Sikiön vähäiset liikkeet NP-ultrassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Annukka

Vieras
Olin eilen NP-ultrassa. Muuten kaikki näytti hyvältä; sydän sykki normaalisti ja sikiön koko vastasi viikkoja. Niskaturvotustakaan ei ollut.
Ainoa asia mikä jäi huolestuttamaan oli sikiön vähäinen liikkuminen. Vaavi siirteli vähän käsiään ja heilautti jalkojaan. Kun kätilö painoi minua mahasta vaavi kääntyi
hiukkasen; ei kuitenkaan niin, että olisimme saaneet esim. hyvää kuvaa sivuprofiilista. Neuvolakortissahan on kohta sikiön liikkeet. Tässä on kolme vaihtoehtoa 1) normaali, 2) vähäinen ja 3) ei ollenkaan. Meille merkittiin vähäinen Kätilö oli sitä mieltä, että kaikki on kunnossa, mutta minua asia jäi vaivaamaan.
Onko muilla kokemusta tällaisesta?

En valitettavasti osaa tarjota mitään tietoa asiaan. Minua ihmetyttää, mitä liikkeet ultran aikana oikeastaan voivat vauvasta kertoa. Meillä vauva on ollut hyvin liikkuvainen ja tänään rakenneultrassa erityisen vilkas. Lääkäri jopa (positiivisesti) päivitteli tätä! Mutta onko vauvojen liikkuminen muka jokin vaikio - eikö heillä voi olla hyviä ja huonoja hetkiä, väsymystä tms.?

Oma lääkärini sanoi, että tytöt ovat jo mahassa vilkkaampia ;) Ehkä sinulla on mahassasi rauhallinen poika.

Meille lääkäri sanoi poikien olevan vilkkaampia kuin tytöt!! Tiedä sitten...

Kaipa se ""vakio""liikehdintä määritellään samalla tavalla kuin kaikki muukin raskauteen liittyvä ""vakio""toiminta, eli ovat keskimääräisiä arvioita. Ei vähäinen liikehdintä tarkoita mitään pahaa välttämättä on vaa juuri sen hetkinen tilanne. Meillä on kyllä aina käynyt vilske oikeen urakalla alusta asti, poikia olleet...

Mä en itse edes np-ultraan päässyt, mutta rakenneultrassa meidän vesseli oli tosi laiska.Hyvä kun viitti vähän vilkutella.Kätilön tökkiessä ja yrittäessä saada vähän vauhtia ipanaa tuo vaan käänsi päätänsä ja tuijotti suoraan ruutuun hyvin syyttävästi :) Nyt kun on nämä 27 viikkoa täynnä on sintillä vieläkin oma rytminsä.Pari päivää mennään lujaa ja sitten pari päivää lepäillään...itse en ole tästä lainkaan huolissani... loppuraskaudesta olet sinäkin varmasti vain tyytyväinen, jos lapsi on rauhallinen. Mulla edellinen potki niin, että alin kylkiluu murtui ;)

Mullakin oli np-ultrassa vaavi niin laiska että piti kunnolla möyhentää ennenkuin sen sai oikeeseen asentoon... Ja monelta muulta olen kuullut samaa. Kyllä se vielä kerkiää liikkumaan niin että joskus toivot sen olevan edes hetken paikallaan:) Varmasti kaikki on ihan hyvin!

Yhteistyössä