jo sairaalassa....yöllä vietiin ambulanssilla....et se siitä selviää....

meillä muksu piti yhden kuumepäivän viime vkolla. Valitti otsaa ja jalkoja.
Monta muutakin lasta pitänyt kuumepäivän hänen päiväkodissa.
Saattaa olla ihan normi lastentautia tuokin. :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap kiittää ja kumartaa:
kyllä minä tiedän nuo minne pitää soittaa...ei vaan viitsi olla heti soittamassa. enkä täällä kysele neuvoja mikä vaivaa...lähinnä onko muilla ollut tälläisiä oireita ja ollutkin joku muu tauti?
Mutta nyt lapsi jo sairaalassa....yöllä vietiin ambulanssilla....et se siitä selviää....

Oho! Selviskö jo, mikä lapsella on.