Sikiön sydänkäyrä raskaana ollessa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelko persiissä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelko persiissä?

Vieras
Minkälainen vaihteluväli on normaalia?

Kävin sairaalalla sydänkäyrällä ja alkuun kätilö sanoi, että ollaan siinä n. 15min.

Alussa kaikki ok, mutta yhdessä vaiheessa sydänäänet putosivat 98 tietämille ja kätilö katsoi konetta pelästyneellä ilmeellä. Itse ainakin säikähdin kys. reaktiota.

Kätilö lähti käymään viereisessä huoneessa keskustelemassa lääkärin kanssa ja takaisin tultua sanoi, että ollaan vielä hetki ja seurataan. Vauva on nyt kovin aktiivinen.

Makasin käyrillä n. tunnin verran ja toiseenkin otteeseen kävi sama homma.
Kun vauva liikkui, syke nousi 160 tietämille, jonka jälkeen se putosi hetkellisesti 95.
Normaali syke oli käyrillä suurinpiirtein 115-125.

Lopulta kuitenkin tuli infoa, että kotiin voi lähteä.
Jäi vähän hölmö olo, kun kätilö puhui vauvan aktiivisuudesta, vaikka syke putosi noin matalalle.
Aikaisemmassa synnytyksessä sydänäänet putosivat ensin 80 tietämille ja sen jälkeen mentiinkin kiireellä hätäsektioon (istukka irtosi).

Mitenkä käyrillä maanneet:
Onko normaalitilanteessa vaihtelu tuollainen ok?

Jos kyseessä todella on hetkellinen putoaminen, niin se saattaa johtua siitä, että vauva on liikkunut käyrän alta pois. Olin mun ystäväni tukihenkilönä viime kesänä hänen synnytyksessään ja ihmettelin, kun välillä käyrät romahti. Kysyin asiaa kätilöltä niin hän sanoi, että vauva on vauhdikkaalla tuulella ja kierähtää aina välillä niin, ettei käyrä pysy perässä.. toki siis ymmärrän huolesi mutta veikkaan, että kyseessä on ollut samanlainen tapahtuma, jos sinut kotiin lähettivät. Toivotaan, että kaikki on siis hyvin eikä aihetta huoleen ole :)

Mulle kävi synnytyksessä niin, että vauva liikahti monesti anturin ulottuvilta, ja silloin laite otti mun sykkeen (joka oli tuota 100 luokkaa).. Tästä kätilö kyllä sanoi heti, että nyt se otti sun sykkeen ja korjasi anturin asentoa..

Yhteistyössä