Sikiön liikelaskennasta rv38+2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Vauvelin liikkeet ovat huomattavasti vähentyneet muutaman päivän sisällä. Nyt aamulla seurailin liikkeitä sängyssä kyljelläni, niin piti tuuppia ihan kunnolla että jotain liikettä sain aikaiseksi. Kuuluuko tämä loppuraskauteen vai huolestunko turhaan? Kai sitä pitää neuvolaan soittaa...? Olen uudelleensynnyttäjä.

Tiedät siis varmaan ne liikelaskennan ohjeet - syö/juo makeaa, mene vasemmalle kyljelle makaamaan jne? Jos ei edelleenkään tule liikkeitä, niin sitten neuvolaan/äitipolille.

Ja sitte taas toisaalta, lapsihan rauhoittuu kun synnytys alkaa olla käsillä, ehkä sulla onkin kyse siitä :)

Onko vauva yleensä aamulla virkeimillään vai vasta vähän myöhemmin aamupäivällä? Noilla viikoilla sikiölläkin on jo ihan selkeästi nukkumis-valvomisrytmi. Juo/syö jotain makeaa ja ota laskenta uusiksi. Jos tilanne on edelleen sama, niin soitat nevuolaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Onko vauva yleensä aamulla virkeimillään vai vasta vähän myöhemmin aamupäivällä? Noilla viikoilla sikiölläkin on jo ihan selkeästi nukkumis-valvomisrytmi. Juo/syö jotain makeaa ja ota laskenta uusiksi. Jos tilanne on edelleen sama, niin soitat nevuolaan.

Mites se rytmi muotoutuu? Kun mulla on nyt menossa rv33 ja tää ipana touhuaa mahassa lähes 24/7, ei minkäänlaista rytmiä vaan jatkuva meno päällä.

Joo, olen menossa just aamukahville ja ajattelin jotain makeaa syödä leivän lisäksi. Sitten taas pötkölleen. Iltapäivällä soitan neuvolaan jos on näin hiljainen vielä parin-kolmen tunninkin päästä... toivottavasti kaikki hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo, olen menossa just aamukahville ja ajattelin jotain makeaa syödä leivän lisäksi. Sitten taas pötkölleen. Iltapäivällä soitan neuvolaan jos on näin hiljainen vielä parin-kolmen tunninkin päästä... toivottavasti kaikki hyvin.

Joo, aina kannattaa käydä näytillä jos huolestuttaa - itsehän sitä lapsensa normaalit liikkeet parhaiten tietää. Naapurissa oli juuri järkyttävä tapaus tähän liittyen, eli mieluummin liian helposti lääkäriin kuin liian myöhään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mites se rytmi muotoutuu? Kun mulla on nyt menossa rv33 ja tää ipana touhuaa mahassa lähes 24/7, ei minkäänlaista rytmiä vaan jatkuva meno päällä.

Mulla oli noilla viikoilla ihan sama juttu. Yölläkin heräilin toisinaan hirvittävään melskeeseen! Näin loppuraskaudessa on muodostunut jo jonkinlainen rytmi, en heräile yöllä liikkeisiin, iltaisin melskaa enemmän ku päivällä...

Laske ensin yks tunti,jos et saa 10 liikettä,niin silloin vauvasi sattuu nukkumaan.Laske siis vielä toinen tunti ja jos silloinkaan et saa 10 liikettä,niin sitten soitto synnärille tai neuvolaan tai ä-polille tms. Vauvathan yleensä rauhoittuvat tuossa ennen h-hetkeä.Mutta kyllä silti liikkeitä pitää tuntua.Mutta ota huomioon sekin,että siellä ei paljon enää ole tilaa liikkumisille...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

En mä vaan tiedä :D Mutta takana kolme raskautta ja kaikissa olen jossain vaiheessa huomannut, että sikiöllä on selkeästi aktiivisempia aikoja ja sitten taas hiljaisempia aikoja vuorokaudessa. Muistan, että neuvolassakin on ollut puhetta sikiöiden rytmistä ja että se voi vaikuttaa siihenkin, että jollain kerralla sykkeet on matalat ja toisella kertaa taas paljon korkeammat.

Mulla sama juttu, vaikka viikkoja pari vähemmän. Eilen oli hiljainen päivä ja huolestuin. Laskeskelin liikkeitä vielä yhdeltä yöllä. Nyt aamulla taas liikkeitä tuntuu olevan enemmän. En tiedä mistä johtuu.

mulla tasan samat viikot+päivät kuin ap:llä. mulle neuvolassa sanottiin, ettei pidä huolestua myöskään turhasta. sykkeetkin oli vauvalla vain 120 luokkaa ja on siis lähtökuopissa synnytystä ajatellen. mulla liikkeet tuntuu vasta kunnolla iltapäivällä/ iltasella. aamulla on tosi hiljaista.

Yhteistyössä