Sikiön liikkeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rv27
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rv27

Vieras
Heippa,

Pitääkö vielä tässä vaiheessa olla huolissaan sikiön liikkeistä? Menin sitten lukemaan jutun Riitta Uosukaisen miniästä, joka näillä viikoilla oli huolissaan sikiöstä ja liikkeiden vähyydestä ja kävi tutkituttamassa onko kaikki kunnossa. No ei ollut..

Oma maha-asukki on ollut nyt pari päivää tosi hiljainen, ei liikettä edes öisin. Tosin pitää todella pientä liikettä, mutta ei varsinaisesti potki. Olen kyllä nyt ollut kovasti liikkeellä, mm. aleostoksilla, joten en tiedä miten se vaikuttaa..

Mä en ois huolissaan. Ootan kolmatta ja mul on sellanen muistikuva, että joskus 25 vkon paikkeilla en ois tuntenu liikkeitä paljoo ja sit kuitenki 30 vkon maissa ne on taas alkanu tuntumaan selvemmin. Ja jos on liikkeellä paljo, liikkeitä ei tunne.Yleensä nukkumaan mennessä oon sit tuntenu...Mut jos sua huolestuttaa,ni käy neuvolassa kuuntelemas sydänäänet,ni tiiät ainaki että vauva on elossa.
Nyt mul on 38.s viikko menossa ja melko vilkas eläjä masussa.

Olisikohan vauvasi kääntynyt pari päivää sitten, niin että tunnet liikkeet epäselvemmin? Tärkeintä on että vauva yleensäkin liikkuu ja jotenkuten säännöllisesti. Tunnin hiljaisuus on ihan normaalia.

Sydänääniä kuuntelemalla selviää paitsi se, että vauva on hengissä, niin myös se jos ne ovat sopivan epäsäännöllisiä. Toisin kun voisi luulla, niin sykkeen vaihtelua (130-180) pidetään hyvänä asiana. Soita neuvolaan jos sama jatkuu vielä monta päivää.

Rv 30 alkaen kannattaa seurata, et tulee se 10 liikettä tunnin aikana ja jos nyt olet huolissasi ja vauva on epätavallisen hiljainen niin käy ihmeessä kuunteluttamassa sydänäänet vaikka äitiyspolilla tai huomenna neuvolassa sillä koskaanhan ei tiedä tilannetta eikä kannata jääädä yksin pohtimaan asiaa. Kaikkea hyvää!

siis täh? ei mulla tule 10 liikettä tunnissa, voi olla monia tunteja ettei kuulu mitään, kun tuolla pikkasella on jo pitemmän aikaa ollut tietty rytmi milloin liikkuu. Oon rv 37+6. Eikä tuolla ole ainakaan mitään hätää, mut onko tää nyt sit jotenki epätavallista, onko tuo laiska vauva?

En olisi huolissani, jos kuitenkin välillä liikkuu. Rv 30 jälkeen liikelaskenta tarkoittaa sitä että KERRAN VUOROKAUDESSA tulee olla tunti jolloin tulee se 10 liikettä. Tuo on virallinen ohje, mutta kyllä itse tarkistuttaisin asian jos ei tuon lisäksi välillä pieniä muksauksia tuntuisi.

Kävisin neuvolassa tarkistuttamassa tilanteen. Nimimerkki kuollut vauva kohdussa rv 23. Täältä kävin kyselemässä neuvoja, käskettiin olemaan huolehtimatta. Vauva oli kuolleena kohdussa viikon. Eli tuskin sinun kohdalla näin ikävä tilanne, mutta käy toki neuvolassa saamassa mielenrauha.

Yhteistyössä